CARAVANFORUM

caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 
 

 VW Multivan 2,5 TDi

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 24 Jun 2008 - 22:12

Meldte meg inn av helt andre gunner i dag, men må fortelle om vår trekkvogn. Vi har en 720 som reisevogn og har kjøpt ekstra vekt, ny totalvekt er 2200. Vi har også 4 barn. Da trengs en ordentlig bil! Question Det var mange hensyn å ta: Innvendig plass (De må ikke få tak i hverandre der bak! Evil or Very Mad ) motor (minst 300NM) og størrelse (ikke et monster elephant ) Etter å ha gransket markedet gikk vi for en Multivan 7-seter med 174 HK (den med tre røde bokstaver i TDI...) og 400 NM fra 1900 omdr. Egenvekt 2300, max hengervekt 2500, max vogntogvekt 5300. Fantatstisk bil! Ligger med cruisecontrol på 6. gir og holder konstant fart selv i ganske bratte bakker, vi veide inn på 5050 kg i ferien i fjor!

En utrolig bra greie med bilen er at vi kan re opp 2 ekstra senger i den! Vi har også kjøpt et biltelt (tysk oppfinnelse) og det hender vi tar bil og telt på utflukter i ferien! Som i fjor, da vi kjørte til London. Hengern var for lang for Belgia og Nederland, og for bred for UK, så vi hadde ikke noe valg. Med bil, telt og vogn har vi gode sengeplasser til 12!

Eneste ulempen med bilen hittil er at den har bratt dreimomentkurve og litt høyt 1. gir, skulle gjerne ha funnet en chip som ga mer trøkk under 1500 omdr. Ellers er den som sagt en drøm!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 40
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 24 Jun 2008 - 22:23

Dette er helt klart en av mine drømmebiler. Uten tvil! Men denne ligger vel nærmere 3/4 mill kr.. Har denne DSG-kasse? I så fall bør du undersøke hvor mye moment kassa er satt opp for før en evt chip. VAG-produkter med aut.kasse har som kjent en tendens til å ikke være alt for glad i for store økninger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 24 Jun 2008 - 22:48

Nei, den har manuell kasse. Svært vanskelig å få tak i vanlig aut på brukte, umulig å få tak i DSG. Og som VW har for vane, ikke mulig å få 4x4 og automat! Men takk for tipset! PS. Finansierte hele julebordet i Finansdep i 2006 med engangsavgiften!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 24 Jun 2008 - 22:51

OyvindSP skrev:
Meldte meg inn av helt andre gunner i dag, men må fortelle om vår trekkvogn. Vi har en 720 som reisevogn og har kjøpt ekstra vekt, ny totalvekt er 2200. Vi har også 4 barn. Da trengs en ordentlig bil! Question Det var mange hensyn å ta: Innvendig plass (De må ikke få tak i hverandre der bak! Evil or Very Mad ) motor (minst 300NM) og størrelse (ikke et monster elephant ) Etter å ha gransket markedet gikk vi for en Multivan 7-seter med 174 HK (den med tre røde bokstaver i TDI...) og 400 NM fra 1900 omdr. Egenvekt 2300, max hengervekt 2500, max vogntogvekt 5300. Fantatstisk bil! Ligger med cruisecontrol på 6. gir og holder konstant fart selv i ganske bratte bakker, vi veide inn på 5050 kg i ferien i fjor!

En utrolig bra greie med bilen er at vi kan re opp 2 ekstra senger i den! Vi har også kjøpt et biltelt (tysk oppfinnelse) og det hender vi tar bil og telt på utflukter i ferien! Som i fjor, da vi kjørte til London. Hengern var for lang for Belgia og Nederland, og for bred for UK, så vi hadde ikke noe valg. Med bil, telt og vogn har vi gode sengeplasser til 12!

Eneste ulempen med bilen hittil er at den har bratt dreimomentkurve og litt høyt 1. gir, skulle gjerne ha funnet en chip som ga mer trøkk under 1500 omdr. Ellers er den som sagt en drøm!


Største bakdelen med slike orntlige biler er jo avgiftene..... en blir helt klam i hjernebarken av å studere prislister der det står priser med og uten engangsavgift......
Til Toppen Go down
Espen H.
CARAVANER
CARAVANER


Antall Innlegg : 47
Localisation : Stokke, Tønsberg
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 24 Jun 2008 - 23:06

OyvindSP

Må bare slutte meg til det du skriver. Har en maken bil som deg og kan ikke få fullrost den som trekkdyr, ellers også for den saks skyld. Har hatt min i drøyt halvannet år og tilbakelagt ca. 65000 km uten noe som helst problemer. Merker nesten ikke vogna som henger etter, må sjekke speilene for å sjekke at den er der en gang i mellom og hyggelig på diselforbruket. (Viktig med de prisene som er i dag) Nei dette er en bil man burde få på blå resept!!!

Espen [/img]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tor 31 Jul 2008 - 22:34

Fikk tatt noen bilder av ren bil, desinfisert etter ferien og klar for tur til First Camp Årjäng i morgen!



Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 788
Age : 50
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Fre 1 Aug 2008 - 0:28

Øyvind

Fint eksteriør.. Hva med interiøret?
4-barnsfedre lurer på slikt vet du!Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Fre 1 Aug 2008 - 0:31

En slik bil vil jeg og ha, må bare vente til det ryker noen Oldeforeldre- og Besteforeldre og foreldre og svigerforeldre rundt omkring først...... og gjerne litt fra Hilde på Storhamar også. Vi så en slik bil her om dagen.... HHmmmmm VIL HA!!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 3 Aug 2008 - 19:36

Fikk tatt et par bilder av interiøret før helgens utflukt (Nå er bilen full av mat, gress og annet uidentifisert....igjen)



Denne benken kan slås ned (opp) til seng. Kona truer med å ta bil og telt neste helg, så da skal jeg få tatt noen bilder av 'bobilen'!

Setene på 2. rad kan snus, skyves frem og tilbake og tas ut. Benken kan også skyves frem og tilbake. Vi har også et bord til å sette i skinnene, men dette er stort sett bare i veien på vanlige turer. Når vi sover i bilen er det derimot viktig å ha med!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 3 Aug 2008 - 22:10

Hvordan er langturskomforten i denne bilen? Blir du sliten av lange turer med vogn bak? Gode seter for sjåfør (og passasjerer?)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 3 Aug 2008 - 22:20

Lars Egil

Jeg er 190 cm høy og 'lider' (heh, det høres så kult ut å lide litt) av Bechterews, men i denne bilen kan jeg sitte mange timer flere dager i strekk uten å bli sliten: Setet kan høydereguleres, det har regbar korsryggstøtte, og rattet kan reg i høyde og dybde, noe som gjør at de aller fleste kan finne en komfortabel sittestilling. Girspaken sitter i dashbordet, det gjør at de sjeldne girskkiftene går bra.

Forrige helg kjørte vi rett hjem fra Skåne, 9 timer med kun korte stopp. Intet problem. I fjor kjørte vi t/r London, ingen klagde nevneverdig. Tror det at det mye plass/luft og eget klimaanlegg bak har mye å si.

Enkelte ggr sitter jeg bak, og blir like overrasket hver gang over hvor godt jeg sitter, ikke det at det bråker foran, men bak er det stille! MV er ekstra lydisolert og har et mer personbillignende understell enn Caravelle, bla med delt bakaksel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 3 Aug 2008 - 22:39

Her var jo et pent eksemplar... manglet bare skinn (og automat).
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14287717

Dyre biler dette her.... Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 3 Aug 2008 - 23:08

Lars Egil skrev:
Her var jo et pent eksemplar... manglet bare skinn (og automat).
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14287717

Dyre biler dette her.... Sad

Var ikke lett å bli klok på den anonnsen da..... Multivan, flerbruksbil, og minibuss, er jo alle begreper i samme anonnse....

så ser jeg bilen er 7-seter, og da kan den i allefall aldri være en minibuss.....

mange fengende ord, om en bil, i håp om salg......
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Man 4 Aug 2008 - 10:39

Vegard,

enig i at den aldri blir minibuss, og begrepet flerbruksbil på finn.no ser ut til å være camping-bil, men sannelig er dette en bil med mange ansikter!

Hvis du ser bort fra Kristins Forskrift [url] http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/fd/fd-20010319-0268.html&emne=engangsavgift*& [/url] og bare ser på hva den kan bli: 2, 3, 4, 5, 6 eller 7-seter, soveplass for to voksne eller en voksen og to barn, varebil, kombinert bil, spiseplass for 5, arbeidsplass, pakkesel, trekkdyr, varmestue (Webasto!)....det dumme er nettopp forskriften som plasserer den utenfor alle de rimeligere alternativene. Når vi tok inn vår MV i 2006 finansierte vi som sagt hele julebordet for Finansdep alene....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 788
Age : 50
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Man 4 Aug 2008 - 12:50

Jeg registrerer at jeg må ta med multivan på lista neste gang jeg kjøper bil til å dra vogn...
men registerer at det er 100 - 120 000 i prisforskjell på den og en tilsvarende Sharan...og det er mange penger...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Man 4 Aug 2008 - 14:31

thor_egil,

du kan få ordentlig dyre MVer i Tyskland! Denne er fin, står til 83.000,- euro! (= ca. NOK 680.000,-)

http://www.vomberg-gmbh.de/fahrzeuge/detail.php?fzID=1630725


Riktignok bare en 6-seter, men til gjengjeld med tørst bensin-V6 på 235 HK!

lol! lol! lol!

Engangsavgift og moms på 580.000,- kommer jo i tillegg da, men du får jo en 19 tommer LCD i taket!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 743
Age : 51
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Man 4 Aug 2008 - 15:07

19% MwSteuer ausweisbar
Exportpreis netto nur € 69.705,83

blir ca 550.000 nok + avgifter
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Man 4 Aug 2008 - 15:14

joka,

den så jeg ikke!! Hva i all verden skal jeg bruke de 150.000 på tro? Ny reisevogn? hihi
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 788
Age : 50
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 5 Aug 2008 - 10:41

Øyvind

Om det blir en Mv engang må det nok bli en som din.....
Er glad i smoothe bensinmotorer, men ikke såååå glad...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 5 Aug 2008 - 11:05

Jeg ser heller ikke noe problem med oljebrenneren i min, den er en videreforedlet rekke-femmer med ganske pen gange og lite støy. Har også fått det for meg at den ikke har kamaksel-reim, noe som er et pluss, den bruker faktisk tannhjul, i følge de som kan det. Det er visstnok ikke reimer til dynamo, AC eller servo heller, men et lite tips til alle som er ute etter en sånn bil er å passe på at den ikke er moden for 120.000 km service. Dette er pga de manglende reimene en meget dyr affære, der det byttes lager i AC og dynamo samt en masse diesel-filtre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 788
Age : 50
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Tir 5 Aug 2008 - 11:08

Øivind?

Hvor mye sa du at den 120 000-service kostet, sa du?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Fre 8 Aug 2008 - 9:02

Thor Egil,
jeg betale ca. 11.000,- ink moms, da gjorde de en long-life service, skal holde 30.000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Fre 8 Aug 2008 - 10:49

Tenkte en liten kjøpeguide var på sin plass, det er jo visse feller å gå i, samt utstyr å velge mellom: OPPDATERT ETTER NOEN TI-TUSEN KM MED ERFARINGER samt facelift! Bilen har nå gått 186 000 km.

Karrosseri/utstyr:
Originalt var det tre utstyrsserier: Trendline, Comfortline og Highline. I 2008 kom Startline, som er en ribbet utgave, mer som en Transporter med Mutivan-benk. I sin enkleste utgave fås denne som 5-seter. Normalt er de fleste 7-seter, men det finnes også utgaver med 6 seter. Det er mulig å få MV i to karroserilengder, tilsvarende Caravelle/Transporter, men den lange er veldig sjelden. Det finnes ogå en rekke spesialutgaver, med forskjellig utstyrsnivå: Bla.a. Beach, Atlantis, United og PanAmericana samt den meget luksuriøse Business. I Norge er det levert camping-biler for 5 personer, dette kan være et rimeligere alternativ for de som ikke har så mange barn som oss. (Møller leverer også med grønne skilter!)

Det er fire seter med ISOFIX (for barneseter) Fordi man kan variere interiøret, er det greit å tilpasse bilen til forskjellige kjøreoppdrag, og 7 voksne sitter godt i bilen. Når de to setene på rad to tas ut, benken legges ned og skyves frem, har man et formidabelt lasterom!

Det finnes også en egen utgave som er bygget som campingbil fra starten, den heter Volkswagen California. Dette er en 'ekte' bobil med 230 V tilkobling og ekstraisolerte vinduer.

Motor/drivverk:
Det er levert både 4- og 5-sylindrede dieselmotorer, samt en 3,2 liters V6 bensin. 1,9 TDi med 102 HK er for spedt i denne bilen, den veier tross alt 2200 kg+, så man bør minst ha 2,5 TDi 130 HK. Vi har 2,5 TDi 174 HK, en motor som kler bilen meget godt. Da er det krefter igjen i de aller fleste situasjoner, og selv motorveikjøring på kontinentet i høy hastighet foregår uten anstrengelse. I fjør kjørte vi t/r London med full ferieoppakning, og bilen fulgte fint trafikken på Autobahn, selv i 160-170 km/t.

Dessverre er det, typisk nok for VAG, ikke mulig å få både 4Motion og automatgir på MV. Det er synd, for denne kombinasjonen hadde (bortsett fra prisen) vært uslåelig. Vi har hatt både automat og 4x4 tidligere (ikke samtidig!), og det jeg savner mest er fakstisk automaten. Den gir mulighet for å krype frem, og min erfaring med å flytte vogna rundt, er at bilen tar seg meget godt fram tross drift på bare to hjul. Det er elektronisk diffsperre på den, men denne er egentlig ikke nyttig før man skal opp en bratt bakke og har veldig forskjellig feste på høyre og venstre hjul.

EDIT: I facelift som kom i 2009 (2010-modell) er det nå kun 4 sylindrede diesel-motorer på 2,0 l med 84, 102, 140 og 180 hk og 2,0 l bensin på 115 hk. Litt avhengig av motor kan de utstyres med 5 eller 6-trinns manuel girkasse, eller en 7-trinns DSG automat. OG: Nå kan man få 4Motion og automat sammen!

Erfaring:
Vi har kjørt bilen ca. 50.000 km nå, og er alt-i-alt meget godt fornøyd. Selvfølgelig er det en stor bil, og noen riper på speilene har det blitt pga feilberegning av størrlesen, men man venner seg til det. Den er 1,94 høy, så vi kommer inn i alle P-hus. Lengden på 4,80 er ikke avskrekkende, den merkes best fordi hjulene står forholdsvis lang ute i hjørnene, noe som gjør at man må beregne seg en eksra meter når man skal rundt et hjørne!

Delepriser ser ut til å være ganske hyggelig, mye er felles med Transporter. Dekk har vi kjøpt meget billig på nettet, kjører nå med Nokian 215/65-16 V XL 102V (sommer), betalte ca. 4500 for 4 stk. på en nettsjappe. (La de om på den lokale bensinstajonen for 500.-) Er meget fornøyd med disse dekkene, godt feste og meget gode i 'dypt' vann.

Ekstrautstyr som er et must (noe av dette er std, alt etter utstyrsserie):
Webasto, helst den typen som varmer både luft og kjølevann.
Varme i forsetene
Skyvedør på venstre side
Elektronisk klimaanlegg
ESP
Cruisekontroll

Kjekt-å-ha utstyr:
Ekstra mørke vinduer bak (for skjermet innsyn)
God-natt-pakke (dersom man skal sove mye i bilen. Består av gardiner og bord for å forlenge seng)
Navigasjon (ikke CD-utgaven, den er for treg, og man må inn med nye cder for hvert land. DVD-utgaven er bedre, men den kan heller ikke måle seg med feks Garmin)
Skinnseter (lei av å gnikke vekk møkk etter krapylene!)
PDC - parkeringssensorer (hadde spart meg for lakkering av en støtfanger)
Glassvegg til å heve/senke mellom førersete og baksete! (Finnes vel ikke, men det hadde vært noe det!)

Feil/mangler:
Stabstag
Feil på skyvedører (litt kjip festeordning for å holde døra oppe)
120.000 service dyrt! (se lengre opp i tråden)
Noe sviktende elektronikk: Komfortlukking av vinduer, airbag-sensor
Dørlåser (måtte ta av innerplate på bakdør for å bytte lås!)
EDIT:
Mer sviktende elektronikk, bla. varme i sidespeil, automatisk omluft ved bruk av vindusspyler
Dåråpner på førersiden, sluttet plutselig å virke
Innerplate på bakdør er nok en gang ødelagt for å fikse lås

EDIT
Slitedeler:
Glødeplugger skiftet ved 180 000 km, kr. 4.500
Clutch skiftes 8. mai. Pris TBA

Hvor kjøpe:
Nye selges de i Norge bare som Highline til en ublu pris. Brukte er vanskelig å finne som er kjøpt nye i Norge, så man må belage seg på å hente en bil i Tyskland. Der er utvalget derimot meget godt. Vi valgte å kjøpe fra en autorisert VW-forhanlder. Gå inn på volkswagen.de og velg Gebrauchtwagen-Börse, så er det bare å begynne å velge! (1.105 biler der i dag, kort utgave, 63 lange) Sluttprisen på en MV ligger mellom 420.000 og 600.00 for en 2004-2006, alt etter utstyr, motorstørrelse og aut/4x4. Hvis du ikke føler for å hente bil selv, er det mange som gjør dette for deg!

EDIT:
Utvalget i Norge har blitt mye bedre etterhvert, men de holder seg godt i pris, så regn fortsatt med 400.000 og oppover for eksemplarer uten for mange km på telleren. Det har dukket opp en del importører som spesialiserer se på Transporter/Caravelle/Mulitvan. Send PM for mer info.

Anbefaling:
Kjøp en MV 2,5 TDi 174 HK Comfortline 2008-mod. med automat, cruisekontroll, stor Webasto, elektronisk klimaanlegg og DVD-navi fra en autorisert VW-forhandler i Tyskland. Pass på at den har varmeseter. Tilhengerfeste kan monteres enkelt selv, kanskje en fordel at den ikke har trukket noe før? Den bør ikke ha gått mer enn ca. 70.000 km dersom det er en normal leasingbil (på leasingbiler får man igjen den tyske momsen, 19 %)

Lykke til med jakta, si gjerne fra dersom det er noe dere lurer på!

Smile Smile Smile
Øyvind


Sist endret av OyvindSP den Tor 28 Apr 2011 - 11:07, endret 1 gang (Reason for editing : OPPDATERT ETTER NOEN TI-TUSEN KM MED ERFARINGER samt facelift!)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 633
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Fre 17 Okt 2008 - 10:26

Ettersom jeg la opp en motoroversikt til T4, tenkte jeg å gjøre det samme til T5. Dette er alle diesel-motorene som er levert i Transporter/Shuttle/Caravelle/Multivan/California, men alle motorene er ikke levert i alle variantene.

Rekkefirere
1,9 l TDI med DPF - 1896 cm³ - 84 HK - 200 Nm - Motortype BRR - Mod. 2006 - (Ikke i MV/California)
1,9 l TDI - 1896 cm³ - 84 HK - 200 Nm - Motortype AXC - Mod. 2004 - (Ikke i MV/California)
1,9 l TDI med DPF - 1896 cm³ - 104 HK - 250 Nm - Motortype BRS - Mod. 2006 -
1,9 l TDI - 1896 cm³ - 104 HK - 250 Nm - Motortype AXB - Mod. 2004 -

Rekkefemmere
2,5 l TDI - 2461 cm³ - 130 HK - 340 Nm - Motortype AXD - Mod. 2004 - 2006
2,5 l TDI med DPF - 2461 cm³ 130 HK - 340 Nm - Motrotype BNZ - Mod. 2006 -
2,5 l TDI - 2461 cm³ - 174 HK - 400 Nm - Motortype AXE - Mod. 2004 - 2006
2,5 l TDI med DPF - 2461 cm³ - 174 HK - 400 Nm - Motortype BPC - Mod. 2006 -

På biler med 84 HK er alle bokstavene i TDI bakpå bilen blanke. 104 HK har rød "I". 130 HK har røde "DI", 174 HK er ALL RED

(DPF= Diesel Partikkel Filter)
Kilder:
http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/

http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Bus#cite_note-5


Sist endret av OyvindSP den Tor 30 Okt 2008 - 23:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Lør 25 Okt 2008 - 17:39

Er dette en grei variant?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15268271
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Lør 25 Okt 2008 - 17:57

Usikker på om automat er blitt bra på T5, men det var noe riktig "dritt" på T4.
Mange har måttet bruke årets og neste års feriebudsjett på reperasjon av de kassene.
Håper det har blitt bedre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!


Antall Innlegg : 274
Age : 54
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 1:09

Skal du dra vogn bør du styre unna automatgir var beskjeden jeg fikk hos en forhandler.

Vi hadde en T4 med automat og var veldig fornøyde, bortsett fra når vogna skulle være med...

Byttet bil for et år siden til T5 og i den forbindelse håpet jeg også at kassene var blitt bedre for det er kjempedeilig med automat.

Vi valgte å høre på forhandleren og kjøpte en 4motion med manuelt gir i stedet. Veldig fornøyd med denne også, men automaten savnes av og til...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:08

Janita skrev:
Skal du dra vogn bør du styre unna automatgir var beskjeden jeg fikk hos en forhandler.

Vi hadde en T4 med automat og var veldig fornøyde, bortsett fra når vogna skulle være med...

Byttet bil for et år siden til T5 og i den forbindelse håpet jeg også at kassene var blitt bedre for det er kjempedeilig med automat.

Vi valgte å høre på forhandleren og kjøpte en 4motion med manuelt gir i stedet. Veldig fornøyd med denne også, men automaten savnes av og til...
Det er jo litt bekymrende vil jeg si at forhandlerene ikke anbefaler automatgir...

Bilen i seg selv har jo mange gode egenskaper...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:10

Lars Egil skrev:
Er dette en grei variant?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15268271

Jeg ville valgt en med 174hk
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:45

Mens andre med god forutsetning sier at 130 hp totalt sett er å anbefale.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09


Sist endret av J.O. den Søn 26 Okt 2008 - 11:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:46

J.O. skrev:
Mens andre med god forutsetning sier av 130 hp totalt sett er å anbefale.

Hvorfor?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:50

Usikker på om det var tekninske årsaker eller om det var rent prismessig.
Da må jeg lete et stykke tilbake.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 15671
Age : 43
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 11:53

synes den nye 2,5 litern til vw høres ut som en symaskin
hvorfor gjør den det? den forrige hadde jo mye penere motorlyd

_________________
Ford Clubwagon 91 modell, gammel traver, så nå mangler bare vogna bak Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 12:27

J.O. skrev:
Usikker på om det var tekninske årsaker eller om det var rent prismessig.
Da må jeg lete et stykke tilbake.

Vanligvis er biler med større motor tilpasset mer fart. Dermed har de vanligvis sterkere bremser osv. , så en kan ikke bare se på motorstørrelsen når en ser på økt pris.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Søn 26 Okt 2008 - 13:23

130hk går helt greit,drar bra topper 165kmt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content




PosteTema: Re: VW Multivan 2,5 TDi   Today at 17:02

Til Toppen Go down
 
VW Multivan 2,5 TDi
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: