CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

bygge om 220v til 12v

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 101
Registration date : 20.08.2008

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:21

Da har jeg snakket med min lokale forhandler, Campinggården, og de sa at det kostet ca 700,- ekstra å få lagt om ledningene sånn at alle lampene går på 12v.

Blir det noen problemer da, blir det umulig å få tak i pærer etc til lampene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:30

Remi skrev:
Og on topic igjen, er nok en enkel sak å fixe hvis man har ett minimum av peiling på volt & kobling, samt er innehaver av ett multimeter.
Smile

Og vi har da Fluke ! ... eller ? geek
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:31

9na skrev:
Da har jeg snakket med min lokale forhandler, Campinggården, og de sa at det kostet ca 700,- ekstra å få lagt om ledningene sånn at alle lampene går på 12v.

Hei

det kommer seg an på hvordan sokkler det er på pærene, men ingen overraskelse om lampene må skiftes, evt bare pæreholderen..... men de kan da ikke levere fra seg lamper etter ei ombygging, som ikke lyser, og klarer de skaffe pærer til de, så får jo du og tak i det....
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:34

Vegard skrev:
9na skrev:

Hei

det kommer seg an på hvordan sokkler det er på pærene, men ingen overraskelse om lampene må skiftes, evt bare pæreholderen..... men de kan da ikke levere fra seg lamper etter ei ombygging, som ikke lyser, og klarer de skaffe pærer til de, så får jo du og tak i det....

Godt poeng Smile Jeg har veldig lyst til å ha lys i alle lampene på 12v siden vi liker å kunne fricampe litt ;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:40

Fordeler med at alle lamper ikke går på 12 VDC...

Her i huset har Betty en tendens til å kreve mer lys jo mindre strøm vi har har... Om jeg sier at vi har lite å ta av så slår hun på ei lampe til..

Er man avhengig av batteriet kan det være greit at kun et fåtall av lampene funker på batteridrift. Kravet til lys går jo på bekostning av tiden du har til rådighet... Ei lampe lyser i lengre tid enn to lamper
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:48

Ja, men det er jo kjekt å kunne velge hvilke lampe man vil ha på til en hver tid. Leselampene ved senga går på 220 v og jeg liker å lese på senga Embarassed
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Man 2 Feb 2009 - 22:53

9na skrev:
Ja, men det er jo kjekt å kunne velge hvilke lampe man vil ha på til en hver tid. Leselampene ved senga går på 220 v og jeg liker å lese på senga Embarassed

Grunn god nok det.... for noen 12 VDC lamper...
Til Toppen Go down
gtfossum
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 32
Registration date : 04.05.2008

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Tor 30 Apr 2009 - 14:39

Som regel ikke noe problem å få tak i pærer. Som allerede er opplyst i tråden går det an å få 12v pærer som passer i vanlig E14 (mignon) 220v sokkel. Det er det som er mest brukt i campingvogn. Har faktisk aldri sett noe annet til skrupærer.

Konklusjon: Få en forhandler til å kople om ledningsnettet til lampene over på 12v så er du i boks! Du kan selvsagt prøve selv, men hva sier forsikringsselskapet når det brenner og du har tuklet med 220v-anlegget?

Noen komplikasjoner kan det vel kanskje være som barneromslamper med innebygd 220v stikkontakt. Da må man gjøre et valg.

Jeg ser ellers at noen fjerner hele transformatoren og setter inn bateri og lader. Det er nok heller ingen dum løsning. Jeg skjønner strengt tatt ikke hva en skal med den boksen på veggen som til tider durer som et helt kraftverk. Jeg betenker meg i alle fall på å la den stå tilkoblet strøm over lengre tid (vinteren f. eks.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: bygge om 220v til 12v   Today at 14:41

Til Toppen Go down

bygge om 220v til 12v
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2