CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Dometic Oppvaskmaskin

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 20:17

May-Britt skrev:
Jeg har snakket med de som har gått bort fra oppvaskmaskin fordi det er så mye styr å tømme den på vinteren. At en må tørke og tørke med et håndkle for å få den helt tom for vann, hvis ikke fryser det.

De velger faktisk å vaske kopper, syns det er mye mer lettvint.

At det er mye styr, er bare tull i fra ende til annen.... dette tar noen få minutter, og jeg har gjort dette stort sett annenhver helg hver vinter siden 2001, så jeg liker å tro at jeg har litt erfaring og peiling på den tømmingen....

alt jeg bruker og trenger, er et kopphåndkle, som stappes ned i saltbeholderen til den er tom, samt å tørke under silen, etter maskinen har blåst seg..... ikke noe mere tid trengs enn å tømme Alden for vann...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 20:26

Vegard skrev:
May-Britt skrev:
Jeg har snakket med de som har gått bort fra oppvaskmaskin fordi det er så mye styr å tømme den på vinteren. At en må tørke og tørke med et håndkle for å få den helt tom for vann, hvis ikke fryser det.

De velger faktisk å vaske kopper, syns det er mye mer lettvint.

At det er mye styr, er bare tull i fra ende til annen.... dette tar noen få minutter, og jeg har gjort dette stort sett annenhver helg hver vinter siden 2001, så jeg liker å tro at jeg har litt erfaring og peiling på den tømmingen....

alt jeg bruker og trenger, er et kopphåndkle, som stappes ned i saltbeholderen til den er tom, samt å tørke under silen, etter maskinen har blåst seg..... ikke noe mere tid trengs enn å tømme Alden for vann...

Forstod det slik at Rufus var interessert i fleres mening her .......

Jeg refererte til hva folk jeg har snakket med har sagt. Folk som har gått bort fra oppvaskmaskin etter å ha hatt det.

Din mening står vel klinkende klart lenger oppe i tråden her og........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 20:33

May-Britt

jeg melder meg av...... du har da aldri hatt dette.... men ok, du vet dette best, jeg skal la være å komme med mine brukererfaringer om dette, som og andre her opplever på samme måte....

Du har fasiten, det er jo bare tull for meg som har hatt to slike maskiner, igjenom syv vintre og si noe når du som aldri har tatt i en slik maskin, vet dette best....

Videre spørsmål om dette får du ta deg av, da jeg altså ikke kan dette, eller farer med løgn og fanteri om dette!!!!
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!

Female
Antall Innlegg : 3178
Registration date : 04.12.2007

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 20:50

Vegard skrev:
Betty Boop skrev:
Vegard skrev:
Betty Boop skrev:
Vegard skrev:
Betty Boop skrev:
Oki, takk for svar Vegard. Jeg har heller ikke peiling på hva en shurflow-pumpe er for noe, men jeg antar min kjære vil vite det eller vil finne ut av det..... Har jo også en rørleggerlærlingsønn som kan hjelpe til....

Skal geleide gubben til denne tråden når han er ferdig med gjerdesnekring i hagen. Smile

det er ei pumpe der vannet står under trykk hele tiden, og en trykkbryter styrer når pumpa skal gå.... ikke en bryter i ei kran.....

Rufus har tidligere mast om at han ville legge inn trykkvann i vogna, uten at jeg helt har skjønt fordelene.... confused

Hør på Rufus du.......

Fysj - han har høy nok selvfølelse fra før - om ikke du skal helle bensin på bålet.... Laughing affraid

Du..... han var jo snill gutt som solgte kanonen.........

1 (en) ja..... Han har fortsatt 4 (som jeg vet om) i skapet.... Suspect
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 20:59

Vegard skrev:
May-Britt

jeg melder meg av...... du har da aldri hatt dette.... men ok, du vet dette best, jeg skal la være å komme med mine brukererfaringer om dette, som og andre her opplever på samme måte....

Du har fasiten, det er jo bare tull for meg som har hatt to slike maskiner, igjenom syv vintre og si noe når du som aldri har tatt i en slik maskin, vet dette best....

Videre spørsmål om dette får du ta deg av, da jeg altså ikke kan dette, eller farer med løgn og fanteri om dette!!!!
Gammel spøk.....men man har da kone som tar seg av denslags sysler.....eg rekker akkurat to øl så er oppvasken ferdig king king
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:06

Må en ha trykkvann eller kan den kjøres på senkepumpe, f.eks twin..?

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:26

Rufus. Gi nå fen i denne oppvaskeren og kjøp deg heller ei ordentlig børse. mere matnyttig det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn Online
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:31

Her har det vært aktivitet mens jeg var ute å snekret stakitt.
Ser at du også er ute ikveld Betty

Greit å høre at det er erfaringer i begge retninger der ute. Selv ser jeg pr. idag flere fordeler enn ulemper.

At maskinen fra Dometic kommer i bua er vel meget sannsynlig. Får sånn dårlig samvittighet av å se på at Betty står der med Zalo'n og den kosten ( eller kanskje det heter børsten ) ... Sleep

Ser for meg at Dometic'en blir stående i en benk i bua. Og en egen skjult tank med Shurflopumpe. Blir et eget trykkvannsanlegg i benken kan man si. Drenering rett gjennom gulvet i bakken.

Om det skulle vise seg at det er en fornuftig plass i Kabe'n kan det hende at den ender der. Mindre sannsynlig. Allerede med dagens stæsj snakker vi "close race" til vektgrenser. Mange der langs veien med paragrafer vet man study

Trykkvann i vogna er det lenge siden jeg hadde lyst til å introdusere. Det jeg lurer på i denne sammenhengen er om Kabe kan ha endret på krav og utførelse på resten av vannanlegget i vogna. Vil fittings etc. tåle å stå under kontinuerlig trykk? Har ikke lyst på vannlekkasjer

Ser at Betty tar med en rørleggersønn i vareopptellinga her... Den valpen skal ikke inn i vår vogn med verktøy i handa. I allefall ikke uten at jeg er formann "on site". Både han og murertvillingbroren har funnet sin plass i vår "organisasjon". De veit hvilket fag de burda ha tatt....

Vegard
Hvordan tømmer maskinen seg ?
Med egen pumpe eller fritt fall ?
Tallet er 5 ( i skapet altså ) clown

Sist endret av Rufus den Ons 14 Mai 2008 - 22:37, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:32

Johnny skrev:
Rufus. Gi nå fen i denne oppvaskeren og kjøp deg heller ei ordentlig børse. mere matnyttig det.

Børser nok egentlig... Er vel egentlig slik at tida strekker ikke til. cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:32

Sten Rune skrev:

Sten Rune

så vidt jeg har forstått, er det få eller ingen oppvaskmaskiner som har kontaktpunkter som jan starte ei senkepumpe..... de har en magnetventil, som åpner for vannet, når det skal vann inn....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:36

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:

Sten Rune

så vidt jeg har forstått, er det få eller ingen oppvaskmaskiner som har kontaktpunkter som jan starte ei senkepumpe..... de har en magnetventil, som åpner for vannet, når det skal vann inn....
Vegard

Ok. Lurte litt på åssen en da fikk tømt den helt for vann på vinteren, men da er jo ikke det noe reelt problem.

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:37

Rufus skrev:
Her har det vært aktivitet mens jeg var ute å snekret stakitt.
Ser at du også er ute ikveld Betty

Greit å høre at det er erfaringer i begge retninger der ute. Selv ser jeg pr. idag flere fordeler enn ulemper.

At maskinen fra Dometic kommer i bua er vel meget sannsynlig. Får sånn dårlig samvittighet av å se på at Betty står der med Zalo'n og den kosten ( eller kanskje det heter børsten ) ... Sleep

Ser for meg at Dometic'en blir stående i en benk i bua. Og en egen skjult tank med Shurflopumpe. Blir et eget trykkvannsanlegg i benken kan man si. Drenering rett gjennom gulvet i bakken.

Om det skulle vise seg at det er en fornuftig plass i Kabe'n kan det hende at den ender der. Mindre sannsynlig. Allerede med dagens stæsj snakker vi "close race" til vektgrenser. Mange der langs veien med paragrafer vet man study

Trykkvann i vogna er det lenge siden jeg hadde lyst til å introdusere. Det jeg lurer på i denne sammenhengen er om Kabe kan ha endret på krav og utførelse på resten av vannanlegget i vogna. Vil fittings etc. tåle å stå under kontinuerlig trykk? Har ikke lyst på vannlekkasjer

Ser at Betty tar med en rørleggersønn i vareopptellinga her... Den valpen skal ikke inn i vår vogn med verktøy i handa. I allefall ikke uten at jeg er formann "on site". Både han og murertvillingbroren har funnet sin plass i vår "organisasjon". De veit hvilken fag de burda ha tatt....

Vegard
Hvordan tømmer maskinen seg ?
Med egen pumpe eller fritt fall ?
Tallet er 5 ( i skapet altså ) clown

Rufus

maskinen tømmer seg som de du har hjemme...... dvs at slangen går halvveis opp i maskinens høyde, og så pumpes vannet ut, med ei pumpe..... avløpet ut, er helt separtat hos meg..... eget avløp....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:40

Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:

Sten Rune

Vegard

Ok. Lurte litt på åssen en da fikk tømt den helt for vann på vinteren, men da er jo ikke det noe reelt problem.

Sten Rune

Shurflo pumpa startes etter vannanlegget er tømt, da funker denne som en kompressor, og bygger opp luft-trykk i rørene..... når du så skrur på maskinen, åpner magnetventilen, og vannet blåses ut, og inn i maskinen, før det kommer bare luft.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:45

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:

Sten Rune

Vegard

Sten Rune

Shurflo pumpa startes etter vannanlegget er tømt, da funker denne som en kompressor, og bygger opp luft-trykk i rørene..... når du så skrur på maskinen, åpner magnetventilen, og vannet blåses ut, og inn i maskinen, før det kommer bare luft.

Vegard

Har fått med meg det, men tenkte om-at-hvis-om-at den kunne kjøres med senkepumpe, åssen en da skulle ha tømt den. Men siden den ikke kan styre ei senkepumpe så er jo ikke det noe å tenke på lenger...

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:48

Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:

Sten Rune

Vegard

Sten Rune

Vegard

Har fått med meg det, men tenkte om-at-hvis-om-at den kunne kjøres med senkepumpe, åssen en da skulle ha tømt den. Men siden den ikke kan styre ei senkepumpe så er jo ikke det noe å tenke på lenger...

Sten Rune

det er ei tappekran rett under maskinen, som drenerer vann rett ut.... måtte vel brukt den først da, og så stengt den, og blåst i ei kran, når ventilen åpner.... da ville en vel fått det ut
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:50

Vegard
Om den ender i bua blir det vel engang i løpet av ettersommeren.

Ei SHURFLO 7L 12V art.nr. 5410-06 til kr. 695.- finner man bla. her http://www.maritim.no/product.aspx?id=14259&groupkey=002002010

Eller på side 83 her http://www.seatronic.no/

Som jeg tidligere har sagt så bruker jeg mye av det samme utstyret i vogna som i båten. Har sågar vurdert 4 stk fendere i takrailingen... bare sånn at folk får noe å lure på clown
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:51

Vegard

Det hadde vel vært en måte å gjøre det på ja...

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:53

Rufus skrev:
Som jeg tidligere har sagt så bruker jeg mye av det samme utstyret i vogna som i båten. Har sågar vurdert 4 stk fendere i takrailingen... bare sånn at folk får noe å lure på clown

He he.... kan vel fjerne støttelabbene og da kansje lol! lol!

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:58

Sten Rune skrev:
Rufus skrev:

He he.... kan vel fjerne støttelabbene og da kansje lol! lol!

Ser for meg fendere i railingen .. kanskje 4 fortøyninger med rottefangere ( slike svarte skiver tredd inpå trossene slik at rotta ikke skal kunne finne veien ombord ) .. Skulle blitt mange spørsmål rundt forbi cheers cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 22:58

Rufus

litt vanskelig å se på de bildene, men dette er ei pumpe jeg kjenner igjen http://www.pplmotorhomes.com/parts/rv-pumps-water/shurflo-pumps.htm
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 23:01

Vegard skrev:
Rufus

litt vanskelig å se på de bildene, men dette er ei pumpe jeg kjenner igjen http://www.pplmotorhomes.com/parts/rv-pumps-water/shurflo-pumps.htm

Billig var'n også 60 USD er vel sånn ca. 300 NOK pr. idag.
Likevel greit å svinge innom Maritim da.... Bare for å kjenne lukta av saltvann ... cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Ons 14 Mai 2008 - 23:10

Før jeg fikk 790'en med den maskinen der mente jeg at det var noe stort tøv å ha oppvaskmaskin i ei vogn,men jaggu har vi hatt glede av den ja.Rommer mer enn man tror,og man slipper å bruke kvelden til å vaske opp,pluss at den absolutt ikke bruker mer vann enn om man skulle skvælpe med manuell oppvask,med skylling o.s.v.

Setter den litt på gløtt etter vaskinga på kvelden,og vips så er det tørt når man står opp.

Rutinen rundt det å få opp vannet fra saltbeholderen og sila,er som Vegard sier,ikke store jobben.Må stikke kluten noen ganger nedi der,og vri opp i mellom,men i forhold til å manuellt vaske en stor lørdagsoppvask,så tar dette mye mindre tid og energi.

Er det snakk om noen få kopper,så er det vel greit å feie over med Zaloen og børsten,men vi snakker her om litt mer volum,når det gjelder maskinen.
Til Toppen Go down
hphorn

Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 2:35

Dometic har montert to typer oppvaskmaskiner for caravan DW2010 (har ikke tømmepumpe) og DW2035/2040 (navnene kan variere noe men er de samme maskinene) DV2010 har aldri hatt problemer med frost, DW 2035/2040 har noe frostproblemer. riktignok har disse et tømmeprogram, som skal forhindre frost. Men dessverre fungerer ikke alltid dette, så man bør tørke karet tomt for vann. Begge maskinene er avhengige av trykkvann,
men det finnes originalt i mange vogner/biler og hvis ikke kan det ettermonteres.

Mvh Fritidexperten
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 8:51

hei

er viktig å huske saltbeholderen da om en har dette, i denne er det ofte mye vann, etter 4-5 oppvasker er den faktisk full av vann....

jeg ar alltid både sørget for at maskinen er blåst, dev at alt vann er blåst ut av vanninntaket, samt at saltbeholder og under silen, er tom for vann, og tørket ut av.....

ingen ting har noen gang frosset med den løsningen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:25

Gikk fra Dometic til merket Tina nå som vi bytta vogn.Fordelen med Tina er at selv om hun er frossen,slipper hun å tømmes,og er selvdrenerende i saltbeholderen sin.

Denne oppvaskmaskinen henter og øl i kjøleskapet og varmer samtidig en aldrende herre om natta.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:54

ARVE skrev:
Gikk fra Dometic til merket Tina nå som vi bytta vogn.Fordelen med Tina er at selv om hun er frossen,slipper hun å tømmes,og er selvdrenerende i saltbeholderen sin.

Arve

Drypper hun??????????

har hun ikke aqua-stop?????
Til Toppen Go down
numpsey
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 302
Registration date : 11.05.2008

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:55

som en kompis av meg sier, nårem passerer 40, så lekkerem-alle samma
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:57

Vegard skrev:
ARVE skrev:

Arve

Drypper hun??????????

har hun ikke aqua-stop?????

Vegard.

Er jo ikke Aqua-Lene da !!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:58

numpsey skrev:
som en kompis av meg sier, nårem passerer 40, så lekkerem-alle samma

Samma det,bare hun er lekker !!! cheers
Til Toppen Go down
numpsey
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:59

var jo det jeg mente da
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 17:59

Åja..............
Til Toppen Go down
numpsey
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 18:00

treiging
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 18:00

ARVE skrev:

Denne oppvaskmaskinen henter og øl i kjøleskapet og varmer samtidig en aldrende herre om natta.
cheers cheers cheers Kjenner en som byttet fra AEG til AUD i huset. Har samme egenskaper som Tina. Vedkommende er meget godt fornøyd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 18:02

hpk.

Hehe,det enkleste er ofte det beste !!!
Til Toppen Go down
numpsey
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Tir 24 Feb 2009 - 18:03

har klin lik maskin jeg og. men dyre, det erem!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dometic Oppvaskmaskin   Today at 18:22

Til Toppen Go down

Dometic Oppvaskmaskin
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next