CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

12V i vogna fra bilen

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Søn 4 Mai 2008 - 10:24

Batteri nei........det klarer en seg fint uten etter min mening...... har vært uten det i 4 år og kan ikke si vi har savna ..... men nå camper jo vi alltid på campingplasser da.....

..... men det er klart, da var vi og fullt inneforstått med at vi ikke hadde batteri og fant andre løsninger når vi f.eks. måtte på do under veis......en liten flaske med vann til å spyle ned med og noen våtservietter till å rengjøre hendene med funka greit for oss .......

Har aldri vært aktuelt med noen 12v koblinger her (selv om jeg innbiller meg kaillen er i fullt i stand til å fikse det).... han tenker på bilbatteriet og ønsker ikke ekstra belastning på det, likedan faren for at batteriet tappes unødig pga at en glemmer å slå av noe inni vogna...... nei, det der er han ikkeno keen på........

Så hos oss har det vært slik at.......vi har ikke batteri (på LMCen) - javel, så må vi innfinner oss med det.......og takler utfordringene etterhvert.......

Nå har vi batteri i vogna og da funker jo det og greit.....

En tilpasningssak det der.......
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Søn 4 Mai 2008 - 21:08

Litt i samme tema som dette her 12V preiket....

Vi har overgang fra 7-13 fra bil til vogn.
Nå har ikke jeg studert eller lest noe om hvordan dette med 12V inn i vogna funker når vi kjører, men er det slik at kjøleskapet må ha 12V for å kunne tenne på gass?
Når jeg skrur av hovedbryteren så får jeg ikke tent kjøleskapet, men med engang jeg setter på hovedbryteren så funker det...

Dette var ikke noe problem med gamle vogna, for der var det manuell tenning av gassen...

Må kanskje lese litt...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Søn 4 Mai 2008 - 21:10

Lars Egil

Hovedstrømbryteren må stå på, for tenngnist og styrestrøm hentes fra batteriet, når kjøleskapet kjøres på gass......
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 6 Mai 2008 - 15:41

Okidoki....

Da er det på en måte omvendt av slik som det var på Adriaen.
Der var hovedbryteren merket slik at den stod på "Caravan" når vi ikke kjørte og på "Car" når vi kjørte. Eller sagt m.a.o. hovedbryter var av ved kjøring. Men der hadde jeg jo ikke 12V behov....

Ble ikke klok ved å lese manualen heller... Det stod liksom ikke eksplisitt at hovedbryter må være på for at gassdrift skal fungere under kjøring. Kanskje selvsagt for noen....? Men ikke helt selvsagt for meg. Men nå kan man det også! Fantastisk hva man lærer her inne Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 6 Mai 2008 - 16:15

Lars Egil skrev:
Okidoki....

Da er det på en måte omvendt av slik som det var på Adriaen.
Der var hovedbryteren merket slik at den stod på "Caravan" når vi ikke kjørte og på "Car" når vi kjørte. Eller sagt m.a.o. hovedbryter var av ved kjøring. Men der hadde jeg jo ikke 12V behov....

Ble ikke klok ved å lese manualen heller... Det stod liksom ikke eksplisitt at hovedbryter må være på for at gassdrift skal fungere under kjøring. Kanskje selvsagt for noen....? Men ikke helt selvsagt for meg. Men nå kan man det også! Fantastisk hva man lærer her inne Very Happy

Lars Egil

hovedbryter, er hovedbryter vet du..... de bryter all 12V..... så det du hadde på den forrige vogna, var ingen hovedbryter, men snarere en vender, der deu velger mellom to koblingsmåter
Til Toppen Go down
hphorn

Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 14:50

Det går bra, men du bør koble sperredioder og 6mm kabel over hengefestet. Et kjøleskap på 12V bruker ca 5 amp slik at du må dimensjonere ledningen i forhold til forbruket. En normal billader (dynamo) gir ca 65-100 amp. Man bør bruke sperredioder slik at man ikke risikerer at bilbatteriet blir belastet når man står stille.

Fritidexperten AS tlf. 91392792

Mvh
Hans Petter Horn
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hphorn

Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 14:54

En ting til, velger man derimot og levere 230V over dynamoen (inverter) er ikke tversnittet noe problem. Men man bør i såfall bruke en ren sinus inverter. Denne leverer 230V til vognas lader/omformer og vips har man strøm i vogna.

Mvh Fritidexperten
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 17:33

hphorn skrev:
Det går bra, men du bør koble sperredioder og 6mm kabel over hengefestet. Et kjøleskap på 12V bruker ca 5 amp slik at du må dimensjonere ledningen i forhold til forbruket. En normal billader (dynamo) gir ca 65-100 amp. Man bør bruke sperredioder slik at man ikke risikerer at bilbatteriet blir belastet når man står stille.

Fritidexperten AS tlf. 91392792

Mvh
Hans Petter Horn
Bare en liten detalj: Sperrediodens funksjon ikke er å forhindre at man tapper bilbatteriet når bilen ikke går, men tvert i mot å forhindre at bilen drar strøm fra campingvogna når bilen står stille. Spesielt ved start av bilen da det går store strømmer som ledningsnettet i vogna ikke er dimensjonert for.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 17:45

hphorn skrev:
En ting til, velger man derimot og levere 230V over dynamoen (inverter) er ikke tversnittet noe problem. Men man bør i såfall bruke en ren sinus inverter. Denne leverer 230V til vognas lader/omformer og vips har man strøm i vogna.

Mvh Fritidexperten

Må ikke glemme da, at i disse inverterene, så er det en god del tap, og her skal jo strømmen trasformres om to ganger på relatovt kort transporteappe...
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 17:54

Vegard skrev:
hphorn skrev:

Mvh Fritidexperten

Må ikke glemme da, at i disse inverterene, så er det en god del tap, og her skal jo strømmen trasformres om to ganger på relatovt kort transporteappe...

Helt enig med deg Vegard. Dette er bare tull, dersom hphorn ikke forutsetter at inverteren monteres i bilen og kjører 230V gjennom tilhengerkontakta..

Det går like mye strøm fra 12V (pluss litt til pga tap) selv om inverteren transformerer opp til 230V.

Har du behov for 12V/60W tilsvarer dette 5A. Selv om 230V/60W ikke tilsvarer mer enn 0,26A må inverteren dra 5A pluss tap fra 12V nettet. Om inverteren skal mate en omformer som igjen skal forsyne en 12V kilde blir tapet enda større.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Tir 24 Feb 2009 - 19:59

Uten å ha lest heile tråden og med fare for å tråkke i salaten...

Husk at man får et spenningsdropp på ca. 0,7 volt om man kjører noe gjennom ei diode. (Eller 0,2 volt om man bruker den rette typen) Sånn er naturlovene.

Og snakker man effekt (spenning * strøm) fra bilen trenger vi alle volta guttær... spenningsdropp er uønsket.

Selv har jeg en såkallt booooster mellom bilen og batteriet i vogna. Den løfter spenningen slik at ladespenningen blir korrekt (idèellt ca. 14,4 v ved 20 grader) for vognas batteri nesten uavhengig av spenningsfallet i strekket fra bilen via den 13 polede (eller polete om man vil) kontakta til boosteren.

Et spørsmål jeg imidlertid lurer på er hvor mye ladestrøm denne boosteren gir meg i virkeligheten. Jeg har ampermeteret liggende klart for måling såsnart bilen er tilkoblet vogna. Trenger kanskje en påminnelse... meteret har liggi der i ca. et år nå...
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: 12V i vogna fra bilen   Today at 20:51

Til Toppen Go down

12V i vogna fra bilen
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2