CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

650 KFU

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 25 Mai 2008 - 7:02

kbanto skrev:
Johnny skrev:
kbanto skrev:
ahh.
etter ei stund me venting blir vår nye 650 kfu levert til helgen.
kan vanskelig forklares kor vi glede oss Very Happy afro

Gratulerer med ny vogn og velkommen på forumet. Jo glede seg det kan man absolutt. Og da blir det vel klargjøring og test til helga?
Vi kjøpte ei gammal vogn og har gleda oss stort med den. Og vi gleder oss selvsagt også til neste nygammel vogn selv om det nok ligger et par år frem i tid.

Hadde ei eiffeland 495tf 2002. men vogna var lita og trumaen hodt ikke i -30 Sad . så nå blir det alde, 250 bredde og steikovn (kjerringa har irritert seg noe ..... siden det ikke var steike muligheter i den gamle vogna Laughing
å vi vet vel alle hvem som bestemmer. jommen sa jeg herre i eget hus lol!

kbanto

en Alde i seg selv, er ikke nødvendigvis nøkkelen til varme i -30 grader. fordi en Alde er ikke en Alde.... her er det nemlig og en del andre elementer som spiller inn, og det er for det første, atall meter konvektor, i forhold til antall meter vegg. det må altså være minst mulig gummislanger, og rør uten kjøleribber, siden det er avgjørende å få avgitt vannvarmen til lufta. det er og avgjørende hvordan en får lufta til å gåunder benker og opp langs veggene.....

Vogner er i dette henseende bygget på to forskjellige måter. det er de som er konstruert for Thruma, og så tilpasset Alde, og de som er konstruert for Alde... den siste varianten, er absolutt den mest vellykka varianten....

En Thruma, kombinert med et RIKTIG antall el-jet, vil nok i mange kontinetale vogner, gi en vel så bra varmegjengivelse og varmekomfort, enn en Alde, fordi de fleste kontinetale vogner er konstruert for Thruma.

-30 er jo en grei temp, ikke noe ekstremt, men en nokså normal temp. feks på fjellet. Det er imidlertid i disse tempraturene du virkelig kjenner forskjellen på kontinental og nordisk vogn. dette handler da om varmekomfort, og at vann etc ikke fryser inne i vogna. på mange kontinetale, kan nemlig det oppstå fra -15 til -20 grader.
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 207
Registration date : 24.05.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 25 Mai 2008 - 23:25

Sant nok. men her i nord norge viser det seg til og med at forhandlern av hobby, ikke lenger tar inn vogner med truma større enn 560, gr mange klager fra folk som ikke klarer å holde varmen når det blir 30 røde. Eljet er klart en fin ting, men er da avhengi av 230v. vi har bestilt vogna med 115ah batteri og 20a lader. i tilleg har jeg aggregat som kan brukes hvist strømmen går. kan jo skje i påske og andre tider da stort sett alle er på camingen å det blir 20-30 røde.
Klart at kabe, bjølseth (er oppvokst i ei) cabby og solifer er bygd for alde, og klart er bedre tilpasset alde, men de jeg har snakket med som har hobby etc tyske vogner har klart det helt fint med alde. grunnen til hobby er en god nlanding av løsning pris og utseende.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Man 26 Mai 2008 - 5:53

kbanto skrev:
Sant nok. men her i nord norge viser det seg til og med at forhandlern av hobby, ikke lenger tar inn vogner med truma større enn 560, gr mange klager fra folk som ikke klarer å holde varmen når det blir 30 røde. Eljet er klart en fin ting, men er da avhengi av 230v. vi har bestilt vogna med 115ah batteri og 20a lader. i tilleg har jeg aggregat som kan brukes hvist strømmen går. kan jo skje i påske og andre tider da stort sett alle er på camingen å det blir 20-30 røde.
Klart at kabe, bjølseth (er oppvokst i ei) cabby og solifer er bygd for alde, og klart er bedre tilpasset alde, men de jeg har snakket med som har hobby etc tyske vogner har klart det helt fint med alde. grunnen til hobby er en god nlanding av løsning pris og utseende.

Kbanto

du fryser helt klart ikke ihjel hverken med thruma, eller Alde i Hobbyen i -30, varmen holder du.... men snakke vi om varmekomfort, når den ikke opp....

Kombinasjonnen du nevner, er helt klart Hobby sine sterkeste sider.... Pris, design og løsninger er jo nettopp hva de selger på....
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Man 26 Mai 2008 - 16:08

jepp. blir spennende å se til vintern:) nå glede æ mæ mest t å få vogna. lørdag e den store dagen:)[/b][/i][/u][/url]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Man 26 Mai 2008 - 16:09

[quote="kbanto"]jepp. blir spennende å se til vintern:) nå glede æ mæ mest t å få vogna. lørdag e den store dagen cheers geek
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 31 Mai 2008 - 0:42

Da e vogna kommet king 650kfu. årets modell.
lørdag e d tauing inn t slettnes i troms der vi har fått helårsplass Surprised Surprised
Testing testing tongue
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 31 Mai 2008 - 7:17

kbanto skrev:
lørdag e d tauing inn t slettnes i troms der vi har fått helårsplass Surprised Surprised
Testing testing tongue

Gratulerer. da er det full rulle fremover? Hvor i troms er du har fastplass?
åja sådet nå. Slettnes? Hvor ca er det. Har farta en del rundt i troms den tida jeg var i armyen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 1 Jun 2008 - 23:00

Da va ny-vogna testet Smile . Jeg å dama er strålende fornøyd, og alt fungerte som det skulle Laughing
T helga e det platting som gjeld. 3.5*7m
Teltet kommer seff å opp. Muli det blir spikertelt utpå høsten
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 1 Jun 2008 - 23:02

Johnny skrev:
kbanto skrev:
Testing testing tongue

Gratulerer. da er det full rulle fremover? Hvor i troms er du har fastplass?
åja sådet nå. Slettnes? Hvor ca er det. Har farta en del rundt i troms den tida jeg var i armyen.

Slettnes er mellom oteren og skibotn.
ca 1 1/2 time fra tromsø.
Jepp full rulle fremover
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Man 2 Jun 2008 - 23:43

kbanto skrev:
Da va ny-vogna testet Smile . Jeg å dama er strålende fornøyd, og alt fungerte som det skulle Laughing
Gratulerer med ny vogn, kbanto!
Vi fikk tilsvarende vogn for 1 1/2 mnd siden, og er også meget godt fornøyd. Alt funker som det skal og planløsningen passer oss perfekt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Tir 3 Jun 2008 - 22:36

hpk skrev:
kbanto skrev:
Gratulerer med ny vogn, kbanto!
Vi fikk tilsvarende vogn for 1 1/2 mnd siden, og er også meget godt fornøyd. Alt funker som det skal og planløsningen passer oss perfekt.

Takk takk, og gratulere selv cheers
Klarer knapt vente til det blir fredag igjen geek
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 19:35

Da e vi kommet hjem etter nok ei fantastisk helg på vogna Smile
Fikk kopla til paraboln, å alt e bare lykken Laughing Laughing . no glede vi oss t neste helg pirat måtte uka gå fort
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 19:42

kbanto skrev:
Fikk kopla til paraboln, å alt e bare lykken Laughing Laughing . no glede vi oss t neste helg pirat måtte uka gå fort

Rart med det. Helga går alltid fort når man er i vogna men de dagene i mellom, de kan være pyton laaange.
Her er det lite tid til å bruke vogna for tida. Må ta igjen det senere.
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 19:47

Johnny skrev:
kbanto skrev:

Rart med det. Helga går alltid fort når man er i vogna men de dagene i mellom, de kan være pyton laaange.

Snart ferie vettu
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 20:27

kbanto skrev:
Johnny skrev:
kbanto skrev:

Snart ferie vettu

Jo kanskje kommer det ferietid. 14 dager eller 3 uker igjen til ferietid.
Da blir det store spørsmålet hvor ferien går. For vi har ingen spesifikke planer. Det vil si at ferien ikke blir på sørlandet.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 21:10

lofoten sammen med oss og vegard????

Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 21:39

Jan skrev:

Vet ikke noe nå. Altfor tidlig å planlegge noe nå.
Starter planlegginga når vi reiser hjemmefra.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 22 Jun 2008 - 22:00

Johnny skrev:
Jan skrev:

Vet ikke noe nå. Altfor tidlig å planlegge noe nå.
Starter planlegginga når vi reiser hjemmefra.
vi kjører 14. eller 18. og fam ulset den 20.

RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 52

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 18:53

Har vært i vogna i drøye 3 uker nå, men sliter med at kjøleskapet ikke kjøler så bra. Maten blir dårlig på noen dager. Bruker 220v, Er det noe vi gjør feil kanskje??
Og et spm ang Truma(eller hva den nå het), den vifta som er på den, er den grei å bruke uten å bruke varmen. Synes den ga en kjølende effekt når jeg tittet å fiklet litt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 19:31

RuneB
truma-vifta kan du flott kjøre uten at fyren og tennes....... det gir jo sirkulasjon, og luftbevegelse, og det virker jo kjølende i seg selv......

Vedr kjøleskapet, kan jeg ikke hjelpe deg..... det er synn du sliter med dette, og dette er det tydlig flere som sliter med.... men du kan jo prøve å kjøre det på gass et døgn eller tre, å se åssen det da oppfører seg...
Til Toppen Go down
Elisabeth
BARON!
BARON!

Female
Antall Innlegg : 2482

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 22:49

Hei.

Vi har og slitt litt med at kjøleskapet ikke er kaldt nok. Vi har funnet ut at det kommer an på to ting, at kjøleskapet er kaldt FØR vi fyller det opp, og at det ikke blir lagt for mye inni på en gang. Vi har erfart at dersom vi først "bryter" en av disse foutsetningene, så klarer ikke skapet å ta seg inn igjen av seg selv, merkelig, men sånn er det visst!
Dersom vi holder oss til disse enkle forholdsreglene synes vi at skapet vårt har fungert bra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:09

hei! Jeg går ut fra at det ikke er noen deksel foran på lufting? På den ene vogna som jeg hadde var det ikke deksel, men en spake som man skjøv.... En annen faktor er hvilken side kjøleskapet står på... Står det mot forteltet kan det jo bli dårlig utlufting pga varme i teltet. Jeg ville kjørt skapet på gass å sett om det ble bedre...... En annen ting: hvor mye veier en ny Hobby 650. Egenvekt og totalvekt... En nabo sier den veier 2.3 tonn... Synes det var 400-500 kg for mye... Mvh Tommy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:14

Kjøp avkjølte og eller frosne varer så langt som mulig.
Tiden døren er åpen, spesiellt under nedkjølingen, er veldig viktig. Med andre ord, så kort som mulig.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:20

Elisabeth skrev:
Hei.

Vi har og slitt litt med at kjøleskapet ikke er kaldt nok. Vi har funnet ut at det kommer an på to ting, at kjøleskapet er kaldt FØR vi fyller det opp, og at det ikke blir lagt for mye inni på en gang. Vi har erfart at dersom vi først "bryter" en av disse foutsetningene, så klarer ikke skapet å ta seg inn igjen av seg selv, merkelig, men sånn er det visst!
Dersom vi holder oss til disse enkle forholdsreglene synes vi at skapet vårt har fungert bra.

Elisabeth

vi har aldri registrert dette du her sier, men så har vi alltid starta kjøleskapet minst et døgn før det kommer mat i det, før tur.... har alltid gjort dette på den måten bare..... kansje det er årsaken da.... men merker jo og at det kjleskapet vi nå har, funker godt..... På Hobbyen vet jeg vi bestemt hadde tempen på absolutt minimum ved 230V..... på den kunne vi regulere gass og strøm separat....

på den vogna vi har nå, er melka iskald, og den står stilt omtrent midt på skalaen, på skapet.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:27

Hadde ca 20 minus i fryseren og rett over null i kjølen når vi var på tur i ferien. Har ikke registrert forskjell mellom gass og el.

Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:40

Tommy skrev:
hei! Jeg går ut fra at det ikke er noen deksel foran på lufting? På den ene vogna som jeg hadde var det ikke deksel, men en spake som man skjøv.... En annen faktor er hvilken side kjøleskapet står på... Står det mot forteltet kan det jo bli dårlig utlufting pga varme i teltet. Jeg ville kjørt skapet på gass å sett om det ble bedre...... En annen ting: hvor mye veier en ny Hobby 650. Egenvekt og totalvekt... En nabo sier den veier 2.3 tonn... Synes det var 400-500 kg for mye... Mvh Tommy

Vår 650kfu veier 1900 totalvekt. Har ikke hatt plager med at kjøleskapet ikke blir kaldt. Men kjører det på gass 1-2 timer når vi ankommer, for å få det hurtig kaldt Neutral
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Fre 1 Aug 2008 - 23:47

Tommy skrev:
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 788
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 2 Aug 2008 - 12:26

Vedr Kjøleskap som ikke kjøler.

Det er viktig at kjøleskapet er gjennomkaldt FØR man legger i mat. Vi setter som regel alltid på kjøleskapet 1 - 2 døgn før.

Vi hadde -28 i fryseren og 2 grader i kjøleskapet.

Men da temperaturen slo hardt om ute (+30 grader), samtidig som vi fylte kjøleskapet opp med litt tempererte varer fra butikk, moren min brukte vår fryser til å kjøle ned sine kjøleelementer til bagen sin, da ble det litt trøbbel. Temperaturen lå da på ca. +10 inni skapet. Jeg minner dere også på at KMFe'en har luftingen for kjøleskapet i forteltet - Ikke ideelt om sommeren.

Jeg tok to grep for å bedre dette.

1. I den gebrokne bruksanvisningen til Hobby, står det at man kan fjerne det øverste luftegitteret ved høye temperaturer. Dette ble gjort. Dette bedrer nok sirkulasjonen en del. På min vogn som har dette på teltsiden gjør det selvsagt ikke noe om det regner når en har gjort dette, men på andre vogner bør vel dette gjøres med noe mer andakt.

2. I tillegg tok jeg å satte min adax-vifte ovne helt inntil nederste lufteåpning og blåste kaldluft inn.
Etter ett døgn var skapet temperert igjen.

Jeg testet også gass vs. strøm, men kan ikke si at jeg fant ut om det ene var bedre enn det andre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 2 Aug 2008 - 12:27

vedr. vekt på Hobby 650.

Tomvekt på min vogn er 1535 kg. Totalvekt 1900 kg i flg whattowcar.com. Kjøreklarvekt er ca 1650 kg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 2 Aug 2008 - 12:30

vedr. Truma.

En kan fint bruke trumaen til å kjøle vogna. Den henter jo luften under vogna, som vel i utgangspunktet er det kjøligste stedet på hele campingplassen. :-)

Særlig om en ikke er komfortabel med å ha åpne vinduer når en dra fra vogna, kan dette være et meget godt alternativ på dager med temperatur.

Sett vifta på manuell fart og skru opp på 5.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 9:45

thor_egil skrev:
vedr. vekt på Hobby 650.

Tomvekt på min vogn er 1535 kg. Totalvekt 1900 kg i flg whattowcar.com. Kjøreklarvekt er ca 1650 kg.
Jeg veide vogna vår da den var helt ny og tom. Den veide 1700 kg med Alde, batteri og 11kg gass stålflaske. Uten noe vann i vanntank eller toalett.
Totalvekt 1900 kg som kan oppgraderes til 2000kg om det bestilles fra fabrikk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 9:50

thor_egil skrev:
vedr. Truma.

En kan fint bruke trumaen til å kjøle vogna. Den henter jo luften under vogna, som vel i utgangspunktet er det kjøligste stedet på hele campingplassen. :-)

Særlig om en ikke er komfortabel med å ha åpne vinduer når en dra fra vogna, kan dette være et meget godt alternativ på dager med temperatur.

Sett vifta på manuell fart og skru opp på 5.

Thor Egil

er du helt sikker på at vifta på thrumaen henter inn-luften under vogna????? vet fyren henter luft til fobrenningen der, men thruma-vifta mener jeg henter luften bak fyren, inne i vogna..... men mulig jeg husker feil....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 9:56

Er vel ekstra utstyr det her er snakk om.
Husker ikke navnet på denne delen nå, men det er en justerbar ventil som blander "ny" og "gammel" luft etter ønske. Om den står på "ny", hentes lufta under vogna.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:04

J.O. skrev:
Husker ikke navnet på denne delen nå, men det er en justerbar ventil som blander ny og gammel luft etter ønske. Om den svar på ny, hentes lufta under vogna.

Oki..... har bare ikke lagt merke til den ventilen..... for 230V elementet, har jo ikke mere virkningsgrad, enn det må ha i disse fyrene, så det vil da slite unødig, om innsugslufta til vifta holder 40 grader lavere temp , enn nødvendig da....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:06

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Husker ikke navnet på denne delen nå, men det er en justerbar ventil som blander ny og gammel luft etter ønske. Om den svar på ny, hentes lufta under vogna.

Oki..... har bare ikke lagt merke til den ventilen..... for 230V elementet, har jo ikke mere virkningsgrad, enn det må ha i disse fyrene, så det vil da slite unødig, om innsugslufta til vifta holder 40 grader lavere temp , enn nødvendig da....

Helt riktig Vegard.
Kjent problem at det ikke blir varmt i vogna selv om 230V står på! Har hørt om flere som har tilkalt hjelp og reperatøren har stengt denne ventilen og da er allt i orden igjen.

Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 650 KFU   Today at 5:13

Til Toppen Go down

650 KFU
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next