CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

650 KFU

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:19

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Er vel ekstra utstyr det her er snakk om.
Husker ikke navnet på denne delen nå, men det er en justerbar ventil som blander ny og gammel luft etter ønske. Om den svar på ny, hentes lufta under vogna.

Oki..... har bare ikke lagt merke til den ventilen..... for 230V elementet, har jo ikke mere virkningsgrad, enn det må ha i disse fyrene, så det vil da slite unødig, om innsugslufta til vifta holder 40 grader lavere temp , enn nødvendig da....

Helt riktig Vegard.
Kjent problem at det ikke blir varmt i vogna selv om 230V står på! Har hørt om flere som har tilkalt hjelp og reperatøren har stengt denne ventilen og da er allt i orden igjen.

J.O

viktig å være klar over den der...... men jeg har ikke lagt merke til den saken der, de gangene jeg har titta bak der...... har sett flere som heter luften der bak fyren, og har derfor støvsuget godt bak der....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:23

Tror delen heter Truma Vent. Med forbehold.

Vis Medlemmets Profil
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 52
Registration date : 24.05.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:30

Et kjøleskaps spm til. Er dette koblet via strømpanelet, slik at når hovedstrømmen er av blir det satt ut av drift? Har lagt merke til at hovedstrømmen må slåes på manuellt etter strømbrudd.
Er selvfølgelig noe vi burde prøvd før vi dro vogna på plass, men tenker ikke på slikt i iveren til å komme seg på plass
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:39

RuneB skrev:
Et kjøleskaps spm til. Er dette koblet via strømpanelet, slik at når hovedstrømmen er av blir det satt ut av drift? Har lagt merke til at hovedstrømmen må slåes på manuellt etter strømbrudd.
Er selvfølgelig noe vi burde prøvd før vi dro vogna på plass, men tenker ikke på slikt i iveren til å komme seg på plass

Hvorfor må du slå på hovedstrømmen manuellt?
Er det på 230V sikringen?
Sånn skal det ikke være.
Et kjent problem på Hobby er at om gulvvarmen står på når hovedstrømmen blir slått på, legger sikringen ut.
Derfor er det tryggest å reise fra vogna med gulvvarmen av om du ønsker varm vogn og eller kaldt kjøleskap ved ankomst.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:40

RuneB skrev:

Rune B

nå sier ikke du noe om åssen vogn du har, men hos meg har 230V spenning, selv om hovedbryteren er av.... Hovedbryteren legger altså ut kun 12V anlegget.... men vet jo ikke hvor kjøleskapet henter evt styrestrøm, om det kan vare via 12V.... i såfall funker det ikke.....
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 10:47

Er en 650 KFU(2008) vi har. Har lagt merke til at lyset inni kjøleskapet blir borte, så regner med det fort kan være en sammenheng der.
Er 12 volts panelet jeg tenkte på som koblet ut etter strøm-brudd(glemte det i stad). Men litt sunn fornuft vil det kanskje være dumt om kjøleskapet trenger både et 12v og 220-230v system for å virke? Men utrolig hva disse produsentene finner på[right]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 11:08

RuneB skrev:
Er en 650 KFU(2008) vi har. Har lagt merke til at lyset inni kjøleskapet blir borte, så regner med det fort kan være en sammenheng der.
Er 12 volts panelet jeg tenkte på som koblet ut etter strøm-brudd(glemte det i stad). Men litt sunn fornuft vil det kanskje være dumt om kjøleskapet trenger både et 12v og 220-230v system for å virke? Men utrolig hva disse produsentene finner på[right]

Rune B

en aldefyr trengerf eks begge spenninger for å funke på strøm..... så lenge det er en styrebryter på kjøleskapet, regner jeg med at styringen er på 12V, sammen med lyset, og at det er et eget separat 230V kjøle-element, men som da altså trenger begge spenninger for å funke på 12V
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 788
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 14:46

J.O/Vegard

Nettopp - og dersom en har mye vinterbruk, bør en vel sterkt vurdere å sette inn en slik ventil for å øke innblandingen av forvarmet luft...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 15:24

thor_egil skrev:
J.O/Vegard

Nettopp - og dersom en har mye vinterbruk, bør en vel sterkt vurdere å sette inn en slik ventil for å øke innblandingen av forvarmet luft...

Thor Egil

misforsto jeg????? for har du ikke den ventilen, så hentes jo luften som blåses, inne???????

med denne ventilen kan også lufta hentes under vogna, forsto jeg..... har tittet litt på Trumasidene til Alde, men finner ikke den saken der så langt....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 15:34

Vegard skrev:
thor_egil skrev:
J.O/Vegard

Thor Egil

misforsto jeg????? for har du ikke den ventilen, så hentes jo luften som blåses, inne???????

med denne ventilen kan også lufta hentes under vogna, forsto jeg..... har tittet litt på Trumasidene til Alde, men finner ikke den saken der så langt....

Nei du misforstod ikke.
Ventilen er ekstrautstyr og med den er det mulig å tabbe seg ut, ikke uten.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 15:40

J.O. skrev:
Vegard skrev:
thor_egil skrev:
J.O/Vegard

Thor Egil

Nei du misforstod ikke.
Ventilen er ekstrautstyr og med den er det mulig å tabbe seg ut, ikke uten.

Takker...... på den jeg hadde, var det ikke slik en ventil, der tok den lufta (og støvet) bak fyren....
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 15:55

Denne truma ventilen, er det noe man enkelt kan montere selv? Hørtes ut som neste års utbedring med vogna
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 16:18

RuneB skrev:
Denne truma ventilen, er det noe man enkelt kan montere selv? Hørtes ut som neste års utbedring med vogna
hadde denne ventilen på vår vogn, og den ser ut som en enkel affære å ettermontere uten noe mikkmakk foruten den begrensede plassen som er til rådighet for den som skal baki der for å montere den.
skal ikke være særlig nevenyttig for å gjøre det selv, men tror det er enklest hvis fyren tas ut på gulvet.
dette for å komme til for å få hullet i gulvet til inntaket

Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 16:28

Om du går inn på linken og velger Flyer-Air-distribution, laster ned en pdf fil og ser under Fan på side tre så finner du det vi snakker om.
Tipper at dette finnes med bedre forklaring andre steder.
Ventilen heter visstnok Airmix AXK-2
Usikker på om man må ha den viften som står litt lenger opp, men Truma har jeg ikke noen praktisk erfaring med så her er det sikkert andre som kan bidra.

http://www.truma.com/truma05/en/downloads/index_downloads_uebersicht_en_107833.html

Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 3 Aug 2008 - 16:41

så ikke slik ut på vår vogn, men hvis det er vender inni så gjør den samme jobben, og man kan velge hvor lufta skal hentes fra.
må og si at vi hentet luft utenfra, fyrte med gass i 12 blå og holdt uten problem 24 grader inni vogna

thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 788
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Tir 5 Aug 2008 - 12:15

Vegard skrev:
thor_egil skrev:
J.O/Vegard

Thor Egil

Nei, du misforstod ikke! Det var jeg som hadde misforstått!! Smile
Jeg blandet nok tanken om hvor trumaen hentet luften som sirkulerer i vogna OG hvor Trumaen hentet luft når den kjører på gass - og det er vi vel enige om at er to forskjellige ting!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Tir 5 Aug 2008 - 22:10

thor_egil skrev:
Vegard skrev:
thor_egil skrev:
J.O/Vegard

Thor Egil

Nei, du misforstod ikke! Det var jeg som hadde misforstått!! Smile
Jeg blandet nok tanken om hvor trumaen hentet luften som sirkulerer i vogna OG hvor Trumaen hentet luft når den kjører på gass - og det er vi vel enige om at er to forskjellige ting!

Thor Egil

vi er enige...... og forbreningsluften vet jeg hentes under ja..... derfor er det og en grunn til å spa vekk snø som ligger oppetter vognene.....
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:03

Dukker stadig opp noe ting her. Har oppdaget en bryter på siden av et skap her som er merket med "truma ultraheat" som har 2 dreibare hjul hvorav den innerste er trinnløs mellom 1-9 og det yttre har 4 trinn 0-500-1000-2000. Finner ikke noe om denne bryteren i hverken intruksjon til truma eller info videoen

Men kanskje noen her kan fortelle hva det er?(jo a, kan sikkert google det, men da blir disse diskusjonsforumene kanskje overflødige Smile )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:07

Hei

Ultra-heat er 230V elementet i thrumaen.... det er på Max 2000W, og de andre tallene der er da de reduserte effektene dette elementet kan stilles ned til.....

Akkurat de hjulene er jeg forøvrig ikke helt sikker på, men den trinnløse kan mer enn gjerne være trinnløs styring på vifta, eller en termostat.....

men Ulttraheat, er altså el-elementet......
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:11

Såpass ja, trodde slikt var ekstrautstyr, så nå skal vi nok hive ut denna fæle ovnen på gulvet.
Takk for kvikt svar "Vegard"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:14

RuneB skrev:
Såpass ja, trodde slikt var ekstrautstyr, så nå skal vi nok hive ut denna fæle ovnen på gulvet.

Hei

er litt usikker på hva som er standard på Hobby, men det kan godt være at det er standard på vogner solgt via norsk forhandler, men ikke på vogner som er privat-importert....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:15

Vegard skrev:
RuneB skrev:

Hei

er litt usikker på hva som er standard på Hobby, men det kan godt være at det er standard på vogner solgt via norsk forhandler, men ikke på vogner som er privat-importert....

Mener også at det er standard på Lara-vogner....

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:16

Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
RuneB skrev:

Hei

Sten Rune

Lara-vogner, er vel vogner som er solgt via noske forhandlere, og som ikke er egen-importører......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 14:18

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
RuneB skrev:

Hei

Sten Rune

Lara-vogner, er vel vogner som er solgt via noske forhandlere, og som ikke er egen-importører......

Jepp. Var det jeg mente. Very Happy

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
MartinB
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 53
Registration date : 12.08.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 18:10

1-9 er termostat. 0-500-1000-2000 er effekt. Sett også vifta på "auto" og passe turtall når du skrur på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Søn 24 Aug 2008 - 18:17

MartinB skrev:
1-9 er termostat. 0-500-1000-2000 er effekt. Sett også vifta på "auto" og passe turtall når du skrur på.

Rune B

så flott da, var ikke langt unna da i hva jeg sa til deg før i dag....... Helt toppers når ting løser seg....
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 101
Registration date : 20.08.2008

PosteTema: Re: 650 KFU   Tir 26 Aug 2008 - 16:22

Hvilket år ble Ultra-heat standard på Lara Hobby vognene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: 650 KFU   Tir 26 Aug 2008 - 16:24

Morten t skrev:
tittentei skrev:
Hallaisen hadde tenkt og få meg en takluke på barnerommet i vår kfu. Hvor stor luke har dere montert der? og det skulle vel gå og montere en heikiluke makan til den vi fremme. Det hadde vært digg og hva ville det koste mon tro???

Hei tittentei

har nettopp fått montert takluke bak i min kfu! jeg valgte en40x40 som Vegard nevner og det er mere enn stort nok for barne rommet, og hele rommet ble både lysere og virker luftigere med luke kontra denne lufte ventilen minsten som ligger over er kjempe fornøyd! jeg fikk montert en luke med blendegardin i litt dyrer men det er det verdt!
er ikke sikker på hva den heter men den er lik de som er fremme bare uten sveiv! pris for herligheten: 1800kr

her er et bilde også, så du spurte om det en annen plass!

Gjorde du selv da, eller fikk du det gjort hos forhandler?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RuneB
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 8:31

Kjøleskapet har sluttet å virke
Kom til vogna i går med varmt kjøleskap.
Har prøvd å starte det på nytt og kjøre på gass, men ingen ting virker. Lyset i kjøleskapet går på som normalt når det er slått på. Så vil tro det kan være noe med styrestrømmen siden lyset lyser og det ikke vil gå på gass. Er kanskje noen skulte sikringer noen plass????? Tenkte først det kunne vært noe torden her, men da burde vel tv osv tatt kvelden også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 8:40

Rune B

helt umulig å gjette på noe, men om ikke noe virker, annet nn lyset, ville jeg i første-omgang tippet på et kretskort eller noe i den dur, som var gåent....

Tordenvær trenger ikke drepe tv'n umiddelbart fordi om noe annet er gått.... vil tippe tv'n var avskrudd, og da er det i hvertfall brudd på ene fasen, så komponentene ikke er innkoblet....
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 20:08

Hvilken dekkdimensjon er det på KFUen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 20:30

Min har 155 / 13. Dette er en 2003 mod. Antar det er dette på de nyere også... Hadde vel gjort seg med noen 18" med bling-felger... Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 20:43

Thomas og 9na

Like viktig er og load-indexen på dekket..... altså dekkets bare-evne...... tipper den er på 82....
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 20:54

Tusen takk.
Har nemlig en gammel polo med nye vinterdekk som skal på høggernd. Og lurte på om kunne bruke dem på en kfu. Ser ut som det kan gå Very Happy

Noen som vet om det går ann å bruke volkswagen felger på dem?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: 650 KFU   Lør 30 Aug 2008 - 20:57

9na skrev:
Tusen takk.
Har nemlig en gammel polo som skal på høggern, men den har nye vinterdekk som vil lurte på om vi kunne bruke på en kfu. Ser ut som det kan gå Very Happy

9na

er ikke sikker på at en polo har høy nok Load-index, det må du sjekke...... for den er viktigere enn feks bredden..... men ofte undervurdert........
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: 650 KFU   Today at 17:02

Til Toppen Go down

650 KFU
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next