CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

DVD og Surround

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1238
Registration date : 28.11.2007

PosteTema: DVD og Surround   Ons 12 Mar 2008 - 16:51

Jeg lurer på om jeg skal bytte ut CD/radio spilleren i Bjøllen til en spiller som også spiller DVD og gjerne med surround lyd.

Noen som har tips om merker og pris?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Ons 12 Mar 2008 - 21:38

Knut.

På vår 690,'07 modell,var dvd-spiller standard.Husker ikke merket,men den avga en summende lyd når taklyset stod på.Ved å vri på dimmern,økte/minket denne lyden.Merkelige greier det der.Og når man så på dvd,og kobla bort antennekabelen,forsvant lyden.Hehe,skjønn det den som kan.

Ellers så har jeg ingen konkrete tips her.Holder man seg til kjente merker,bør det jo bli bra uansett.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: DVD og Surround   Ons 12 Mar 2008 - 23:17

ARVE skrev:
Knut.

På vår 690,'07 modell,var dvd-spiller standard.Husker ikke merket,men den avga en summende lyd når taklyset stod på.Ved å vri på dimmern,økte/minket denne lyden.Merkelige greier det der.Og når man så på dvd,og kobla bort antennekabelen,forsvant lyden.Hehe,skjønn det den som kan.

Ellers så har jeg ingen konkrete tips her.Holder man seg til kjente merker,bør det jo bli bra uansett.
var nok et par kabler der som lå for nært hverandre, eller noe slikt

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 0:07

Jan.

Hadde servicemann fra forhandler oppe og kikka på det,men han skjønte ikke noe av det.Så hvem vet....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 0:18

ARVE skrev:
Jan.

Hadde servicemann fra forhandler oppe og kikka på det,men han skjønte ikke noe av det.Så hvem vet....
er et kjent problem det der i bilstereoverdenen.
enten så er det strøm og høytalerkabel som ligger for nært og er for dårlig isolert, ellers så er det støy på en signalkabel på grunn av ett eller annet.
bruker ofte å sette på støyfilter i slike tilfeller, og flytte strøm og lydkabler vekk fra hverandre

Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 9:42

Jan

Har du noen konkrete tips om merker og hva man bør velge/ikke velge? Høres ut som du har litt peil på dette.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 9:45

Arve

Hmm... det virker sannsynelig at det er støy fra andre ledninger ell som gjorde at det ble forstyrrelser i 690-en din.

Du har vel noenlunde samme opplegget i 790-en nå? (uten forstyrrelser antar jeg)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 10:03

Jan skrev:
ARVE skrev:
Jan.

enten så er det strøm og høytalerkabel som ligger for nært og er for dårlig isolert, ellers så er det støy på en signalkabel på grunn av ett eller annet.
bruker ofte å sette på støyfilter i slike tilfeller, og flytte strøm og lydkabler vekk fra hverandre

Jan.

Makes sense !!! Gutta på et caravanverksted er vel ingen HIFI-guruer.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 10:06

Knut.

Ingen dvd-spiller i 790'en.Kun cd og radio.

Har en ekstern dvd-spiller,som flatskjermen står på.Funger som fy det og.Ingen støy.

Det rare var at når vi kobla bort antenneledningen fra tv'en på 690'en,så forsvant støyen.Når vi så på dvd'er altså.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 10:21

ARVE skrev:
Jan skrev:
ARVE skrev:
Jan.

Jan.

Makes sense !!! Gutta på et caravanverksted er vel ingen HIFI-guruer.

maker ingen sense det vel!

bjøllegutta burde kunne dette! mandagsvogn!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 11:19

Nump.

Nja,tror den ble ferdigstilt på tirsdag formiddag.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 11:29

tirsdagsvogn!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Tor 13 Mar 2008 - 19:54

Fjellcamping skrev:
Jan

Har du noen konkrete tips om merker og hva man bør velge/ikke velge? Høres ut som du har litt peil på dette.
få skikkelige isolerte høytalerkabler, gjerne av typen monstercable, tror de koster en 15-20 kroner metern av grei kvalitet og sørg for å få de så langt unna strømkabler og strømkilder og om mulig.
men om antenna har forsterker vil jeg anbefale en sjekk av den først da det kan liggew mye støy der av en eller annen årsak som er umulig å svare på uten å ha sjekka det.
for det kan være spenningsstøy derfra som kommer inn i systemet gjennom antennekabelen, eller enda verre, at det er høyspent i nærheten som gir støy på grunn av antenneforsterker

Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Fre 14 Mar 2008 - 7:31

Jan

Takker for tips! Jeg skal høre med en kompis av meg som er HIFI freak og få litt hjelp fra han når jeg kommer så langt tenker jeg.

Antenneforsterkeren står langt unna TV-opplegget så jeg tror ikke den vil lage noe kluss, men det er sikkert smart som du sier å bruke skikkelige kabler.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Fre 14 Mar 2008 - 19:38

Fjellcamping skrev:
Jan

Takker for tips! Jeg skal høre med en kompis av meg som er HIFI freak og få litt hjelp fra han når jeg kommer så langt tenker jeg.

Antenneforsterkeren står langt unna TV-opplegget så jeg tror ikke den vil lage noe kluss, men det er sikkert smart som du sier å bruke skikkelige kabler.
ja hør med lydfreak, det er der den beste hjelpen er for å fjerne støy.
men hvor langt antenneforsterkeren er fra tv har ingen ting å si all den tid det er en kabel i mellom

Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1187
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 1:56

Jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt, som bare er ingeniør i faget. Men i gamle dager drev vi mye med mobile radiosendere og mottakere. Støy på radiomottakere var et velkjent problem. Dengang hadde man ikke elektronisk tenning, men en coil og tennplugger som fungerte som støysendere (gniststøy).

Det første vi gjorde var å sette en stor kondensator på radiosenderens inngangsspenning, ca. 50-100 mikroFarad, i parallell.

Hjalp ikke det, så tredde vi inn strømforsyningenkabelen i en koaks "strømpe", som ble koplet til bilen jord (minus). Da var som regel mesteparten av støyen borte.

Var det enda litt plagsom støy igjen, "strømpet" vi også tenningskablene på samme måte.

Har enda ikke opplevd at dette ikke gjorde nytten.

I ditt tilfelle tror jeg det er dimmeren som lager støy, fordi den "hakker opp" likestrømmen for å gi en lavere spenning, f.eks. med en diac/triac. Prøv med en kondensator, jeg er sikker på at den tar det meste av støyen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 20:29

Hei

Så er dvd anlegget i vogna testet og godkjent...... Very Happy

Oppe på veggen er montert noe som ligner en bilradio med cd spiller........her er og dvd spiller........ Høytalere er i veggene i krokene i runsitteren........

Kjøpte en scart overgang i dag......satte scarten i lcd tvn og så ledninga fra dvd spilleren i denne scart overgangskontakten.......og vips så var dvd spilleren intakt og lyden kommer fra høytalerne i veggene........

Ble veldig bra dette.......

Skulle jo og kunne ha kobla lyden fra tvn på disse høytalerne som er integrert så hadde det blitt kjempebra....... Jeg mangler kanskje bare ei ledning??

Noen som har gjort noe sånt???
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 21:05

skal gå ann å få lyd fra tv ut i høytalerne via dvd, men kan ikke svare deg uten å se utstyret.
er noen år siden jeg drev på med det, og må se for å huske

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 21:26

Jan

Den spilleren er så innbygd skjønner du....... Arve sier han sikkert må ta den ut som en bilradio om han skal finne utav det....... så da spørs det om den dagen kommer at han gidder........ men så var det den lyden da........ får se hvor lang tid det tar før han hiver seg på jobben.......
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 21:43

May-Britt skrev:
Jan

Den spilleren er så innbygd skjønner du....... Arve sier han sikkert må ta den ut som en bilradio om han skal finne utav det....... så da spørs det om den dagen kommer at han gidder........ men så var det den lyden da........ får se hvor lang tid det tar før han hiver seg på jobben.......
det der ordner du enkelt selv da samtlige ledninger bak der er merket

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 21:45

Jan

Mener du JEG fikser det der??? Du gir meg jo lyst til å prøve jo.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 21:49

May-Britt skrev:
Jan

Mener du JEG fikser det der??? Du gir meg jo lyst til å prøve jo.....
kjør på og sett gubben på plass en gang for alle.
skal love deg at han letter på ræva når du begynner, men da er det bare å be han om å flytte seg for han står i veien

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 22:00

Jan

EN ting er i alle fall sikkert av det du sier her.......når jeg begynner så kommer han og tar over.......... Razz Razz Razz
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 22:03

May-Britt skrev:
Jan

EN ting er i alle fall sikkert av det du sier her.......når jeg begynner så kommer han og tar over.......... Razz Razz Razz
er da kar sjøl og vet hva som skjer hvis kona begynner å rote med mitt område lol!

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DVD og Surround   Lør 15 Mar 2008 - 22:06

Jan¨

Og det sier han og ....... det ergelige er jo at han fikser det der bedre enn meg Razz Razz Razz ....... Koble bilstereo er vel noe av det han aldri har lært meg........

Men Arve skal virkelig ha en ting og det er at vil jeg lære så lærer han bort ...... og sørger for at jeg kan det........
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: DVD og Surround   Today at 18:20

Til Toppen Go down

DVD og Surround
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1