CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Winterhoff

Go down 
AvInnlegg
quattro1
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 452
Registration date : 08.12.2011

PosteTema: Winterhoff   Lør 2 Jun 2018 - 19:12

Skiftet nettopp friksjonsbelegg på Winterhoff-kobling. Den har kjørt max 40.000 km, og de gamle beleggene var helt glasserte. Greit å ha nye belegg, men synes dette var tidlig å måtte skifte, men vet ikke hva som er vanlig kjørelengde før man skal bytte. Noen som har erfaring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2715
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Winterhoff   Lør 2 Jun 2018 - 22:30

Skiftet til nyere Winterhoff på min innlevert vogn i fjor høst, vogn nyreg i mai 2007. Kjørte km er nok over 50000, belegget så ikke glasert ut tror jeg. Men jeg har det fortsatt så jeg kan jo sjekke det og se bedre etter. Mulig jeg husker feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
quattro1
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Winterhoff   Søn 3 Jun 2018 - 0:45

Fint om du sjekker og gir en lyd. Ble litt overrasket over tilstanden da jeg byttet, selv om varsleren på koblingen nesten var kommet ned på grensen til stop. De gamle beleggene var knallharde og glaserte, altså neppe særlig mye friksjon i disse.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2715
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Winterhoff   Man 4 Jun 2018 - 15:27

Sjekket begge platene, og for å si det sånn: når solen reflekteres slik at skinner i overflaten er det ikke mye grov overflate. Tror dessverre at disse friksjonsplatene er tilnærmet en vits om de ikke skiftes ofte. Men jeg vet ikke, det kan jo hende at de skaper mere friksjon enn det det ser ut til. Men det var ikke mye betryggende å se. Nyvogna har jo Al-Ko ATC, og det er noe helt annet.

Nå vet jeg ikke hvordan disse platene ser ut når de er fabrikknye, draget som jeg satte på befinner seg visstnok i Sverige et sted! Men jeg tror at det er grovere overflate som nytt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
quattro1
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Winterhoff   Man 4 Jun 2018 - 17:58

Jada, de nye har en ruglete overflate. Men vil nok tro at når de har slipt seg endel på kula blir de nok langt glattere. Men igjen, dette må jo både Winterhoff og Al-ko vite og legge inn i sine beregninger. Det kan jo ikke være slik at en stabilisator virker kun 1000 km.
Det er også mulig at friksjonsbeleggene blir hardere over tid, men jeg har ikke sett noe annet i bruksanvisningen enn at de skal skiftes når slitasjeindikatoren viser det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13171
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Winterhoff   Man 4 Jun 2018 - 22:03

Om man ser på en bremsekloss som er brukt men ikke utslitt er den rimelig glatt på overflaten.
Min vogn er 10 år og har kjørt omkring 20k km kanskje noe mer. Den har fått byttet belegg i Winterhoff koblingen en gang av Caravanservice i forbindelse med andre ting for 4-5 år siden. Da var det nødvendig å bytte dem sa de, men jeg har ikke sett hvordan de så ut.

Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Winterhoff   

Til Toppen Go down

Winterhoff
Til Toppen 
Side 1 av 1