CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Ac - dc sjekke 12v vannpumpe

Go down 
AvInnlegg
nilshv

Antall Innlegg : 1
Registration date : 29.03.2018

PosteTema: Ac - dc sjekke 12v vannpumpe   Tor 29 Mar 2018 - 11:41

Hei

Jeg har en 12v vannpumpe som slutta å virke. Tenkte å finne ut om det var kretskortet med spyleknappen eller om det var selve pumpa som var gåen. Jeg sjekker derfor med multimeteret mitt. Måler jeg strømledningene så måler jeg 0 på dc og 1.390 på ac. Jeg har ikke kjempemye peiling på strøm, men jeg trodde jeg
1. Skulle måle 12 eller 13v
2. Jeg trodde det var dc strøm i campingvogna.

Har prøvd å koble ledninger fra strømledningene og direkte på pumpa, men det virka ikke.

Så det jeg lurer på er
1. Hvorfor måler jeg 1.3 og ikke 13v?
2. Er det ac/dc? Hvordan finner jeg evt ut hva det er ac/dc?
3. Kan jeg teste pumpa på en annen 12v dc strømkilde? Vil jeg evt ødelegge pumpa om jeg tester?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1351
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Ac - dc sjekke 12v vannpumpe   Tor 29 Mar 2018 - 14:42

De ca. 1,4 V er nok en særegenhet med meteret ditt.  Det er 12 V likestrøm som gjelder i de aller fleste vognene.  Det er et MEN, og det er fullt mulig at alt av lys bruker 12 V vekselstrøm.  Har du prøvd å måle i en lyskontakt om det er veksel- eller likestrøm?

På noenlunde full-ladet batteri er spenningen om lag 13,5 V.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

Ac - dc sjekke 12v vannpumpe
Til Toppen 
Side 1 av 1