CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Breddemarkeringslys nede på campingvogn

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
G7B

Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.07.2017

PosteTema: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Fre 7 Jul 2017 - 13:45

Hei.

Ny på forumet - så då passer det vel flott med å starte med å stille spørsmål som eg ikkje klarar å finna svar på ...

Nokon som veit reglar for breddemarkeringslys?
Forsøker å lesa meg opp på dette - men kjem kvar gong vidare til informasjon om toppmarkeringslys og informasjon om at desse skal plasserast oppe, framst og bakerst, på breiaste punkt på vogna.
På vogna no har me eit kvitt lys toppmarkeringslys som står plassert framme oppe på vogna (altså ikkje på sida av vogna) og eit rødt/hvitt bak oppe. Dette er for så vidt greit, men gir ikkje heilt den nytten eg er ute etter.

Har erfart at når me er ute og reiser i mørket, og kjem til regionar med "litt" smalare vegar (les: Hardanger) så hadde det vært veldig greitt å ha breddemarkeringslys nede på vogna, for å ha full kontroll i speilene.

Er det nokon som veit kva reglar som gjeld?
Er det noko som stopper meg fra, i tillegg til toppmarkeringslysene, å montere breddemarkeringslys framme og bak nede på vogna?

Har sett på andre campingvogner eg har møtt dei siste dagane - med breddemarkeringslys ser ut til å stort sett være fraværende. Så - er litt forvirra her.

På forhånd takk for all hjelp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 461
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Fre 7 Jul 2017 - 18:26

Sakset fra Lovdata:

§ 28-18.Lysutstyr som tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t skal ha (bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

MARKERINGSLYS
1. Tilhenger skal ha minst to lykter foran som gir hvitt makeringslys, når tilhengeren er bredere enn 160 cm eller er bredere enn den trekkende motorvogn.
1.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-4 nr. 4.1.
1.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 10° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med tilhengerens lengdeakse.
1.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 190 cm. Målene skal tas når tilhengeren er ubelastet.
1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 15 cm fra tilhengerens ytterste kant.
1.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke på den trekkende motorvogn er tent.

REFLEKS FORAN
2. Tilhenger skal ha minst to hvite refleksanordninger foran.
2.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille kravene i § 28-5 nr. 5.1.
2.2 Refleksen fra hver av refleksanordningen skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° under horisontalplanet gjennom refleksanordningens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 30° utover målt fra vertikalplanet gjennom refleksanordningens sentrum som er parallelt med tilhengerens lengdeakse.
2.3 Refleksanordningene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når tilhengeren er ubelastet.
2.4 Minst en refleksanordning skal være plassert slik på hver side at den reflekterende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra tilhengerens ytterste kant.
2.5 Refleksanordningene skal være slik montert at den lysreflekterende flaten står vertikalt og vinkelrett på tilhengerens lengdeakse. Når det er nødvendig på grunn av tilhengerens konstruksjon, tillates dog et avvik på ±5° i så vel horisontal som vertikal dreiningsretning.
2.6 Refleksanordningene skal ha enkel og regelmessig form. De må dog ikke være trekantet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
G7B

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Fre 7 Jul 2017 - 20:42

Takk for svar.

Her står det, slik eg les det, at eg kan montere hvitt lys nede, i tillegg til det oppe, slik at eg ser det i speil.

Då eg har tenkt på sidemarkeringslys røde/hvite/orange har eg blitt satt ut av dette avsnittet :

4.11 For sidemarkeringslys gjelder bestemmelsene i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3. Men på bil med bredde på 1,80 m eller mer, tillates i tillegg på hver av bilens sider 2 stk. lykter av type kombinerte toppmarkeringslykter som lyser hvitt forover og rødt bakover. Monteringskrav i høyden som for sidemarkeringslys og i lengden ikke mer enn 1000 mm fra lastbærerens (eller gods-/passasjerrommets) respektive fremre og bakerste kant/begrensning. Avstanden for lyktene som er montert på fremre begrensning, kan eventuelt økes slik at lyktene kan sees fra førerplassen gjennom bilens utvendige speil. Avstanden til andre lykter skal være min. 200 mm. Videre kan avstanden fra bilens ytre sideplan og ut til lyktens lysende flate være maks. 50 mm dersom den er montert på en gummiarm eller lignende som gir etter for en kraft på 2 kp med angrepspunkt i lyktens senter med kraftretning som følger horisontalplanet i bilens lengderetning.

På tilhenger kan det monteres lykter som nevnt i leddet ovenfor på begge sider foran og bak, med samme monteringskrav som for bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
G7B

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Fre 7 Jul 2017 - 21:46

Uansett, har Dere andre breddemarkeringslys (hvite / røde) nede på sida av vognene? Originalt eller ettermontert?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 461
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Fre 7 Jul 2017 - 22:03

Det beste er vel å snakke med de som eventuelt vil ha noe å si om det etter vegen. (SSV)

Men vogna mi har 2 hvite nede foran (en på hver side), to gule på hver side (foran og midt på) alle med refleks. Bak oppe på hver side har jeg en lampe som lyser hvit forover og rødt bakover.

Noe mer en det tror jeg ikke jeg vil ha, det kan fort bli for mye også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 438
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Man 10 Jul 2017 - 14:50

Vet av egen erfaring at nidkjære tjenestefolk som finner ettermonterte posisjons-/markeringslys på campingvogn vil pålegge deg utkobling og fremstilling for etterkontroll ved trafikkstasjon...

Ja, de kan være helt enige i at det er lurt å ha lys der for å se vognhjul ift veikant på mørke, regnvåte kvelder.
Men nei, om vogna ikke er typegodkjent med lys der, så skal det ikke være lys der.

Dette var riktignok noen år siden, men i andre sammenhenger har jeg erfart at etatens mottakelighet for sunn fornuft ikke har bedret seg. Snarere tvert imot.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas37

Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 01.04.2017

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Man 10 Jul 2017 - 23:11

Hei. Jeg har slike hvite markeringslys både oppe og nede foran på vogna. Det er ikke bare positivt med de som er montert nede. Når det er mørkt og spesielt hvis det er mørkt og det regner lyser disse som to stjerner i speilene så det er umulig og se noe bakover både når du kjører langs veien og spesielt hvis du skal manøvrere litt inne på en campingplass. Har jeg vert deg har jeg ikke ville montert slike lys nederst på vogna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
G7B

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   Ons 11 Okt 2017 - 13:22

Beklager seint svar - men då det vart vel mykje å gjera før ferie hadde eg ikkje tid til å prioritere montering / undersøking før no som ting har roa seg ned utpå hausten.

Har skrive eit lite skriv til Statens vegvesen, og fått fylgjande svar tilbake:

Statens vegvesen skrev:
Hei.
Du kan montere sidemarkeringslys på tilhenger. Disse skal være merket med SM og er gule får ikke lys mer enn 15 grader forover og bakover og monteres i lik høyde foran og bak.
Lykter som gir rødt lys bakover og hvit lys forover kan monteres bak på tilhenger. Dersom ønskelig kan disse også monteres foran på tilhenger.

Med hilsen
XXX XXX

Faggruppe: Kjøretøy Aust-Agder
(Min sensurering av namn)

Leser det som at det er fritt fram for å montere sidemarkeringslys. Dersom ein skal montere kvite/raude markeringslys det monteres bak, og kan monteres framme.

Takk for råd og advarsler. Setter veldig stor pris på advarslene spesielt, då det er veldig viktig å ha tenkt gjennom alt før ein lagar hull i campingvogna.

Sist endret av G7B den Man 16 Okt 2017 - 8:41, endret 2 ganger (Reason for editing : Lagt til takk-linje :) || Endra litt på ein setning som var egna til missforståing.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Breddemarkeringslys nede på campingvogn   

Til Toppen Go down

Breddemarkeringslys nede på campingvogn
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1