CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

bytte hegerkontakt 2010 XC70

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Kragset

Antall Innlegg : 2
Registration date : 24.06.2017

PosteTema: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Tir 27 Jun 2017 - 13:06

HEi.

Noen som har prøvd denne øvelsen?
Har pr i dag 7 polet, men vogna vil jo gjerne ha 13 poler.
Pris for kabelsett er ca 1300. Regner med å måtte kode om for å få ryggelys og tåkelys, men det viktige for min del er å få strøm til kjøleskapet. Så blir ikke omkoding med en gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Fre 30 Jun 2017 - 8:49

Det er ikke noe problem å bytte til 13-pols ferdig koblet uten omkoding heller. Da bør man koble med releboks, sånn at det kun hentes styrestrøm fra lysa på bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HansM
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER

Male
Antall Innlegg : 27
Registration date : 20.09.2015

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Tir 5 Des 2017 - 20:04

Kragset skrev:
HEi.

Noen som har prøvd denne øvelsen?
Har pr i dag 7 polet, men vogna vil jo gjerne ha 13 poler.
Pris for kabelsett er ca 1300. Regner med å måtte kode om for å få ryggelys og tåkelys, men det viktige for min del er å få strøm til kjøleskapet. Så blir ikke omkoding med en gang.

Bruk orginalt og du vil ikke angre. Kan være at du slipper å bytte Trailer Modul. Er det en samme så er det bare kablingen du trenger å bytte.

Måten det gjøres på kan du se her. Step-by-step
http://accessories.volvocars.com/no-no/XC70(08-)/Accessories/Document/VCC-480821/2010
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Tir 5 Des 2017 - 23:18

Jeg oppfatter at det er blandete (stort sett dårlige) erfaringer med å benytte 12V til kjøleskap. De fleste foretrekker gassdrift (som er lov i Norge, men krever kollisjonssensor i enkelte land). 12V gir i manges erfaring liten kjøleeffekt.

(13p er fint til lading av batteri Smile )

/Ole
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 11:59

Ole3 skrev:
Jeg oppfatter at det er blandete (stort sett dårlige) erfaringer med å benytte 12V til kjøleskap.

Standard kommentar fra folk som ikke har tenkt gjennom naturlover og fysiske betingelser. Very Happy

Gassdrift av kjøleskap er vel og bra, men skal slukkes før man kjører inn på bensinstasjoner. Gjør du dette hver gang, Ole? Og har du tenkt gjennom hvorfor stadig flere nasjoner krever utvidet sikkerhet før gassdrift er lov under kjøring?

Jeg har både lading til vogn fra bil og 12V-drift av kjøleskap fra bil. Og jeg bruker aldri gassdrift av kjøleskap under kjøring lenger, med forbehold om ei og annen helg på vår og høst av årsaker nevnt lengre ned. Får være måte på hva man skal sløse bort gass på, når man med sunn fornuft og logisk tankegang kan bruke 12V fra bil til drifting av kjøleskap.

Innenfor normale kabeltykkelser for hengerfester kan man sjelden trekke mer enn 10A. På et 12V-anlegg tilsvarer dette selvsagt 120W. Og et kjøleskap med 120W kjøleeffekt er ikke veldig mye. Spesielt om man heter Ola Dunk og ikke tenker seg om.

Det er typisk Ola Dunk å komme hjem fra jobb på fredags ettermiddag, pakke vogna, hekte på bilen og dra på tur. Vogna har stått i sola hele dagen, og det er tredve varmegrader i både vogn og kjøleskap. 120W skal nå senke temperaturen i kjøleskapet mens Ola og familien kjører gjennomsnittlig under tre timer dit de skal være i helga. Og ikke nok med det, Ola skal handle på turen også. Varm pils og lunkne matbutikker fra en eller annen nærbutikk lastes inn i kjøleskapet når de har kjørt ei time. Dette medfører at kjøleskapet må starte fra null igjen, men det skjønner ikke Ola. Så når han inntar lunken støttebeinspils på tidlig fredagskveld, kommer de vanlige forbannelsene om kjøleskap og 12V.

I tillegg en temperaturføler som deaktiverer 12V-drift av kjøleskap om utetemperatur er under 9 grader. På vår og høst har jeg prata med mange som klager på lunkent kjøleskap, men som ikke er oppmerksomme på dette. Ved camping i årstider med lav utetemperatur, må derfor dette også tas med i betraktningene.

Så hvordan kan det ha seg at jeg er fornøyd med 12V-drift av kjøleskap, når Ola Dunk ikke er det? Jo, jeg plugger i 220V senest dagen før jeg skal på tur. Da lader jeg batteri, og starter kjøleskap. Også setter jeg inn det meste av det som skal inn i kjøleskapet samtidig, så dette også blir kjølt ned. Dette betyr at de tilgjengelige 120W ikke trenger å kjøle ned hele skapet med innhold, kun holde det kjølig. Og det er to vidt forskjellige ting, det burde selv Ola Dunk forstå.

Så lite er det altså som skal til. Men man må altså bruke hodet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 472
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 16:59

HobbyTom skrev:
Ole3 skrev:
Jeg oppfatter at det er blandete (stort sett dårlige) erfaringer med å benytte 12V til kjøleskap.

Standard kommentar fra folk som ikke har tenkt gjennom naturlover og fysiske betingelser. Very Happy

Gassdrift av kjøleskap er vel og bra, men skal slukkes før man kjører inn på bensinstasjoner. Gjør du dette hver gang, Ole? Og har du tenkt gjennom hvorfor stadig flere nasjoner krever utvidet sikkerhet før gassdrift er lov under kjøring?

Jeg har både lading til vogn fra bil og 12V-drift av kjøleskap fra bil. Og jeg bruker aldri gassdrift av kjøleskap under kjøring lenger, med forbehold om ei og annen helg på vår og høst av årsaker nevnt lengre ned. Får være måte på hva man skal sløse bort gass på, når man med sunn fornuft og logisk tankegang kan bruke 12V fra bil til drifting av kjøleskap.

Innenfor normale kabeltykkelser for hengerfester kan man sjelden trekke mer enn 10A. På et 12V-anlegg tilsvarer dette selvsagt 120W. Og et kjøleskap med 120W kjøleeffekt er ikke veldig mye. Spesielt om man heter Ola Dunk og ikke tenker seg om.

Det er typisk Ola Dunk å komme hjem fra jobb på fredags ettermiddag, pakke vogna, hekte på bilen og dra på tur. Vogna har stått i sola hele dagen, og det er tredve varmegrader i både vogn og kjøleskap. 120W skal nå senke temperaturen i kjøleskapet mens Ola og familien kjører gjennomsnittlig under tre timer dit de skal være i helga. Og ikke nok med det, Ola skal handle på turen også. Varm pils og lunkne matbutikker fra en eller annen nærbutikk lastes inn i kjøleskapet når de har kjørt ei time. Dette medfører at kjøleskapet må starte fra null igjen, men det skjønner ikke Ola. Så når han inntar lunken støttebeinspils på tidlig fredagskveld, kommer de vanlige forbannelsene om kjøleskap og 12V.

I tillegg en temperaturføler som deaktiverer 12V-drift av kjøleskap om utetemperatur er under 9 grader. På vår og høst har jeg prata med mange som klager på lunkent kjøleskap, men som ikke er oppmerksomme på dette. Ved camping i årstider med lav utetemperatur, må derfor dette også tas med i betraktningene.

Så hvordan kan det ha seg at jeg er fornøyd med 12V-drift av kjøleskap, når Ola Dunk ikke er det? Jo, jeg plugger i 220V senest dagen før jeg skal på tur. Da lader jeg batteri, og starter kjøleskap. Også setter jeg inn det meste av det som skal inn i kjøleskapet samtidig, så dette også blir kjølt ned. Dette betyr at de tilgjengelige 120W ikke trenger å kjøle ned hele skapet med innhold, kun holde det kjølig. Og det er to vidt forskjellige ting, det burde selv Ola Dunk forstå.

Så lite er det altså som skal til. Men man må altså bruke hodet.

Men nå er det også slik at Ola Dunk har koblet mange av de ledningene i henger kontaktene vogna skal kobles til og det har han gjort på alle de tenkelige og utenkelige mulighetene som finnes (+ ett par til). Da er det ikke lett når an kommer hjem og skal henge vogna på bilen og det ikke er lagt opp til å drive kjøleskapet på 12v eller at stømmen ikke brytes når Kari Dunk må en rask (3 timers) tur på kjøpesenteret. (Ikke lett å få start på`n da)

Trur je høll meg tell gass je, bruke itte på langt nær dæ i gass som assistansen koste.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 17:14

Fjell_fant skrev:
[Men nå er det også slik at Ola Dunk har koblet mange av de ledningene i henger kontaktene vogna skal kobles til og det har han gjort på alle de tenkelige og utenkelige mulighetene som finnes (+ ett par til). Da er det ikke lett når an kommer hjem og skal henge vogna på bilen og det ikke er lagt opp til å drive kjøleskapet på 12v eller at stømmen ikke brytes når Kari Dunk må en rask (3 timers) tur på kjøpesenteret. (Ikke lett å få start på`n da)

Trur je høll meg tell gass je, bruke itte på langt nær dæ i gass som assistansen koste.

Om man ikke vet hvordan dette skal kobles, bør man betale noen for det. Også minner jeg om at det faktisk går an å trille start på biler med manuell girboks, det har mange av dagens menn faktisk glemt.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 17:36

HobbyTom skrev:
Fjell_fant skrev:
[Men nå er det også slik at Ola Dunk har koblet mange av de ledningene i henger kontaktene vogna skal kobles til og det har han gjort på alle de tenkelige og utenkelige mulighetene som finnes (+ ett par til). Da er det ikke lett når an kommer hjem og skal henge vogna på bilen og det ikke er lagt opp til å drive kjøleskapet på 12v eller at stømmen ikke brytes når Kari Dunk må en rask (3 timers) tur på kjøpesenteret. (Ikke lett å få start på`n da)

Om man ikke vet hvordan dette skal kobles, bør man betale noen for det. Også minner jeg om at det faktisk går an å trille start på biler med manuell girboks, det har mange av dagens menn faktisk glemt.

Har vært borti mange forskjellige løsninger som er gjort av merkeverksted for å forhindre problemer for dem.

Trille i gang en feriepakka bil på 2 tonn på flatmark. Ja ja det er ikke noe for meg. Flere og flere har dessuten automatkasse, nei da vil jeg heller gå for en batteribank.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 20:56

Fjell_fant skrev:
HobbyTom skrev:
Fjell_fant skrev:

Har vært borti mange forskjellige løsninger som er gjort av merkeverksted for å forhindre problemer for dem.

Trille i gang en feriepakka bil på 2 tonn på flatmark. Ja ja det er ikke noe for meg. Flere og flere har dessuten automatkasse, nei da vil jeg heller gå for en batteribank.

Man skal være rimelig tapt bak en vegg om man ikke klager på hengerkobling koblet direkte på batteri.

Og man skal også være rimelig lite teknisk interessert om man ikke ser fordelene med 12V kjøleskapsdrift som såpass store at det oppveier for bakdelene, evt installasjonskostnad hos noen som har bestått grunnkurs i de fleste yrkesfag unntatt kokk og servitør.

Heldigvis er vi ikke like. Det ville vært kjedelig, det også. lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 21:07

HobbyTom skrev:
...Og man skal også være rimelig lite teknisk interessert om man ikke ser fordelene med 12V kjøleskapsdrift som såpass store at det oppveier for bakdelene.

1. Hva har teknisk interesse med hvorvidt det er en fordel med 12V kjøleskapsdrift eller ikke?
  2. Hvorfor er 12V kjøleskapsdrift mer fordelaktig enn gass?
  3. Gjelder det i alle driftssituasjoner?

/Ole
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 22:13

HobbyTom skrev:
Fjell_fant skrev:
HobbyTom skrev:
Fjell_fant skrev:

Man skal være rimelig tapt bak en vegg om man ikke klager på hengerkobling koblet direkte på batteri.

Og man skal også være rimelig lite teknisk interessert om man ikke ser fordelene med 12V kjøleskapsdrift som såpass store at det oppveier for bakdelene, evt installasjonskostnad hos noen som har bestått grunnkurs i de fleste yrkesfag unntatt kokk og servitør.

Heldigvis er vi ikke like. Det ville vært kjedelig, det også. lol!

Nå er jeg muligens så teknisk intressert at jeg burde se fordelene med 12V og jeg har fått noen til å bestå grunnkurs i andre yrkesfag enn resturant og matfag som det heter nå, men alikevel ser jeg en del utfordringer med å drifte kjøl og fryseskap på 12V med tanke på kabellengder og tversnitt som enkelte har lagt opp til hengerfeste. 12V krever større tverrsnitt på lange kabler enn det mange er klarover. Det er letter å synliggjøre farene med gassdrift og dermed blir folk litt mer forsiktige, enn det er med 12V
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 22:25

Ole3 skrev:
HobbyTom skrev:
...Og man skal også være rimelig lite teknisk interessert om man ikke ser fordelene med 12V kjøleskapsdrift som såpass store at det oppveier for bakdelene.

1. Hva har teknisk interesse med hvorvidt det er en fordel med 12V kjøleskapsdrift eller ikke?
  2. Hvorfor er 12V kjøleskapsdrift mer fordelaktig enn gass?
  3. Gjelder det i alle driftssituasjoner?

/Ole

1.
- Man trenger tydeligvis mer teknisk interesse enn jeg var klar over for å unngå feilmontasje når det legges opp til 12V-drift av kjøleskap.
- Man trenger tydeligvis teknisk interesse for å unngå et bruksmønster som medfører selvdestruering av både bil og campingvogn ved 12V-drift av kjøleskap.
- Man trenger tydeligvis betydelig teknisk interesse for å forstå betingelsene for suksessiv 12V-drift av kjøleskap i campingvogn.
- Man trenger tydeligvis et visst nivå av teknisk innsikt for å foreta konsekvensanalyse ved feil på anlegg for 12V-drift av kjøleskap kontra gassdrift av kjøleskap.

Alle punktene over er bekreftet av andre innlegg i tråden.

2.
- Man sparer gass.
- Dette reduserer faren for eksplosjon.
- I tillegg er det økonomisk fordelaktig.
- Og det er bra for miljøet. Både globalt og lokalt.
- Også slipper man å stoppe før man kjører inn på bensinstasjoner for å slukke gassflammen.

3.
- Kun ved kjøring med campingvogn bak bil med forbrenningsmotor påmontert generator som medfører batterilading og mulighet for 12V-drift av kjøleskap, men som tidligere nevnt, ikke ved utetemperaturer som er såpass kalde at systemets temperaturføler deaktiverer drift, men likevel såpass varme at kjøleskapets innhold blir irriterende varmt siden driften ikke er aktivert.
- Dette er også beskrevet rimelig nøyaktig lengre opp i tråden, men for all del, alltid en glede å kunne bistå folk med felles interesse.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Lør 9 Des 2017 - 22:57

Det du svarer under 1) har vel mer med kompetanse enn interesse å gjøre? Det går åpenbart an at teknisk interesse blir solid trumfet av manglende reell kompetanse?

2: Ja - du sparer opplagt gass. Kan det likevel være at det går med tilsvarende mer drivstoff i form av diesel eller bensin? Kan det også være slik at kostnaden faktisk blir større? Muligens er forbrenning av propan renere enn diesel eller bensin?

3: Gitt at en sensor skrur av kjølingen når utetemperaturen er under 9 grader - er det ikke da et vesentlig argument for å benytte gassdrift?

/Ole
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Søn 10 Des 2017 - 13:29

Ole3 skrev:
Det du svarer under 1) har vel mer med kompetanse enn interesse å gjøre? Det går åpenbart an at teknisk interesse blir solid trumfet av manglende reell kompetanse?

2: Ja - du sparer opplagt gass. Kan det likevel være at det går med tilsvarende mer drivstoff i form av diesel eller bensin? Kan det også være slik at kostnaden faktisk blir større? Muligens er forbrenning av propan renere enn diesel eller bensin?

3: Gitt at en sensor skrur av kjølingen når utetemperaturen er under 9 grader - er det ikke da et vesentlig argument for å benytte gassdrift?

/Ole

1. Kverulering.
2. Nei.
3. Ved kjøring i enkelte temperatursoner på såkalt kalde årstider er det helt greit å benytte gass. Dette har jeg også påpekt tre steder i denne tråden. Håper du ser det denne gangen, Ole. Idea

Ved vinterkjøring bruker jeg for øvrig ikke å slå på kjøleskapet. Det er jo kaldt likevel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Søn 10 Des 2017 - 14:04

Jeg skjønner faktisk begge sider og husker eksplosjonsfaren som veldig stor (på meg) når jeg skulle tenne opp kjøleskapet på gass etter drivstoffstopp, og hadde jeg beholdt vogna hadde det nok blitt lagt opp kabel direkte fra batteri med rele osv. Men med elektronisk tenning av skapet er ikke lenger dette noe tema, blåser flammen ut tenner den igjen uten at jeg vet noe om at det har skjedd. Drivstoff fylles stortsett rett etter avreise og da er det bare ut i vogna ved første anledning og vri over bryteren så er det iorden.

Det er så lettvindt, sjøl om jeg kan bruke 12V velger jeg likevel gass.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Man 11 Des 2017 - 12:11

Det må da faktisk være enda mere lettvint å bare vri bryteren til 12V, i stedet for å vri videre til gass? Og det må da være tryggere å kjøre med lukket gasskran ved flaske, i stedet for åpen gasskran ved flaske?

Eksplosjonsfare knyttet til flamme som slukker under kjøring er veldig liten. De fleste eksplosjoner skjer grunnet røyking eller tilførsel av gnist i nærheten av lekkasjepunkter uten sikkerhetsventil, altså brudd på rør, slange eller kobling mellom flaske og forbruker. Og disse bruddene oppstår som oftest ved risting og slag, det vil si kjøring. Det er derfor et stadig økende antall nasjoner innfører krav om sensorer på trykkfall i gassanlegg, som stenger hovedkran umiddelbart ved behov.

Men faren for denne type uhell er eliminert om gasskran på flaske er stengt. Og det er den hos meg, som hovedsaklig kjører kjøleskap på 12V under transport av vogna...

Jeg er i utgangspunktet motstander av PKK på bil. Dette er en byråkratisk kostnad, som tidligere ikke var nødvendig. For 20 år siden hadde folk med førerkort også grunnleggende peiling på bil. I nyere tid har jeg innsett at dette ikke lenger stemmer, så PKK er faktisk nødvendig. Og jeg mener det skulle vært PKK på campingvogner også. Spesielt på gassanlegg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1314
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Man 11 Des 2017 - 16:32

Nå er det neppe 12 V bak i vogna om en tar spenningsfallet i betraktning.  Med mindre man har en booster bak i vogna.

Spenningsfallet blir 4-5 V ved 10 A belastning i en 1,5 kv.mm kabel på 5 meters lengde (10 m tur/retur).
http://www.tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Om kjøleskapet bruker 100-150 W, så er heller ikke gassmengde/time all verden.  Tipper at ikke manko på gass ved kjøleskapsdrift er verste forbruker.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Man 11 Des 2017 - 18:54

Typisk forbruk kjøleskap er i området 10 gram/time. Dette tilsvarer 1000 timer (7 uker) på en standard gassflaske - eller ca 20 øre timen.

/Ole
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 8:45

Ole3 skrev:
Typisk forbruk kjøleskap er i området 10 gram/time. Dette tilsvarer 1000 timer (7 uker) på en standard gassflaske - eller ca 20 øre timen.

/Ole

Veldig nysgjerrig på hva slags kjøleskap og hvor stor gassflaske du har, Ole?

Vi må få på plass korrekt tallmateriale her, så forumets lesere ikke sitter igjen med direkte feilinformasjon.

Det er fortsatt mulig å finne gass til 250kr for 5 kg gass, altså 50kr/kg. De fleste steder er det over 300kr, men vi kan holde oss på 250kr for enkelhets skyld.

Gjennomsnittlig forbruk for Dometic-kjøleskap som er montert i så godt som 100% av norskregistrerte campingvogner er 20 gram/time, som det fremgår av tabellen. Eller mellom 18,3 og 22,5, men for enkelhets skyld kjører jeg 20 gram/time som snitt.

1000g:20g/t=50 timer/kg

1000 gram gass varer i femti timer, altså gass for femti kroner varer i femti timer. Enda et enkelt tall å forholde seg til, 1kr/time.

Og ei femkilos-flaske er dermed tom etter 250 timers kontinuerlig bruk. Om du da må fylle til for eksempel 350kr, blir det vesentlig dyrere.

Ingen formue uansett, men jeg liker ikke at feil tallmateriale blir stående i tråder jeg har deltatt i. 1000 timer fra ei flaske, til 20 øre timen, er enten ren løgn, gedigen bløff, elendig realitetsforankring, eller en fin kombinasjon av alt dette.

En normal dynamo på bil lader mellom 60-90A. Etter start av motor lader dynamo "hardt" i noen minutter for å etterfylle startforbruket, og deretter lunker den avgårde på 5-12% av kapasitet for topping av batteri etterfulgt av vedlikeholdslading, samtidig som realtime strømforbruk dekkes. Om man bruker kjøleskap på 12V og dermed trekker 10A ekstra fra dynamo, er dette i praksis ikke målbart med forbruksindikator på kjørecomputer, og heller ikke med pumpestatistikk. Prøv gjerne selv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 10:16

Tasle skrev:

Spenningsfallet blir 4-5 V ved 10 A belastning i en 1,5 kv.mm kabel på 5 meters lengde

10A i 1,5kv kabel? Shocked

Jeg håper du fortsetter å kjøre med gassdrift, av hensyn til egen sikkerhet.
Her er vi rett tilbake til at samfunnet trenger PKK.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 12:01

HobbyTom skrev:

Ingen formue uansett, men jeg liker ikke at feil tallmateriale blir stående i tråder jeg har deltatt i. 1000 timer fra ei flaske, til 20 øre timen, er enten ren løgn, gedigen bløff, elendig realitetsforankring, eller en fin kombinasjon av alt dette.

Igjen takk for karakterisering!

Jeg tok utgangspunkt i RGE2100:

https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/02/278/27874/RGE2100_brukermanual.pdf

oppgitt til 270 gr/24t ca 12gr/time.

Gassautomat.no (https://www.gassautomat.no/flasketyper-og-priser) tar 249.- kr for 11 kg gass.

Dette gir en pris på 27 øre pr time.

Jeg vil stadig våge påstanden om at dette er ca 20 øre timen. Jeg beklager selvsagt at jeg bommet med 7 øre i estimatet.

/Ole

Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 12:13

Ole3 skrev:

Jeg tok utgangspunkt i RGE2100:

https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/02/278/27874/RGE2100_brukermanual.pdf

Sitat :
DOMETIC RGE 2100 230v/Gas Freestanding Fridge

The DOMETIC RGE 2100 230v/Gas Freestanding Fridge is a superb solution for remote holiday homes, country cottages, chalets, beach houses or the beach hut !
https://cooltechleisure.co.uk/shop/shopdometic-rge-2100-230vgas-freestanding-fridge/

Du snakker om epler (frittstående kjøleskap for hytter), mens jeg snakker om pærer (innbygningsskap for campingvogn/bil).

Inntil du innser denne forskjellen, og den tilhørende forskjellen i driftsbetingelser som igjen fører til forskjeller i gassforbruk, tror jeg ikke det er så mye å tilføye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 13:11

HobbyTom skrev:

Inntil du innser denne forskjellen, og den tilhørende forskjellen i driftsbetingelser som igjen fører til forskjeller i gassforbruk, tror jeg ikke det er så mye å tilføye.

Nei jeg innser det.
Du har rett - jeg er en dust.

/Ole
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 19:40

Gjest skrev:
HobbyTom skrev:

Nei jeg innser det.
Du har rett - jeg er en dust.

/Ole

"Duster" er vi alle av og til og derfor har vi behov for hverandre og hverandres meninger.

Min mening er at du er en resurs som kommer med meninger som får oss til å reflektere og kanskje sifte mening. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2652
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 22:50

Kaster meg litt inn idenne tråden, men ikke for å drive diskusjonen noe lengre.
Hobby-Tom: du fremhever 12V drift som topp, og unngår gass. Jeg har bevisst valgt å ikke bruke 12V til drift av kjøleskap av 2 grunner:
:belastningen i tynne kabler er høy (ampere) på det skap som står i vår nåværende vogn, samt den nye som vi får når vi snærmer oss våren. Og det er ingen termostatdrift ved 12V drift, dvs at strømstyrken er konstant så lenge skapet er på.

På nyvogna blir det to store batterier, med 2 X 160W solceller og 1000W Inverter, som kjøleskapet kobles til. Og med 230V drift er det termostatstyrt. Det blir min måte å løse det på. Og gass under drift er greitt det, også i Tyskland. Nyvogna utstyres også med Duo Crash-sensor. Og på gass fungerer fortsatt termostaten.

Vi kjøpte en Waeco CFX40 i vår, og den trekker lite strøm. Når vi tok ferje Larvik Hirtshals i sommer var boksen innkoblet under overfart. Og CFX er suveren i sydelige temperaturer når kjøleskapet ikke klarer 4-5 grader lengre. Men ikke alle vil eller kan dra med seg en slik boks, tar jo en del plass samt at den veier en del også. Vi har den i forteltet når vi stopper, og da legges også andre ting i boksen for å unngå bedervelse.

Dessverre er det ikke kompressorskap å få som tilvalg når jeg bestillte nyvogn. Hadde det vært mulig så hadde absorbsjonsskapet forlengst vært kastet ut. Elendig løsning som krever mye resusserser under bruk, og fungerer stort sett dårlig i varmt klima.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2652
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 22:55

HobbyTom skrev:
Tasle skrev:

Spenningsfallet blir 4-5 V ved 10 A belastning i en 1,5 kv.mm kabel på 5 meters lengde

10A i 1,5kv kabel? Shocked

Jeg håper du fortsetter å kjøre med gassdrift, av hensyn til egen sikkerhet.
Her er vi rett tilbake til at samfunnet trenger PKK.

Tasle vet vel mer enn de fleste om at 10A i 1,5m2 ikke er anbefalt. Dette tror jeg bare var et eksempel.

Skal jeg noen gang være nødt til å bruke 12V til drift av skap så skal det i bilen legges ogg 6 mm2 fra batteri og til egen kontakt bak på bilen. Og legges opp tilsvarende i vogna, med skillerele. Og selvsagt skikkelig sikring av kursen.
Men siden det ikke kommer til å skje så slipper jeg å tenke på det.. Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Yesterday at 23:24

Jo, stemmer - det var et eksempel.  Denne websiden jeg har laget er svært mye brukt av elbil-eiere, og viser spenningsfallet ved en god del forskjellige kabeltverrsnitt.  Sammen med valgt tverrsnitt (i mitt tilfelle for eks. 1,5 mm2).

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vesto
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 121
Registration date : 19.01.2013

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Today at 0:09

HobbyTom skrev:

Du snakker om epler (frittstående kjøleskap for hytter), mens jeg snakker om pærer (innbygningsskap for campingvogn/bil).

Så hvor mye mer gass mener du et kjøleskap i en vogn bruker, i forhold til i en hytte?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Today at 0:28

Det er nok ikke noen naturlov som sier at det går mer gass til et kjøleskap om det er plassert her eller der.

Men omgivelsestemperaturen spiller inn.  Jo varmere omkring, desto mer kjøling er nødvendig.  Om det er termistatstyrt så vil termostaten kobles inn oftere og i lengre tid når det er varmt omkring.

I en hytte eller annet sted der omgivelsen er relativt konstant på et par-og-tjue grader, så er det mer optimalt enn 30-35 grader i solsteika en sommerdag mot veggen på bobil eller campingvogn.

Makstallet for gass er relativt konstant uansett.  Men er det 2 grader rundt kjøleskapet så vil neppe skapet ha behov for gassbruk.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Today at 10:25

vesto skrev:

Så hvor mye mer gass mener du et kjøleskap i en vogn bruker, i forhold til i en hytte?

Denne tabellen viser gassforbruk på de tre mest brukte modellene fra Dometic, som igjen er installert i så godt som 100% av vognmerkene med norsk salgsapparat. Som det fremgår av tråden har jeg allerede lagt den inn... Men OK, jeg legger den igjen. Som det fremgår av tabellen bruker Dometic-modellene for campingvogn dobbelt så mye gass som Ole3 påstår.

Og dette er ikke noe "jeg mener". Dette er dokumentert.

Tasle:
Her må jeg arrestere deg igjen. En frittstående kjøleskap for permanent plassering har langt bedre lufting (og dermed utskifting av luft) rundt gassflammen enn et kjøleskap for montering i mobil enhet. Og sånn må det være. Noe annet ville medført at flammen slukket hele tida under kjøring.

Dette medfører selvsagt at man må bruke mere gass for å oppnå samme kjøleeffekt.

Jeg håper dette høres logisk ut, og at dette ikke medfører at flere føler seg krenket. Det var i så fall sånn circa det motsatte av det jeg ville oppnå. Dette forumet brukes av mange som ikke skriver noe som helst, og jeg synes det er synd om feilinfo blir stående sånn at folk refererer til folk her inne som feilkilder.

Beklager til Ole3, håper han kommer tilbake. For meg virket det som Ole3 kverulerte på ting jeg allerede hadde avklart, og det ble oppfattet som unødvendig fra min side. Men jeg er oppriktig lei for det om han gir seg på dette forumet grunnet mine forsøk på å tilføre fakta.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Today at 10:30

Tasle skrev:
Jo, stemmer - det var et eksempel.  Denne websiden jeg har laget er svært mye brukt av elbil-eiere, og viser spenningsfallet ved en god del forskjellige kabeltverrsnitt.  Sammen med valgt tverrsnitt (i mitt tilfelle for eks. 1,5 mm2).

Men 10A i 10meter 1,5kv medfører ikke særlig spenningstap, siden det sannsynligvis tar fyr før du får målt spenningstapet.
Du må da bruke reelle eksempler?

De fleste 13pins hengerfester leveres med 6kv for kjøleskapsdrift. Noen få har 4kv. Jeg har aldri sett 1,5kv på de pinnene, og håper jeg aldri får se det heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   Today at 17:06

Tar nok ikke fyr i en 1,5 mm2 kabel med 10 A.  Den er jo dimensjonert for 10 A.

http://www.tore.aasli.no/spenningstap/index.php får du frem alternative spenningsfall for flere tverrsnitt.  Eks. for 4 og 6 mm2 hhv. 1,75 V og 1,17 V spenningsfall ved 10 A / 12 V.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: bytte hegerkontakt 2010 XC70   

Til Toppen Go down

bytte hegerkontakt 2010 XC70
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1