CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Booster igjen...

Go down 
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

PosteTema: Booster igjen...   Lør 29 Apr 2017 - 17:30

Med ny (brukt) vogn, er jeg litt tilbake på null. Må be om litt hjelp til å orientere meg. I denne vogna går det to plussledninger inn på batteri. Begge går til sikring. Før sikring går en pluss til lader, den snakker vi ikke mer om. Den andre deler seg i to ved sikring, og begge går i retning "batterikort 2009". Nå, når jeg skal montere en batteribooster i denne vogna, lurer jeg på følgende:Må jeg "røre" batterikortet eller kan jeg koble meg mellom batterikortet og batteri? Videre; kan jeg koble de to røde mot boosteren som èn? Vogna er en 2009 KABE.
Mvh Morten
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: Booster igjen...   Tir 2 Mai 2017 - 9:28

Booster monteres ved batteri i vogn, og har vanligvis fem kabler. Fire av disse skal rett "på batteri".

Rød skal til pluss på batteri i vogn.

Sort skal til minus på batteri i vogn.

Sort nr 2 skal til minus i bil, finn koblingsboks i vogna og koble deg på minus i kobling for hengerfestet.

Orange skal til pluss i bil, finn koblingsboks i vogna og koble deg på ladestrøm fra kobling for hengerfestet. Viktig at du er obs på hvordan denne er koblet på bil, jeg foretrekker at denne går via rele styrt av for eksempel parklys rett til batteripluss på bil. Men dette varierer, noen kobler den rett til batteri uten sikring... Farlig. Så sjekk hvordan det er gjort på bilen din, det er greit å vite for å ha kontroll på funksjon og sikkerhet.

Tynn rød er for styrestrøm, den kobler du til for eksempel pluss for baklys i koblingsboks. Da lader i så fall booster kun når baklys er tent.
Om hengerfestet ditt er montert av fagfolk, og dermed IKKE står med konstant ladestrøm, kan du koble denne styrestrømmen sammen med ladepluss fra bil, oransje kabel nevnt over. Det vil fungere fint, også om du lar kabel fra vogn til bil stå i støpsel etter at motor er stoppet og tenning avslått.
Om hengerfestet på bilen din derimot IKKE er montert av fagfolk, og står med konstant ladestrøm når tenninga er avslått, kan du ikke koble denne styrestrømmen sammen med oransje kabel. Om du gjør det vil du tappe ned bilbatteriet for å lade vognbatteriet om du glemmer å ta ut støpslet fra hengerfestet...

Ingen fasit, kun forslag. Om du er usikker, bør du få fagfolk til å montere for deg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

Booster igjen...
Til Toppen 
Side 1 av 1