CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering

Go down 
AvInnlegg
Jan-Ingvar

Antall Innlegg : 2
Registration date : 17.04.2017

PosteTema: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Man 17 Apr 2017 - 22:39

Hei,

Var på tur i påsken med min S-Max og Hobby 560. Stod da rundt 12 timer på en rasteplass på vei hjem, og da jeg skulle starte opp igjen var batteriet i bilen helt flatt. Jeg mistenker da at boosteren har hatt fri tilgang til batteriet i bilen og tappet dette ned uten hensyn til at spenningen ble lav. Den umiddelbare løsningen blir å koble vogna fra bilen når jeg parkerer.

Noen som har forslag til feilsøking?

Regner med at boosteren er koblet til pin 9 og at jeg enten har feil i bilen som gjør at pin 10 har spenning hele tida (slik at boosteren lader), eller at det er en feil i vogna som gjør at boosteren alltid er på.

Er koblingsboksa der tilhengerkabelen kommer inn fremme ved batteriet eller i klesskapet ved hovedtavla?

Mvh
Jan-Ingvar
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 538
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Man 17 Apr 2017 - 22:51

Kjenner ikke til Hobby, men har det vært noen strømbruker i vogna i de 12 timene? mener at noen kjøleskap på 12V drives fra bilen, men er ikke sikker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 361
Registration date : 16.07.2013

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Tir 18 Apr 2017 - 7:32

Jeg har en Dethleffs 510 og opplevde det samme i sommer da jeg parkerte en 5-6 timer med kjøleskapet på. Dette tappet bilen helt. Jeg trodde i utgangspunktet at dette skulle gå på vognas batteri og at bilen kun ladet, men det er i hvert fall ikke tilfelle i min vogn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan-Ingvar

Antall Innlegg : 2
Registration date : 17.04.2017

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Tir 18 Apr 2017 - 19:00

Kjøleskapet ble satt over på gass da jeg parkerte, så jeg har utelukket det- med mindre det av en eller annen grunn fortsetter å trekke strøm fra bilen selv om det står på gass.

Utgangspunktet mitt er dette koblingsskjemaet som sier at batteriet mitt lades fra 9 og 13 med styrestrøm på 10 og 11. Mistenker at det er noe kluss et eller annet sted der. Etter å ha startet bilen ved hjelp av batteriet i vogna kjørte jeg de resterende 5 timene hjem. Der koblet jeg en 25A Ctek-lader til bilen. Denne viste at det var temmelig lav spenning på batteriet, selv etter så mange timer. Tenker at også dårlig batteri og/eller lav nattetemperatur kan ha spilt en rolle.

Må samtidig legge til at jeg har hatt bilen i 3 uker og vogna i 2 uker og at dette er min første bil med 13-pols kontakt, så jeg har ikke satt meg 100% inn i alt enda.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Tir 18 Apr 2017 - 20:17

Jeg kjører ikke kjøleskapet på annet en 230V og gass så jeg skal ikke være skråsikker, men tenker faktisk på om bilen leverer nok strøm til å kjøre kjøleskapet på 12V over lang tid.

Uten at jeg kjenner til hvordan bilen din lader eller hvordan den er blitt brukt, så er det en kjensgjerning at bilbatterier ofte trenger påfyll/lading i løpet av en vinter og da særlig hvis den har gått mye på små kjøring med varmeseter, varmetråder etc, etc.

Kanskje det hadde vært en idé å lade opp igjen batteriet for så å sette på kjøleskapet på gass, tilkoblet bilen overnatta og se om problemet forsatt er der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1383
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Ons 19 Apr 2017 - 0:42

Tipper det har vært delvis uoppladete batterier både i bilen og i vogna.  Regner med at det går to-tre A fra bilen til boosteren.  10 timer betyr rundt 3 A blir om lag 30 Ah.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Ons 19 Apr 2017 - 7:57

Fjell_fant skrev:
Jeg kjører ikke kjøleskapet på annet en 230V og gass så jeg skal ikke være skråsikker, men tenker faktisk på om bilen leverer nok strøm til å kjøre kjøleskapet på 12V over lang tid.

Uten at jeg kjenner til hvordan bilen din lader eller hvordan den er blitt brukt, så er det en kjensgjerning at bilbatterier ofte trenger påfyll/lading i løpet av en vinter og da særlig hvis den har gått mye på små kjøring med varmeseter, varmetråder etc, etc.

Kanskje det hadde vært en idé å lade opp igjen batteriet for så å sette på kjøleskapet på gass, tilkoblet bilen overnatta og se om problemet forsatt er der.

Beklager at jeg blander meg inn, men mener du at kjøleskapet vil tappe bilens batteri over tid, selv under kjøring? Kjører du med kjøleskapet på gass? Jeg er skeptisk til å bruke gass, men det er sikkert en bedre løsning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Ons 19 Apr 2017 - 8:36

AndersW skrev:
Fjell_fant skrev:

Beklager at jeg blander meg inn, men mener du at kjøleskapet vil tappe bilens batteri over tid, selv under kjøring? Kjører du med kjøleskapet på gass? Jeg er skeptisk til å bruke gass, men det er sikkert en bedre løsning.

Jeg mener at enkelte biler ikke produsere nok strøm til å forsyne en slik storforbruker som ett kjøleskap er sammen med lading av boenhetens batteri, men det er også avhenge av bruksmønster. Mye småkjøring som ikke lader opp igjen bilbatteriet, pluss aircondition, varmeapparat, setevarmer osv, osv, trekker mye mer strøm enn hva man skulle tro.

Og Ja, jeg kjører stort sett på gass etter veien. Må huske på å slå det av ved enkelte anledninger, men det har ikke vært noe problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Ons 19 Apr 2017 - 9:08

Jeg regner med at du har 13-pins kontakt på både vogn og bil? Da har du en pin for lading av batteri, og en pin for drift av kjøleskap.

Hvordan disse er koblet i vogna avhenger av utstyrsnivå og årsmodell. Enkelte ble levert med booster, andre ikke. Og noen har blitt modifisert av tidligere eiere, eller selvutnevnte installatører med veldig varierende teknisk innsikt hos ulike forhandlere. Men la oss ta som utgangspunkt at begge pinner går rett til sine forbrukere i vogna, altså kjøleskap og batteriets pluss-pol. Ikke noe galt i det. Veldig vanlig, faktisk.

For det er egentlig den som installerer hengerfestet som har ansvaret for dette. Det skal være relestyrt strømlevering til disse to pinnene fra bilen. Når motoren ikke går, skal det ikke stå strøm på disse. Så lokaliser disse to pinnene i hengerkontakten på bilen, og mål om det står strøm på dem når motor ikke går, og bilen er lukket og låst. Om det gjør det, så må du legge opp rele mellom bilbatteri og hengerkontakt. Evt få noen til å gjøre det for deg.

Jeg legger til at selv om du monterer rele, har du et anlegg jeg ikke vil anbefale å bruke. Direkte sammenkobling av batteri i vogn og bil reduserer raskt kvaliteten på det beste batteriet til samme nivå som det dårligste. Så om du har tenkt å bruke vogna med direkte batterikobling, ville jeg byttet ut det eldste batteriet snarest. Da unngår du kanskje å ødelegge det nyeste.

Men aller helst ville jeg satt inn skillerele, eller batteribooster med skillerele, i vogna. Da kan ingenting gå galt.

Og en ting til:
Siden hengerfestet på bilen din tydeligvis er installert av noen som ikke tenkte særlig godt gjennom hvordan ting fungerer, ville jeg sjekket hvor jordkablene er koblet til... Jeg har sett eksempler på at 4- og 6-kvadrat jordkabler fra hengerfestet klipses inn på tynne kabler til LED-baklys, og det er brannfarlig. En kabel som ikke er dimensjonert for ei vanlig 10W lyspære skal ikke ha returstrøm fra et kjøleskap som trekker 120W, det er 10A på 12V og det krever litt mere kabel eller aller helst rett til gods med taggskive på utside.

Om du kjører kjøleskapet på 12V og i tillegg lader batteriet i vogna fra bilen, og det dårligste batteriet står i vogna, går det mye strøm gjennom hengerfestet samtidig som du overlader batteriet i bilen. Så sett inn booster. Da vet du hvertfall at det aldri går mer strøm fra bil til vogn enn det kjøleskap, utvendige lyspærer og maksimal ladestrøm (typisk 12A) på booster trekker. Men det beste er at du ikke ødelegger noen av batteriene.

Jeg har booster, så jeg har alltid fullt opplada batteri i vogna. Og jeg kjører aldri med kjøleskap på gassdrift, det er bare tull. 12V er mindre brannfarlig, slipper å stenge flammen før bensinstasjoner og ferjer. Og det rareste for mange er at jeg fikk til dette på 7 pins kontakt. Idea
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   Ons 19 Apr 2017 - 12:42

Tja... jeg har solgt bilen så jeg får ikke sjekket, men det kan jo hende at noe var feilkoblet på bilen. Ja jeg hadde 13 pinn på begge. Enig ang gass og jeg tenker på samme måte. Jeg skal sjekke hvilken lader som står i vogna, men det er selvsagt mulig at noe har vært tuklet med på en såpass gammel vogn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering   

Til Toppen Go down

Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering
Til Toppen 
Side 1 av 1