CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

import hobby 650Kfu

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
svenskefareren

Antall Innlegg : 12
Registration date : 12.04.2013

PosteTema: import hobby 650Kfu   Lør 2 Apr 2016 - 23:32

Vurderer import av Hobby 650Kfu fra Dansk caravan agent. Har også sjekket hos andre, bl.a. Antons. Noen erfaringer med dette? Ser ut til at det kan lønne seg. Om jeg ikke har regnet helt feil kan det bli en god besparelse mot å kjøpe ny i Norge med tilsvarende utstyr. Fått tilbud på 280 000 og oppover i Norge med nødvendig utstyr. Har også vurdert brukte 650 fra 2010 og oppover, men de ligger fra 170-240 000, så import er nok et godt alternativ. Noe man må passe seg for, tips/råd? Er uerfaren med dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Søn 3 Apr 2016 - 14:40

Hei. Har med jevne mellomrom vært diskutert dette med import og forskjellige meninger har gjerne kommet frem. Noe som kan være av interesse er jo hvordan man forholder seg ved en eventuell garantisak ved import. Det har gjerne vært et problem med privatimporterte vogner og service/fuktkontroller hos noen merkeforhandlere i Norge som ikke vil ha noe med disse Vognene (eierne) å gjøre.
Men bortsett fra det så har det for de aller fleste som selv har importert vogn gått helt greit.
Vil nok tro at vogn med mye standard utstyr vil være mer attraktiv på bruktmarkedet så kanskje å krysse av litt ekstra på utstyrslisten vil være til hjelp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn Online
rui
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 93
Registration date : 15.11.2009

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Man 4 Apr 2016 - 11:13

Når en får tilbud på vogn fra utenlandske forhandlere så må man se opp for at disse vognene oftest selges uten endel utstyr som er standard på Norske forhandleres vogner. Har selv importert en ADRIA fra Antons i DK og sparte rundt 70,000.-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 506
Registration date : 29.08.2008

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Ons 6 Apr 2016 - 23:56

Jeg har kjøpt 3 stk Adria fra Antons i Danmark, og har hatt god erfaring med de. Nå kan de ikke selge meg Adria lengre, men Hobby og Knaus får du kjøpt der. Jeg kjøper nå min Adria nr 4 fra en annen forhandler i Danmark, og jeg sparer ca kr 60 000.- på det.
Det man skal være oppmerksom på er hvor du kan få tatt en fukttest som forhandleren i utlandet godtar. Der har jeg på forhånd fått aksept for å bruke en av mine lokale forhandlere, som fører opp fuktverdiene på skjemaet. Dette sender jeg inn til forhandleren i Danmark (i mitt tilfelle), og da gjelder fuktgarantien. Nå skal man jo også være oppmerksom på hvis det skulle oppstå en skade som vil bli berørt av en garanti, at man nok ikke får en norsk forhandler til å reparere vogna. Det er risikoen med å importere, men jeg er villig til å ta den, da kr 60 000.- er en del penger å spare.
Jeg har heller ikke hatt problemer med å selge vognene, men man må være ærlig på at det er en importert vogn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svenskefareren

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Fre 6 Mai 2016 - 8:08

Takker for svar.
Ja det er penger å spare. I går kom vi hjem fra Oslo hvor vi hentet vår nye Hobby 650 som kom med Kiel ferja fra "Wohnwagen Thode", kjøpt gjennom Dansk caravan agent som formidlet salget og har avtale med gode priser fra WT.  Vår vogn har "norsk utstyr", bl.a. gulv varme, tepper, kjøkkenvifte, Tft panel, i tillegg var denne oppgradert til 2200kg (noe jeg ikke trenger da den skal stå på fast plass:-) En slik vogn ville kostet minst 285 000 i Norge. Denne kom på et sted mellom 235-240 000, litt avhengig av dagens euro kurs. Jeg ser den at man burde handle lokalt i Norge, men  for min del var det egentlig aldri aktuelt å kjøpe ny vogn, jeg så på brukte her i Norge til rundt 200 000, men da jeg så at jeg kunne få en helt ny fra utlandet til litt mere, ja da valgte jeg da å importere selv.

Nå får jeg da virkelig prøvd ut dette med import, garanti, hjelp i ettertid etc. for da vi inspiserte vogna på kaia i Oslo ved Kiel båten oppdaget vi mangler. Vasken på badet var sprukket og ubrukelig, et sengeteppe som skulle vært med i handelen var ikke der. Dette med vasken er nok ikke en bagatell da ovedelen er helstøpt og stor, ikke bare bare å bytte, og den koster sikkert noen tusenlapper å kjøpe ny. Så nå er det å ta kontakt med forhandleren og se hva som skjer, jeg forventer at han rydder opp da dette er en soleklar reklamasjons sak. Norske lover og reklamasjonsretter gjelder ikke her, det er jeg klar over. Og nettopp slike ting er bakdelen med å importere selv, det er jeg også klar over.  Så det blir spennende å se hvordan dette utarter seg. Uansett, denne risken og disse bakdelene er i mine øyne faktisk verd denne prisdifferansen på nær 50 000kr. , og kanskje ordner det seg også. Tyske lover og reklamasjonsrett finnes nå tross alt. Jeg ser ikke så veldig mørkt på det egentlig. Ellers gikk import prosessen veldig greit.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ProsjektX
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 45
Registration date : 06.12.2012

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Man 16 Mai 2016 - 21:21

Thode var greie å ha med å gjøre da jeg måtte bytte diverse elektronikk som ikke virket når jeg fikk vogna jeg kjøpte for noen år siden, eller som røyk etterhvert... Men hvordan Dansk Caravan Agent er som mellomledd veit jeg ikke da jeg handlet direkte. Men ordnes sikkert. Kjøper en Hobby så er det dessverre mange mandags vogner...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svenskefareren

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Man 16 Mai 2016 - 22:40

Godt å høre at de var greie å ha med å gjøre. Jeg sendte dem mailer hvor jeg vedla bilder av skaden og spurte hva jeg nå skulle foreta meg, lurte på om jeg skulle få redusert pris, skaffe nye deler (vask og sengeteppe) selv eller om de skulle sende dette til meg fra Tyskland. Jeg har ikke fått svar enda etter 10 dager, merkelig. Må ringe snart og prøve å knote noe på engelsk til dem:-) Ja hobby var jeg litt betenkt til å kjøpe egentlig, mistanke om slurv og mandagsvogner, men satser på de har kommet seg i de senere år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: import hobby 650Kfu   Today at 13:09

Til Toppen Go down

import hobby 650Kfu
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1