CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Legge ny strøm i gammel vogn.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Tabbert

Antall Innlegg : 8
Registration date : 10.02.2016

PosteTema: Legge ny strøm i gammel vogn.    Ons 10 Feb 2016 - 3:43

Har kjøpt en gammel vogn som skal pusses opp.

Vognen har ikke strøm per i dag, og lurer på hvordan det er vanlig å legge opp strøm til vognen?

Siden dette er en gammel vogn skal det gjøres enklest og billigest mulig. Har satt opp noen forslag under.

Supert om noen kommer med tilbakemelding.

1. 230V i hele vognen + aggregat (unteom campingplasser)

2. 230V/12v Med batteri som forsyner 12v og med vedlikeholds lading fra 230v hvor 12v er lys, vannpumpe, småting etc og 230v i stikk.

Men det jeg lurer litt på er jording av 230v i en campingvogn ???

Ser for meg at det jordes i hovedinntak men skal det også jordes i chassis på vogn??? Finner ingen skikkelige svar på dette bare at de lærde strides håper noen kan komme med et skikkelig svar og ikke bare synsing Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tom
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 897
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Ons 10 Feb 2016 - 8:20

Slik jeg tolker dine spørsmål er du ikke fagmann på elektro.
For installasjon av 230V er det forskriftskrav som må følges og skal utføres av elektrofagfolk.

12V er også spesielt mht. store strømmer, spenningsfall, kabeltverrsnitt etc. så elektrofagfolk bør også utføre dette.

All 230V skal jordes, det er et forskriftskrav.
Chassis til vogna skal også jordes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tabbert

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Ons 10 Feb 2016 - 21:54

Er ingenfagmann men er veldig låv å legge opp og trekke kabler av riktig kabeltversnitt.
Så om du har en elektrikker til å koble sammen ledningene i 1 time så er det godkjent.

12 er jo lavspenning og tror du kan legge dette opp selv.

Av kompetanse har jeg også FSE for lavspenning og "høyspennings kurs" så forstår hvordan strøm fungerer.

Men har forresten bestemt meg for å legge opp 12V /230V Hvor det mest mulig er 12V og med 230V i stikk rundt omkring i vognen med vedlikeholds lader.

Men har som sakt aldri gjort noe el arbeid i campingvogn. Derfor jeg stiller noen spørsmål her Smile

Takker uansett for svar og er helt enig at hvis man ikke vet hvordan ting SKAL gjøres så bør det heller ikke bli gjort !

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1187
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Tor 11 Feb 2016 - 9:55

I de svenske vognene er det brukt 12 V til all belysning (fra batteri via lader). Og 230 V til stikkontakter rundt om i vogna. På den måten har man lys uansett hvor man camper, fritt eller på c-plasser.

Kjøleskapet i vår Solifer går på gass/12 V / 230 V. Utvendig i inntaket er det både 12 og 230 V uttak, pluss selve 230 V inntaket, og antenneuttak for TV/radio.

Synes det er en veldig grei løsning. Om man villcamper / fricamper, kan man ta med batteriet hjem til lading. Ellers er det en 20 eller 25 A lader om man har 230 V tilkoblet vogna.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tabbert

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Tor 11 Feb 2016 - 22:23

Takk for svar Smile

Ja ser for meg at vognen får en helt annet bruksområde med batteri og lader, for skal bruke den som kjørevogn er planen.

Men trenger man 20/25 A lader? Tenkte jeg skulle prøve med 15A fra biltema, (billig 600kr ) noen som har prøvd denne? Smile

Trenger også tips til kjekt å ha ting i campingvognen nå som nytt el anlegg blir lagt opp står jeg jo veldig fritt til å lage smarte løsninger.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Tor 11 Feb 2016 - 23:46

15 A lader går sikkert bra. Nå går det jo mer og mer på strømsnåle LED-lys. Man "sparer" 5-10 W pr lyspunkt og det gir utslag på antall Ah som batteri og lader skal dekke. Anslagsvis fem lyspunkt, så blir forbruket 30 W spart (2,5 A).

I grove trekk....

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Tor 11 Feb 2016 - 23:49

... og i den grad man fricamper eller ikke har tilgang på 230 V kan man jo investere i et lite solcellepanel til å lade batteriet på dagtid. Kontra det å dra batteriet med seg hjem for lading etter helgeturen.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tabbert

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Fre 12 Feb 2016 - 2:10

Tenker at 1 batteri på 100 AH bør være nokk?

Tenkte å ha med aggregat på 1,5 - 2kw på fricamping eller uten 230v Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Fre 12 Feb 2016 - 13:19

Du kan bruke om lag 50 Ah fra et 100 Ah batteri før du må tenke på å lade det igjen. Hvordan forbruket ditt i ampere er, vet jeg jo ikke. Men hvis du deler 50 med forbruket (f.eks. 4 A jevnt), så får du en brukstid på totalt 12-15 timer før lading, om du ikke lader / strømforsyner kontinuerlig. Med en lader tar laderen over som som 12 V strømforsyning.

Så har du pris pr. Ah når du kjøper batteriet. Kanskje et litt mindre eller et litt større enn 100 Ah er det gunstigste. En vurderingssak...

Aggregat støyer en del, og det er ikke sikkert at omgivelsene eller dere går overens med støyen. Og det er nok heller ikke så mange som bruker aggregat av den grunn. Hva skal aggregatet brukes til? Kun lading av batteri?

Kan jo nevne at vi bruker vanlig dobbel kokeplate i vogna på campingplasser der vi har tilgang til 230 V. Har spart mye gass gjennom årene på den måten.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tabbert

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Fre 12 Feb 2016 - 18:45

Ved bruk av aggregat var tanken kun lading.

Kokeplate på 230v er sikkert lurt ja Smile

Takker for svar
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Legge ny strøm i gammel vogn.    Today at 9:53

Til Toppen Go down

Legge ny strøm i gammel vogn.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1