CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Knusse
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 39
Registration date : 28.10.2014

PosteTema: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 15:01

Hei, jeg har overtatt en vogn og overbelastet sikringene og når jeg skulle lete etter kablene fant jeg ikke ut hvordan dette hang sammen.
Har noen en korrekt prinsippskisse?
Jeg trodde det skulle være sånn, se tegning.

Blir begge uttakene på "grenuttaket" brukt. Hva går den andre ledningen til?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 17:59

Når jeg ser hvilke kunnskaper du ser ut til å besitte om strøm så er jeg mest fristet til å si: ikke rør dette. (Jamfør jordefeilbryterspørsmålet ditt).
La kona forsøke, kanskje hun kan bidra. Mange flinke koner der ute. Eller rådfør deg med en nabo, skulle vel være enkelt å få til om det er noen naboer.

PS: hjelper deg ikke så mye dette, men å koble opp en slik dings er enkelt. Men den er neppe godkjent for utvendig bruk, om det er det du tenker. Den har mest sannsynlig en IP-sertifisering som tilsier at den ikke under noen omstendighet skal brukes utvendig i en kontakt der den utsettes for kulde og fukt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 18:05

Heisan, jeg trenger bare hjelp til å forstå det prinsipielle, alt er kablet opp og ring hytta varm er innendørs. Jeg har litt kontroll men ikke ut over det jeg ikke kan se. Som sagt det ligger kabler under spikerteltet som forvirrer meg og jeg trenger hjelp til å forstå Wink
Er min prinsippskisse korrekt eller er det noe som mangler?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 18:06

En annen ting, hvis skissen min er riktig, trengs ikke grenuttaket og løsningen blir sikrere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 22:29

Prinsippet med en slik dings er akkurat det samme som å koble et tidsur til f.eks en motorvarmer på en bil. Presist så enkelt er det.

Hva som ligger under spikerteltet er det ingen som kan hjelpe deg med, naturlig nok.

Mulig at det første innlegget virker litt flåsete, men det er både humoristisk og alvorlig ment fra meg. Klarer du å koble til en motorvarmer via et tidsur så er det å koble til en GSM-basert dings kun i prinsippet å koble en dings som legger inn et relé (enkelt eller topolig) som i tilstand "aktiv" gir strøm på den ene eller ev. begge polene som igjen gir strøm på en tilsluttet kabel.

Og klarer du ikke det som spør kona. Alvorlig ment fra meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 16 Des 2014 - 22:40

Mulig jeg var noe uklar i mitt første innlegg nå som jeg ser svaret ditt.
Jeg lurer selvsagt ikke på hvor eller hvordan gsm-bryteren skal kobles til nettet.
Det jeg lurer på er hvorfor i allverden har forrige eier brukt et grenuttak i oppsettet når det iht min skisse kan fjernes.
Noe klarere nå kjekken Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 6:39

Om du lurer på hva forrrige eier har gjort så er det ingen her på forumet som vet hva det dreier seg om, du må naturlig nok spørre vedkommende om det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 8:05

Janp, nå tror du skal slippe å svare mer her Smile

Til dere andre, er det slik at fra sikringsskapet og frem til vogna så deles strømmen, en del til hovedinntak vogn og en del til spikertelt? Er det normalt?
Eller kommer strømmen normalt fra vogn og så over til spikertelt?

Janp, hvis du klarer å svare greit og enkelt på dette så setter jeg pris på det.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1187
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 8:18

Grenuttaket trenger du ikke i ditt tilfelle. Kanskje det har vært, eller påtenkt vært, i bruk til noe annet jmf. "løse kabler" under vogna.

Jeg antar "Strøm fra sikringsboksen" er uttaket for 230 V i stolpen?

De kablene du er i tvil om: Du får bare nøste de opp og se hvor de går.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 8:41

Hei Tasle, ja, mener 230 i stolpen.

Da er det ikke urimelig å anta at når strømmen er kommet inn i vogna så går strømmen videre til spikerteltet og ikke en egen gren til spikertelt. Det er det som skaper usikkerheten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 8:59

Tipper at spikerteltet fikk sin strøm fra det grenuttaket, og at kabelen under vogna tilhører strømmen dit (uten å være sikker).

Men 16 A er kanskje litt lite til både vogn og spikertelt vinterstid. Mange bruker to kurser fra to uttak i stolpen (to kabler), en til vogn og den andre til spikertelt. Det må rent formelt avklares med eieren av plassen, om de tillater sånt. Man kan jo spille litt "dum" og bare anta at det er OK, selvfølgelig, inntil eieren sier noe annet.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 9:28

Ja, 16A er lite, men det går om man passer på. Bommet litt sist jeg var her.
Finnes det ingen wattmålere man kan koble på?

Jeg mistenker at det er en egen gren til spikertelt og en egen til vogna.
Begge går gjennom gsm'n og deretter splittes de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 9:34

Har en kabel frem til bua med en forgrening der. Har en masterdingz fra clas til å styre strøm i bua og en slave til å styre strøm til vogna. Bruker ca 800w til oppvarming i bua og lar alden stå på trinn 1.
resten av oppvarming tar vi med gass. Så for oss holder det med et 16Amp uttak i stolpen. Kan få et uttak til dersom vi ønsker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 9:47

Knusse skrev:
Ja, 16A er lite, men det går om man passer på. Bommet litt sist jeg var her.
Finnes det ingen wattmålere man kan koble på?

Jeg mistenker at det er en egen gren til spikertelt og en egen til vogna.
Begge går gjennom gsm'n og deretter splittes de.

Clas har visstnok en måler, men for tørre rom. Har ikke noen link akkurat nå. Kjøpte en for et par år siden derfra.

Ellers er det bare å søke på Google etter noe som passer.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 9:49

Johhny, da bruker du ca. 1,8 kW av max 3,6 kW fra en 16 A kurs.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 10:26

Stemmer det tasle. + det som går til lys, kjøleskap og div annet forbruk. Men strømprisen er forsåvidt høy så vi velger å holde igjen litt på strømforbruket. Betaler ca 1,60 pr kwt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 10:38

Jeg tipper strømprisen i Nord-Norge ligger på rundt en krone pr kWh. Men vi betaler ikke moms på strømmen her nord. Kun linjeleie og kraftpris pluss el-avgift.

1,60 hører ikke så vanvittig ut. På min fastplass betaler jeg en fast pris på 60 kr døgnet, omregnet omtrent kr 1,25 pr. kWh - inkludert bruk av servicehuset / dusj o.l.

Men dette ble en liten avsporing i forhold til trådstarters kabelproblem. Sorry. Rolling Eyes

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 20:25

Hei, jeg har i grunnen fått svar. Begge deler er mulig og vanlig.
1. Strøm fra stolpe og inn i vogn og videre til spikertelt.
2. Strøm fra stolpe og splittes med en nett til vogn og et nett til spikertelt.

Må nok sjekke og måle mer når jeg skal dit i helgen.

Takk for de konstruktive svarene!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 20:34

Bare hyggelig, Knusse. Kos deg med kablene i helga! Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
smholt
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 122
Registration date : 31.01.2012

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 21:37

Jeg bruker også en slik kontakt med grenuttak som settes inn i kontakten på vogna.
Grenuttaket bruker jeg til det som bruker strøm i forteltet.
Hovedgrunnen til det, er at jeg i vogna bare har en 13 A sikring og dermed får jeg ikke utnyttet alle 16 A helt optimalt. Ved å splitte det slik, kommer du utenom begrensningen i vogna og kan bruke all strømmen du har til rådighet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.platelayer.com
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 21:48

Smholt, ja det er jo lurt og jeg ser ikke bort i fra at dette er slik det er gjort hos meg. Det virker logisk.
Jeg vurderer å be om 2x16 hvis det er plass og mulig. De gangene vi er der så ønsker jeg ikke at strømmen skal være en begrensning. Vintercamping uten tørking av klær og rom virker utopisk med kun 16A.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 17 Des 2014 - 23:39

Jeg har to 16A kurser, en til vogn og en til spikertelt. Begge har måler og vi betaler ca 1.- kwh
Om det er aktuelt med separat fjernstyring for spikertelt er det forsåvidt greit å hente strøm fra grenuttak, men all strøm må jo gjennom en kabel da og den er gjerne ikke egnet for mer enn 16A.
Da er det med andre ord greit å gå for to kabler hele veien.

Jeg har bare en styring uten slaverele og bruker derfor å koble varmepumpen i spikerteltet over på uttaket fra vogna når vi reiser, da vil varmepumpa starte når jeg slår på strømmen. Dette går greit fordi jeg har strømbegrenser i vogna som sørger for at totalforbruket ikke får gå over 17A.
Så får det heller ta litt lenger tid før det er varmt overalt.

Vis Medlemmets Profil
ArneO
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 2881
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tor 18 Des 2014 - 10:31

Belastningsvakt i vogna er deilig, jeg kobler til motorvarmeren på bilen når det er kaldt og da går Alden over på gass om det trengs. Motorvarmeren er koblet til på det "utvendige" stikkontakten i strømboksen på vogna og ikke via et grenuttak.

Har ikke opplevd at det har gått noen sikringer, annet enn i stolpen når vi har hatt 10 A eller mindre og jeg har glemt å justere belastningsvakten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Hovedside
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Fre 19 Des 2014 - 10:08

Heisan, jeg tok meg en snartur opp og ordnet med det elektriske.

Byttet kabler og kontakter og alt fungerer fint igjen.
Hos meg er det sånn at det er en splitter etter GSM'n, dvs en del til vogn og en del til spikertelt.
GSM er innendørs i boden.

Koblet på en wattmåler og ble lettere sjokkskadet da jeg erfarte at jeg brukte 2997W og bare det mest nødvendige stod på Shocked

Alden 1 KW
Ovn under vindu i spikertelt 1 KW
Ovn i gangen 0,4KW
Gulvvarme 0,25KW
Div lys og TV 0,2KW

Hvis jeg forstår det rett, har jeg kun 600 w til overs.
1. Er det greit for sikringene å gå konstant på rundt 3.2 -3.6KW?
2. Når jeg skal ringe hytta varm, settes ca 2,5 KW på samtidig - kuldesjokk for sikring eller ok?

Sist endret av Knusse den Fre 19 Des 2014 - 13:54, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Fre 19 Des 2014 - 13:14

Ok, med skikkelige kabler. Gulvvarme trafo har i noe tilfeller trekt så mye under start at det har slått ut sikring. Bedre da å slå den på når du kommer frem.

Vis Medlemmets Profil
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 23 Des 2014 - 0:01

Hei, jeg tar gjerne i mot gode og dårlige svar ref mitt forrige innlegg vedr spørsmål 1 og 2.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ArneO
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 2881
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 23 Des 2014 - 8:51

Jeg har Alden på 3 kW + kjøleskap, lader og et utelys. Jeg har ikke opplevd noen problemer med det verken på denne eller den forrige vogna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Hovedside
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Tir 23 Des 2014 - 12:00

Hei Knusse,

1. Så lenge effekten er under 3,6 kW burde sikringene holde, om du ikke ha noen induktiv belastning som kobler (ut og) inn.

2. Det burde gå bra!

Både for 1) og 2) så gjelder dette med induktiv belastning, som kan få sikringer til å slå ut når belastningen kobles inn, siden det da kommer transienter som kan overstige merkeverdien på sikringene. Med såkalte trege sikringer burde det gå greit. Induktiv belastning er typisk elektriske motor(er), lysrørarmaturer.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 733
Registration date : 19.07.2011

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Ons 24 Des 2014 - 15:55

I vogna vår gjorde vi følgende, den ledningen som går i fra inntaket på vogna og til laderen/sentralen i vogna, den ble klippet, og på siden av sentralen monterte vi en dobbel jordet stikk, så nå går ledningen fra inntaket til dette stikket, den andre ledningen som kommer fra sentralen monterte vi en stikk, så plugger jeg i min "ring-hytta-varm" sak i kontakten, og setter stikk kontakten til sentralen i denne igjen, da kan jeg skru av og på strømmen i vogna, og siden forrige eier hadde koblet i vinterstilling/drift bryter fungerer dette helt glimrende.
I tillegg har vi en ledig kontakt som det da alltid står strøm på, der kan jeg evt plugge i om jeg vil ha noe i drift hele tiden, f.eks overvåkingskameraet Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt   Today at 20:19

Til Toppen Go down

Prinsipp: Sikring - Hyttavarm - Inntak vogn og spikertelt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1