CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Kasser over taklukene

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1238
Registration date : 28.11.2007

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:41

Hehe Smile Jeg må smile litt av innleggene her Smile Det er fort gjort å misforstå og samtidig "lese feil" på slike forumer. Klassisk.
Men det som er fint er at det er mange forskjellige meninger så får en bedømme og gjøre det som føles mest riktig. Det er like mange meninger som det er folk uansett hva det gjelder. Og en konstruktiv diskusjon er lærerikt!

Takker for mange gode innspill. Jeg kommer ikke til å lage kasser til lukene denne vinteren. Får prøve oss en vinter uten og se hvordan det funker. Ser helt klart både fordeler og ulemper med begge alternativ.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:43

Tove

jeg har heler ikke ment noen bombardering..... jeg spurde rett og slett fordi jeg hadde, og har et problem med å se nytten i disse hattene.....

så ble det litt frem og tilbake, men ikke mot deg her....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:45

Fjellcamping.

Ingen av oss her inne har fasitsvaret på noe som helst,og derfor er det for min del egne erfaringer som gjelder når jeg prøver å gi tips og råd,og andres meninger og erfaringer kan derfor være av like stor riktighet og viktighet.Prøv deg frem !!!

Jøss,rene diplomaten her nå jo !!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:46

Vegard skrev:
T.H.O. skrev:
ARVE skrev:
Tove.

Angående soliditet og vandring på tak,så er Bjølseth den eneste vogna du kan gå på uten å lage bulker på taket.Ligger jo treplater ut mot aluhuden,noe som Bjølseth var alene om.

Merker det og godt når man forflytter seg på knærne for å polere taket.Bjøllene tåler knærne,mens på andre burde man ha noe under,så ,man ikke peprer taket med knemerker.Der ligger jo isolasjonen rett under plata.

Og som mye annet innen campinglivet,er det jo mange måter å få et ok vognliv,med forskjellige virkemidler.Vegard og jeg klarer oss uten kasser på taket,mens andre ikke vil være uten.Begge deler funker utmerket,så valget er jo opp til hver enkel.

Noen synes det er tull med dusj,jeg har og vært av den oppfatning til nå,men setter pris på det i nåværende vogn,og passer på å tørke godt etter dusjing,og vet at fabrikanten har tatt høyde for at den skal brukes.

Og apropos måking av tak,så går jeg svært sjelden helt inn til takplata når jeg tar av snøen.Om det er et tynt sjikt med snø på taket,så tåler vogna det utmerket godt.Bruker hendene rundt luker og utlufting av Alden f.eks.

Utolig bra verktøy de hendene vi har fått utlevert.Hehe.

Arve

Var ikke meninga å anngripe deg eller Vegard her...men følte for å forsvare meg sjøl litt særlig når kommentaren min blei bombadert som en av fler uforsvarlige vogneiere...stakkars "Fjellcamper" han har ikke blitt klokere heller.....anng. dusj i vogna, folk får gjøre som di vil men kan ikke fri meg for tanken med en storfamilie i dusjen der...det går fort en halvtime i dusjen når min sønn på 18 skal dusje........men kanskje når det bare er far og meg igjen...Wink Wink

Tove

vedr dusjing..... skal love din sønn på 18 og er rask i dusjen, fordi han må bære vannet selv, og berederen er jo ikke dimmensjoonert for noen halvtime i dusjen...... kjenner jo dette fra to tenåringsjenter...... men de skjønner godt sin besøkstid i vogndusjen

Vegard
Det er kanskje akkurat derfor ikke engang "dassen" er i bruk hos meg da Razz Razz Razz Razz jeg gidder ikke bære vann til den.....Razz Razz Razz Razz Men det er jeg som får svi....eneste frøkna tji...hi....gutta har vel p...oar under en hver gran....Razz Razz Razz
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:48

Tove.

Ikke rart vegatasjonen er frodig på Haglebu da gitt !!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:48

ARVE skrev:
Fjellcamping.

Ingen av oss her inne har fasitsvaret på noe som helst,og derfor er det for min del egne erfaringer som gjelder når jeg prøver å gi tips og råd,og andres meninger og erfaringer kan derfor være av like stor riktighet og viktighet.Prøv deg frem !!!

Arve

Kan kanskje lønne seg å være diplomat i ny og ne............
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:49

ARVE skrev:
Tove.

Ikke rart vegatasjonen er frodig på Haglebu da gitt !!!!!
Nei og ikke når Medal`n sier nei til hogst og godt er det....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:50

T.H.O. skrev:
ARVE skrev:
Fjellcamping.

Arve

Kan kanskje lønne seg å være diplomat i ny og ne............

Tove.

Hm,ikke umulig nei.

Men ellers er det ikke DET jeg er mest kjent for.Hehe.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:51

Ser forresten ikke forskjellen på ei bikje eller en hankatt uannset Razz Razz Razz
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:53

For å spørre om noe annet i samme gata, det er noen som sier at det er lurt å stemple 2"x4" oppunder taket inne i vogna hvis det kommer mye snø. Tipper at det ikke er noe problem med de nordiske vognene selv om det kommer nærmere metern med snø!?

Hva er erfaringene deres her?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:56

Fjellcamping skrev:
For å spørre om noe annet i samme gata, det er noen som sier at det er lurt å stemple 2"x4" oppunder taket inne i vogna hvis det kommer mye snø. Tipper at det ikke er noe problem med de nordiske vognene selv om det kommer nærmere metern med snø!?

Vet at det er par stykker med det oppe hos oss.....og helt riktig...trengs ikke i mi vogn............Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 11:59

Hadde det vært en løsning å lage taket på spikerteltet så langt ut at det dekket taket på vogna? Da hadde man gått klar av mange ting som vi diskuterer her. Eller ville det skape problemer på noe vis?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:04

T.H.O. skrev:
Fjellcamping skrev:

Vet at det er par stykker med det oppe hos oss.....og helt riktig...trengs ikke i mi vogn............Very Happy Very Happy Very Happy

Fjellcamping og Tove, jeg skjønner ikke hva dere mener her?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:05

Fjellcamping.

Nok en gang,mange løsninger og erfaringer som folk benytter seg av.

Vi har hatt en haug med nordiske og en Knaus på vintercamping.Var veldig mye snø det året vi hadde Knaus 580'en fra '03,men den klarte seg utmerket uten noen planker innvendig.

Vet samtidig at enkelte forhandlere har fortalt meg gjennom mange år,at de første vognene de børster snø av på plassen,er de kontinentale vognene.

Mange av løsningene du vil se gjennom campinglivet,er ofte unødvendige,og folk praktiserer ofte sånt fordi de har hørt det av andre,som igjen har hørt det av noen andre igjen......som kanskje ikke hadde så peiling egentlig.

Man ser ofte lokal praktisering av litt sære ting på enkelte campinger,nettopp fodi neste alle andre naboer gjør det samme.

Som f.eks. å la sommerteltet stå oppe om vinteren,med et merkelig tretak over.Har sett et par campinger hvor "alle" har det,mens ingen har det på mange andre plasser.

Kanskje en lokal snekker leverer et sånt tak til en hyggelig pris,og så skal plutselig alle ha det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:09

Fjellcamping skrev:
Hadde det vært en løsning å lage taket på spikerteltet så langt ut at det dekket taket på vogna? Da hadde man gått klar av mange ting som vi diskuterer her. Eller ville det skape problemer på noe vis?

Razz Razz Razz Ser du på spikerteltet mitt nå da.....tilfeldigheter det der........ har kjøpt det brukt...Taket mitt ligger 60cm. + over vogna....hvorvidt du får lov av plass eier til å gjøre slik må du spørre plass eier om.....men oppe hos hadde du fått nei til svar....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:11

Fjellcamping skrev:

Fjell-camping

kommer mye an på deg selv, og hvor mye du har tenkt å etterse voga di..... skal den stå til påske uten ettersyn, så er det nok helt klart lurt..... men skal du campe aktivt, så er det nok lite vits i, om du tar av snøen etter hvert
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:13

Liv K.A. skrev:
T.H.O. skrev:
Fjellcamping skrev:

Fjellcamping og Tove, jeg skjønner ikke hva dere mener her?

Hva er det du ikke skjønner Liv........... Her inne er det en som kaller seg "Fjellcamping" også meg da.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:13

Fjellcamping skrev:

Fjellcamping....

en slik konstruksjon ville jo ikke bli noe estetisk pent byggverk da...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:15

Tove, jeg mente dette med 2"x4" oppi taket. Stemple? Er det treverk vi snakker om her?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:16

Liv K.A. skrev:
Tove, jeg mente dette med 2"x4" oppi taket. Stemple? Er det treverk vi snakker om her?

Ja...treverk er det....men det er ment som støtter inne i vogna for at snøen ikke skal klappe vogna sammen......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:18

T.H.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

Ja...treverk er det....

Må ha det klart og tydelig jeg, sjø....! Totomfir' har jeg hørt om, men det var dette med å stemple dette oppi taket. Kverulerer jeg litt her nå, mon tro? Nei, jeg lurer bare....! scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:21

Liv K.A. skrev:
T.H.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

Ja...treverk er det....

Må ha det klart og tydelig jeg, sjø....! Totomfir' har jeg hørt om, men det var dette med å stemple dette oppi taket. Kverulerer jeg litt her nå, mon tro? Nei, jeg lurer bare....! scratch

Neida du gjør ikke det....det hopper litt frem og tilbake her hvorvidt det skal bygges tak over vogna eller og ha støtter inne i vogna....skjønte du det bedre nå....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:23

T.H.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

Ja...treverk er det....men det er ment som støtter inne i vogna for at snøen ikke skal klappe vogna sammen......

Å, jøsses.... Kan det virkelig gå an?? Mye man ikke vet om farene ved vintercamping, gitt!
Nå når dere skriver om at taklukene blir avrima under oppholdet, så erfarte jeg at det hele tida var snø og is på taklukene våre da vi var der ei hel helg før jul. Det var minst 24 grader inni vogna til enhver tid. Jeg tok dette som et positivt tegn, at luka var godt isolert. Nå var det ikke mer snø enn at vi slapp å måke av taket.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:24

Ja, Tove, jeg skjønte det nå! He-he. Men å måtte støtte opp vogna innvendig..... Jaja.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:26

Liv K.A. skrev:
T.H.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

Å, jøsses.... Kan det virkelig gå an?? Mye man ikke vet om farene ved vintercamping, gitt!
Nå når dere skriver om at taklukene blir avrima under oppholdet, så erfarte jeg at det hele tida var snø og is på taklukene våre da vi var der ei hel helg før jul. Det var minst 24 grader inni vogna til enhver tid. Jeg tok dette som et positivt tegn, at luka var godt isolert. Nå var det ikke mer snø enn at vi slapp å måke av taket.

Ja det går ann skjønner du Liv......referer til ei vogn der vi er.....den vogna har kun ett bærende punk og det er i hjørne bak (toaletten) utover det er det bare benker og overskap....lite bæring for tung snø det....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:28

Liv K.A. skrev:
T.H.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

Har sett vogner som har klappet sammen under snøtyngde.
Den ene i fjor vinter her nede på sørlandet etter det store snøfallet med på følgende regn. Var dog ei eldre vogn og den var i "Vinteropplag" og eier gadd ikke måke av snøen. Lå da ca en meter med tung snø da vogna knelte.Virket som det var den ene sideveggen som hadde sviktet grunnet råteskade. Så de fleste vogner greier nok bra med snø på taket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:28

Vår 650 KFU har tre skillevegger (to på soverom og en til do), og det må vel fungere som bærende punkt, vil jeg tro?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:30

Liv K.A. skrev:
Vår 650 KFU har tre skillevegger (to på soverom og en til do), og det må vel fungere som bærende punkt, vil jeg tro?

Vil ikke uttale meg om hva din vogn tåler eller ei....men det hørtes da greit ut det der.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:32

Har du hørt noe om spikerteltet ditt ennå da......eller lar a deg pines til kl.4 i dag.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:34

T.H.O. skrev:
Har du hørt noe om spikerteltet ditt ennå da......eller lar a deg pines til kl.4 i dag.....

Har ikke hørt et pip ennå....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:36

Liv K.A. skrev:

KFU er relativt sterk hva angår snølast ja. Jeg har aldri brukt støtter inne, men passet på å måke ved/før væromslag om det har lagt 50-70cm på taket. Suspect Suspect bounce bounce

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:37

Liv K.A. skrev:
T.H.O. skrev:

Har ikke hørt et pip ennå....

Okeey skaln ikke mase mer om det da...si i fra da når du får beskjed.....spent jeg.......Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 12:39

J.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

KFU er relativt sterk hva angår snølast ja. Jeg har aldri brukt støtter inne, men passet på å måke ved/før væromslag om det har lagt 50-70cm på taket. Suspect Suspect bounce bounce

LivK.A.
Se der ja.....detta blei nok mer korekt svar for deg ja.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 13:02

T.H.O. skrev:
J.O. skrev:
Liv K.A. skrev:

LivK.A.
Se der ja.....detta blei nok mer korekt svar for deg ja.........

Ja, dette var balsam for mine øyne og nerver, ja! cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Tir 15 Jan 2008 - 14:49

ARVE skrev:
Tove.

Angående soliditet og vandring på tak,så er Bjølseth den eneste vogna du kan gå på uten å lage bulker på taket.Ligger jo treplater ut mot aluhuden,noe som Bjølseth var alene om.

Merker det og godt når man forflytter seg på knærne for å polere taket.Bjøllene tåler knærne,mens på andre burde man ha noe under,så ,man ikke peprer taket med knemerker.Der ligger jo isolasjonen rett under plata.

Og som mye annet innen campinglivet,er det jo mange måter å få et ok vognliv,med forskjellige virkemidler.Vegard og jeg klarer oss uten kasser på taket,mens andre ikke vil være uten.Begge deler funker utmerket,så valget er jo opp til hver enkel.

Noen synes det er tull med dusj,jeg har og vært av den oppfatning til nå,men setter pris på det i nåværende vogn,og passer på å tørke godt etter dusjing,og vet at fabrikanten har tatt høyde for at den skal brukes.

Og apropos måking av tak,så går jeg svært sjelden helt inn til takplata når jeg tar av snøen.Om det er et tynt sjikt med snø på taket,så tåler vogna det utmerket godt.Bruker hendene rundt luker og utlufting av Alden f.eks.

Utolig bra verktøy de hendene vi har fått utlevert.Hehe.

Først kom den over her, og så kom denne:
"Fjellcamping.

CARAVANMANNEN ER HARD MOT DE HARDE !!!!!! "

Er vel en drøy påstand at det kun er Bjølseth som tåler at man går på taket uten at det blir bulker? I hvert fall når du etterpå sier at ingen har noe fasitsvar.

Det har ikke jeg heller, men på mine siste to Solifere har jeg vært på taket uten at det er antydning til merker eller bulker. Det kalles for egenerfaring.

PS. jeg :-) mens jeg skriver
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Today at 16:59

Til Toppen Go down

Kasser over taklukene
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next