CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Sthelt Camping

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Reisende Mac

Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.02.2014

PosteTema: Sthelt Camping   Tir 11 Feb 2014 - 11:50

Har planer om å bygge bobil av en vanlig varebil, så den kan stå parkert hvor som helts inne i byene uten å vise at det er en bobil. Valget står mellom en bil på 5,5 meter og en på neste 6 meter. En lengre bil gir mer plass og komfort, men dersom det er vanskelig å finne parkering når bilen blir vesentlig lenger enn en vanlig bil kan jeg klare meg med 5,5 meter da det bare er jeg som skal bo i den. Har noen erfaring med dette og noen råd å komme med?
Det er i Sør-Europa på vinters tid jeg har tenkt å bo i den, muligens Marokko i januar.
Alt av tips og råd mottas med takk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tir 11 Feb 2014 - 19:34

Stealth Camping, huh?

Kassebilråd:
Sprinter er god kassebil.
De andre merkene er ikke fullt så bra...

Budsjett?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tir 11 Feb 2014 - 21:00

Hei
Tror nok at Sprinter kan være begge deler!OBS OBS på rust det kommer vann inn i / på sidene og som gjør at det ruster i bunnen ut mot vegger.Kjenner en som har kjøpt en og oppdaget dette da han begynte forberedelsene til innredning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Ons 12 Feb 2014 - 0:37

anbefaler deg å surfe på finn og hente ideer derfra
ducato og søskenene fra citroen og peugeot har den fordelen at de er bredere, og rettere skutesider på slik at det er mer plass oppover i bilen
de har og motorer som leverer mer kraft enn hva tallene skulle tilsi, og det med et forbruk som sprinter kan drømme om
har hatt begge deler som arbeidsbiler, og med moderat last så foretrekker jeg faktisk fiat med forhjulstrekk
mye last og en del henger, så er det sprinter som er å foretrekke
kvaliteten på bilene er ikke tatt med i mine synsinger her, men er nok som med alt annet, tar man vare på det så varer det lengre uansett navn som står på de

Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Ons 12 Feb 2014 - 8:53

Takker for gode råd. Har sett på Sprinter og flere andre. Det er fint om den er 180 cm i innvendig bredde, noe jeg har målt i flere modeller. Har også en campingvogn på 7 meter jeg har tenkt å dra etter bilen, men den har jeg tenkt å sette igjen i Spania, og bare bo i bilen mens jeg er i Marokko. Sparer da 3000 kr i fergebillett.
Planen er å overnatte nesten gratis midt inne i mange av byene jeg her tenkt å besøke, problemet er hvor det er trykt å parkere en campingvogn uten at det koster en formue mens jeg kjører med bilen.
Jeg har også vurdert å droppe campingvogna og bare dra med bobilen, men det er mulig det blir litt trangt i 6 mnd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tor 13 Feb 2014 - 10:21

En bil på 6 meter i lengde gir god plass, men jeg ser at jeg kan klare meg med 3 meter langt lasterom, så 5,5 meter i total lengde er OK. Det vil gjøre lukeparkering inne i byene lettere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ArneO
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 2881
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tor 13 Feb 2014 - 21:09

Bobil uten vinduer i bodelen eller luker som avslører eventuell gassinstalasjon, toalett etc virker ikke så forlokkende på meg, men hver sin lyst Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Hovedside Online
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tor 13 Feb 2014 - 23:09

Selg campingvogna - ta pengene fra den.
Ta de pengene du hadde tenkt å kjøpe varebil for.
Ta og de pengene du hadde tenkt å bygge om varebilen til bobil for
- og kjøp deg en vanlig brukt god bobil!

5,5 meter eller 6 meter er ikke noe forskjell. Det er uansett litt større enn vanlig personbil, og du trenger uansett litt mer plass enn en Fiat Panda for å parkere!

3 dager i en ombygd varebil, ok... men 6 måneder???
Glem det!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 8:17

Jeg beklager dersom jeg var uklar i min beskrivelse. I Spania vil jeg bo i campingvognen det meste av tiden. Det er i Marokko at jeg har planer om og bare bo i varebilen. Det blir i januar og muligens februar. Tilbake i Spania vil jeg bo i campingvognen igjen. På turer til enkelte byer har jeg tenkt å kjøre inn til sentrum med bare varebilen og overnatte i den 1 eller 2 netter.
Dersom jeg ikke trives i varebilen i flere mnd. i Marokko, har jeg tilbud om billig overnatting like ved der vi skal fly med paraglider, så jeg ser ikke behovet for campingvognen i Marokko.
Dersom det er mulig, ønsker jeg å sette inn to takluker på varebilen. En på toalettet og en der jeg skal stå og lage mat.
Det kan være OK med vindu på sidedøren, så en kan se ut. Glasset kan ha en mørk film, så ingen kan se inn, og jeg kan ha stengsel på innsiden når det er mørkt ute og jeg må bruke kunstig lys inne. Da vil ingen se at det er noen inne i vognen. Det er bare taklukene som avslører vognen, men med høyt tak ser en ikke det når en er like ved bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 8:45

Hei
Her må jeg si meg enige med Redneck,har selv bobil og kan ikke tenke meg bil uten vindu og takluker,
Så farliggt er det ikke å parkere rundtom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 13:32

Ved avreise fra Norge vil varebilen bli fylt opp med dykkerutstyr, gummibåt, påhengsmotor, generator, masse verktøy og annet utstyr, så jeg føler jeg har behov for både campingvogna og varebilen. På turen ned til Marokko vil mye ligge igjen i campingvogna, så jeg håper jeg får plass til å bo i varebilen.
Jeg håpen to takluker og stort vindu i sidedøren blir bra. Jeg har aldri bod i bobil før, så jeg vet ikke helt hva jeg går til, så dette kan bli litt av en utfordring. Har reist en del i seilbåt, så jeg er ikke helt uten camping erfaring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 17:34

Hei
Kjøp denne så sparer du tid og penger,fix ferdig for tur.

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=44926685&serachclickthrough=true
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 19:49

Talker for linked. Det er Jo I Trondheim. Skal prove a se pa den I morgen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 20:15

Ser ut til å være selvbygg, og hvis så med en hjemmemontert Primus så kan dette være livsfarlig. Og dessuten strengt forbudt å bruke.

Hold deg langt unna slikt hjemmesnekret makkverk (tar forbehod om at det er egenprodusert).

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 20:55

Hei
Janp det står i teksten at den er hjemmesnekkra,men dette er mest sannsynlige godkjent og firma som selger er seriøst tror ikke der selges noe som ikke er godkjent.
Og om Reisende Mac skal bygge sin egen bil så vil sikkert det bli like "farligt"så janp det å kalle ting for makkverk om du da ikke kjenner til objektet er å overreagere.Ta en titt på bilen og prate med selger så vil du snart finne ut om det er som janp skriver.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Fre 14 Feb 2014 - 22:49

Javel ja, nå jeg kjenner jeg kanskje firmaets historikk bedre enn det du tror. Tidligere eier var på TV2 hjelper deg for noen år siden, og det var noen forbannete kjøpere av bobil som fikk beskjed om at om de skulle ta med seg noe bagasje på tur så måtte de ta ut skap. Lasteevnen var null når de veide bilen helt ny, uten noe ekstra i bilen.

Og jeg hadde en lang og heftig diskusjon med samme person om min første Dethleffs og en reklamasjon på fremveggen, som Dethleffs beviselig har montert feil på mange vogner, og som det var godkjent reklamasjon på fra fabrikk. Men den måten mitt krav ble mottatt på skal jeg ikke utdype, det hører fortiden til.

Men det er nå nye eiere, og de vet jeg lite om.

Så for å ta opp det du skrev, Dethleffs, så selges det en del av biler og vogner som ikke alltid er lett å sjekke kvaliteten av. Men som vanlig; du ser ikke at jeg tar forbehold om at det jeg skrev ikke nødvendigvis stemmer. Men men, kanskje du snart klarer å lese.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Lør 15 Feb 2014 - 8:49

Hei
Problemet kan bli vekt Reisende Mac ser den bilen jeg linker til kan laste ca 700kg og det kan fort bli med det du lister opp som skal lastes inn.Men uansett må du være OBS på vekt,du kommer vel best ut med varebil med minimalt av campingutstyr det er jo også utgangspunktet ditt,lykke til med jakten på bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Man 17 Feb 2014 - 8:55

Var å så på bobilen på finn. Den var over 6 meter lang, og var ikke innredet slik jeg ønsker å ha det.
Det var også en del rust på bakdørene og mange ting jeg ikke likte med den. Men jeg fikk se på en del nye varebiler som var bygget om til bobiler, og det var mange nyttige tips og ideer og ta med seg. Det var spesielt i døråpningen der de hadde laget en halvøy som dekker halve døråpningen med kokesone og vask, og kjøleskap rett innenfor skyvedøren der de hadde 10 cm ekstra bredde, så øya bare var 35 cm bred mens kjøleskapet  var 45 cm pluss 3 cm til dør inn i rommet.

Sist endret av Reisende Mac den Tir 18 Feb 2014 - 13:01, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Reisende Mac

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Tir 18 Feb 2014 - 12:49

Har regnet litt på ombygging av varebil til bobil, og det blir ikke billig. Den største grunnen var at jeg skulle spare på fergebilletten til Marokko, og ha muligheten til å sove midt inne i sentrum av enkelte byer.
Det jeg sparer på fergebilletten er ca. €300, men jeg får da en merkostnad på ca. €10 per dag, så dersom jeg blir i Marokko i mer en 30 dager blir det billigere å ta med campingvogna over. Når jeg har campingvogna tilgjengelig ser jeg ikke noen grunn for å bygge om varebilen til bobil. Det eneste må være å ha muligheten til å ha en seng, men det kan være en seng jeg kan vipe opp og sette fast lags veggen når den ikke er i bruk, så da har jeg en mulighet til å sove midt inne i sentrum etter et glass eller to samtidig med at bilen har stor lastekapasitet og plass.
Jeg har tenkt på rådet jeg fikk om å selge campingvogna og kjøpe en bobil isteden. Det er noe jeg vurderer, men jeg har planer om å kjøre 1 til 3 dager og så ligge 1 til 2 uker på forskjellige plasser. Når en ligger i ro er det kjekt å ha en bil en kan dra til butikken med osv. Jeg tror også det hadde blitt for fult i en bobil, da måtte jeg ha med en tilhenger for å få med alt utstyret.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Sthelt Camping   Today at 17:18

Til Toppen Go down

Sthelt Camping
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1