CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

12 V - Anbefaling til kabeltversnitt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Grevling
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

PosteTema: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 15:18

Hvor stor kabel vil dere anbefaler for overføring av strøm fra bilen til vognet for batterilading og drift av kjøleskap under kjøring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 15:55

Med eller uten batteribooster? Anbefaler det uansett og da vil det være opplyst hva den må sikres med og da vil du også kunne beregne dimensjonen. Jeg har 10mm­² i min bil/vogn.

Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 18:37

Grevling: før du skal gjøre noe med dette så er det to viktige ting du må avklare: antall meter i bilen fra batteriets pluss og til batteri/kjøleskap i vogna. Det andre er hvor mye strøm (A) skapet trekker.

Så bør du se på om du skal bruke en booster for å få spenningen. Og så må du ha en solid kobling i overgang bil/vogn. 2,5 på en 13-polt er ganske lite, og som jeg vel har sagt før: min 6mm2 hele veien. Men å drive kjøleskap på 12V er sløsing med strøm, all den tid det er konstant drift uten termostat. En liten Inverter fra batteriet er langt bedre, men da må du ha mulighet til å bruke plugg-støpsel på kjøleskapet.
Jeg tenkte å gjøre dette til denne sesongen, men valgte gass istedet. Men et tak fyllt av solceller så er ikke lading av batteri problem uansett, men for sikkerhet tror jeg det er bedre med 230V via Inverter.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 19:11

Kjøleskapet er ca. 9 meter fra bilens generator og trekker 11A. Vognets batteri er ca. 8 meter fra bilens generator og trekker 15A på det meste. Jeg har ikke batteri booster (ennå). Strømmen går via en 13-pol kontakt, men en krets til kjøleskap, 2,5 kv/mm bade pluss pol 10 og minus pol 11. En krets til vognets batteri, også 2,5 kv/mm både pluss pol 9 og minus pol 13. Kablene i bilen er også 2,5 kv/mm.

Anbefaler dere store kabler for å handtere stor spenning (mange ampere) eller for å minske spenningtap (reduksjon av volt)?

Jeg forstår JanP's forslag for drift av kjøleskapet, men skjønner ikke hvordan man sparer strøm med slike. Inverter trenger også strøm, og dessuten bilens generator lager mye strøm det også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 19:22

Jo, enkelt forklart: på 12V drift er ikke termostat innkoblet, men på både 230V og gass er den innkoblet. Og på ikke alt for varme dager så kobler termostaten ut minst 1/2-parten av tiden, ergo mindre strømforbruk. Er akkurat det samme med en varmeovn hjemme, med og uten termostat.

Og lader du batteriet først og bruker Inverter så trenger man ikke lade batteriet med knapt halvparten i Amperetimer, enkelt forklart. Men så har du et effektap i Inverter pluss driftstrøm, pluss ev booster osv, men allikevel tror jeg behovet blir redusert til halvparten om det er et nyere kjøleskap som er godt isolert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 19:38

janp skrev:
Jo, enkelt forklart: på 12V drift er ikke termostat innkoblet, men på både 230V og gass er den innkoblet. Og på ikke alt for varme dager så kobler termostaten ut minst 1/2-parten av tiden, ergo mindre strømforbruk. Er akkurat det samme med en varmeovn hjemme, med og uten termostat.
Jeg tror vi går litt i krysss her fordi vi har forskjellige bruksmønster. Jeg bruker 12V innstilling på kjøleskapet kun mens vognet er på slep. Jeg har kjøleskapets 12V koblet til bilen, via en krets som fungerer kun når bilens motor går. Jeg kan ikke drift kjøleskapet fra vognets batteri. Når vognet er parkert drifter jeg kjøleskap på 220V, eller gass om vi villcamper.

janp skrev:
Og lader du batteriet først og bruker Inverter så trenger man ikke lade batteriet med knapt halvparten i Amperetimer, enkelt forklart. Men så har du et effektap i Inverter pluss driftstrøm, pluss ev booster osv, men allikevel tror jeg behovet blir redusert til halvparten om det er et nyere kjøleskap som er godt isolert.
Jeg forstår at et kjøleskap fungerer ikke så godt på 12V som på de to andre alternativer. Jeg forstår også at 220V og gass har termostat for kontrollert kjøling. Drifter du kjøleskapet fra vognets batteri når den er parkert?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 21:31

Svaret  på det siste er: NEI! Kommer aldri noensinne til å bruke 12V på kjøleskapet. Kun gass eller 230V. Har sett alt for mye dårlige 12V opplegg  (=dårlige koblinger, tynne kabler, dårlige sikringer) til å våge det, men hvis 12V skulle vært aktuellt ville det kun ha vært et alternativ om jeg selv har lagt opp helt nytt ledningsnett frem til kjøleskapet. Og det trenger jeg ikke i dag, har skiftet ut mye av 12V til 4mm2, 6 mm2 og har brukt 10mm2 ut fra batteiet til sikringsholdere. Men ikke til kjøleskap, all den tid det går på gass når vi fricamper. Og til Inverter og lader er det 35mm2, se r taher (er tatt før batterimonitor ble montert):

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 21:47

Når det gjelder kjøleskapet mitt den kan KUN fungere på 12V når vognet er tilkoblet bilen, og motoeren går. Jeg har selv lagt opp kabler og siden kjøleskapet trekker kun 11A er 2.5 kv/mm nok til oppgaven. Ellers så lader jeg batteriet fra bilen via 2.5 kv/mm kabel. Den trekker rundt 15A på det meste så jeg føler meg trygge. Jeg har lagt inn et rele som skiller batteriet automatisk fra resten av vognets el-annlegg under kjøring.

JanP: Det var noe svære kabeldimensjoner du har lagt opp i vognet! Hva slags elektrisk utstyr har du egentlig? Og, hva for et battery (eller batterier) har du for å forsyn alt dette utstyret med strøm?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 21:54

Trådstjeling!! Kjøler skapet best på gass eller 220 volt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 22:01

Blant annet en Inverter som trekker inntil 70A. Laderen er utstyrt med alt for tykk kabel, den blir byttet da den er kaputt. Men 10mm2 fra batteri er ikke overkill.

Trekker inntil 50A på det meste, og da er det viktig at ledningsnettet er dimensjonert deretter. Men 2,5 - 4mm2 ut fra sikringsboks for de fleste formål.

Ser at du har et annet kjøleskap enn meg, og da gjelder det nok litt andre ting.

Batteriet er et LiFePo4 på 100Ah, som nok vil koste over 10000 i caravansjapper. Mange fordeler, som at jeg godt kan koble til en 50-60A lader, veier under halvparyten av et tilsvarende fritidsbatteri (veier ca 14 kg), kan trekke ut bortimot 100% uten at spenningen faller til et så lavt nivå at det blir svart (styres av en innebygd batterimonitor som selv kobler batteriet fra om spenningen blir for lav).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 22:04

Petter34: Utvilsomt, uten det så blir det kjipt!Very Happy 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 23:05

petter34 skrev:
Trådstjeling!! Kjøler skapet best på gass eller 220 volt?
Det er hipp som happ når det gjelder mitt Electrolux skap. En ting er sikker, 12V drift er kun for transportetapper. Det er klart den dårligste av de tre driftsmetoder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 23:09

JanP: Det var noe tøffe greie av et 12v annlegg du hadde der. Hos oss er det litt enklere krav: Ti lamper der pærer er nå byttet til LED, vannpumpe og vifte til Thuma varmeapparatet. Et 100 Ah fritidsbatteri holder lenge med denne belastning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Leif
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 67
Registration date : 26.03.2010

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tor 3 Okt 2013 - 23:34

Er enig, 12v drift på kjøleskap blir ikke kald nok, bruker gass eller 240 v
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 388
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Fre 4 Okt 2013 - 6:17

Jeg har booster på 12A, og bruker 6kv kabel.

Vogna mi hadde 13-pols kontakt, og kjøleskap var derfor forberedt for drift fra bil. Bilene, og alle de andre hengerne mine, hadde derimot 7-pols kontakt. Og disse vaklende overgangene ville jeg ikke bruke.

Derfor la jeg opp lading på bil til tåkelyspinne i 7-pols kontakt, der jeg har lading som følger parkeringslyset på bilen. 6kv kabel, sikring ved batteri og en egen bryter ved batteri for å kunne slå av for å unngå at tåkelys blir stående på ved bruk av andre hengere. Jeg dreide og freste en egen koblingspinne til bilens hengerkontakt, sånn at jeg fikk brukt 10kv til jord. Denne går rett til gods ved hengerfestet på bilen. Standard-koblinger i hengerkontakter passer sjelden til større enn 6kv, derfor ble det selvmekk for å være sikker der.

Deretter byttet jeg til 7-polskontakt på vogna. 6kv-kabel som tidligere gikk til pol 10 eller noe sånt, den som var tiltenkt lading i 13-pols kontakten, ble satt i tåkelyspinne. Batteribooster ble deretter installert i andre enden av denne kabelen, og koblet til batteri med sikring. En egen bryter for å slå av er også installert for å kunne eliminere forbruk av standby-strøm på booster, men denne brukes sjelden...

Deretter fant jeg 12V-kabel fra kjøleskap som var forberedt for drift fra bil via 13-pol. I koblingsboksen ved batteriet flyttet jeg en kabelsko sånn at denne ikke lenger gikk til 13-pol, men i stedet fikk strøm fra VOGNAS batteri. Deretter monterte jeg et rele som sørger for at også kjøleskapet kun går når det er strøm inn fra bil til vogn. I motsatt fall ville kjøleskap tappet ned batteriet i vogna ved pauser eller opphold der man ikke har lading fra bilen lenger.

Dometic-kjøleskapet i vogna mi yter 120W på 12V, dvs 10A. Og det går kontinuerlig inntil termostaten stopper det. For ja, det er termostatstyrt. Men i motsetning til drift på strøm, er ikke termostaten inni skapet. Ved 12V-drift har kjøleskapet en termostat på utsiden av skapet, som stopper drift når utetemperatur synker under 7 grader eller noe sånt.

Dette har fungert knallbra for min del. Pilsen er alltid kald når jeg kommer frem, og melka har aldri blitt sur, selv på de varmeste dagene. Vi har til og med hatt iskrem og isbiter i fryseren under 12V-drift, aldri noe problem. Batteriet i vogna er alltid fulladet, med mindre jeg har fricampet og kjører kjøleskap på 12V under påfølgende transportetappe på varme sommerdager. Da bruker kjøleskapet 10A av de 12A boosteren maks kan levere, og det blir noe snaut for å lade... Men når jeg mistenker at det er viktigere å lade under kjøring, kan jeg selvsagt fortsatt bruke gass under kjøring og heller lade batteriet proppfullt igjen.

Jeg tror du vil bli fornøyd med 12V-drift for ditt bruksmønster, Grevling. Jeg har hvertfall ingen betenkeligheter i det hele tatt med å anbefale lading fra bil over booster, og 12V-drift av kjøleskap.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Fre 4 Okt 2013 - 22:05

HobbyTom: Jeg har også et system, via et rele der kjøleskap trekker kun strøm fra bilen når bilens motor går. Kjøleskapet kan ikke driftes fra vognets batteri eller fra bilens batteri når bilen ikke går.

Jeg kjøpt vognet brukt og 220V kolben var gåen på kjøleskapet, Jeg brukt skapet på 12V via trafo, men trafo ble ganske varmt samtidig som kjøleskapet ble aldri skikkelig kald. Jeg fikk reperert 220V kolben og bruker nå 12V kun på transportetapper og den fungere utmerket til slik, kanskje fordi det får høyere spenning fra bilen enn fra trafo. Når jeg villkamper bruker jeg gass (har ikke noe valg egentlig).

Jeg har koblet strømannlegg over en 13-pols kontakt slik:

- Kjøleskap kan IKKE driftes fra vognets batteri og kan derfor aldri tømme det.
- Kjøleskap kan IKKE driftes fra bilens batteri når motoren ikke går og kan derfor aldri tømme det
- Kjøleskapets 12V kolbe fungerer KUN når den er koblet til bilen og motoren går.

Dette er helt automatisk og er derfor idiotsikker, (eller trøtt etter å har kjørt en lang etappe og glemmer å slå over kjøleskap til en annen driftsmetode - sikker)

Et spørsmål til HobbyTom: Hvorfor la du ikke opp en 13-pols kontakt på bilen? Det er så mye mer hensiktsmessig for campingvognbruk om du bruker det som vi bruker det (batterilading og drift av kjøleskapet).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Lør 5 Okt 2013 - 23:05

Grevling skrev:

Et spørsmål til HobbyTom: Hvorfor la du ikke opp en 13-pols kontakt på bilen?
Fordi det var mindre jobb å bytte fra 13- til 7-pols på ei campingvogn, enn å bytte motsatt på 2 biler og 3 andre tilhengere. Funksjonsmessig ble resultatet nøyaktig det samme, så valget var meget lett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Man 7 Okt 2013 - 7:47

Grevling skrev:

bruker nå 12V kun på transportetapper ...
Når jeg villkamper bruker jeg gass
Ditto.

Grevling skrev:

Jeg har koblet strømannlegg over en 13-pols kontakt slik:

- Kjøleskap kan IKKE driftes fra vognets batteri og kan derfor aldri tømme det.
- Kjøleskap kan IKKE driftes fra bilens batteri når motoren ikke går og kan derfor aldri tømme det
- Kjøleskapets 12V kolbe fungerer KUN når den er koblet til bilen og motoren går.

Dette er helt automatisk og er derfor idiotsikker, (eller trøtt etter å har kjørt en lang etappe og glemmer å slå over kjøleskap til en annen driftsmetode - sikker)
Jeg har koblet strømannlegg over en 7-pols kontakt slik:

- Kjøleskap driftes fra vognas batteri, men KUN når lading fra bil pågår, og kjøleskap kan derfor aldri tømme vognas batteri.
- Kjøleskap kan IKKE driftes fra bilens batteri og kan derfor aldri tømme det.

Dette er helt automatisk og er derfor idiotsikker, (eller trøtt etter å har kjørt en lang etappe og glemmer å slå over kjøleskap til en annen driftsmetode - sikker).

Høres ut til at vi har tenkt like forutsetninger, men oppnådd dette på forskjellig vis.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Man 7 Okt 2013 - 12:37

HobbyTom: Jeg synes også at en 12V anlegg som kobler seg fra bilen automatisk når bilens motor stopper er smart. Jeg vet noen synes det er en "fordel" å kunne drifte vognet fra bilens battery når de har tømt vognets battery under villcamping, men generelt sett synes jeg det er å be om trøbbel.

I hjemlandet mitt, England, før 13-pols kontakt ble populært den 12N + 12S løsning var mye brukt blandt campingvogn folk. Den vanling 7-pils kontakt heter egentlig 12N (12 Volt Normal). Den 12N kontakt tok alle kjørelys inkludert tåkelys. Den ekstra kontakt 12S (12 Volt Supplementery) tok ryggelys samt to krets til vognet: Batteriladning og kjøleskapet). Vet du om 12N + 12S løsning er blitt mye brukt i Norge? Fordelen er selfølgelig er at man kan holde seg til den gode gamle umodifiserte 7-pols kontakt og likevel dra fordel av batteriladning og drift av kjøleskapet under kjøring via den 12S kontakt.

Vognet mitt kom med 13-pols kontakt, men med ganske dærlig utnyttelse av det via en 8 (!) leders kabel til kontakten. Jeg byttet kontakt og montert en 13 leders kabel og brukt denne løsning laget av Simon Barlow, en ganske flink landsmann for den innvendig krets : Caravan Chronicles. Sorry at det er mye tekst men her er selve koblingsskjema:
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Man 7 Okt 2013 - 13:17

Jeg har lest om "7-pols kontakter med 9 poler", men aldri sett dem i levende live. Tror ikke 12S er mye utbredt. Den er sannsynligvis heller ikke særlig trygg, om all den strømmen (10A til kjøleskap, 12-20A til lading, pluss 8A(?) til lys) skal jordes tilbake til bil gjennom max 6kv jordingsledning. 13-pols har to 6kv jordingstilkoblinger som standard, og er dermed vesentlig tryggere.

Det var nettopp denne problematikken jeg ville unngå med å drive kjøleskapet fra vognas batteri.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Man 7 Okt 2013 - 21:14

HobbyTom: Jeg har hørt om en kontakt som er en 7-pols kontakt med en ring av ekstra poler rundt. Jeg tror den heter West, men har aldri sett det.

Når det gjelder 12N + 12S løsning er det to seperate kontakter. Min far hadde det på flere av sine vogn. Den vanlig 7-pols kontakt er 12N. I dette tilfelle brukes det kun til vognet kjørelys og pol 2 er for tåkelyset. Selv med glødepærer kan den ikke trekker mere strøm enn kontakten ble lagt til. Den andre kontakt er 12S. Kontakten er det samme som 12N, men senterpolet er det motsatt kjønn så det er umulig å bytte om med en 12N. Koblinger til 12S er slik: Ryggelys og batterilading har felles jord. Kjøleskapet har et eget seperat jord. Det er i tillegg to ledige pol. Med to krets helt adskilte fra hverandre og totalt seperat fra kjørelysene er det nok forsvarlig med rundt 10A til kjøleskapet, og omkring 15A til lading av batteriet.

En 13-pols kontakt er nok mer hensiktsmessig, men jeg nevner 12N + 12S fordi det er en mulighet for de som ønsker å beholde 7-pols kontakter (12N).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tir 8 Okt 2013 - 6:24

Grevling skrev:

En 13-pols kontakt er nok mer hensiktsmessig, men jeg nevner 12N + 12S fordi det er en mulighet for de som ønsker å beholde 7-pols kontakter (12N).
Jeg kan ikke se et eneste logisk argument for å bytte til 12S i stedet for å bytte til 13-pols, Grevling. Har jeg oversett noe?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Grevling
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tir 8 Okt 2013 - 7:44

HobbyTom: Jeg kan ikke se et eneste logisk argument for å bytte til 12S i stedet for å bytte til 13-pols, Grevling. Har jeg oversett noe?

Enig med deg. 12N + 12S er en gammel løsning.

Jeg hadde en 7-pols kontakt på min bil og byttet den til en 13-pols da vi kjøpte en campingvogn med 13-pols kontakt. For meg, skal skal man først montere en ny kontakt så kan man lik så godt kommer inne i dette århundre og monter en 13-pols men det virker som om folk har en lunken holdning til "den nye" 13-pols kontakt. Vi kjøpt vognet brukt og er dens 3. eier. Vognets 2. eier brukt en 7-13 pols overgang fordi 13-pols "var noe tull". Vognets først eier vandalisert 13-pols kontakten ved å fjern skrugjenger og dingset som holder opp kontaktlokk.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Tir 8 Okt 2013 - 8:12

Grevling skrev:
det virker som om folk har en lunken holdning til "den nye" 13-pols kontakt.
Jeg er helt enig.

Og jeg tror forklaringen ligger i at mange biler med 13-pols kontakt kun får koblet opp de vanlige 7 funksjonene. Så skryter man av at man har det nye, fine systemet, inntil man oppdager at nei, lading virker ikke og kjøleskapen får ikke strøm likevel... Så dere som kjøper ny bil fra forhandler og har avtale om at 13-pols kontakt skal være med, test dette snarest. Veldig ofte er det ikke koblet ferdig på bil.

Og om det er koblet ferdig, bør dere kontrollere at kablene er tykke nok, at lade- og kjøleskapskurs er sikret, og at jordingskabler går til jord og ikke til en strømtyv på 0,8kv jordledning i ei baklykt... Det har jeg dessverre sett på forhandlermontert hengerfeste.

I tillegg, moderne biler har veldig tynne kabler. På alt. Derfor må hengerfester gjerne monteres med releboks for ordinære hengerlys også. Sjekk at releboks er forseglet og tett. Om den ligger inni bilen vil den før eller senere utsettes for kondens. Om den ligger inni et plastlokk under bilen vil den før eller senere saltes i hjel. Og da har du ikke lenger lys på hengeren, for å si det enkelt...

Jeg har erstattet en sånn releboks med vanntett koblingsboks og 8 små-releer fra Biltema på en bil der saltet tok livet av releene på en bruktbil en bekjent ikke helt forsto feilen på. Ingen trivelig jobb, men det måtte gjøres.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 12 V - Anbefaling til kabeltversnitt   Today at 10:38

Til Toppen Go down

12 V - Anbefaling til kabeltversnitt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1