CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Polermaskin

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

PosteTema: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 18:58

Hei, skal polere en adria, er det noen som har erfaring med polermaskiner? De har en på tilbud på bilextra til 1000kr. Lurer på om den typen er brukbar. Jeg har en turtle wax maskin med stor rund pute, lite brukbar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 19:54

Og hva er det de har de hos Bilextra da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 20:04

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/polermaskin/polermaskin-dual-action/. Synes denne ser bra ut. Skal polere adria med autoglym.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 20:06

Løp og kjøp. Muligens litt svak motor, men den duger helt sikkert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 20:12

Ja , den ser bra ut, har tittet på slike med 2 rondeller hos clas O og biltema , men de virker litt spe når du skal gå løs på ei vogn. Det blir en del kvadrat meter!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 20:35

Smile

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 20:58

Ok, hva koster en slik du har?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 21:06

Husker ikke.

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:20, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
j_wold
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 52
Registration date : 10.03.2013

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 21:09

Jeg bruker polersvamper med borrelåsfeste på eksentersliperen. Krever at du kan justere turtallet på den, ellers funker alle.
Selvfølgelig funker det bedre med en dyrere maskin som orker å opprettholde rotasjon når du legger deg på. Fordelen er at du kan bruke en eksentersliper til mer enn en ting. Det er jo selvfølgelig primært en pussemaskin.

125mm polersvamper med borrelåsfeste selges hos bilrema, bilxtra osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 21:22

Den jeg kjøpte har variabel hastighet.

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:20, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
maya
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 21:25

http://www.swissvax.no/produkter/flex-poleringsmaskiner/krauss-500w-ocillerende-maskin
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 21:28

Det er vel den samme som Bilextra selger, muligens.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 22:36

Ser lik ut , men bilextra har 720 watt motor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Tir 16 Apr 2013 - 22:38

janp skrev:
Maskinen selges vel for rundt 3000 her hjemme. Med tilbehør som jeg har bestillt, som 2 backing plater, "Pads" og kluter så ble det vel omtrent det samme som bare maskinen koster her. Tror maskinen alene kostet ca 150 pund om jeg husker rett.

Litt mye, men håper at den er verdt pengene når bil og vogn skal behandles.
her en link til bilextra, hvor kjøpte du din maskin? Lang leveringstid? http://kunde.mccann.no/bilxtra/pageflip_april/ukens_avis.pdf
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rubra

Male
Antall Innlegg : 7
Registration date : 27.10.2009

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 9:48

Jeg har denne: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Denne har sterkere motor, men er også dyrere. Jeg bruker den både på bilen og vogna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 10:54

rubra skrev:
Jeg har denne: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Denne har sterkere motor, men er også dyrere. Jeg bruker den både på bilen og vogna.
ok, har du vogn med "ruglede" plater ? Hvis du har det, fungerer det godt å polere med denne maskintypen? Bruker du vanlige poleringsvoks for eksempel autoglym? Mange spørsmål! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 14:41

Da er bilextra maskinen handlet inn. Ser bra ut , litt kort ledning,ca 2 meter. Vet ikke hva den veier , men den var forbløffende tung, sikkert 3-4 kg. 710w. 6 hastigheter. Prøvde den på handa på trinn 1 og synes det var fort nok. Men med litt trening så kan jeg sikkert kjøre på hastighet3-4 på campingvogna. Har lest litt om faren for å "brenne" lakken og forstår hvorfor det når jeg prøvde på full fart! Blir spennende å prøve den når det blir litt varmere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 17:22

Kan ikke så mye om dette enda, men jeg har lest at noen oscillerende maskiner utvikler stor varme i chucks'n eller hva de nå kaller det de innvidde.
Verdt å vite og passe på, om det stemmer da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 18:48

janp skrev:
Kan ikke så mye om dette enda, men jeg har lest at noen oscillerende maskiner utvikler stor varme i chucks'n eller hva de nå kaller det de innvidde.
Verdt å vite og passe på, om det stemmer da.
har lest et eller annet sted at noen maskiner overfører varmen fra motoren til plata. Må nok ta noen kaffe pauser! Jeg har tenkt å ha på rød autoglym med maskin og sette kona til å tørke av, vil tro at en kan legge på tynt lag med maskin. Til bilen har jeg autoglym hd, usikker på om går med maskin. Det er en liten boks voks som skal holde til 20 biler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rubra

Male

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 21:05

Hei jeg kjøpte min maskin før fjorårets vårrengjøring. Er ikke noe ekspert på området og det ble derfor litt prøving og feiling, men også veldig lærerikt.

Jeg har "ruglede" plater på siden, mens front og bak er glatte. Her er litt av mine erfaring med maskinen.

Jeg brukte Autoglym Super Resin (Rød). Dette har jeg også brukt tidlere år når jeg renset vogna for hånd.

De slette områdene føltes lettere å jobbe med enn de "ruglete". Jeg tok små områder om gangen. Fordelte ut først på lav hastighet. Deretter kjørt jeg over med høyere hastighet og med litt mer press. Opplevde ikke at maskinen eller sidene ble varme.

Grunnen til at de "ruglete" sidene ble vanskeligere tror jeg skyldes at jeg til å begynne med var litt raus med Autoglym'en. Skjønte fort når jeg skulle tørke av på de "ruglete" sidene at en ikke burde være for raus med Autoglym'en. Det ble fort tungt og mye å tørke bort. Men dersom en starter med små områder av gangen så finner en fort ut hva som virker og det går lettere og lettere.

Jeg lot det tørke/herde litt før jeg tørket av med en microfiber klut.

Som poleringsputer brukte jeg Scholl Orange og Uber Blå. Litt tilfeldig men etter litt søking bl.a på dcn.no falt nå valget på disse. Min erfaring er medium størrelse ble litt store når en jobbet rundt vinduer, lister og dør. Kommer derfor til å supplere med Scholl Orange Small i år. Dersom du ser på DCN.no ang polering/lakkrens med maskin så er det vanlig å maskere en del for beskyttelse. Frem til nå så har jeg ansett det for litt drøyt ang vogn, men kommer nok til å teste/gjøre det iår for å se om det er er verdt innsatsen.

Jeg kommer nok ikke til å bruke Autoglym iår. Ifjor var jeg meget godt fornøyd med vogna etter vårrengjøringa, fin og blank i lakken. Men ut over våren og sommeren merket jeg under vasking at vogna ble vanskeligere å få ren igjen. Virket rett og slett som om det ikke var beskyttelse igjen.

Iår kommer jeg til å teste det BareBob foreslår ang lakkrens og voks ( http://caravan.talk-forums.com/t3107-en-hobbybilpleiers-forslag-til-caravanvedlikehold ). Kommer først til å bruke en lakkrens med maskinen. Deretter å legge på en hardvoks for hånd.

- rubra
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 21:30

Hva bruke du?

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rubra

Male

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 21:51

Jeg bruker alltid Surfex HD på bilen som del av forvask. Blandet ut i 1:20 på en sprayflaske. Sprayer hele bilen med den.
Bruker også noe som heter Prickbort. Det har jeg også på ei sprayflaske. Dette sprayer jeg kun på bilens nedre del. Lar alt dette virke 5-10 minutter før jeg spyler av med høytrykksspyler.

Deretter er det vaskehanske, bøtte og bilsåpe. Min erfaring er at bilene har aldri vært renere etter at jeg begynte med disse produktene som en del av forvasken. Jeg har kjøpt disse produktene fra www.bilnerden.no i Søgne.

Frem til nå har jeg kun brukt Globex 80 til vogna i ulike blandingsforhold. Er usikker på hvordan Surfex HD er på vogna. Finner lite erfaringer med dette. Det jeg skal teste til våren er Chemical Guys Green Clean. Dette bruker jeg idag på bilinteriøret og på rensing av bilseter, barnestoler etc. Men iflg det jeg leser på dcn.no så brukes dette til mye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 22:07

Heldig du som har de i nærheten da.

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rubra

Male

PosteTema: Re: Polermaskin   Ons 17 Apr 2013 - 22:35

Er enig i at valg av produkter er vanskelig for oss uten fagkunnskapen og at det ofte blir mye personlige favorittprodukter på slike forum. Jeg har vel holdt meg mest til de produktene som har blitt litt standard produkter hos alle og som også er greie å få tak i.

Ellers så har jeg hatt mye nytte av de ulike guidene som er blitt skrevet på DCN.no. Mye nyttige tips som gjør bilpleien enklere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
barebob
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

PosteTema: Re: Polermaskin   Tor 2 Mai 2013 - 21:38

c

Sist endret av barebob den Ons 18 Des 2013 - 21:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
barebob
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 63
Registration date : 04.09.2011

PosteTema: Re: Polermaskin   Tor 2 Mai 2013 - 21:42

c

Sist endret av barebob den Ons 18 Des 2013 - 21:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tor 2 Mai 2013 - 22:17

Da får jeg håpe at du ikke ripper mere opp i gamle ting, og ser femover. OK??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Polermaskin   Tor 2 Mai 2013 - 22:22

barebob skrev:
.......
Meguiars sine gule softbuff 2.0 poleringsputer er fine til DA, da de har en oppbrettet kant som gjør at du ikke kjører bakplata borti noe på trange plasser....men de koster skjorta her i Norge. (forkortet)
Det er vel noen av de jeg kjøpte da, de er 7". Vet ikke om det er en fordel med 5" mot7", eller om de har sine fordeler avhengig av karosseriets utforming. Det vet vel Bob litt mere om?

Sist endret av janp den Søn 9 Jun 2013 - 21:55, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Offroad
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 97
Registration date : 09.05.2013

PosteTema: Re: Polermaskin   Søn 9 Jun 2013 - 20:39

Ser også at endel her bruker f.eks autglym super resin polish. Dette er produkter ment for hånd, kan legges med DA maskin, men da på lav hastighet og nesten uten press. Presser du på og kjører opp hastighet vil selv en DA maskin utvikle nok varme til at Autoglymen blir ugrei å få av. Liten fare for å brenne lakk er det da. produkter ment for hånd inneholder stort sett kun kjemisk rens, ikke slipemidler, og effekten av å kjøre på med maskin er liten. Produkter ment for maskin tåler å bli kjørt varme, har ulike grader av slipemidler og utretter mye mer på kortere tid. Ett kombinasjonsprodukt er f.eks Scholl A15. Dette fungerer fint på plastbåter også. Inneholder slipemidler, og beskyttelse. Vil tro det fungerer fint på matte vogner med ei DA maskin. http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_81&product_id=57
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Polermaskin   Today at 15:03

Til Toppen Go down

Polermaskin
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1