CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Fuktforebyggende understellsbehandling?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 298
Registration date : 22.06.2009

PosteTema: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 15:23

Hei.
Hentet vognen fra fukttest i dag. Vognen var jevnt over bra, men bak på vognen var det fuktverdier 17/19 fra rammen og ut. Ikke kritisk, men det må holdes under oppsikt. Verkstedet jeg brukte er ikke Hobby-forhandler, men de opplyste at på "deres" vogner (Dethleffs) var det krav om å spraye på et tectyl-lignende stoff, og at dette kunne jeg eventuelt gjøre for å forebygge ytterligere fukt. Dette var imidlertid ikke noe de solgte over disk, og de visste heller ikke om det ble brukt samme type stoff på Hobby.
Noen som vet:
- Om hvilket stoff Hobby eventuelt bruker?
- Er dette noen man får tak i hos merkeforhandler?
- Er dette noe jeg må/bør gjøre?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 15:29

Tror dette er en dethleffs sak med den massen som sprøytes på i skjøtene under vogna. Har ikke hørt om andre merker som dette gjøres på.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn Online
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 15:33

Hobby bruker ikke å gjøre dette, kun Dethleffs så vidt jeg vet. Det skal bare sprayes fra kanten og ca 20cm innover. Må ikke brukes utenpå fuktig underlag.
Noen har brukt linolje mener jeg, men med det som resultat at vognen ikke kunne brukes på måneder på grunn av avdamping og lukt inne.
Undersiden er uansett sjelden fuktig om dryppkanter fungerer, bare litt under kjøring på våt vei, men det blir jo ikke så mye for de fleste.

Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 16:21

Målte innvendig eller utvendig under?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 17:06

Utvendig, regner jeg med.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 17:43

Veggis skrev:
ok, har vært til fukttest med 2 forskjellige vogner siden 05, de har aldri sjekket under.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
j_wold
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 52
Registration date : 10.03.2013

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 18:11

Er det treverk under der så skader det jo ikke å impregnere det. Med beis eller noe sånt som ikke dunster i tre sesonger...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 19:05

Veldig viktig at fukten skal ut, så feil valg her vil kunne stenge den inne. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 15 Mar 2013 - 22:59

petter34 skrev:
Veggis skrev:
ok, har vært til fukttest med 2 forskjellige vogner siden 05, de har aldri sjekket under.

Jeg skal ikke være veldig påståelig på at det er under de har målt, men forsto det slik på kontrolløren, og på kontrollskjemaet er det anmerkning for "porøs plate under bak. "
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 16 Mar 2013 - 8:44

Hei
På Dethleffs brukes en type tectyl ja,med i den boxen ligger et klistermerke som skal festes i servishefte om ikke det er der så gjelder ikke garanti.
Jeg har sett noen Hobby bobiler med dette "porøs plate under"dette var i området WC/bab.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vesto
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 108
Registration date : 19.01.2013

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 16 Mar 2013 - 20:02

Jan Ole skrev:
Veldig viktig at fukten skal ut, så feil valg her vil kunne stenge den inne. Rolling Eyes

Siden oversiden av platen er dekket av gulvbelegg e.l. er det som Jan Ole sier viktig at undersiden kan "puste" godt
sånn at fukten kommer ut.
Greit å vite hvordan de forskjellige produsentene har gjort det da vogna var ny, sånn at man ikke forandrer på konstruksjonen!

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 16 Mar 2013 - 20:06

Så hva ville dere andre gjort, latt det være som det er inntil fukten eventuelt har kommet opp på kritisk nivå, eller iverksatt tiltak? Og i så fall hvilke?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 16 Mar 2013 - 20:10

Bilder...

Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Søn 17 Mar 2013 - 15:56

Må finne ut hvordan jeg legger inn bilder først...Kanskje noen hinter litt mens jeg knoter med det? Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Søn 17 Mar 2013 - 16:36

Ville ikke smøre på noe som helst på nåværende tidspunkt. Det som må gjøres er stoppe eventuell fuktinntrengning. Kommer det fukt inn i gulvet så gjør du problemet større med å smøre på noe som helst.
Til Toppen Go down
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Søn 17 Mar 2013 - 19:48

Det høres jo fornuftig ut det, men kan du si litt mer konkret om hva du mener med å stoppe eventuell fuktinntrenging?
Vi kjører som regel rundt 5000 km med vogn om sommeren, og da bør vel ikke slike skrammer i platene være eksponert for vann fra regnvåte veier?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Søn 17 Mar 2013 - 20:03

Dersom fukt kommer fra annen kilde enn dekksprut så må dette utbedres ellers så vil det kunne utvikle seg mere alvorlig skade på sikt.
Dersom det kun er sprut fra dekka som er synderen så kan du jo smøre på noe for å beskytte treverket når det har fått tørket ut.
Har sett vogner der vannet har rent ned langs hjørnene og inn under vogna grunnet manglende dryppkanter/drypplister eller skader på disse og dermed fuktskader i undergulvet på vogna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Søn 17 Mar 2013 - 20:58

Tror ikke du gjør så mye galt om du smører på noe, men hva? Sett gjerne på en skvettlapp også siden dette ser ut som slitasje fra sprut fra dekkene.

Jeg ville sett etter et asfalt/tjære produkt som ikke lukter ekstremt og smurt på når det var helt tørt. En erfaren malingsmester eller en fornuftig caravanforhandler!? kan vel svare på hva du skal bruke vil jeg tro.

Vis Medlemmets Profil
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Man 18 Mar 2013 - 8:04

Hei
Det sikkreste du gjør er å ta kontakt med selge eller hobby forhandler og få svar på problemet ditt.
Her inn kan det bli side opp og side ned med all verdens svar,noe som kan forvirre deg helt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Man 18 Mar 2013 - 19:43

Det blir nok å gjøre det også, ja. Så får vi se hva svaret blir. I mellomtiden får vi glede oss over det gode været, blir ikke mer fukt i den tiden, i alle fall Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
j_wold
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Man 18 Mar 2013 - 23:14

Det er helt vanlig bjørkefiner. Hvilket betyr at hvis du smører på noe som er diffusjonstett så går hele driten i oppløsning. Fukt kommer alltids inn, og må slippes ut igjen.

Det eneste riktige vil være å impregnere og gjøre fineren vannavvisende uten å tette. Altså TYNN olje eller beis. Ikke noe gugge som er tett.
Denne fra Owatrol frekksempel Smile http://www.owatrol.com/index.php?langue=no&page=produits-aquatrol
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Tir 2 Apr 2013 - 21:44

Da er mail til Hobby-forhandler sendt. Har ikke fått tid til å gjøre noe mer med saken før nå.
Men sånn generelt: Hvordan skal en fuktkontroll gjennomføres? Slik jeg tror det ble gjort, ble vognen tatt inn i hall i det den skulle kontrolleres. Svigerfar diskuterte saken med "sin" forhandler i en annen del av landet, og der mente de at vognen måtte varmes opp og deretter luftes skikkelig ut, for å fjerne eventuell kondens. Med andre ord, dersom dette ikke er gjort, kan man få høyere utslag på en fukttest enn det i virkeligheten er (om jeg forsto det rett). JEg tror ikke dette ble gjort da vår vogn ble testet. Finnes det retningslinjer for dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Ons 17 Apr 2013 - 22:11

Rådet fra Hobbyforhandleren var - så sant platen ikke var i oppløsning - å smøre på noe som var vannavstøtende, f. eks Tectyl.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
j_wold
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Tor 18 Apr 2013 - 21:53

Da ville jeg spurt svært kritiske spørsmål til hans kunnskaper om finér...
Du må for guds skyld ikke pakke inn finéren med noe som holder på fuktigheten, tectyl har den egenskapen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 19 Apr 2013 - 12:38

Ser den, men det er ikke hele platen som skal smøres, bare akkurat der det har gått av noen fliser. Trodde jeg hadde lagt inn et bilde av skadene her, men det er i så fall borte nå. Mulig jeg surrer igjen...Men, vil du fraråde tectyl uansett om det er noen flekker som blir påsmurt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
j_wold
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 19 Apr 2013 - 14:10

Hvis det menes tectyl, som i vanlig tykkstoff tectyl. Ja definitivt.
Bruk noe som er penetrerende, altså tynnt stoff som trekker inn i treverket.
Helt vanlig tregrunning eller beis funker fint. Det trekker inn, og lager en vannavvisende overflate uten å lage en film som ikke slipper ut fuktighet.

Skal du være ekstra flink så spør i en båtutstyrsforretning, si du har finerplater i dørken på båten din. Og spør etter det beste de har Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Fre 19 Apr 2013 - 20:41

Når jeg henta hobbyvogna i tyskland så sa de at tidligere så hadde hobby en dum løsning med den fremre hjørnelista på hjørnene foran, som ledet fukten opp igjen i gulvet foran, og så viste de meg at det var forbedret på min.
Vet ikke om jeg forstod helt hva det var, men tror det var hjørnelista som før var bøyd og festet oppunder gulvet, som nå var avkappa. Han ene mekanikeren der var i hvert fall fornøyd med nåværende løsning, siden det ledet mer regnvann ned til bakken og mindre oppunder gulvet. ...tror jeg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 20 Apr 2013 - 20:26

j_wold skrev:
Helt vanlig tregrunning eller beis funker fint. Det trekker inn, og lager en vannavvisende overflate uten å lage en film som ikke slipper ut fuktighet.

Skal du være ekstra flink så spør i en båtutstyrsforretning, si du har finerplater i dørken på båten din. Og spør etter det beste de har Smile
OK, da skal jeg ta et raid i kjelleren og se over hva som står i hyllene, eventuelt ta en tur til Faannessen i Bergen, det de ikke har av treoljer til båtbruk, er ikke verd å selge Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kurt
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 358
Registration date : 09.05.2007

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Lør 20 Apr 2013 - 21:04

Veggis skrev:
j_wold skrev:

OK, da skal jeg ta et raid i kjelleren og se over hva som står i hyllene, eventuelt ta en tur til Faannessen i Bergen, det de ikke har av treoljer til båtbruk, er ikke verd å selge Smile

trenger ikke å kjøre lengre enn til sartor Smile sotra not har det meste Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Fuktforebyggende understellsbehandling?   Today at 13:08

Til Toppen Go down

Fuktforebyggende understellsbehandling?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1