CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 17:25

rui skrev:
Sten Rune skrev:

Ikke engang min Adria fra -86 tror jeg ser slik ut... Shocked

Ikke Knausen min fra -81 heller.

Rune

Du får legge deg på rygg og kikke under den andre vogna........ Basketball Basketball Basketball

Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 113
Registration date : 24.06.2012

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 17:33

At du janp sliter enten med hangover eller andre sykliske (jeg sa ikke psykiske) plager idag får bli dine problemer :-)

Mitt eget problem er at at jeg har kjøpt en splitter ny campingvogn som ser slik ut.
En 2012 modell, hentet ut hos forhandlers butikk fredag (ikke lørdag som jeg tidligere skrev) 1 juni 2012.

Denne forhandleren har også solgt vogner til andre norske kunder, og er dermed ikke ukjent og heller ikke det vi forbinder med en garasjeselger.
Dette gjelder også vognmerke.

Når jeg på dette tidspunkt har bestemt meg for å holde både produsent og forhandlers navn så langt så er det fordi jeg vil gi disse en sjanse til å forklare seg. Dette har de naturlig nok ikke fått tid til ennå da det bare er få dager siden bildene ble tatt og sendt ham.
Imidlertid så kommer der en tid etter dette igjen, og da er jeg klar med fulle opplysninger med bilder av hele vognen.

I mellomtiden så synes jeg heller at de som tenker på å importere vogn fra Danmark tar dette som det det var tenkt å være...en erfaringsoverføring til dere fra meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stian C
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 121
Registration date : 11.06.2010

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 17:41

janp skrev:
Lukter svidd dette, linken liker jeg ikke. Og jeg vil ikke gjøre endringer for å se bildene heller.

Om det andre skriver her stemmer så er det slett ikke en fabrikkny vogn som du beskriver. In gen europeisk produsent ville ha bygget noe på ei eldgammel råtten ramme. NO WAY!

Og du vil ikke fortelle noe om hva slags merke eller forhandler. Hvorfor ikke, dette er en dansk forhandler og da er vel ingen grunn til å skjerme vedkommende her i forumet??

Jeg begynner å tro at du ljuger så det renner her, og at du driver med oss fordi du kjeder deg når du ikke er ute med gjødselsspredereren.

Kom med fakta slik at vi kan se vogntype og få navn på forhandler, eller stopp dette som jeg tror er noe fordømt tull fra din side.

Motbevis det jeg eller trekk deg ut! Kommer du med mere fakta så skal jeg spise hvert eneste ord i denne posten, men jeg har mine sterke tvil til denne historien!

her kan du se dokumentet uten den tullesiden
https://docs.google.com/open?id=0BzyQf-wXefWxVlVTTVpjYzVNV3M
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 17:57

har ikke sett på bildene før nå, men dette ser bestemt ut som om vogna har stått oversvømt i saltvann over lengre tid uten å ha blitt spylt under etterpå
denne korrosjonen ligner veldig på det man ser på galvanisert stål på båter, og de er jo som kjent i kontakt med saltvann innimellom
kan jo og ha vært kjørt i saltsørpe som har fått ligge og tørke etter parkering slik at vogna ble hentet fra fabrikken en vinterdag og dratt på egne hjul fra fabrikk til forhandler, og deretter bare parkert der, og glemt til noen kom og skulle ha ei slik

norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:01

Takk for linken til bilder Stian C.
Noen liker mora...og datteren. Noen ingen av delene Very Happy

Det jeg kan si om valg av denne forhandleren er at denne var billigst på standard utstyrt vogn
I tillegg leste jeg en god del her inne på caravan-talk i planleggingsfasen for bl.a å finne hvilket merke vi skulle velge.
Denne forhandleren har fått flere anbefalinger her inne samt at èn av mine arbeidskolleger for to-tre år siden kjøpte vogn nettopp av denne forhandleren med godt resultat.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:01

Hmmm dette så IKKE bra ut hvis dette gjelder en ny vogn.Synes dette ser ut til at ramma har fått en eller annen reaksjon mot salt jeg.Å at overbygget kanskje har vært fuktig når de har fuget/tettet skøyter med "tektyl".
Mulig at jeg er helt på jordet,men kunne ikke denne ramma ha vært en overligger som kanskje ikke skulle ha blitt brukt.
Regner med at produsentene har endel store lager av rammer ved deres fabrikker.
Og har vogna blitt oppevart/lagret rett ved sjøen så kan kanskje det være grunnen.

Men er enige med enkelte andre her,vis bilder av hele vogna og oppgi hvilken selger/butikk dette er.......

Ønsker deg lykke til
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:05

Jan....din teori om salter var også min umiddelbare teori når jeg så skaden.

Hvis vi snakker om galvaniske spenninger grunnet dårlig jording eller grunnet materialforskjeller så skulle ikke alt foran overbygget være fredet slik som tilfelle er her....eller?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:10

OK, ser ut til at dette henger på greip. Eller slett ikke. Du har gjort deg så mye flid i å dokumentere så der tok jeg muligens kraftig feil.

Men jeg har ingen hangover eller noe i den retning. Men den meldingen om rammenr. burde ha fått klokkene til å ringe kraftig, så hvorfor du ikke ante uglene i mosen og allikevel kjøpte dette spetakkelet er og blir en liten gåte for meg. Og siden så mye gikk skeis i montasjen/leveringen også så burde du ha stoppet opp forlengst og tatt telling.
Og om du kan poste rammenr her så skal jeg fortelle deg alt som er å finne ut om den. Jeg har en oversikt som forteller alt om chassisnr på ei vogn, hvem som produserte den når og hvor (år og måned).

Fullstendig ubegripelig å forstå hva som er skjedd med vogna, men en forklaring finnes. Og en ekspert på materialer og overflater på NTNU vet helt sikkert deler av det svaret. Og svaret er sannsynligvis noe i en retning av at det er en eldgammel ramme under noe nytt, uten at jeg har sett noe av det som er over. Og at den har blitt utsatt for saltvann på et eller annet tidspunkt muligens.

Uansett; dette fortjener ingen. Men du har jo sett og burde ha forstått at her var det noe muffens og tatt forholdsregler lenge før du betalte..

Å skjerme en så lurvete forhandler tjener ikke noe, tvert imot er det helt ok å poste navnet på firmaet her all den tid det er mange som mener at innfallsporten til et godt caravanliv er å handle billige vogner i Danmark og Tyskland. Og når du ikke vil ut med firmaet, bare for att de skal kunne ordne opp, hjelper du slett ikke noen andre som kan risikere å komme ut i den samm uløkka som du. Og min sympati får du ikke når det er så alvorlige ting som avdekkes, og du ikke ser at du kan hjelpe andre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 390
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:20

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:28

janp...det er tydelig at du er vant til å skyte fra hofta, og det er greit i et slikt forum.

Men, merk hva jeg skrev i mitt første innlegg; "dette er kortversjonen" av kjøpshistorikken.
Hele den dialog vi hadde fom januar tom mai 2012 er rett og slett for omfattende til å ta inn her.

Så at du har allerede har rukket å konkludere og samtidig plassere produsent, forhandler og kjøper i de respektive "idiotbåser" er heller noe unikt.

Ellers så er det godt å høre at det ikke var hangover du led av.
Jeg har nok hatt èn i dag Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rui
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 93
Registration date : 15.11.2009

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:51

Jan Ole skrev:
rui skrev:
Sten Rune skrev:

Ikke engang min Adria fra -86 tror jeg ser slik ut... Shocked

Ikke Knausen min fra -81 heller.

Rune

Du får legge deg på rygg og kikke under den andre vogna........ Basketball Basketball Basketball

Det gjorde jeg ved oppsetting av isocampen tidligere i sommer og alt så fint ut da...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 18:52

janp...Mener du at jeg skal holde resten av saken utenfor forumet og bare la det bli med dette?

Meningen med innlegget var å advare andre , og dere er herved advart om hva som kan skje.
Det at her er engasjement her inne og direkte hjelpende råd er det jeg får tilbake og prissetter høyt.

Jeg stillet faktisk ikke et eneste spørsmål til forumet i mitt hoved innlegg, men bare fortalte om egen erfaring.

La oss holde oss til saken, og så klatrer vi opp til topps på etterklokskapens høyborg noe senere. Denne klokskapen er som kjent eneste eksakte vitenskap, og god å lande på for noen...

Da vil du se hvor "idiotiet" har sin opprinnelse.

Jeg tar en øl for dine innlegg, janp Very Happy

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 19:50

Hadde vært spennende å se noen andre bilde av vognen.
Leverandørens navn kan du jo holde hemmelig enn så lenge.

Har du oppdaget andre "aldringstegn" på vognen, eller tegn på at understell og overbygg ikke hører sammen originalt? Ganske spesiell sak i så fall..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:03

Nei, les hva jeg skriver så ta det derfra.
T. 
Og da er det ingen hemmelighet lengre, selv om du kanskje ønsker å bevare det. Men jeg kan til en viss grad skjønne at du vil gi ham en mulighet til å svare.

Men hvorfor du valgte å gå videre når du ble varslet om en mulig svindel; det ser jeg frem til å høre mere om ved en annen anledning.

Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 22:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:11

offpist; Takk for saklig innlegg.

Om jeg ikke mottar tilbakemelding fra forhandler innen førstkommende onsdag så vil jeg sende en purring med diverse krav. Jeg tenker også å engasjere en metallurg..altså en tredje part for dennes vurdering av skadene.

Jeg har ikke sett andre aldringstegn eller skader på vognen generelt, og vet ikke helt hvor jeg skal lete. Her er ingen slitasjer å spore bortsett fra at de har skadet et panel ved montering av kontrollenheter for elektronikk. Dette lar vi imidlertid ligge.

Ellers så har produsent for denne vognen mulighet til å benytte samme understell for flere modeller

En liten detalj,..ved avhenting av vognen var selger ekstremt opptatt av å gjentakende forklare at plasten på sofaer og madrasser ikke var fjernet for å bekrefte for kjøper at vognen var ny.
Jeg stusset faktisk på denne spesielle detalj-fetishen akkurat på dette området.

Jeg ønsker som sagt ikke å gjengi produsent og forhandler ennå.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:12

janp...du har talt og jeg bestemmer tempoet !!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:13

Glem rammen som et isolert problem som om den var gammel eller overligger.
Rammen blir ikke lagret ferdig sammenmontert med akslinger på fabrikken og dessuten har du skader på selve vogna også.
Dette problemet har oppstått etter at vognen var ferdig fra fabrikk.
Den har blitt påført salt (vann) eller noe verre som feks kraftig vaskemiddel som ikke har blitt skylt bort.
Jeg ville tatt den tunge veien tilbake til forhandler, tung fordi du må til Danmark, og levert vogna men jeg ville sikret meg juridisk bistand først.
Dette ville alle gjort om forhandleren holdt til litt borti gata og du må slite litt mer pga at du forsøkte å spare litt på handelen i utgangspunktet, sånn er det bare.

Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:17

På det ene bildet er det en gummi slange som stikker ut, på denne sitter en klemme som er betraktelig rust anngrepet. Denne kan ikke ha fått en galvanisk reaksjon grunnet en eller annen feil, da denne er helt elektrisk isolert fra resten. For en slik klemme å ruste, selv i sjøsprøyt vil jeg tro det tar lang tid, kanskje så mye som ett par år. Under en vogn burde den leve enda lenger før den ser slik ut.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://campingverden.com/
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:18

dette er vel det man kaller medaljens bakside
når noe går galt, blir det skikkelig galt siden forhandler er i et annet land

DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:22

Skillet i galvaniseringen er foresten ikke noe å henge seg opp i, for å få glansen på draget poleres det, men man polerer ikke ramma under. Tror veldig mange her kan gå ut å ta en skikkelig titt så finner de samme.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:32

Jeg har aldri polert draget, men det har regnet mye mer på det enn på resten av ramma så det er nok forskjell ja....

Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 20:48

Jan Ole skrev:
Jeg har aldri polert draget, men det har regnet mye mer på det enn på resten av ramma så det er nok forskjell ja....

Draget var nok glanset opp da vogna var ny Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:06

norestcamp skrev:
janp...du har talt og jeg bestemmer tempoet !!!
Den er grei.Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:16

Lå og rullet under Hobby`n tidligere i dag for å presse fett inn i akslingen og leddene.
Liggende med ryggen på bakken og hånden på akslingen eller hvilke som helst metalldeler på vognen så kjenner jeg det dirrer godt i hånden. På et nivå hvor det er skikkelig ubehagelig og jeg kobler fra strømmen til arbeidet er over. Vognen står tilkoblet 230V fra garasjen bare 20 meter unna. Kontakten er så klart jordet.

Jeg er ganske sikker på at strømtilkobling kombinert med høyt gress kan gjøre skader på understellet. Uavhengig av om det er tilfellet her.

Konstanterte at det ikke var tectyl noen plass under der..
Underlaget under vognen er vel ikke helt tett heller, ser ut til å være laget av et matriale som skal puste til en viss grad.. da funker det jo ikke så bra å kline på med noe som er helt tett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:20

Forskjellige løsninger på forskjellige merker. Dethleffs skal sprøytes med "tectyl" langs kanten under hvert år, sikkert noe lignende på Adria også...

Vis Medlemmets Profil
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:22

offpist skrev:
Lå og rullet under Hobby`n tidligere i dag for å presse fett inn i akslingen og leddene.
Liggende med ryggen på bakken og hånden på akslingen eller hvilke som helst metalldeler på vognen så kjenner jeg det dirrer godt i hånden. På et nivå hvor det er skikkelig ubehagelig og jeg kobler fra strømmen til arbeidet er over. Vognen står tilkoblet 230V fra garasjen bare 20 meter unna. Kontakten er så klart jordet.

Jeg er ganske sikker på at strømtilkobling kombinert med høyt gress kan gjøre skader på understellet. Uavhengig av om det er tilfellet her.

Konstanterte at det ikke var tectyl noen plass under der..
Underlaget under vognen er vel ikke helt tett heller, ser ut til å være laget av et matriale som skal puste til en viss grad.. da funker det jo ikke så bra å kline på med noe som er helt tett.

Da har du nok en jordfeil en eller annen plass,som nok ligger utenfor ditt hus. Har naboen jordfeil så kan du få den inn strømnettet...
Har ikke noe during,kjenner heller ingen antudning til dirring i hendene når jeg tar i understellet til vogna.Har sjekket inntaket i huset og her er det ingen jordfeil inn.
Kjente litt during i Sverige å målte i kontakten på campingplassen der.Hadde 230 til jord..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:23

Jan Ole skrev:
Forskjellige løsninger på forskjellige merker. Dethleffs skal sprøytes med "tectyl" langs kanten under hvert år, sikkert noe lignende på Adria også...

Stemmer det ja...... Laughing Laughing
Så JanP er ikke bare bilen du må ha sånn brun gufffe på men vogna også..............
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 21:24

Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 23:20

Jan Ole skrev:
Glem rammen som et isolert problem som om den var gammel eller overligger.
Rammen blir ikke lagret ferdig sammenmontert med akslinger på fabrikken og dessuten har du skader på selve vogna også.
Dette problemet har oppstått etter at vognen var ferdig fra fabrikk.
.

Denne opplysningen din er viktig i saken, og jeg har tatt den med. Takker!

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Søn 26 Aug 2012 - 23:39

Jeg sender en stor takk til dere som tilsammen har gitt mange gode råd i saken.
Det gjelder også deg janp selv om du vinkler det på en litt spesiell måte Smile

Potensielle kjøpere av vogn er herved påminnet om feller.

Til de som har har vært mest opptatt med å strø salt i sårene kan jeg berolige med at
"det svir", "jeg legger med flat", og går ut fra at dere sover godt nå !

Jeg går av denne tråden, og oppretter en fortsettelse når akt 2 begynner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Import fra Danmark, Erfaringsoverføring   Today at 18:56

Til Toppen Go down

Import fra Danmark, Erfaringsoverføring
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2