CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

lys-kontakt, bil-vogn

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tomle

Male
Antall Innlegg : 18
Registration date : 05.03.2012

PosteTema: lys-kontakt, bil-vogn   Tor 5 Jul 2012 - 11:23

har litt problemer med utvendig lys på vogn.

på bilen (vw sharan) hadde jeg i utgangspunktet en 7pins kontakt med adapter over til 13 pins som er på vogna.kjørte med det på alle turene i fjor,uten problemer(kjøpe vogna i fjor vår,2003 mod burstner ventana 720sk).da jeg tok ut vogna i vår fra vinterlagring testet jeg lyset med firmabilen som har orginal montert 13 pins kontakt.alt var ok.

men da jeg skulle ut på årets første tur og koblet bil på vogn var det ikke liv i lyset på vogna.prøvde så med firmabilen og alt var ok.konkluderte da med at det var bilen som var problemet og kjørte til verkstedet som skiftet krok på bilen i vinter i forbindelse med en kollisjonsskade.dei åpnet kontakten, gjorde rent og sprayet med elektrospray.blei anbefalt og bytte kontakt,men siden dei ikke hadde ny kontakt inne og jeg hadde det travelt blei det ikke gjort da.blei testet med 7pins prøvelampe og alt var ok. men da jeg kom hjem igjen og koblet på vogna virket forsatt ikke orange markerigslysa nede på sidene av vogna og dei to røde/hvite på oppe på sidene bak.resten var ok.tenkte at det sikkert var kontakten som jeg blei anbefalt og bytte,men siden vi alerade var forsinket og vi bare skulle kjøre en kort tur midt på dagen tok jeg sjangsen på å kjøre uten disse lysa.det gikk greit.

men nå nermer neste tur seg og i går skiftet jeg kontakt på bilen,for å slippe adapter blei 7 pins byttet til 13 pins,men med samme kurser som med 7 pinsen.ser ikke behov for disse ekstra greiene med lading av batteri og drift av kjøleskap fra bilen. men fortsatt virker ikke markeringslysa på vogna. har nå funnet ut etter å ha brukt en del tid på feilsøking at viss jeg også kobler til pin 13 som er jording for pin 9-12 (som jo ikke er i bruk)så er også markringslysa ok.

det skal vel ikke vere sånn?noen som har en go forklaring? var jo ok i fjord da pin 13 ikke vart brukt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: lys-kontakt, bil-vogn   Tor 5 Jul 2012 - 21:28

Om ingen har forklaring; vær glad for at det virker. Gled deg over en mye bedre kontakt, men kjøp en boks med 5-56 e.l. og ha med i vogna. Spray en dæsj en gang i blant for litt mindre bekymring.
God sommer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 388
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: lys-kontakt, bil-vogn   Lør 7 Jul 2012 - 0:59

Tja...

Om lysene på vogna har vært sånn hele tida i din eie, ville jeg:

- Enten gått over koblinger for å lete etter feks sjølmekk på partybelysning, uautoriserte koblinger, strømtyver, jordfeil, irr eller korrosjon på koblinger osv. Det skader aldri å sette seg inn i hva man faktisk har kjøpt.

- Eller ta en telefon til tidligere eier, og spør om problemet er kjent. Kanskje han har en forklaring, husker når det oppsto eller noe sånt.

Ikke ta lett på ustabiliteter. Strømfeil kan føre til brann, og en vognbrann er en for mye.

Det første jeg gjør når jeg hører om folk med ustabiliteter i elanlegg, er å sjekke røykvarsleren deres. Og jeg benytter gjerne anledningen til å minne alle her inne om det samme.

Idea
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: lys-kontakt, bil-vogn   Today at 5:11

Til Toppen Go down

lys-kontakt, bil-vogn
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1