CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Modifisert batteriløsning.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

PosteTema: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 19:52

Sitter her og klør meg litt i hue. Batteriet som satt i vogna når jeg kjøpte den er ferdig. Trodde kanskje det var frøset i filler tidligere, men tok en titt på spesifikasjonen på laderen, Mascot for 100 - 1000!!! Ah, batteriet som satt der var 65 Ah. Antar det var derfor det ble kokt. Mascoten gjør en god jobb uten batteri, og jeg har absolutt ikke bruk for 100 Ah (langt mindre 1000), trangt er det i skapet også.

Det jeg trenger er 35 Ah, til å kunne drive blåseren til trumaen på full blås i 24 samt led lampa over rundsitteren. Da kan jeg klare minst ett døgn med strømbrudd uten problemer (uansett årstid).

Tanken i så fall er å bruke "vinterkobling" utgangen på mascoten til å styre ett relè for utkobling av batteriet så lenge jeg har 230v og bruke den minste Ctek laderen på batteriet.

Noen som har noen tanker rundt en slik kobling?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://campingverden.com/
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 390
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 20:51

Regner med det er en mascot 2044 du har.
Den er på 20A og anbefalt for 100-1000 AH. Litt overkill for ditt 65AH batteri ja, men jeg er ikke så sikker på at det er laderen som har tatt knekken på batteriet ditt.

Du finner sikkert noen som vil bytte din lader mot en mindre Wink

Det høres i alle fall ut som om du har hatt et syrebatteri, og når du nå skal kjøpe nytt så regner jeg med du ser på AGM batteri som er et bedre alternativ for campingbruk.

Ikke noe problem å lage en relestyring som kobler inn batteridrift automatisk om du mister 220V, men mascot laderen din er egentlig ikke laget for å brukes som ren strømforsyning.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 20:56

offpist skrev:
Regner med det er en mascot 2044 du har.
Den er på 20A og anbefalt for 100-1000 AH. Litt overkill for ditt 65AH batteri ja, men jeg er ikke så sikker på at det er laderen som har tatt knekken på batteriet ditt.

Du finner sikkert noen som vil bytte din lader mot en mindre Wink

Det høres i alle fall ut som om du har hatt et syrebatteri, og når du nå skal kjøpe nytt så regner jeg med du ser på AGM batteri som er et bedre alternativ for campingbruk.

Ikke noe problem å lage en relestyring som kobler inn batteridrift automatisk om du mister 220V, men mascot laderen din er egentlig ikke laget for å brukes som ren strømforsyning.

Nei, det er 9421 og den er opgitt fra Mascot som egnet også som strømforsyning, den er kraftig nok til å mate alt så ingen problem der. Mindre lader/strømforsyning så har jeg ikke nok mating.... Men hadde tenkt meg ett lite AGM batteri ja.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 390
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 21:21

Ok, finner ikke noe treff på mascot 9421 på google eller mascot sine hjemmesider, men det er kanskje en veldig gammel modell. Har du noen link?

Greit nok med ladere som også kan fungere som strømforsyning, men da bør det også være en bryter som lar deg velge mellom de to modusene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 21:33

Ofpist: det er nok mer enn bare greitt med supply-funksjon.
Kan jo ha 12V i vogna uten batteri. Og så slipper man en omformer i tillegg, som kanskje fordyrer vogna også. Har supply-funksjon på både min Mascot, og det var krav når jeg kjøpte CTEK også.

CTEK'en har egen modus for supply, Mascot har det vel ikke om jeg husker rett. Men den leverer 12 V uansett batteri eller ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Søn 22 Apr 2012 - 22:16

offpist skrev:
Ok, finner ikke noe treff på mascot 9421 på google eller mascot sine hjemmesider, men det er kanskje en veldig gammel modell. Har du noen link?

Greit nok med ladere som også kan fungere som strømforsyning, men da bør det også være en bryter som lar deg velge mellom de to modusene.

9241 (stokka tallene).
http://sa.rsdelivers.com/product/mascot/9241000058/2stage-lead-acid-battery-charger-12v-20a/2501230.aspx

http://documents.rs-components.com/techlib://itc_doclist_GB.htm?stockno=2501230
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Modifisert batteriløsning.   Today at 13:12

Til Toppen Go down

Modifisert batteriløsning.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1