CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Lør 14 Apr 2012 - 22:38

Da er mail shipped off to Canada på mer eller mindre feilfri engelsk. Jeg som er så god innen elektronikk kan i hvertfall mye om det å skrive om det på engelsk Smile Smile Smile Not! Hvis de i hvertfall har en mistanke om hva jeg mener så blir nok resultatet bra til slutt Smile Dvs, lys som fungerer på 12V.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 11:39

offpist skrev:
Thomas var innom her med vogna i dag.. så vi demonterte og målte på releet.
Kretsen VAR akkurat så enkel som det jeg har tegnet opp der.. Wink

Elfa fører ikke Sanyou, og det releet er såpass spesiellt at jeg ville bestilt originalt så lenge det lar seg gjøre så slipper man å trikse det til.
Link til produsent.

Finner han ingen til å lodde det, så fikser jeg det også.
Siden det er 7 loddeører som må frigjøres så bør man være kjent med bruk av tinnsuger og loddelisse.

En del bedre de bildene dine. Og siden du har målt/kontrolert regner jeg med du har avklart att releet slår. Så da er det ingen feilkilder igjen. burde være enkelt å bygge på annet relee, men det er jo opp til den som skal ordne det Wink

Slik jeg ser det av disse bildene ligger vel flatstiften på den rød ledningen rett på utgangen til releet, mens den ledige stiften ved kablene ligger rett på batteri +. Blir i såfall veldig enkelt å forbikoble hele greia og bruke en "vanlig" lader om man blir lei dette kortet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://campingverden.com/
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 11:44

Det var vel det offpist snakket om også.. Men jeg vil helst ha det så originalt som mulig så hvis jeg bare klarer å få mailen frem så skal jeg bestille reléet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 11:56

Thomas skrev:
Det var vel det offpist snakket om også.. Men jeg vil helst ha det så originalt som mulig så hvis jeg bare klarer å få mailen frem så skal jeg bestille reléet.

Om du har en lader har du i alle fall den muligheten frem til du får fikset releet.

Edit: må i så fall plugge ut 230V oppe på lade kortet, og laske over den rød. Så plugge på en annen lader på batteriet
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://campingverden.com/
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 12:31

offpist skrev:
Thomas var innom her med vogna i dag.. så vi demonterte og målte på releet.
Kretsen VAR akkurat så enkel som det jeg har tegnet opp der.. Wink

Elfa fører ikke Sanyou, og det releet er såpass spesiellt at jeg ville bestilt originalt så lenge det lar seg gjøre så slipper man å trikse det til.
Link til produsent.

Finner han ingen til å lodde det, så fikser jeg det også.
Siden det er 7 loddeører som må frigjøres så bør man være kjent med bruk av tinnsuger og loddelisse.
Du er en grepa kar du offpist, eller hva du er døpt...
Det skal nok la seg gjøre å finne noen til å lodde dette, vil jeg tro. Men send det gjerne hit, jeg skal få loddet det slik at det ikke skal være noe dårligere enn det var fra fabrikk. Send meg gjerne en PM så snakkes vi nærmere, Thomas.
Men det er kanskje enklere å finne lokale helter til dette (offpist??). Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 12:35

Thomas: om det ikke koster allverden, bestill 2 stk med det samme. Kan jo være en feil på det du får (eller kommer etter hvert), og da er det jo kjekt å ha et i reserve.
Bare et lite tips..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 15 Apr 2012 - 22:23

Har nå funnet frem til en håndfull folk som er villige til å lodde.. Du verden så mange allright folk det er i caravanmiljøet Smile Smile Ser ut til at vi skal få fikset dette uten helt den store kostnaden!

Skal nok bestille flere enn 1 stk ja. Ut fra info jeg har fått så koster det ca NOK 50,- for 10 stk... inkl frakt!! Smile Smile Slå den! 9 i reserve holder nok t.o.m for meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Tor 19 Apr 2012 - 22:20

Har da fått svar fra Mike Chambers i Fu-Tech Limited, Halsted UK. Det ser ut til at de kan ordne relé til meg Smile Smile Kjenner at det svaret hjalp litt, var litt skeptisk til om de faktisk gadd å bry seg om så lite Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 390
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Lør 21 Apr 2012 - 12:27

Ja, da ordner det seg nok.
Om det viser seg å ikke være releet som er defekt så får jeg bare emigrere til Sibir eller noe Wink

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Fre 4 Mai 2012 - 17:51

Ikke nok med at de gadd å bry seg om så lite, jeg skal ikke betale en krone (pund??) for disse reléene. Ikke at det er så store kostnaden for de, men at de gidder å gjøre det for en dude fra et annet land som de ikke har hatt eller kommer til å ha noe med å gjøre synes jeg er bra service. Han sender de med posten og ferdig med det!! Takk for det.... Smile Og offpist, hvis det ikke er reléene så kommer jeg og rygger vogna inn i gården din og der står den til den er i orden Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Tor 24 Mai 2012 - 21:47

For et par dager siden kom endelig disse etter hvert så mye omtalte reléene. Fikk to stykker. Lå omhyggelig innpakket i en eske på ca 15x25 cm som inneholdt 3(eller 4) flate isoporplater. I de to øverste platene var det klippet et lite hull i ene hjørnet hvor reléene lå trygt og godt Smile Nå er det bare å få de montert og satse på det var det som var feil Smile Figuren fra Fu-Teck skulle fortsatt ikke ha noen for de så dette er vel helt grei service Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 175
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Søn 12 Aug 2012 - 23:08

Camelot skrev:
Knut Ove, kunne du fotalt hva som måtte til for å kople batteri? kjekt å ha for andre som kunne komme opp i samme situasjon:)
Var det noen tilkoplingsklemmer klar for batteri?

Fikk endelig somlet meg til å montere batteripakke nå rett før ferien.

Det viste seg at det var ferdig opplegg i benken bakerst i vogna, men siden den er så lett foran valgte jeg å legge om dette. Nå står batteriet under dobbeltsengen omtrent rett over akslingen. Valgte også å bytte til en litt grovere kabel enn den originale. Det ble et Optima 55Ah batteri og en Ctek lader.

Batteriet valgte jeg å ikke ha større pga vekt og siden behovet hovedsaklig er for å ha strøm under kjøring burde det holde. Har også byttet alt av lys til led og regner derfor med at det vil holde godt nok hvis vi skulle finne på å fricampe. Testet 12v drift under en fergetur også. Etter ca 4 timer på batteridrift var det ikke mye igjen. Det var nok til å kjøre kjøleskapet videre på gass men ikke for å tenne noen av led-lysene i vogna. Var greit å få ladet litt på neste camping da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
helsem

Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.08.2012

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Man 13 Aug 2012 - 18:55

Hei!

Har ei Bürstner 2004 mod. der eg ikkje har drift på kjøleskapet når eg vrir over på 12 volt.
På tur i fjor stod kjøleskapet på 12 volt heile tida både på landstraum og 13 pins kontakta på bilen. I år vil ikkje 12 volt virke, og det dreg tomt batteriet i løpet av 1,5 - 2 timar (både på landstraum og under sleping). Kjøpte nytt batteri og ny ladar i sommar. Det virkar heilt fint på 230 volt og gass...
Er det nokon som har eit lurt forslag til løysing?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Vegarasjen

Antall Innlegg : 1
Registration date : 11.08.2014

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Man 11 Aug 2014 - 21:34

Hei!
Jeg har ei 2006 mod burstner belcanto 680tk nordic
Jeg har batteripakka i skapet under det store skapet ved siden av kjøleskapet ☺️
Ser du skriver at kjøleskapet ikke fungerer kun på gass, det synes jeg er merkelig, mitt fungerer helt topp på kun gass 😉
Ang batteri pakka så veier det litt og da er det greit å få det plassert over hjula i og med at gassflaska er forran og vannstanden er helt baki 😉
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 175
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Man 11 Aug 2014 - 22:37

Hei igjen!

Et par år siden jeg lurte på dette, så batteriet er montert for lenge siden.

Jeg har Truma i min vogn og skapet du har batteriet i er derfor brukt til Trumaen. Det viste seg at det var lagt kabel for batteri bak til benken ved inngangsdøren, originalt fra fabrikk. Dette var en helt håpløs plassering med tanke på at det vanskelig å få denne vogna tung nok forran som der er. Kabel er derfor lagt om og batteri er montert over aksling under dobbeltsenga. Byttet til større tverrsnitt samtidig også. Det var kun lagt 1,5mm2 fra fabrikk, hvis jeg ikke husker feil. Dette synes jeg var litt i tynneste laget, så jeg byttet til 6mm2. Vurderte om jeg skulle sette det lenger frem for å få mer tyngde i front, men det har fungert fint slik der står nå. Jeg tømmer forøvrig alltid vanntanken før jeg kjører. Håpløst å ha den så langt bak. Det er forøvrig så liten lasteevne på denne vogna at man kan jo nesten ikke ha vann i tanken under kjøring uansett.

Ser du misforstår litt ang. gassdrift på kjøleskapet. Det som er greia er at kjøleskapet er avhengig av 12v for å tenne og holde gassdriften i gang. Dette fungerer jo selvfølgelig fint så lenge batteriet er montert, men fjerner du batteriet får du heller ikke kjørt kjøleskapet på gass uten at du er tilkoblet 230v. Hvis du tenner det mens 230v er tilkoblet slukker der ned en gang kabelen kobles ifra. De gamle kjøleskapene med egen "gnist-knapp" tente og brant fint uten å være avhengig av noe annet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Today at 0:05

Til Toppen Go down

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3