CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

strømeliminator til gassalarm

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Kim
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 105
Registration date : 07.03.2011

PosteTema: strømeliminator til gassalarm   Tir 6 Des 2011 - 18:12

Fikk med en slik en gassalarm til nyvogna, og med den fulgte det ikke med adapter eller noen ledningner.
Det er meningen du skal koble 2 strømledninger inn i alarmen, men jeg har ikke så veldig lyst til å begynne å knote med det elektriske fra vogna. Det letteste hadde da vært å kjøpe et adapter eller noe som man kan splitte opp, koble i, og stikke inn i stikkkontakten. Er det noen som har vært borti denne og vet om et strømeliminator eller ac adapter som fungerer til denne?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Tir 6 Des 2011 - 19:27

Jeg vil anta at dette er et tidlig Nortronix-produkt som skal ha 12V spenningsforskyning.
Du kan jo ringe Maxfritid eller direkte til Nortronix.

//Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Tir 6 Des 2011 - 20:28

Du kobler alarmen til f.eks. +/- strømmen til radioen. Alarmen er da koblet fra når hovedbryter er slått fra og den fungerer alltid når du er i vogna.
Bruker du eliminator har du ingen alarm ved f. eks fricamping eller om strømmen går på plassen!
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 175
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Tir 6 Des 2011 - 20:47

Denne skal skal nok kobles direkte inn på 12v anlegget, siden ledningene er rød og sort. Det var dårlig med info på nettsiden men det burde jo også være batteri i alarmen i tilfelle strømbrudd. Har du batteripakke i vogna er det jo ivartatt. Pass på at alarmen blir koblet etter en sikring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kim
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Tir 6 Des 2011 - 23:55

Kunne ikke se at man kunne koble batteri noen steder. Bare noen skruer nede for å koble til ledninger. Ville det ikke fungere å kjøpe en slik sak, for å splitte opp ledninger og koble til? Mener å huske i innstruksjonen at det ikke er noe forskjell på - + kobling på alarmen, i fare for feilkobling. Det må da være et eller annet billig adapter man kan kjøpe for å koble til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Ons 7 Des 2011 - 7:42

Kim skrev:
Mener å huske i innstruksjonen
Så det fulgte med en instruksjon? Der står det vel klart hvordan du skal koble ledningene? Normalt skal den røde ledningen til + og den sorte til - på 12 volts anlegget.Det er forskjell på hvordan du kobler dette!! Kobler du feil, vil du antakelig ødelegge alarmen.

Har du ikke 12 volts anlegg i vognen siden du vil bruke en batterieliminator?

//Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kim
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Ons 7 Des 2011 - 17:37

I instruksjonen sto det at man kunne koble til adapter, eller koble den rett på vogna sin 12 volt. Jeg mener også å huske at det ikke er forskjell på + -, det står heller ikke noe + - på alarmen eller skruene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 175
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Ons 7 Des 2011 - 17:57

Kim skrev:
Kunne ikke se at man kunne koble batteri noen steder. Bare noen skruer nede for å koble til ledninger. Ville det ikke fungere å kjøpe en slik sak, for å splitte opp ledninger og koble til? Mener å huske i innstruksjonen at det ikke er noe forskjell på - + kobling på alarmen, i fare for feilkobling. Det må da være et eller annet billig adapter man kan kjøpe for å koble til.

Det er fullt mulig å bruke en slik batterieliminitor som du linker til, men jeg klarer ikke helt å se vitsen. Du har et 12v anlegg i vogna allerede, så hvorfor ikke bruke det?? Hvis det ikke er mulig å sette inn backupbatteri i alarmen må du ha batteri i vogna, hvis dette skal bli godt nok etter min mening. Hvis du ikke har batteri hverken i alarmen eller i vogna vil ikke alarmen virke ved strømbrudd. Skjer dette på natten, mens dere sover, er det i praksis det samme som å ikke ha alarm.

Det finnes utstyr som er polaritetsuavhengig, så hvis det står i boken at den er det så er det ikke så farlig hvor du kobler + og -. Hvis den ikke er polaritetsuavhengig vil du mest sannsynlig ødelegge alarmen hvis du kobler dette feil. Normalt sett skal rød på + og sort på -. Hvis det er tilkoblingsklemmer på baksiden skal disse også være tydelig merket¨.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kim
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Ons 7 Des 2011 - 18:11

Jeg har batteripakke i vogna, men jeg har funnet en perfekt plassering til alarmen ved gulvet, og rett ved siden av er det en stikkkontakt. Derfor tenker jeg det er enklere å kjøpe en slik eliminitor å koble til. Skal også sies at jeg ikke har den største kunnskapen med strøm, så føler det er tryggere enn å hive seg løs på elektrisiteten i vogna, å begynne å koble med sukkerbiter eller strømtyver.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Ons 7 Des 2011 - 19:02

Glem 230V løsningen, få om nødvendig noen til å hjelpe deg, det er ikke noen hekskunst å koble dette opp mot 12V anlegget.
Den kontakten får du fort bruk for til noe annet og da er du plutselig uten alarm igjen.

Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: strømeliminator til gassalarm   Today at 19:26

Til Toppen Go down

strømeliminator til gassalarm
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1