CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Dekker dere til vogna under lagring ?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Larsen
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 60
Registration date : 12.03.2008

PosteTema: Dekker dere til vogna under lagring ?   Søn 25 Sep 2011 - 21:08

Vi bruker stort sett vogna på sommeren. Har hatt dårlig samvittighet for å " la den snø ned " da vi har innbilt oss at det er bedre å slippe tykke lag snø og is rett på taket. Snekret derfor et fint pressenningstativ over vogna sist vinter, med litt varierende resultat. Stativet var underdimensjonert, og det ble ganske mye ekstraarbeid. Nå er valget enten å lage et nytt, mye mer solid stativ, eller droppe hele greia, og la vogna snø ned. Måking går det fint å få til, siden vi har vogna hjemme på gården. Det er mulig den skal brukes i vinterferien, men da må vi vel trekke den fram, og varme den opp så snøen renner av ?

Vogna er en Solifer S7, 2001 modell. Vi har aldri registrert fukt i den...., og ønsker at det kan fortsette sånn...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Søn 25 Sep 2011 - 21:42

Campingvogner er laget for å stå ute (og brukes). Når den står uten varme så er det ikke noe problem. Bare å måke av et par ganger ila vinteren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Søn 25 Sep 2011 - 21:46

Unngå å varme den opp litt slik at bare noe av snøen smelter. Vann som tiner vil fryse igjen, og det kan få et kjedelig utfall. Jeg ville ha satt vogna litt på skrå slik at vann (snø som smelter) kan renne av taket.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 308
Registration date : 25.06.2010

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Søn 25 Sep 2011 - 22:31

Hadde pressening på gamle vogna. Den stod lagret ute. Var stadig og måka av snøen. Men det jeg ikke så var at det la seg en hinne med is, den ble noen cm tykk og taket fikk knekk 2 steder. Tapte en del kroner der...

Hadde jeg laget fall hadde det ikke skjedd...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 175
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Man 26 Sep 2011 - 22:31

Jeg har aldri dekt til vogna på noen som helst måte og det har gått helt fint. Jeg passer på at det er god helling slik at evt. vann renner lett av og måker ved behov.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 388
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 9:55

Alt jeg har sett av fuktskada vogner, har vært vinterlagret utendørs uten tildekning.

Ganske logisk i bunn og grunn. Vognene ventileres hovedsaklig gjennom gulvsluser og ventiler ved takluker. Om ei vogn snør ned rundt veggene og på taket, blir lufta stående stille inni vogna. Snøen er fuktig, vogna blir rå innvendig, og muggsoppen får utmerkede forhold. Dette gjelder også om det ligger snø rundt taklukene i det hele tatt.

I tillegg vil snø direkte på taket av vogna før eller senere smelte, og fryse igjen. Hver gang smeltevann fryser, sprenger det seg lenger ned i skjøter ved hjørnelister osv. Før eller senere kommer det inn. Helling eller ikke, rundt frysepunktet har vogna best av å ha tørt tak.

Det beste er å vinterlagre vogna innendørs. Den muligheten har ikke jeg, så da gjøres følgende:

Vogna jekkes opp på trebukker foran og bak. Mest for å unngå flatside på dekkene.
Deretter setter jeg opp et langsgående alustativ som danner en langsgående mønekam over vogna. Her er Hobbys originale takstige gull verdt, sammen med takrails på vogna som stativets skråstøtter festes til for å stabilisere.
Trebukkene under vogna stikker ut en halvmeter fra vogna på hver side. Langsgående stokk festes på disse, for å knytte presenning til. Dermed slipper jeg at presenningen gnisser på vinduer, samtidig som snøen fra presenningen kommer langt nok unna vogna til at god ventilasjon under vogna opprettholdes.
Presenning over mønekammen og halvt nedpå vognsider knyttes til nevnte stokker. La presenning være åpen i endene for god ventilasjon.

Voila, vogna er tørr både over og under gjennom hele vinteren. Jeg har fuktball stående i vogna vinteren gjennom, men det trengs ikke. Den klarer ikke å samle nok vann til å dekke bunnen i koppen engang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 12:44

Jeg tror egentlig ikke at det finnes noen eksakt fasit her. jeg innbiller meg at jeg er relativt nøye med vogna. Men vi bruker den også om vinteren. Uansett:
Skal vogna stå ute, så fikser den det helt fint. MEN: om du har mye snø på taket som smelter risikerer du at du får store mengder vann inn gjennom takluka. Det vet jeg om folk som har fått blant annet på nyere Hobby. (men Hobby er ikke dårligere enn andre her). Vannet kommer rett og slett fordi at det kommer en stor lomme med smltevann som står over kanten på takluka, og vips så er det inne i vogna:(

Har du vogna hjemme, ville jeg gjort som følger. Måk vogna som om du skulle bruke den, i alle fall to-tre ganger om vinteren (gjerne flere) . Om du samtidig varmer opp vogna i noen dager, vil du få laget sørpe av det innerste islaget. Da er det en enkel sak å bli kvitt. Men gjør det!

Når du måker passer du på at du også på at lufta slipper godt til på sidene, slik at lufta under vogna blir byttet ut og du den gamle inne i vogna slipper ut/inn.

Husk at varm luft tar bedre vare på fuktighet enn kald, det er derfor ingen fordel å ha vogna litt varm hele tida. Hvis du varmer opp vogna som over, så kan de sikkert være luft å slippe ut fuktigheten også samtidig.

Det jeg har skrevet er definitvit ikke vitenskap, mest synsing ut i fra egne erfaringer og hva jeg har lest meg til av andre:-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 13:29

Vogna er laget for å brukes. Året rundt.
Regelmessig måking av snø i vinterhalvåret er jo da en naturlig del av normalt vognhold.
Selvfølgelig kan en være uheldig, men jeg tror at om en får fuktskader som følge av at vogna har stått utendørs om vinteren, så kan en som regel skylde på at en ikke har fulgt med og passet på vogna...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 13:38

Kan det være lurt å åpne et vindu på klem?

//Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 14:00

Ole3,

Det tror jeg vi kan være enige om at ikke er verken nødvendig eller lurt:-)

Se på butikkene - der står vognene ute uten at de gjør noe med dem - og de blir ikke ødeleagt. Sjansen for at noe går i stykker fordi du ikke har fått ut alt vann av slanger og koblinge er nok større. Jeg vet om blant annet en splitter ny Hacienda som er flere k ilometer lang som fikk store skader med en gang fordi toalettet hadde frosset på vinteren. På våren ble det satt på vann til den nye kunden, og vips alt vann gikk ut på gulvet;(

Du har lufing i vogna de tvunget - om du ikke har stengt det. I taklukene skla det være ventiler som ikke kan lukkes, ditto i gulvet minst flere steder. De skal klare å få til gjennomstrømning av frisk luft.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 14:29

Vi er enige om at vann som fryser i rør og tanker er et problem som både må og kan håndteres.

Når det gjelder "tvungen" lufting så er det vel også slik at det kan være et problem med is på ventilene ved takluka og at understellet på vognen snør ned slik at det ikke lenger er noe utlufting under vogna.

Er ikke eneste problemet med et vindu som står på klem at det i ekstremvær kan komme regn eller sne inn? Men gitt at vognen står et sted det ikke blåser nevneverdig, kan ikke da denne ekstra luftingen være et poeng?

Eller overser jeg noe?

Hilsen en uerfaren
Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Ons 28 Sep 2011 - 17:39

Nok lufting er nok viktig, men forsikringsselskapet er neppe happy om du setter fra deg vogna med åpne vinduer.

Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dekker dere til vogna under lagring ?   Today at 6:49

Til Toppen Go down

Dekker dere til vogna under lagring ?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1