CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Mistet campingvogn i brann

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tir 23 Okt 2007 - 22:35

Admin

når dette er gjenomført skriver vi alle under på dette, og det legges inn i fjellstogas internkontoll, og hva vi har sett på....

Jeg syntes dette er svært ryddig og flott at gjenomføres, og dokumenteres...

Helt ærlig, så hadde jeg slitt litt med å skjønne den hydranten og, om jeg ikke hadde prøvd den selv..... en sparer fort kritiske minutter der...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tir 23 Okt 2007 - 22:40

nå vet jo ikke jeg hva som forårsaket brannen/eksplosjonen, men når det gjelder gass slanger i vognene våre mener jeg vi som vogn eiere må gjevnlig undersøke disse for sprekker og lekasjer.

på min forrige vogn 2003mod. oppdaget jeg sprekk og følgende lekasje etter bare 3 år, hvor hele slangen fremme i gasskassen ble byttet ut og en gass tester ble montert! da er det lett å ta en liten test hver gang mann er i vogna for å skru på eller av gassen!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tir 23 Okt 2007 - 22:41

Vegard skrev:
Admin

når dette er gjenomført skriver vi alle under på dette, og det legges inn i fjellstogas internkontoll, og hva vi har sett på....

Jeg syntes dette er svært ryddig og flott at gjenomføres, og dokumenteres...

Helt ærlig, så hadde jeg slitt litt med å skjønne den hydranten og, om jeg ikke hadde prøvd den selv..... en sparer fort kritiske minutter der...

skulle vært et krav det der på alle camping plasser med fast campere!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tir 23 Okt 2007 - 22:47

Morten t skrev:
nå vet jo ikke jeg hva som forårsaket brannen/eksplosjonen, men når det gjelder gass slanger i vognene våre mener jeg vi som vogn eiere må gjevnlig undersøke disse for sprekker og lekasjer.

på min forrige vogn 2003mod. oppdaget jeg sprekk og følgende lekasje etter bare 3 år, hvor hele slangen fremme i gasskassen ble byttet ut og en gass tester ble montert! da er det lett å ta en liten test hver gang mann er i vogna for å skru på eller av gassen!!

Vi hadde voga på fukttest og gasstest høsten 05......da var vogna ett år. Sommeren 06 da vi skulle reise på ferie så oppdaget arve at slangen fremme i kassa var morken - og vi måtte bytte den. Det ble helt tilfeldig oppdaget.

Etter dette så har vi sjekka der jevnlig........og vi fant jo ut at alderen ikke har den helt store betydningen - for slangen var da 2 år.......eller vogna var 2 år........

Så det er viktig å sjekke dette jevnlig ja..........
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tir 23 Okt 2007 - 22:50

May-Britt skrev:
Morten t skrev:

Vi hadde voga på fukttest og gasstest høsten 05......da var vogna ett år. Sommeren 06 da vi skulle reise på ferie så oppdaget arve at slangen fremme i kassa var morken - og vi måtte bytte den. Det ble helt tilfeldig oppdaget.

Etter dette så har vi sjekka der jevnlig........og vi fant jo ut at alderen ikke har den helt store betydningen - for slangen var da 2 år.......eller vogna var 2 år........

Så det er viktig å sjekke dette jevnlig ja..........
slangen trenger ikke å være ny selv om vogna er det.
kan være lagervare fra både ett og flere år tilbake

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Ons 24 Okt 2007 - 9:27

Vi har jo jevnlige øvelser i forbindelse med jobben......vi har testet med en 500 grams gassbeholder som vi hev på bålet.....tror de fleste hadde blitt overrasket hvor mye guff det er i en så liten beholder.......En annen ting er at eg er sikker på at mange ikke vet rømninsvei på sin egen arbeidsplass engang ,Hjemme har eg også merket dørtersklene inn til vært soverom,slik at brannmannskap skal vite hvor det ligger folk og sover,Og så har vi hatt brannøvelse hjemme med ungene,Men eg tror man må være bevisst på dette før man liksom gjør noe med det....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Ons 24 Okt 2007 - 14:14

Harald, det er tydelig at du jobber offshore...
Det er nok mer drilling på slikt der, og driller en nok på noe, så tar en de vanene med seg hjem og ellers hvor en ferdes også.
Oss vanlige har nok stort sett bra potensiale for å bli bedre på dette....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Ons 24 Okt 2007 - 14:26

Lars Egil skrev:
Det er nok mer drilling på slikt der, og driller en nok på noe, så tar en de vanene med seg hjem og ellers hvor en ferdes også.
Tror nok ALLE har mer og mindre forbedringspotensiale her Lars Egil, Slå av alt lys en kveld og la ungene komme seg ut av huset ved å søke langs gulvet.......Litt moro og lek der og da,Men kanskje utrolig viktig den dagen det gjelder......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Ons 24 Okt 2007 - 19:23

Harald skrev:
Lars Egil skrev:
Tror nok ALLE har mer og mindre forbedringspotensiale her Lars Egil, Slå av alt lys en kveld og la ungene komme seg ut av huset ved å søke langs gulvet.......Litt moro og lek der og da,Men kanskje utrolig viktig den dagen det gjelder......

Harald

nå har jeg etterhvert vært på ganske mange branner, i løpet av 20 år... Her i byen, ringer brannvesnet oss, i det de selv rykker ut. Tror faktisk ikke jeg en gang har opplevd at strømmen er gått i huset, eller bygget, før jeg kobler den vekk. dette skjer etter at røykdykkerene kan garantere at det ikke er flere igjen i huset, eller bygget, eller at de evt gir opp.

Strømmen har du derfor rimelig sikkert, lenge etter at dere foråpentligvis er ute av bygget....

dette bare til opplysning....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Ons 24 Okt 2007 - 20:38

Vegard skrev:
Harald skrev:
Lars Egil skrev:

Harald

nå har jeg etterhvert vært på ganske mange branner, i løpet av 20 år... Her i byen, ringer brannvesnet oss, i det de selv rykker ut. Tror faktisk ikke jeg en gang har opplevd at strømmen er gått i huset, eller bygget, før jeg kobler den vekk. dette skjer etter at røykdykkerene kan garantere at det ikke er flere igjen i huset, eller bygget, eller at de evt gir opp.

Strømmen har du derfor rimelig sikkert, lenge etter at dere foråpentligvis er ute av bygget....

Vegard,du misforstår meg totalt,Eg har det mørkt i huset for å simulere at det er fullt av røyk,da ser man heller ingenting,Dette til din opplysning,Og når vi driver med røykdykking På Øvelse foregår også dette inne i lukkede containere,som er laget som labyrinter. I stummende mørke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tor 25 Okt 2007 - 13:00

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
Lars Egil skrev:

Harald

Vegard,du misforstår meg totalt,Eg har det mørkt i huset for å simulere at det er fullt av røyk,da ser man heller ingenting,Dette til din opplysning,Og når vi driver med røykdykking På Øvelse foregår også dette inne i lukkede containere,som er laget som labyrinter. I stummende mørke.

Harald og Vegard

vi får håpe at hvis noen av oss kommer ut for en slik brann, er ute av huset før det er fult av røyk, for sjansen for at en utrenet person eller barn kommer seg ut da uten noen form for luft er heller liten!
her i Norge hvor vi er verdensmestere på antall branner burde det være røykvarslere i hvert rom!!! også i campingvogn!!!

men helt klart har man trent, på å komme ut er sjansen større!! når uhellet er ute!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Tor 25 Okt 2007 - 13:04

noen som vet om hvor man får best mulig utnyttelse av røykvarslere i campingvogna?????
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 65
Registration date : 02.03.2008

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Søn 2 Mar 2008 - 13:33

En noe gammel tråd, men like fullt skremmende. Godt det ikke var personer i vogna.

Jeg har enorm respekt for gass, kanskje tilogmed litt overdrevent. Så da jeg kjøpte min første vogn i fjor var det første jeg gjorde å fjerne gassflaska. Ligger uansett ikke plasser det ikke er tilknyttet strøm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Søn 2 Mar 2008 - 13:47

Kenneth skrev:
En noe gammel tråd, men like fullt skremmende. Godt det ikke var personer i vogna.

Jeg har enorm respekt for gass, kanskje tilogmed litt overdrevent. Så da jeg kjøpte min første vogn i fjor var det første jeg gjorde å fjerne gassflaska. Ligger uansett ikke plasser det ikke er tilknyttet strøm.
litt drøyt å fjerne flaska, men fult forståelig.
jeg brukte min vogn til overnatting i ukene gjennom en hel vinter, men hadde med hybelkomfyr og el-ovn til varme.
turte ikke å bruke gsass da jeg ikke skjønte hvordan det virket

Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Søn 2 Mar 2008 - 13:54

Et dårlig gassanlegg som ikke er ettersett og kontrolert er selvsagt farlig. Likeså kan strøm være. Et elanlegg i ei eldre vogn som ikke er kontrollert , kanskje vært herpa av tidligere eier er også ei stor potensiell brannkilde.

Ps. Gjør faktisk som andre her gjør. Lar gasskrana fremme i vogna stå åpen hele tida. Blir det en lekasje så er sjansen stor for at det skjer mens jeg ikke er i vogna. Og gassflaska er tom når jeg kommer til vogna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content

PosteTema: Re: Mistet campingvogn i brann   Today at 16:58

Til Toppen Go down

Mistet campingvogn i brann
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2