CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 325
Registration date : 21.07.2010

PosteTema: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 29 Mar 2011 - 1:27

Da er jeg paa vei til Tyskland for aa inspisere den nye vognen Very Happy

Skal kjoere fra Billund til Rendsburg da jeg alikavel er i Danmark en tur.

Er det noen punkter som jeg boer sjekke spesielt?

Skal sende vognen med Kielfergen 12 April, men skal inspisere den i morgen.

Er det papirer jeg boer faa med meg som forenkler registrering etc?

Grynting om hvor ufornuftig det er aa importere vogn kan postes ett annet sted Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 29 Mar 2011 - 6:42

tror jammen du skulle ha satt deg inn i slike problemstillinger litt tidligere. God tur og lykke til i tiden som kommer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 29 Mar 2011 - 6:46

Hehe, sånn som du farter rundt om er det fristende å foreslå at du sjekker om det er bærehåndtak på den, hadde jo vert greit og tatt den med i bagasjen rundt omkring så hadde du sluppet å ligge på hotell.
Men mer seriøst, sjekk at utstyr som du har bestilt og som avviker fra standard er på plass. Sjekk at alt er satt riktig sammen, tenker da på de tingene som er "tunge" å reparere seinere, type karosseri og innredning.
Ta detaljbilder, innvendig og utvendig, kan jo oppstå skader før du har vogna oppe på fjellet.
Wink

Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 30 Mar 2011 - 6:45

Tom RS skrev:
tror jammen du skulle ha satt deg inn i slike problemstillinger litt tidligere. God tur og lykke til i tiden som kommer.

Her måtte det "gryntes" litt ja....

TOM RS, du skjønner at selv om enkelt setter seg inn i problemstillinger uten å poste det på forumet, betyr ikke at vi ikke "tenker"
på det.

Heller ikke at man har laget en liste på ting og tang som skal sjekkes.

Men selvsagt kan der være ting som er glemt, og slike tips er greitt å gå i gjennom når der er "flere øyne" som ser.

Men det er jo klart, enkelte her på forumet ser ut som ha fasit svar på alt, rette vognen, rette bilen og rett og slett eksperter i alt som har med vogn å gjøre.

I grunne synd at trådstarter ikke kan fjerne innlegg i sin egen tråd. (samme som FB)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 30 Mar 2011 - 6:48

Jan Ole skrev:
Hehe, sånn som du farter rundt om er det fristende å foreslå at du sjekker om det er bærehåndtak på den, hadde jo vert greit og tatt den med i bagasjen rundt omkring så hadde du sluppet å ligge på hotell.
Men mer seriøst, sjekk at utstyr som du har bestilt og som avviker fra standard er på plass. Sjekk at alt er satt riktig sammen, tenker da på de tingene som er "tunge" å reparere seinere, type karosseri og innredning.
Ta detaljbilder, innvendig og utvendig, kan jo oppstå skader før du har vogna oppe på fjellet.
Wink

Skulle gjerne hatt bærehåndtak, hadde vert en grei diettsats om jeg ordnet bosted selv Smile

Skal sjekke detaljer, og at alt utsyr er på plass iht kontrakt og bestilling.
Detalbilder er nok en fordel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 30 Mar 2011 - 7:19

Når vogna kommer frem til deg her i landet er det fortsatt en ny vogn, hadde vert annerledes med en brukt vogn og dermed viktigere med bilder som beviser at evt skader/bulker ikke var der på starten av reisen. Very Happy

Vis Medlemmets Profil
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 30 Mar 2011 - 10:52

Nå er jo det meste nevnt her, men det er greit å sjekke, så langt som mulig, at alt utstyr virkelig fungerer, også slike trivielle ting som skuffer, skaper og dører at de går som de skal, ekstrautstyr osv. Nå tror jeg Thode har en god klargjøringskontroll på disse tingene, men det er greit å være pirkete med dette også, uansett hvor man kjøper.

Forhandleren leverer også vogna med nødvendig utførsel-deklarasjon for tollen. Når det gjelder registrering, så skal alle nødvendige papirer og dokumentasjoner følge med vognen som trengs for registrering hos biltilsynet. Normalt er dette en grei prosess, men det kan nok være noen forskjeller på de stedlige biltilsyn. Så får vi håpe du har bestilt time til registrering, det kan være laaang ventetid der..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 30 Mar 2011 - 20:00

Var og sjekket vogna i dag, og det såg bra ut.
Tenker å bestille timer, ikke gjort det enda.
Om der er fult kan jeg vente litt, men jeg tenkte på sorte skilt kun for å få henne inn i systemet, slik at der ikke kommer noen andre/nyere krav f.eks. neste år.

Må ha ny trekkvogn, så noen tur på hvite skilt blir det ikke i år.

Ferge reservert til den 12, så her går det fremover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Lør 16 Apr 2011 - 6:56

Da var vogna tauet på campingen.
Fortolling, og besøket hos BS gikk smertefritt.
ID kontroll utført, må betale mva og får så satt i gang registreringen.
Blir sorte skilt, da kan jeg sette hvite skilt på vogna kostnadsfritt.

Nå gjenstår bare å finne ut hvordan jeg slår av lyset i frokostgruppen uten å måtte bruke hovedbryter på bryterpanelet....

Importere selv var så langt meget enkelt Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 180
Registration date : 19.11.2010

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Lør 16 Apr 2011 - 8:26

Gratulerer Harald

På min 2008 modell 720 UKFe var det bryter på siden av lampen over frokostgruppen helt oppe ved taket. Ta en kikk der du.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FamilienS

Antall Innlegg : 15
Registration date : 21.02.2011

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Lør 16 Apr 2011 - 21:54

Gratulerer med ny vogn! Kjøpte du den hos Thode? Har selv bestillt ei vogn der som skal hentes i uke 20ca. Kanskje du har noen tips å komme med? Me skal hente vognen på grensen i tyskland! Hva menes med sorte skilt? *nybegynner*
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Søn 24 Apr 2011 - 21:10

TomA skrev:
Gratulerer Harald

På min 2008 modell 720 UKFe var det bryter på siden av lampen over frokostgruppen helt oppe ved taket. Ta en kikk der du.

Takker.

Fann den lille bryteren Smile

I grunnen pussig at den ikke er med på panelet.
Har en bryter for varmtvannstanken som ikke er i bruk da jeg har Alden, så mulig jeg trekker en kabel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Søn 24 Apr 2011 - 21:23

FamilienS skrev:
Gratulerer med ny vogn! Kjøpte du den hos Thode? Har selv bestillt ei vogn der som skal hentes i uke 20ca. Kanskje du har noen tips å komme med? Me skal hente vognen på grensen i tyskland! Hva menes med sorte skilt? *nybegynner*

Takker.

Jeg kjøpte hos Thode, god service etc.

Dersom du henter den på dansk side kan du bruke prøveskilt fra norge, men dersom du skal taue den i tyskland må du ha exportskilt, mener de kostet 180 Euro, og dette kan ordnes av Thode.

Jeg går for sorte skilt, (selv om hun står på plass, og ikke skal brukes før neste sommer).
Fikk beskjed fra BT i Jessheim (kjempeservice) at det beste var å registrere den på sorte skilt, og samme dag eller innen to mnd. kunne avskilte den igjen.
På denne måten har vognen fått ett nummer, og man er sikker på at den er i "systemet" og ikke får problemer med eventuelle nye regler senere.
Dersom jeg gjør det på denne måten slipper jeg registreringsavgift når jeg skal ha hvite skilt senere.
Det er strengt tatt ikke nødvendig, men synes det er greitt å få den registrert i BT sitt system.

Sorte skilt er brukt på flyplasser og innelukkede områder, så du kan ikke kjøre langs veien med disse.

Siden jeg ikke hadde betalt MVA når jeg kom til BT på Jessheim, fikk jeg ikke den registrert, da den manglet TVINN registrering som du får når du betaler momsen innen tre arbeidsdager etter at du har fått tollklarert vognen på grensestasjonen.
Men de foretok en ID sjekk, noe som gjør at du ikke trenger å vise vognen mer.

Returenerer så dokumentet jeg har fått fra tollvesenet hjemme, og får papirene i retur etter noen dager da jeg kan fullføre registrering og avregistrering.

Send meg gjerne en IM om du ønsker telefonkontakt, så kan jeg kanskje forklare bedre Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Man 25 Apr 2011 - 8:50

Harald- skrev:
FamilienS skrev:
Jeg kjøpte hos Thode, god service etc.
Dersom du henter den på dansk side kan du bruke prøveskilt fra norge, men dersom du skal taue den i tyskland må du ha exportskilt, mener de kostet 180 Euro, og dette kan ordnes av Thode.
Eller dere kan kjøre vogna selv fra Thode til grensa til Danmark med tyske prøveskilt, det er bare 6-7 mil. Noen fra Thode følger med og tar skiltene med tilbake, dette koster ingen ting. Her setter dere på norske prøveskilt som brukes hele veien hjem.
Til 'FamilienS' :Jeg kan også bidra på PM med mere info om framgangsmåten når dere skal hente vogna hvis det er er behov for det.

Per
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Man 25 Apr 2011 - 10:11

Det var iallefall smertefritt med å importere selv.

Kommer til å gjøre det igjen, men da IKKE via en agent, der tapte jeg ca. 5000 kroner.

Måtte selv skrive en mail til Thode på engelsk videresendt av agenten...

Men kan mulig få litt hjelp av han når det gjelder eventuelt garantiarbeid, men det får vi se.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FamilienS

Antall Innlegg : 15
Registration date : 21.02.2011

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 20:38

Tusen takk for svar, ble litt klokere! Me importerer selv, hatt all kontakt via mail med Thode! De møter oss og leverer på grensen, så setter me på norske prøveskilt der ja! Er det kanskje lurt å møte dem nede hos Thode selv og gå over vognen der heller?

Takk for tilbud om hjelp, setter pris på det, tar kontakt om det er noe mer vi lurer på!Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 20:55

Jeg får spørre dere som holder på/har importert vogn fra Tyskland: hva skjer ved reparasjoner? Må dere betale selv, og søke om å få igjen utlegg? Ser ikke at noen har nevnt dette med et ord, men noen må da hatt sine problemer med importerte vogner også?

Den viktigste grunnen til at mange importerer vogner er en økonomisk besparelse. Er det noen som har fått et godt tilbud fra en norsk vogn som er lik den importerte, og regnet på besparelsen? Og tatt med alle kostnader i summen. For det koster da mye å hente ei vogn i Tyskland også.

Jeg hjalp til med å kjøpe ei Hobby her hjemme, og så hvor stor forskjell det var på den såkalte besparelsen og den reelle. Det var nesten 50% forskjell på den opplyste besparelsen og den reelle. Ville vært kjekt å se et regnestykke fra noen av dere. Shocked

Jeg vet at NOCC's advokat har mye arbeid med saker fra medlemmer som har importert vogner, og som sliter med å få hjelp til å få utført reparasjoner.Jeg tviler sterkt på at importerte vogner er feilfrie, og at ingen har noen problemer med reklamasjoner. Så jeg er lutter øre jeg!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 21:28

JanP

Her har det kommet noen tall iallefall på Adria. http://caravan.talk-forums.com/t2047p315-adria-2011#216078

Men utfra det jeg leser der så er nok "gevinsten" høy pga prisingen fra Kabe konsernet.....

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 21:45

Jeg fikk selv et tilbud på Adria, og sjekket selv mot lokal forhandler. Og der ser det ut til at det kanskje er større prisforskjeller enn på Hobby. Jeg skrev ifjor at direkte ammenlignbare vogner kostet ca 260' + kostnad for å hente i Drammen, mot ca 320' lokalt. Men det var veiledende pris, og ikke et nedprutet tilbud.

Og så ser det ut til at det kanskje er noe enklere med å få garantireparasjoner også om en handler fra f.eks Antons.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 180
Registration date : 19.11.2010

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 21:53

Jeg å kunne tenke meg å se ett reelt regnestykke på besparelse.
Når jeg skriver reelt ønsker jeg at dere tar med alle utgifter dere har med kjøpet.

I tillegg lurer jeg på om det er like enkelt å selge ei importvogn til markedspris som ei kjøpt via norsk forhandler. kanskje pr i dag, men etter hvert som det importeres flere å flere vogner tror jeg ganske sikkert dette vil få innvirkning på salgspris.

Så til slutt, hva med service - garantiarbeid. Får dere utført fuktkontroll like enkelt som de med vogn kjøpt ny i norge?

Har lurt masse selv på om jeg skal importere, men har så langt valgt å kjøpe i Norge.

Jeg bare undres.........

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tir 26 Apr 2011 - 22:06

Når det gjelder bruktpriser vil jeg tippe at de først blir "like" når vogna er så gammel at garantien uansett ikke gjelder lenger, altså etter 5-6 år. Først da er jo ei importert vogn uten garanti like mye/lite verd som ei "norsk" vogn hvor garantiperioden har utløpt.

Sier seg jo igrunn selv at ei 2 år gammel "norsk" vogn med 3 år igjen med garanti er mere verd enn ei 2 år gammel importvogn uten garanti.

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 27 Apr 2011 - 10:36

FamilienS:
For egen del synes jeg det var greit å ta en grundig sjekk før overtakelse, men nå er jeg fryktelig pirkete, derfor liker jeg å gjøre det på denne måten. Dessuten synes jeg det er ok å ha et skikkelig 'overtakelsemøte', får et mere personlig forhold til forhandler da. Nå skal det også sies at alt har vært 100% iorden med tanke på vogn og innhold i kontrakt ved overtakelse hos Thode de gangene jeg har kjøpt der.

JanP
Jeg kan si litt om dette, noe har jeg skrevet om før i denne tråden : http://caravan.talk-forums.com/t2574-importere-hobby-650-kmfe-fra-tyskland. Jeg prøvde her å gi en framstilling av hva en må våre klar over og hvilke utgifter en må regne inn for at regnestykket skal bli riktig, men det var tydeligvis ikke nok. For egen del har jeg importert en Hobby vogn selv.

Først vil jeg si at det for egen del ikke bare har vært økonomisk motivasjon som har vært bakgrunnen for å importere selv, derfor liker jeg ikke så godt å operere med summer, men selvfølgelig har jeg regnet på prisdifferansen. Og ja, selvfølgelig tar jeg med alle kostnader som nevnt i den andre tråden hva det koster å få vogna hjem og ferdig på veien, hvorfor tror du vi ikke gjør det?? det er vel det som betyr noe her hvis man skal sammeligne priser..

Når det gjelder 'fraktomkostningene' vil jo dette variere utfra bosted, planlegging av reise osv, men for min del kom dette på kr. 4507.69 denne gangen. Da er alt tatt med, tur/retur diesel, ferjebiletter, overnatting osv,
I tillegg kommer utlegg til prøveskilt, gebyrer/tollbehandling, Biltilsynet kontroll/skilt, norsk gasskobling, overføringskostnader ved kjøp. De totale frakt- og leveringskostnader kom for vår del på 5704.69. Da står vogna ferdig registrert hjemme.

Ved utregning av moms følger tollvesenet egne omregningskurser, de blir satt hver uke og kan derfor variere noe fra dagskursen som blir brukt ved overføring av beløp til forhandler. Det må også betales moms på frakt.

Og ja igjen, selvfølgelig har jeg et konkret tilbud fra norsk forhandler, til og med skriftlig, på nøyaktig samme vogn med nøyaktig samme utstyr, tror du virkelig ikke at vi gjør det? Jeg tror de fleste er klar over at det ikke går an å sammenligne med listepriser på vogn og utstyr fra norsk forhandler, det må være et konkret ferdig tilbud fra norsk forhandler, det er jo et konkret tilbud en får fra tysk forhandler også, og ikke listepris. Utfra tilbud norsk forhandler og de totale kostnadene jeg har hatt fram til vogna står ferdig registrert i gården, er prisdifferansen på kr. 47419.78 for vår del. Hver krone har jeg dokumentasjon for. Dette er på en Hobby 540 med ganske mye utstyr. Summene vil sikkert variere fra vogn til vogn og fra forhandler til forhandler, derfor er egentlig denne summen uinteressant her. Det vil variere og være individuelt hva den enkelte får ut som prisdifferanse. Jeg synes heller det er viktig å være klar over hvilke kostnader en må legge til grunn når en importerer og hvilke praktiske konsekvenser en må påregne, og så får hver og en vurdere dette utfra sitt ståsted.

Når det gjelder garantiarbeid, er det vel ingen som har sagt at importerte vogner er feilfrie, de sliter med akkurat det samme som 'norske' vogner vil jeg tro. Og som jeg har sagt før, det kan være en fordel at en er litt handyman og kan fikse småting selv(noe jeg av erfaring kan si er en minst like stor fordel om en kjøper 'norsk' også). Jeg må igjen si at for egen del har dette gått veldig greit, jeg har ikke hatt de store problemene annet enn det jeg kan ordne selv. Deler har jeg fått tilsendt fra forhandler og ligger i postkassa etter 2-3 dager(nå har nå dette bare vært aktuelt et par ganger med noe småtteri). For store garantiarbeider er avtalen som følger: Jeg må først kontakte forhandleren 'min' (i Tyskland) om problemet. Dernest må det innhentes pris på arbeidet hos en norsk forhandler/verksted dersom arbeidet skal utføres her. Dette sendes så til forhandleren. For egen del har jeg ikke hatt behov for dette, så jeg må jo bare stole på at det fungerer, noe jeg også gjør iom at det er en seriøs forhandler.

Fukttest er som nevnt i den andre tråden noe en ikke får utført hos norske Hobby forhandlere. For meg har dette vært viktig å få utført for å opprettholde garanti, og har derfor fått gjort dette av annen forhandler, Jømna Caravan er også et alternativ som jeg kanskje vil bruke senere. Resultatet av fukttesten sendes tysk forhandler som stempler garantiboka.

I vurderingen synes jeg også det er viktig å få med gjenkjøpspris/salgspris den dagen en importert vogn skal selges. Generelt sett bør nok importerte vogner ligge noe under i pris, men min erfaring er at det heller ikke er mye, og kan derfor heller ikke si at vi har tapt noe på dette. Og som nevnt tidligere her, vil nok dette utjevne seg når vogna blir eldre.

Egenimport av vogn er ikke sikkert passer for alle, det har jeg alltid vært klar på, men det har passet for oss de gangene det har vært behov for det, hvorfor skulle det da ikke være ok? Neste gang passer det kanskje best for oss å kjøpe vogn i Norge.. Men jeg går ikke rundt og reklamerer for dette og skryter på meg evt besparelser, det holder jeg meg langt unna. Da er det bedre å opplyse om ting en bør være klar over ved import slik at det ikke blir 'fantasipriser' og hvilke ulemper det kan medføre, noe jeg også prøvde å forklare på en saklig måte om i den andre tråden. Og så får hver enkelt finne ut om dette er noe som en kan leve med. Dersom det er kun pris som er motivasjon for å importere og prisdifferansen ligger på, ja la oss si 10-20k, ville jeg for egen del heller kjøpt fra norsk forhandler dersom de kan levere det jeg trenger.

Jeg har fulgt med på denne debatten om egenimport i åresvis på alle tenkelige fora, og det er jo interessant å registrere sarkasmen som ligger som bakgrunn for enkelte innlegg. Dette burde være helt unødvendig. Forøvrig synes jeg det er påfallende at de som importerer nesten blir sett på som annenrangs og må stå til ansvar med regnskap og det hele. Jeg tror de aller, aller fleste som egenimporterer er rimelig oppegående mennesker som kan se både fordeler og ulemper ved å gjøre dette. Og igjen vil jeg presisere at det er kanskje ikke alle som dette passer for og føler seg komfortable med dette. Da er det bedre å handle hos norsk forhandler, det bør absolutt være like greit.

Per
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 27 Apr 2011 - 15:27

Grundig og sakelig levert Per.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 27 Apr 2011 - 16:40

Veldig bra, men du kunne nå rundet av til nærmeste krone... Very Happy Godt nok for meg Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 27 Apr 2011 - 17:46

Meget bra informativt innlegg Per. Very Happy

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Ons 27 Apr 2011 - 18:36

Siden det var jeg som dro igang denne saken så kan si litt jeg også.

-Jeg ser ikke ned på noen fordi om de importerer selv.
-Jeg spør om kostnader fordi jeg ser, også her i forumet, at det utelates konsekvent alle kostnader som kommer utenom diesel når en kjører opptil flere hundre mil. Det ser også ut til at du holder andre kostnader unna henteutgifter også. Bilhold koster nå engang ganske mye i snitt pr kilometer.

Om du føler at du må levere regnskap så er det ikke det som ligger i bunn fra meg. Jeg er interessert i å se om det er lønnt å gjøre en import selv, og det ser det ut til at det nok avhenger av merke og hvor en bor i landet. Og ikke minst om hvor godt tilbud en kan få fra ens lokale forhandler. Og at andre som leser dette som er ute etter info kan lese litt mere om fordeler og ulemper.

Du tilhører nok den delen som gjør sakene grundig før-, under- og etter at vognkjøpet. Og da slipper du nok en del ergrelser i ettertid også. Etter det jeg leser her og andre plasser så er det slett ikke slik for alle.

Og jeg har importert bil selv, så jeg har litt erfaring i import. Og jeg har sett at en del av det en sparer ved handelen forsvinner i reparasjoner som ikke dekkes utover 3 år. Og slike utgifter vet man heller ikke noe om før etter noen år.

Og for å summere opp litt: jeg regnet med at noen som er grundig og dyktig ville ta "pennen" fatt og kanskje gå litt i forsvar. Og jeg antok også at noen som ikke har vært så veldig heldig med sin handel ikke ville skrive så mye om det her inne. Så får en se om det er noen som har "driti" seg litt ut forteller litt om det. Og da tenker jeg ikke på småreparasjoner, men slik jeg så med en bobil (Hobby) som det kostet over 100 000 å reparere der eier måtte betale av egen lomme. (Det opplyste norsk forhandler, vet ikke om det forholdt seg slik).

JanP.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tor 28 Apr 2011 - 0:27

Lars Egil skrev:
Veldig bra, men du kunne nå rundet av til nærmeste krone... Very Happy Godt nok for meg Very Happy
Hehe, klipp og lim fra Exel, ska're væra så ska're væra Smile

JanP skrev:
Siden det var jeg som dro igang denne saken så kan si litt jeg også.
-Jeg ser ikke ned på noen fordi om de importerer selv.
-Jeg spør om kostnader fordi jeg ser, også her i forumet, at det utelates konsekvent alle kostnader som kommer utenom diesel når en kjører opptil flere hundre mil. Det ser også ut til at du holder andre kostnader unna henteutgifter også. Bilhold koster nå engang ganske mye i snitt pr kilometer.JanP.
JanP, jeg utelater ingenting konsekvent, og hvilke andre kostnader du mener jeg holder unna begriper jeg ikke. Jeg er enig med deg om at bilhold koster, koster veldig mye også. Men jeg syns vel det er å trekke det litt for vidt ut å ta med andre bilholdsutgifter på en slik enkelt tur når en skal kjøpe vogn. Det blir f.eks ikke nødvendig for meg å øke evt. årlig kjørelengde pga denne ene turen. For min del var turen ned 54.7 mil (tok ferje til/fra Hirtshals) så turen totalt kom på ca 110 mil tur/retur. Nå er det nok mange av oss i vårt grisgrendte land som ikke er så heldige å ha en forhandler rett i nabolaget og må kjøre lange avstander for å få komme til norsk forhandler, det er vel sjelden vi hører om at slike andre bilholdsutgifter blir tatt med i regnskapet når det er snakk om 'norsk' vogn.

Igjen må jeg få presisere at disse tallene som jeg har nevnt over egentlig ikke er verdt noen ting for andre enn meg selv, nettopp pga at dette vil oppleves forskjellig for hver enkelt. Derfor liker jeg ikke å komme med konkrete tall, pleier heller aldri å gjøre det, men følte at jeg var 'nødt' i dette tilfellet ettersom det ble etterspurt. For meg er det som sagt viktigere å få fram ikke minst ulempene ved egenimport, hvilke kostnader som må tas med, framgangsmåter osv, ref. det jeg skrev i den andre tråden som er linket til lenger oppe. Så får det bli opp til hver enkelt om man føler seg bekvem med konsekvensene.

Per
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tor 28 Apr 2011 - 6:33

Hmmm, kjøpte min vogn i Lofoten. Jeg bor sør for Bergen. Kanskje var ikke regnestykket mitt så bra lenger til tross for god pris? Smile
Seriøst, jeg tok det som en flott tur faktisk. Intenst, men flott. Kjørte gjennom ganske mange fylker på en helg. Og hadde heldigvis avtale om å møtes på halvveien. Men det ble vel en tur på ca. 200 mil t/r.
Hadde jeg gjort det igjen? Ja. Går det noen tusen på en slik tur? Ja. Men det gjør det når jeg går innom en Elkjøpbutikk også. I forgårs måtte jeg ha vaskemaskin og tørketrommel. Det var ikke gratis og helt urelevant for denne tråden Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Tor 28 Apr 2011 - 12:09

T_Rex skrev:

Nå er det nok mange av oss i vårt grisgrendte land som ikke er så heldige å ha en forhandler rett i nabolaget og må kjøre lange avstander for å få komme til norsk forhandler, det er vel sjelden vi hører om at slike andre bilholdsutgifter blir tatt med i regnskapet når det er snakk om 'norsk' vogn.

Per

Det er nok et godt poeng. Det er nok lett å glemme i farten ja.

Og for å avslutte: de fleste av oss som vil importere vogn selv tenker seg forhåpentligvis godt om, og alle sparer en slump ved import. Sluttsummen vet man ikke før etter noen år. Suspect

I
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland   Today at 17:17

Til Toppen Go down

Hobby 720 UKFE klar for levering Tyskland
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1