CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
sveine
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 134
Registration date : 08.02.2008

PosteTema: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tor 3 Mar 2011 - 10:09

Hei. Very Happy

Etter pause fra vognlivet i ca 1 år, lokker nå vognlivet på meg igjen. Kjekt med båt, kjekt med vogn !!!
Så da er det rett inn på "gamleforumet" igjen

Det blir importvogn denne gang, en Hobby 650 KFU 2011.
Reiser med broderen som har gjort dette før. Han hadde med seg norske prøveskilt dengang.
Nå lurer vi på:

Kan vi kjøre med tyske eller danske tollskilt i Norge?
Eventuelt hvor lenge?
Pris?

Hilsen Svein Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tor 3 Mar 2011 - 11:25

For å få et sikkert svar bør du ta kontakt med statens vegvesen. Og ja, du kan selvsagt kjøre med utenlandske tollskilt i norge. Men du kan også kjøpe dagsskilt her og kjøre fra f.eks Danmark de dagene du har kjøpt for. Husk å tegne forsikring på vogna. Noen selskap er veldig fleksible, andre krever chassisnr. Gjør avtale med din kontaktperson på forhånd og sørg for å ha med direkt telefonnr for åaktivere forsikringen. Det er mitt råd.

Ved innførsel skal du stoppe på første tollsted for å registrere objektet. Du får så tillatelse til å fortsette ferden til ditt hjemsted for å fortolle og vise objektet for BT. Toll betales på nærmeste tollsted, og har ikke noe med BT å gjøre. Og skilt kjøper du der BT anviser. De selger ikke skilter. På mitt hjemsted selges VAG Møller skiltene.
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tor 3 Mar 2011 - 11:46

Takker for svar JanP Very Happy

Forsikring blir selfølgelig ordnet.
Resten av papirarbeidet har broderen kontroll på Wink

Det som er poenget er at norske prøveskilt koster en del mere en danske tollskilt.
Biltilsynet i Haugesund sa at dette måtte vi snakke med tollvesen i Danmark om... (normalt svar fr BT dette)

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tor 3 Mar 2011 - 11:57

Danske tollskilt kjøpes i Danmark. Og derfor så kan ikke BT her hjemme hjelpe deg. Er ikke noe rart, synes jeg, at de ikke vil svare konkret, de har jo nok med sine regler om de ikke skal forholde seg til alle utenlandske regelverk.

Nå er det da ikke noen blodpris å betale i merpris for norske dagsskilt, og har du det med så slipper du å oppsøke dansk BT og kanskje oppleve at du ikke har med deg det som kreves. Jeg vet ikke hvor mye du skal betale, men om merprisen er 100 eller 200 pr døgn og du kjøper ei vogn til over 200'000 så kan vel ikke et par-tre hundrelapper ekstra være det som velter budsjettet?

Når du oppsøker tollstedet for å betale avgifter leveres tollskiltene der om du kjører på utenlandske tollskilter. Da er det stopp i ev. kjøring på norsk jord. Når jeg stoppet på Svinesund så fikk jeg en rimelig frist der for å kunne kjøre på norsk jord, dvs. et siste frist for å oppsøke tollverket og levere inn tollskiltene. Bilen var også forsikret via dansk forhandler i 2 døgn (obligatorisk), men den mener jeg å huske ikke gjaldt utenfor Danmark. Men du kan også ha både dansk og norsk forsikring på en bil eller vogn, men vogna blir kanskje ikke forsikret i Danmark av forhandler?

Men jeg antar at jeg var pålagt av BT eller andre å ha lovlig dansk veiforsikring via et dansk forsikringsselskap.
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Man 4 Apr 2011 - 11:59

Hei igjen.

Da er vogna hentet og plasser i tunet hjemme.

Danske prøveskilt ble kjøpt på grensen i Padborg. 100kr pr dag og med lov til å kjøre vogna i Norge.
Et skjema måtte fylles ut og chassinummeret måtte bekreftes av selger. Det anbefales å ha vogna med til tollstasjonen om de skulle finne på å fysisk sjekke.
Prøveskiltnummertet måtte også meldes inn hos tollen i Kristiansand.
Det hele gikk smertefritt Smile
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 57
Registration date : 24.07.2011

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Søn 24 Jul 2011 - 22:31

Hm
Her må det være forskjell fra tollsted til tollsted eller synnsing fra toller til toller.
Hentet hjem en hobby fra tyskland for et par uker siden og selv om jeg fikk med i handelen tyske eksport skilter inkl forsikring for hele verden som gjaldt i 9 dager (var enda 2 dager igjen da jeg kjørte inn i norge) så var det bom stopp på svinesund. Her måtte det fremlegges norske prøveskillter ellers så fikk jeg kunn tillatelse til å kjøre til nermeste tollsted (fredrikstad) selv om jeg paserte huset mitt på veien. Fikk heller ikke lov å betale momsen før jeg hadde prøveskilt så det ble bare til å hive seg i bilen og kjøre til biltilsynet.
Før jeg bestemte meg for å hente vogna selv så vurderte jeg å få den sendt til oslo med colorline. Ringte tolla der og fikk samme beskjed. kunn norske prøveskilt ble akseptert for å kjøre derfra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Søn 24 Jul 2011 - 22:36

Får legge til at jeg hentet min bil i mai 2000. Ting kan være endret i ettertid.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Søn 24 Jul 2011 - 22:53

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196333&epslanguage=no#3

Se punkt 2 og 3

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Man 25 Jul 2011 - 16:45

Utifra den linken til tollvesenet over her så er det akkurat som da jeg hentet min bil. Stoppet ved Svinesund, papirer ble fyllt ut og fikk en frist på 3 dager for oppmøte til Trondheim tollsted. Fikk 3 dager fordi jeg kom til Norge 16 mai. Kjørte derfra på danske skilt og levert disse 18 mai samtidig som jeg leverte papirer for fortolling. Kjøpte så norske dagsskilt for 2 dager.

Mao så er det fortsatt lov å kjøre på utenlandske skilter. Det er det tollstedet som du stopper på som gir deg en dato som fortolling må finne sted innen.
Til Toppen Go down
Hobbykjøper

Antall Innlegg : 1
Registration date : 07.08.2011

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Søn 7 Aug 2011 - 0:40

Importvogn.

Er det negative ting en bør tenke på ved kjøp av importert vogn ? Tenker da på garantiansvar og eventuelle problemer ved videresalg ? Planlegger å kjøpe en KFU 2006 modell som er importert 2007. Hadde en Polar 590 2008 mod som det viste seg vanskelig å få stempel i servicehefte mhp garanti. Ved feil som skulle gå på garanti måtte jeg enten bære kostnadene selv og så søke polar om refundering, eller levere vogna til produsenten som holdt til i Arvidsjaur i Sverige. Har de andre merkene en felles europeisk avtale eller er det samme problemet over hele linjen ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Søn 7 Aug 2011 - 8:15

Alle som importerer vogner til Norge er sin egen importør. Dermed er den butikken i Norge hvor vogna er solgt som dekker alle garanti/reklamasjoner, herunder fuktproblemer. Kjøper du ei vogn i Drammen og oppsøker en forhandler på vestlandet så får du sannsynligvis ikke hjelp, det avhenger i såfall av dennes goodvill og ev. avtale med den som solgte vogna.

I ei såpass gammel vogn så er det allikevel nesten ikke noe å hente mht reklamasjon/fuktproblem. Kjøp deg en god fuktmåler og gå rundt innvendig. Sjekk visuellt rundt alle vinduer at pakninger/gummilister ligger godt inntil vinduet.

Sjekk dekkene for ujevn slitasje. Og sjekk om bremsene hugger. Det finnes muligheter til å legge inn bremsebånd manuellt om du har litt innsikt. Men vogna må jekkes opp. Og da sjekker en også vandringen i systemet før bremsene begynner å ta. På BPW er det 50 mm om jeg husker rett. Alko og Knott har kanskje andre verdier. Anbefaler ev. å betale for en sjekk hos en forhandler om det er mulig.

Bedre å bruke 2-3000 kr før en handel.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 13:01

Skal du kjøpe deg Hobby-vogn,så reis hit;

http://www.caravan-center-nord.de/dk/campingvogn.html

Bestilling/handel kan også gjøres over telefon.De er veldig
ofte i kontakt med Nordmenn,og snakker Dansk-Skandinavisk.

En bekjennt av meg bestillte i disse dager en ny 2012 mod Hobby 720
med fortellt,gulvvarme,ultra heat ++++.

I våres reiste det service-folk hit til Norge,og var her i 14 dager mens
de hadde service på alle vogner som var kjøpt der nede av Nordmenn.
Dette gjøres vel nesten ikke av Norske forhandlere engang.

Sist endret av Ottar den Man 19 Mar 2012 - 19:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 14:36

Ottar. Hvor mye tjener du på hver vogn du pusher på Nordmenn.??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 16:58

Det var da et merkelig spørsmål til en som bare deler med seg av positive erfaringer !!!

Liker du ikke at forbrukererfaringer deles her på Caravanforum,eller hva er det årsaken
er til en slik bakstreversk kommentar,som ikke har grunn i realiteter ???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 17:10

Vel Ottar du fremstiller det som om å handle vogn i norge av en norsk forhandler er en risikosport. Og det er ikke min erfaring med norske forhandlere.
Tror jeg også i fremtiden vil foretrekke å handle i norge der vi kan forholde oss til norske lover vedrørende forbrukerkjøp.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 17:42

Johnny,jeg tror du bør lese innlegget en gang til,for jeg hevder ikke at det er risikosport i det hele tatt.Det er ene og alene DIN påstand.

Min Dethleffs er kjøpt av Norsk forhandler,men jeg tviler sterkt på om min neste vogn blir kjøpt i Norge.

Hvor Du,eller for den saks skyld alle sammen måtte foretrekke å handle,er helt og holdent deres egen sak.

Denne tråden handler om import fra Tyskland,ikke hvor Du foretrekker å kjøpe vogn,og da bidro jeg med dette innlegget,som er et tips til de som er interresserte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 17:45

Ottar skrev:
Skal du kjøpe deg Hobby-vogn,så reis hit;

Bestilling/handel kan også gjøres over telefon.De er veldig
ofte i kontakt med Nordmenn,og snakker Dansk-Skandinavisk.

Da sparer du mye penger,og servicen er topp.Husk,det er ikke toll på
campingvogner.Det er verdt turen.

Otar: tror du virkelig på det du selv skriver; at man sparer mye penger og sevice er topp? Servicenivå er og blir avhengig av personen du møter. I de aller fleste bedrifter så vil jeg ganske bastant si at det jobber meget serviceinnstillte folk sammen med det stikk motsatte.
Jeg har fått god hjelp av en lokal forhandler, og det finnes en som er minst like god litt lengre nordover. Flott at de snakker dansk-skandinavisk, det gjør det betryggende.

I vinter kjøpte en i familien en ny Hobby i Drammen (Drammen Cravansenter). Siden det er 60 mil dit fra kjøpers bosted så fikk vi en anbefaling om en annen forhandler som de hadde en avtale med som kunne utføre service på Hobby ("offisiell Hobby-forhandler).

Og jeg fikk nesten lyst til å stemme i med Johnny: hvor mye får du for å pushe vogner?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 17:54

Ottar. Nå har du i løpet av kort tid i to forskjellige tråder her kommet med oppfordring til å handle med en bestemt forhandler nedover på kontinentet et sted og reklamert for god service derfra samtidig som du også prøver å fremstille det som om norske forhandler ikke utfører service.
Da mener jeg det er rimelig å tenke i de baner at du her er denne forhandlers utsendte salgsmedarbeider.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 18:08

[/quote]
Otar: tror du virkelig på det du selv skriver; at man sparer mye penger og sevice er topp? Servicenivå er og blir avhengig av personen du møter. I de aller fleste bedrifter så vil jeg ganske bastant si at det jobber meget serviceinnstillte folk sammen med det stikk motsatte. Hvorfor i huleste skal jeg reise til Danmark for å få god service? Jeg har fått god hjelp av en lokal forhandler, og det finnes en som er minst like god litt lengre nordover. Flott at de snakker dansk-skandinavisk, det gjør det betryggende.

I vinter kjøpte en i familien en ny Hobby i Drammen (Drammen Cravansenter). Siden det er 60 mil dit fra kjøpers bosted så fikk vi en anbefaling om en annen forhandler som de hadde en avtale med som kunne utføre service på Hobby ("offisiell Hobby-forhandler).

Og jeg fikk nesten lyst til å stemme i med Johnny: hvor mye får du for å pushe vogner?[/quote]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denne tråden handler om import fra Tyskland,hvor jeg har skrevet et inlegg,hvorpå
Dere nærmest fremstiller meg som løgner.Kanskje det jeg hevder her burde underesøkes
først av Dere,FØR jag fremstilles som løgner??

Beklagligvis for Dere kanskje,er jeg nok nødt til å tro på det jeg skriver,da det er sant.
Beklagligvis for Dere kanskje,"pushes" det ikke en spiker engang.

Jan P.Jeg tror ikke du har lest innlegget mitt,da du snakker om import fra Danmark,mens det
jeg skriver om er import fra Tyskland,noe denne samtalen/tråden handler om,og da spesifikt
fra denne forhandleren ved den Dansk/Tyske grensa.Dette rett og slett for at det er denne jeg
kjenner til,og som flere har handlet av.

Jan P. Les inlegget mitt en gang til,og så leser du hva du svarer meg. Jeg har da ikke påstått
noe som helst av det du her anklager meg for å ha skrevet!!!

Jeg har ALDRI påstått at Drammen Caravansenter yter dårlig service,eller andre for den saks
skyld.

Jeg kommer med et tips til de av oss som måtte være interressert i å spare en mengde penger,og
få full service her i Norge av omreisende servicefolk.

He he.Det var da veldig til påhopp da. Det kan faktisk være andre her som kan være interresserte enn
Dere som bare kverulerer vekk fakta!!!

Hva Dere måtte tro og mene,er meg rennende likegyldig.

Sist endret av Ottar den Fre 11 Nov 2011 - 18:14, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 18:11

Johnny skrev:
Ottar. Nå har du i løpet av kort tid i to forskjellige tråder her kommet med oppfordring til å handle med en bestemt forhandler nedover på kontinentet et sted og reklamert for god service derfra samtidig som du også prøver å fremstille det som om norske forhandler ikke utfører service.
Da mener jeg det er rimelig å tenke i de baner at du her er denne forhandlers utsendte salgsmedarbeider.

Tenk akkurat hva du vil Johnny.Det er i din fulle rett. Grunnen til at jeg postet det på "Import"-tråden,var
at jeg i ettertid tenkte at det kanskje var der innlegget egentlig hørte hjemme.

Men som sagt.....tenk (og fantaser) akkurat så mye du vil.Det er du i din fulle rett til å gjøre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 18:41

Helt ok å kjøpe vogn i utlandet og selv være sin egen importør.
Og de som gjør dette gjør dette får nok vogna inn til landet ferdig registrert til en lavere sum penger. Men hvor stor kostnaden med vogna blir det vet man ikke før eventuelt vogna er solgt igjen.
Og helt flott at forhandleren sender folk til Norge i 14 dager å utfører service hva nå den servicen må bestå av.
Selv så er jeg fornøyd med hva norske forhandlere har gjort for meg med smått og stort.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 411
Registration date : 11.09.2009

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 22:11

At de har servicefolk i norge 2 av 52 uker i året er ikke imponerende for meg.
Ting kan ryke når som helst på året. Å då synes jeg det er bedre med en forhandler som har folk i landet 52 av 52 uker.

Jeg fikk selv problemer midt i påskeferien og så nesten for meg at jeg ble nødt å dra hjem, men forhandleren var behjelpelig og sørget dermed for at påskeferien kunne fortsette som planlagt i vognen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 11 Nov 2011 - 23:17

Åge P skrev:
Ting kan ryke når som helst på året. Å då synes jeg det er bedre med en forhandler som har folk i landet 52 av 52 uker.

Vi venter nå fortsatt på en del til vår nye Hobby. Purret tre ganger, første gang for seks måneder siden. Vogn kjøpt i Drammen ....

//Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 12 Nov 2011 - 0:05

Åge P skrev:

Husk,dette var et gratis service-ettersyn til de Norske kundene.

Du får reparert i Norge på Norsk verksted når du vil.

Dette er en merkelig meningsutvekksling,da man diskuterer toll og tollsteder og praksis
ved forskjellige tollsteder osv,og når jeg framlegger et alternativ der man får alt klappet
og klart på kaia i Oslo,så blir man mistenkligjort på det sterkeste.Hva skjer a ???

Det hele koker ned til hva en selv vil. Man MÅ kjøpe der en selv finner det best,men for
de som vil spare mye penger,er jo alternativet der.Hver gjør som en selv vil,og
vognene er på en prikk like om en kjøper den her eller der.

Jeg har kjøpt alle mine
egen vogner av forhandler i Norge,men ikke heretter når jeg ser hvor flott dette
fungererer i praksis,og ikke minst hvor mye penger en sparer.

Jeg reiser jo mest i Europa,og derfor kjempelett
å bare svinge innom http://www.caravan-center-nord.de/dk/campingvogn.html om det skulle
være et eller annet.

Forresten,har Dere så mye feil med vognene da?? Syns aldri det er noe feil med vogna jeg!!

Sist endret av Ottar den Lør 12 Nov 2011 - 0:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 12 Nov 2011 - 0:14

Vi venter nå fortsatt på en del til vår nye Hobby. Purret tre ganger, første gang for seks måneder siden. Vogn kjøpt i Drammen ....

//Ole
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forhandlere som selger brukte Hobby-produkter som er tatt i innbytte NOEN steder har faktisk fått opp øya.De bestiller ikke deler av
lokal Hobby forhandler lenger.De bestiller rett fra http://www.caravan-center-nord.de/dk/campingvogn.html
som sender med en gang,og delene er på plass etter få dager,til rimligere priser.

Det var til slutt håpløst å vente på bestillinger gjennom importøren,LARA Fritid.

MEN......jeg sier det nok en gang.Enhver får gjøre som en vil.Det står vi jo alle HELT fritt å gjøre !!!!!
Jeg fortalte bare om denne muligheten,for disse som finner det interressant.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 411
Registration date : 11.09.2009

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 12 Nov 2011 - 0:45

Ottar skrev:

Forresten,har Dere så mye feil med vognene da?? Syns aldri det er noe feil med vogna jeg!!

Alltid noe dill som dukker opp med en Hobby.

Har opplevd lang leveringstid på enkelte ting jeg også, men då helst på mindre viktige ting.
Men ved akkutt behov har eg opplevd rask respons.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 12 Nov 2011 - 9:22

Nå er det ikke helt slik som det fremstilles. I mange tilfelle er det hverken Hobby eller Dethleffs som er problemet, men underleverandører som ikke eksisterer eller har redusert kapasitet i produksjon. Eller har sluttet å lagerføre enkelte deler pga lav etterspørsel.
At mange leverandører også har gått konkurs er visst noe som skaper problemer mange forhandlere, da de er disse som får misfornøyde kunder.

Jeg ventet f. eks på en liten temp.sensor til Alde 3000.Den hadde ikke 3 forhandlere. Denne var ikke å oppdrive hos Alde heller. Måtte vente på produksjon av ny serie, tror det var i Frankrike den lages. Og i slike tilfelle hjelper det lite med en serviceminded tysk forhandler. Har han ikke de aktuelle del/deler så må også han vente.

Mitt inntrykk er at å kjøpe deler fra utlandet nok ikke er løsningen å satse på. Er det garanti/reklamasjon så må man henvende seg til forhandler/importør.
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER

Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tir 22 Mai 2012 - 21:31

Ser at diskusjonen går høylytt om egen import. Henter ny vogn neste uke hos Caravan Senter Nord. 650 KFU Prestige:-) Fantastisk service, sier ikke mer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tir 22 Mai 2012 - 23:30

Kompis kjøpte en Hobbyvogn ny i norge, halvår senere tok jeg inn akkurat samme modell til en annen felles kompis. Han som fikk importvogna sparte nesten 40000,-.

Men, man vet aldri om tingen (vogna) var et godt kjøp før etter den er solgt...

Har importert mange biler, men kun 3 bobiler. (2 nye og en brukt)

Når det gjelder tyske prøveskilt, så finnes det meg bekjent to typer.

Gul stripe er kun gyldige i Tyskland, og må kjøpes av en person med adresse i Tyskland, og han må ha legitimasjon med seg som bekrefter adressen...

Rød stripe er eksportkjemnetegn. Kan kjøpes av utlendinger. Men.
Objektet/vogna må taes med til zulassungstelle før man får prøveskiltene! Hvis du kjøper vogna uten skilt, av en forhandler som ikke har prøvekjennemerker, så sliter du med å frakte vogna lovlig til tyske biltilsynet.
Siste importbilen jeg tok med, skulle kjøres hjem for egen maskin. Men, jeg endte opp med å leie bilhenger for å frakte bilen 3km, siden bilen var uten skilt, og selger ikke hadde prøveskilt, og jeg måtte vise bilen før jeg kunne få prøveskilter...

Felles for røde og gule prøveskilt er at du må først en annen plass for å kjøpe forsikring, feks hos ADAC. For å kjøpe forsikring som utlending, forlanger ADAC at du har med kjøretøyets originalpapirer. For å få selgen til å gi fra seg originalpapirene må du betale - for innehaveren av originalpapirene er kjøretøyets rettmessige eier.

Når jeg tar hjem bruktbiler så liker jeg veldig godt å ha bilhenger med, men med bobiler går jo ikke det akkurat, pga de er for store.

Sist endret av Redneck den Fre 25 Mai 2012 - 0:05, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tir 22 Mai 2012 - 23:35

Import/ikke import, stort spørsmål. Hadde norske importører klart seg gjennom EUs konkuransedomstol med praksis når det gjelder garantier/fuktkontroll osv? Neppe, bilbransjen gikk på en storsmell på tilsvarende. Kjøper man vogn i norge hos en av disse mindre importørene er man jo helt avhengig av at ikke denne slåes konkurs før garantien er ute. Fabrikken tar lite/inget ansvar i en del tilfeller. Og ikke er det noen "general agent" som kan settes til vegs med norsk lov. Da vil jeg faktisk se det som mye tryggere å handle av en stor forhandler som Caravan Senter Nord, at de skal forsvinne ser jeg som utenkelig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://campingverden.com/
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Tir 22 Mai 2012 - 23:52

skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan dra med bobil
er det bokstavene i førerkortet som stopper?
finnes massevis av bobiler til salgs med både 3 og 3,5 tonn hengervekt

Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 25 Mai 2012 - 0:10

Redneck skrev:
Når jeg tar hjem bruktbiler så liker jeg veldig godt å ha bilhenger med, men med bobiler går jo ikke det akkurat, pga de er for store.

Jan skrev:
skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan dra med bobil
er det bokstavene i førerkortet som stopper?
finnes massevis av bobiler til salgs med både 3 og 3,5 tonn hengervekt

Skjønner ikke helt spørsmålet/sammenhengen?
Jeg har BE C1E
Det jeg mener med kjøp av bruktBIL i Tyskland er at det liker jeg kun å gjøre når jeg har med meg egen biltilhenger, til å frakte den tyske bilen hjem på.
Årsak: Mer frihet til å prute/handle/true med å dra videre 100km til neste selger som har liknende bil - og sånn få ned prisen.

Jeg kan ikke dra biltilhenger med bobil for at jeg ikke har bobil.
Jeg kan ikke ta bobiler OPPÅ biltralla, for bobiler er for store til det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Fre 25 Mai 2012 - 0:14

aha ja
jeg oppfattet det som at det kunne være aktuelt med bilhenger bak bobil for å hente biler med
men klart en bobil blir fort litt stor for en bilhenger

hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 286
Registration date : 17.03.2012

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 26 Mai 2012 - 8:19

Mye er det for ei 650 kfu inn til Norge da?? med alde osv:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Lør 26 Mai 2012 - 13:39

hobby 650 kfu skrev:
Mye er det for ei 650 kfu inn til Norge da?? med alde osv:)

Litt billigere enn i Norge, men da har du ikke 5 års reklamasjonsrett...

Finn drømmevogna di på mobile.de så vet du jo prisen...trekk av tysk mva og legg på norsk, så har du prisen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?   Today at 23:23

Til Toppen Go down

Import av campingvogn fra Tyskland. Prøveskilt?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next