CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Campingplasser og sikkerhet.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Campingplasser og sikkerhet.   Fre 31 Des 2010 - 15:53

Åpner denne tråden for å høre deres mening om sikkerhet på campingplasser.

For eksempel denne, Ville dere ha campet her med en traffikert stamvei et halvt steinkast unna?

Sist endret av Johnny den Lør 1 Jan 2011 - 10:37, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Fre 31 Des 2010 - 16:31

Nei, det der fristet ikke, men medlemmer i denne familien har en veldig tiltro til gjerdene rundt campingene, selv om de er 50cm høye bygget av to horisontale fjøler er det altså utrolig mye tryggere innenfor enn på utsiden.
Etter min oppfatning er det journalistikk ala VG som er skyld i denne virkeligsoppfatningen som går ut på at på utsiden av gjerdet kommer det stygge og slemme østeuropeere og stjeler ungene ut av senga om natten. affraid

Vis Medlemmets Profil
Tom
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 897
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Fre 31 Des 2010 - 17:43

Jeg tenker ikke bare på vegen, men også at vognene står ulovlig tett
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 10:00

Jeg leste for en tid siden, tror det var kommuner i Oppland, som ville gå hardt til verks med å håndheve de nye forskriftne/lovverket om avstand. Noen plasser mistet innpå halvparten av plassene, og det ville for flere av disse bli en nedleggelse. Og da var det vel 8-metersgrensa de ville innføre.

Vi har 15 meters lengde på plassene, og såpass må det være av flere årsaker: trivsel, mulighet til å få ut vogna og brannsikkerhet. Med karosserilengde på 7m blir det 8 meter til nestemann. Og det synes jeg er helt ok.

Når man leser i media om antallet ulykker i forhold til det totale antallet vogner så er svært få ulykker. Om man må innføre 8m på plasser som har vært i drift i mange tiår det kan kanskje virke urimelig. Men på nye plasser: Ja! Dette utifra det jeg skrev over.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 10:48

Blir nok kroken på døra mange steder om man skal innføre 8m grense på etablerte plasser, men at man må tåle å justere litt her og der har jeg forståelse for, er jo noen steder det er godt under 3m og da er det rett og slett kritisk.
Der vi står er det 4m for det meste heldigvis.

Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 11:39

Hadde ikke lagt meg til å sove langs veien på den nevnte plassen nei....

Brannsikkerhet er viktig, men 8m på etablerte plasser syns jeg er litt overkill. Skal vi ta drepen på mange av de plassene vi har her i landet? Og med mindre overnattingsgjester blir det iallefall ikke oppgradering av servicehus rundt forbi selv om de aller fleste hadde trengt det, og det går nok videre utover besøkstallene igjen.

5m mener jeg må holde uten at det skal gå så hardt utover etablerte plasser.

Men et annet problem er jo at turister, norske som utenlanske, ofte "driter" i de avstandsskiltene. Ser dette gang på gang om sommeren på Tingsaker. Ifjor fikk døgngjester med seg et kort hvor dette var opplyst ved innskjekking, i tillegg til skilt ved inngjørsel, enda så er det mange som ikke klarer å følge det. Ser at dette ofte er familier i følge som legger seg "oppå" hverandre.

Hvorfor er det så vanskelig å skjønne dette med avstand??

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 11:51

Har jeg lurt på mer enn en gang også, sier du i fra er det du som er problemet liksom. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 11:52

Jan Ole skrev:
Har jeg lurt på mer enn en gang også, sier du i fra er det du som er problemet liksom. Rolling Eyes

Har prøvd det ja, og det var jo ikke noe jeg hadde med...... for jeg lå jo ikke der Shocked

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 11:56

Slik er de nyeste plassene der jeg bor:

Det er et eget område mellom 2 rekker, der strømskapet står. Ca 1,5-2m. Hver tomt er 12 m bred. En del av de gamle tomtene er 15m X 15m, samt at det er et område på 2 m mellom annenhver. "Min" tomt avgrenses av de pinnene som er nedsatt, skal bli et lite gjerde på deler av 2 sider til våren. Gjerder er tillatt, max 80 cm høyde. Men må taes ned om en nabo ikke kommer seg inn og ut av sin plass.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 12:08

Jan Ole skrev:

Jeg fikk et telt nesten surret til den ene labben av 2 svenske ungdommer som søkte ly pga kraftig regnvær. Det ble mye kjeftbruk før jeg truet med å kappe snorene og fjerne teltet. Og det var som dere sier, jeg som var synderen. Som var så dum å plassere vogna på et høyt punt et par dager før de kom.

Vi var borte på ettermiddagen når de kom, så det ble festlig kan man si. Er ikke særlig tolerant med slikt, sier ifra engang pent og høflig. Andre gangen er det lett for å bli både udannet og med et noe hevet stemmevolum..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 12:13

På plassen vår er det ikke så veldig kvadratisk opplagt, vi ligger langs stranda og derfor ser det gjerne litt mer "uryddig" ut når det kommer til plassering, men avstandene er som sagt stort sett fire meter og mer de fleste steder.

Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 18:51

Et annet spørsmål angående sikkerhet.

Hvor mange har laget seg en sjekkliste for å ivareta sikkerheten når dere ankommer en ny plass?

Avstand? Slukningsutstyr? osv.

Dette er egentlig saker som bør engasjere adskillig flere enn noen få av deltagerne her. Så kom på banen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 19:43

Ser jo at det er et og annet brannapparat på noen campingplasser, men det er jaggu mangelvare. Brannhydranter og slange er enda skjeldnere. Lettest er det vel å sjekke om man har mobildekning så man er sikker på at man kan ringe brannvesenet. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 20:52

Et annet punkt som er glemt i forskriftene om avstand mellom vogner er parkering av bil og trygg avstand. Det er faktisk forbudt å parkere en bil helt inntil veggen på ei blok f.eksempel. Dette fikke jeg opplyst av brannvesenet da jeg jobbet i Televerket i Drammen, i forbindelse med en bil som tok fyr rett under en veranda. Brannen spredde seg oppover verandaene i blokka, men det gikk heldigvis bra.

Personlig synes jeg at jeg hører svært ofte om bilbranner, men det er særledes sjelden å høre om branner i vogner som starter helt av seg selv. Kan ikke huske mer enn 1 gang i farten det siste året. Nå er det et langt høyere antall biler enn vogner, men statistisk er det jo ikke brann i campingvogner (dvs tilnærmet null). Arrester meg om jeg har dårlig husk, men det skyldes i såfall ikke gårsdagens inntak av Aquavit!

Så hvor viktig er det med min 8 meters avstand? Hvor mange campingplasser må legge ned eller øke leia dramatisk for å få endene til å møtes?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 21:00

Jan Ole skrev:
Ser jo at det er et og annet brannapparat på noen campingplasser, men det er jaggu mangelvare. Brannhydranter og slange er enda skjeldnere. Rolling Eyes

Hos oss lurer dessverre plasseieieren oss i velforeninga, han har enda ikke fått utplassert brannslukningsapparat 2 år etter at de siste plassene ble ferdigstillt. Vi som har tatt på oss vervet å danne ei velforening har etterlyst dette lenge, men vi får bare unnvikende svar.

Nå blir snart eltilsynet og branntilsynet bedt om å ta seg en befaring for å få litt svung på forholdene. Vi har gitt opp å mase om å skifte ut farlige strømstolper, barnnslukningsustyr og merking som ikke er ihht. lovverket. Vi betaler alle for å ha en plass der man tar sikkerheten på alvor. Suspect
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 21:16

Har ikke satt meg inn i hva som er kravet, plass eier monterer vel gjerne ikke ut mer enn han må. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 21:54

Mellom brannslikningsapparat skal det være maks 70 meter, tar et lite forbehold, men er ganske sikker. Skal sjekke det opp korrigere. Viktig at dette er skrevet rett og ikke blir gjetting.

Oppslag med kontaktperson på plassen og nr til brannvesen skal også plasseres på godt synlig plasser. Skilt som viser hvor apparat befinner seg skal også monteres. Vår eier påstod at apparatene lå i bilen for over 1 år siden. Må ha rustet den gamle opelen hans slik gamle opler gjerne gjør. Bagsjerommet har jeg aldri sett vært åpnet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Lør 1 Jan 2011 - 23:01

Dessverre blir det fort sånn at man gjerne velger å ta grep selv, skaffe et par ekstra brannapparat, tenker da på fastplass, og kanskje egen vannslange.
Var jo innom vogna i romjula og da konstaterte jeg at det er tid for å bytte batterier i tilsvarende røykvarslerene, får kjøpe fem stykk og legge i bilen.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Søn 2 Jan 2011 - 8:46

Jeg har ihvertfall propanvarsler koblet på 12V, med bryter. Tror jeg koblet kullos også på 12V, og optisk/ionisk har 10 års batteri. Men batteri er da ganske billige, og ingenting å slurve med.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!

Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Søn 2 Jan 2011 - 18:09

I det bilde til TS så ser det skummelt ut hvis en bil mister veigrepet også, noen som har tenkt på det?

Det har faktisk skjedd ulykke tidligere hvor en bil kjørte i en campingvogn som sto på en campingplass. Hvorfor blir ike autovern satt opp på slike steder?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stine
CARAVANER
CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 106
Registration date : 12.10.2010

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 13:46

Apropos sikkerhet - to vogner brant på en campingleir på Allhovden ved Kvamskogen i natt:

Bergens Tidende

Sitat :
- Brannen spredde seg fra den ene campingvognen til en annen. To campingvogner er gått opp i røyk, men ingen mennesker skal være skadet, sier operatør Jan-Henning Fossedal i Bergen brannvesen til bt.no
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 14:23

Ja da ser vi at også Dethleffs kan brenne. Godt det gikk bra med folkene da. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 20:01

Leste artikkelen. På en campingplass skulle det ha vært påbudt med et langt karaftigere slukkeutstyr strategisk plassert. Ved varme arbeider på f.eks et tak skal det være 2x12 kg som et minimum av slukkekapasitet.

Et 6 kg apparat var som å spytte på flammene står det i artikkelen, og å satse på et 6 kg i vogna (nå 2 kg) er feil vei å gå synes jeg. Kommer du over ei vogn som er begynt å brenne så begynner vel ingen å bryte seg inn i nabovognene for å finne en håndslukker.?

En vogn som er begynt å brenne er vanskelig å redde, men en kan kanskje berge nabovogn og annet om en har noe mer enn et 2 eller 6 kg's apparat. Hjelper lite at vi som er her på forumet er forberedt, mange av naboene våre er fortsatt ganske likegyldige til dette. For det pleier jo å gå bra..

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 21:24

Gloppen Camping

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7446600

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 21:43

Er muligens greitt å se til at du ikke har disse som naboer. 2. gangen på en måned er vel ikke noe pluss i CV akkurat!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 21:48

Siden ferien snart er her vil jeg minne om at denne karen er på TVNorge mandager:

Boris fra Ullared. En gammel kjenning fra 2010.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 21:51

JanP skrev:
Er muligens greitt å se til at du ikke har disse som naboer. 2. gangen på en måned er vel ikke noe pluss i CV akkurat!

Uten å spekulere så er det helt klart at de har vert noe uheldige ja. Får håpe årsaken blir funnet, er ikke noe god reklame for plassen heller dette-

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Man 3 Jan 2011 - 22:25

For ikke så mage årene siden var det noen danske jenter som jeg mener omkom i ei hytte under skiferie. Batteri i røykvarser var tomt, og jentene hadde tørket klær på en ovn. De sovnet inn av en ulmebrann. Ble mye oppstuss i ettertid av det.

Kontrollen på mye hviler på eieren og egne rutiner som skal være beskrevet, og følges. Hos oss svikter det på mange og viktige punkter, og vi har vel nesten bestemt oss for å selge spikerteltet senest sommeren 2012. Når brann- og elsikkerhet er fullstendig neglisjert blir det nok å finne på noe annet.

Ikke noe moro å pushe myndighetene på eieren for å få ting på plass, blir ikke noe trivsel av sånt.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 9:34

Enig med deg der JanP. Å måtte gå til slike skritt for å få ting til å skje er utrivelig men i noen tilfeller nødvendig.
Var for et par år siden i en heftig diskusjon med verten på en campingplass der det var mye å ta fatt i.
Prøvde å få verten til å se på plassen med kritiske øyne men svaret var at de hadde gjester som hadde vært der i over 30 år så da måtte vel alt være topp.
Noen av vognene som sto der så slik ut også.
Jeg blir litt overgitt når det med noen få enkle grep kan gjøres mye for å bedre forholdene uten at dette nødvendigvis betyr høyere driftskostnader eller investeringer men noen verter prioriterer visst å sitte i resepsjonen sin og telle mynt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 10:51

Johnny skrev:
..(redigert) men noen verter prioriterer visst å sitte i resepsjonen sin og telle mynt.

Haha, Johnny. Der traff du nok spikeren på hodet for vårt vedkommende! Er nettopp slik det ser ut til å være. Bruker ikke penger på noen investeringer, og gjester som er misfornøyde og vil ta op noe får grei beskjed (etter det flere sier): Flytt om du ikke er fornøyd! What a Face

Men om en ser ting som er kritikkverdig så har man ansvar for andres sikkerhet også slik jeg ser det. Man kan ikke bare tenke på seg selv. Vi har dannet en velforening, men nå ser det ut til at vi dessverre må gi opp. Vi kommer ingen vei med det vi er lovt utført og det som vi mener må gjøres!
Men desto mer moro er det at det ser ut til at det fungerer mye bedre på mange plasser, og heldig er de som bor på en slik plass!
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1341
Registration date : 12.10.2008

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 11:25

JanP skrev:
Siden ferien snart er her vil jeg minne om at denne karen er på TVNorge mandager:

Boris fra Ullared. En gammel kjenning fra 2010.

Trivelig campingplass Boris driver, men så er det heldigvis kjemisk fritt for langliggere med treverk foran døra affraid der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 12:20

Rashid med bobilen godt parkert inntil ei spikerbu og med masse plattinger rundt, sittende med alkoholfri vodka i glasset må være verd et eget program på tv norge Hot
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1341
Registration date : 12.10.2008

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 12:39

Johnny skrev:
Rashid med bobilen godt parkert inntil ei spikerbu og med masse plattinger rundt, sittende med alkoholfri vodka i glasset må være verd et eget program på tv norge Hot

Hehe, har bestandig styrt unna slike programmer som Larkollen osv. men dæsken,- dette tror jeg nesten jeg ville sett, Johnny. geek
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ronny
BARON!
BARON!

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Tir 4 Jan 2011 - 15:03

Sålenge naboen ikke står for nært kan man vel sørge for sin egen sikkerhet? har to brannvarslere og en gassvarsler og et godkjent brannslukknings apparat..men jeg syns nå at sikkerhet starter med at det man har av tekniske instalasjoner er i orden og blir brukt korrekt..tenker på gass,strøm,ovner,stearinlys mm...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Campingplasser og sikkerhet.   Today at 19:00

Til Toppen Go down

Campingplasser og sikkerhet.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1