CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Kvalitet Solifer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Tir 27 Nov 2007 - 22:50

DagV

Husker ikke hvordan styre panelet er i Solifer, men har du ikke en hovedbryter ??

Normalt slår man av hovedbryter før vinterkoblingen slåes på!
Glemmer du hovedbryteren tømmer du batteriet..........

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Tir 27 Nov 2007 - 23:05

Dag V

joda, det finnes en lekkasjestrøm, men den er ikke så stor.... og det skal faktisk ganske lang tid til får å lade ut et så stort batteri som det du har.... og batterier er jo glade i å bli lagret kaldt, når det er strøm på de...

At laderen er 20A, så vil den si at det gir max 20A på sekundærsiden, altså på 12V. !2x20 = 240W, eller VA VoltAmpere som det heter her.... som altså er max effekt.

Tar vi så dette over på primærsiden, for å se hva den trekker fra 230V nettet, så blir dette: 240VA:230V = 1,04 A... Denne laderen trekker altså drøye en amp fra 230V nettet uner drift, pluss tapet som er i selve ladere..... men det er jo ikke rare greiene. Akkurat i det du plugger til en lader, som jo er en trafo, er den i brøkdelen av et sekund, en direkte kortslutning.... derfor kan det hende en sikring smeller ut, akkurat i oppstarten...

men altså noen prøvelse for 230V sikringen er den ikke under drift.... siden og ladestrømmen avtar, etter hvert som batteriet fylles, vil det og trekke minddre fra 230V nettet..... viser viseren på laderen at den lader med 10A, trekker den jo og det halve fra strømnettet..... Lader den med 5A, er det jo en fjerdedel av den strømmen vi regnet ut at den trekker ved max lading...

Med vinterkoblingen på, bør vogna di ikke ha noen prolemer med å starte opp fyren etter 3-4 mnd, særlig ikke med ditt kraftige batteri
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Tir 27 Nov 2007 - 23:07

jkl

bra tips, men ut av det jeg leser her, er den nødt til å være av, ellers hadde jo ikke bla utelys slukket ved frakobling av 230V.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Tir 27 Nov 2007 - 23:28

Vegard skrev:
jkl

bra tips, men ut av det jeg leser her, er den nødt til å være av, ellers hadde jo ikke bla utelys slukket ved frakobling av 230V.

På min slukkes ikke utelys og lys over sittegruppen av hovedbryter og DagV skriver: "Da slukket nemlig ikke utebelysningen samt lyset over rundsitteren, og 12V pumpa sto og kjørte etter at 220V ble koblet ut."

Tar han strømmen i stolpen og ikke med hovedbryter her, så kan løsningen jo være så enkel??

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 6:04

jkl

godt mulig jeg misforstår da, men han skriver: "Da slukket nemlig ikke utebelysningen samt lyset over rundsitteren, og 12V pumpa sto og kjørte etter at 220V ble koblet ut. Fikk gått gjennom dette og fant feilen med utmerket hjelp på tlf på en lørdag ettermiddag av servicesjefen hos Fritidssentret AS i Mosjøen, der vogna er kjøpt. Så alt dette er målt og funnet dødt nå"

med dette forstår jeg at det er et relè som har vært et problem, slik at 12V ikke har kuttet når kontakten dras ut, feks utelys, pumpe og lys over salong. men at dette er blitt utbedret..... altså at dette slukker som det skal....

mulig jeg tar feil i dette da....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 6:47

Vegard skrev:
jkl

godt mulig jeg misforstår da, men han skriver: "Da slukket nemlig ikke utebelysningen samt lyset over rundsitteren, og 12V pumpa sto og kjørte etter at 220V ble koblet ut. Fikk gått gjennom dette og fant feilen med utmerket hjelp på tlf på en lørdag ettermiddag av servicesjefen hos Fritidssentret AS i Mosjøen, der vogna er kjøpt. Så alt dette er målt og funnet dødt nå"

med dette forstår jeg at det er et relè som har vært et problem, slik at 12V ikke har kuttet når kontakten dras ut, feks utelys, pumpe og lys over salong. men at dette er blitt utbedret..... altså at dette slukker som det skal....

mulig jeg tar feil i dette da....

Jeg har lest og forstått det på samme måten og er vel egentlig enig med deg, men tenkte at dersom hovedbryteren ikke er slått av, så har han samme symptomer.
Servicesjefen driver da feilfinning via tlf. på feil grunnlag og "rele' feilen" var kanskje ikke en feil likevel...........

Reagerte på at hovedbryter nå styrer utelys, noe jeg tror er feil.

jkl
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 49
Registration date : 04.11.2007

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 17:58

Takk for mange gode innspill! Iflg "bokji" skal 12V bryter være på, og 220V hovedbryter være av, samt vinterkoblingsbryter i posisjon "PÅ". Problemet da var at ingenting av 12V utstyret slokket da strømmen ble tatt ut fra stolpen. Iflg omtalte servicesjef skal 220V hovedbryter likevel være på (og vinterkoblingsbryter "AV" om man ikke bruker el-tidsur på vinterkoblingen) , og når strømmen da blir tatt brytes også 12V kursene i varmesystemet. Når man så kobler til strøm igjen starter alle 12V kurser (termostat + lader) + 220V elkolbe og sirk pumpe. Syntes jo selv at det var pussig at vinterkoblingsbryteren skulle skrus AV for å få den til å virke...? Kan det være noe som er riv ruskende galt med hele vinterkoblingssystemet?

Skal uansett opp på fredag og prøve med nytt batteri...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 18:15

Kan vel ikke være feil i "bokji" ???

Men personlig ville jeg tro at 12 v. og 230 v. skal være AV og vinterkobling PÅ.

Normalt skal vinterkobling gi strøm til lader, sirkulasjonspumpe og kolben.

Kjenner ikke til Solifers system så dette kan være det mye omtalte "Soliferismen"

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 19:00

Dag V

jeg klarer rett og slett ikke henge helt med her..... og solifer er noe annerledes enn min.... Har jo og sett solifèr uten vinterkobling....

På min vogn, slår jeg på vinterkoblingen, og av hovedbryteren..

skulle jeg tippe, så ville jeg hatt 230V PÅ.... FORDI:denne er det ikke noe hensikt og bryte, da 230V jo brytes med kontakten, når vogna frakobles 230V. Dessuten er jeg ikke sikker på at kolben i fyren, og laderen får 230V med denne bryteren av......

12V AV FORDI: 12V kobles jo inn via vinterkoblingen....

Vinterkoblingen: PÅ, FORDI når vogna får 230V, kobler 12V inn via vinterkoblingen.....

dette er mitt tips, uten å kjenne solifer så godt...

Sist endret av den Ons 28 Nov 2007 - 19:19, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 19:13

Vegard skrev:
Dag V

jeg klarer rett og slett ikke henge helt med her..... og solifer er noe annerledes enn min.... Har jo og sett solifèr uten vinterkobling....

På min vogn, slår jeg på vinterkoblingen, og av hovedbryteren..

skulle jeg tippe, så ville jeg hatt 230V PÅ.... FORDI:denne er det ikke noe hensikt og bryte, da 230V jo brytes med kontakten, når vogna frakobles 230V.

12V AV FORDI: 12V kobles jo inn via vinterkoblingen....

Vinterkoblingen: PÅ, fordi når vogna får 230V, kobler 12V inn via vinterkoblingen.....

dette er mitt tips, uten å kjenne solifer så godt...
gir i alle fall mening i mitt hode

DagV
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Ons 28 Nov 2007 - 19:36

Forsåvidt enig med Vegard her, men det står svart på hvitt i bokji at 12V skal være PÅ, men jeg skal jammen prøve det tipset og se hva som skjer! 12V AV og vinterkobling PÅ (+220V hovedbryter) og så nappe ut strømmen i stolpe..... Det var egentlig mye enklere på min gamle Bjølle og Cabby, man bare satte på vinterkoblingen, skrudde av alt annet, og så bare virket det når strømmen ble koblet til.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
DagV
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 2 Des 2007 - 18:09

Da var problemet løst antar jeg, og heretter vil "jkl" gå under navnet Sherlock Holmes: Det var nettopp dette med at vinterkoblingen IKKE kuttet utelyset (la ikke merke til at det sto på), så når dette blir skrudd av manuelt, fungerer alt som det skal. Det er riktig som jkl sier, at bryter for overlys + utelys skal stå på og slukke når 220V brytes, og utelyset mitt gjør ikke det. Må få sett over og sjekket hele systemet når vinteren er over, enn så lenge virker alt som det skal nå, bare jeg husker å skru av utelyset. Har en lampe utvendig utenfor vogna som går på 220V som vil markere for vaktmesteren som plugger strømmen vår, at alt er på likevel, så jeg klarer meg uten utelyset.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 2 Des 2007 - 20:47

DagV skrev:
Da var problemet løst antar jeg, og heretter vil "jkl" gå under navnet Sherlock Holmes: Det var nettopp dette med at vinterkoblingen IKKE kuttet utelyset (la ikke merke til at det sto på), så når dette blir skrudd av manuelt, fungerer alt som det skal. Det er riktig som jkl sier, at bryter for overlys + utelys skal stå på og slukke når 220V brytes, og utelyset mitt gjør ikke det. Må få sett over og sjekket hele systemet når vinteren er over, enn så lenge virker alt som det skal nå, bare jeg husker å skru av utelyset. Har en lampe utvendig utenfor vogna som går på 220V som vil markere for vaktmesteren som plugger strømmen vår, at alt er på likevel, så jeg klarer meg uten utelyset.

Dag V

Flott du fant ut av dette..... og du.... kan fortelle det at jeg røyk ut for ei kabe, som er på samme måten som du her nevner..... og kae har jo jkl meget god kjennskap til....

På den kaben, måtte og utelampa av.......
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 2 Des 2007 - 23:07

Takk for info Vegard!
Javel, så man skal ikke gjøre som "bokji" sier i en KABE heller?? He-he...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 2 Des 2007 - 23:15

DagV skrev:
.....Det er riktig som jkl sier, at bryter for overlys + utelys skal stå på og slukke når 220V brytes, og utelyset mitt gjør ikke det. Må få sett over og sjekket hele systemet når vinteren er over, enn så lenge virker alt som det skal nå, bare jeg husker å skru av utelyset. Har en lampe utvendig utenfor vogna som går på 220V som vil markere for vaktmesteren som plugger strømmen vår, at alt er på likevel, så jeg klarer meg uten utelyset.

Lys over sittegruppe og utelys tror jeg skal slukkes manuelt.
Veldig praktisk å kunne ta en siste sjekk med lyset på før man forlater vogna.
Solifer har vel all belysning på 12 v. og da har 230 v. fra stolpen ingen innflytelse på lys i vogna.

Hoved bryter slår fra alt (unntatt de to lampene)

Vinterkobling har ingen ting med lys å gjøre, men starter kolben, lader og sirkulasjonspumpen når du kobler til 230 v.

Alt i alt tror jeg fortsatt at annlegget ditt fungerer og har fungert 100% etter boka hele tiden.

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 3 Des 2007 - 6:04

jkl

for oss med erfaring fra bjølle, så handler og om lys, for der går jo 12V over vinterkoblingen, og alt kuttes med den, og lyset ute, setter en på, for å indikere at 12V har starta opp...
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 3 Des 2007 - 13:36

jkl: det er som Vegard sier; det står i manualen at overlys + utelys skal stå på og "hvis alt er i orden", som det står, vil disse slukkes når vinterkoblingen startes. Når så strøm kobles på skal disse to lysene lyse som indikasjon på at strøm er på. Men det gjør det altså ikke på min vogn, til tross for at styringsreleet er blitt sjekket og funnet i orden. Om systemet faktisk skal være slik det fungerer nå, så gjelder da iallefall ikke bruksanvisningens instrukser for min vogn og mitt utstyr slik det er koblet idag. Men siden alt nå ser ut til å funke ved denne litt manuelle metoden, kan det godt hende at det er slik det skal være på min vogn, og at denne bruksanvisningen er av den mere generelle arten,, og ikke stemmer i detalj med styrings-systemet mitt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 19.06.2007

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 13 Jan 2008 - 11:07

Heisann..

Må bare legge inn noe her..

Har noen erfaringer med Solifer 610 Finlandia 1998

Fordeler/ulemper ønskes...

Utstyrslista:
vannbåren gulvvarme og ekstra isolasjonstykkelse.
Praktisk løsning med fast dobbeltseng bak, sittegruppe ved siden av senga som gjøres om til seng, og 2 køysenger over senga. Fast toalett,
stekeovn,
3 bluss,
radio/cd spiller,
varmtvann,
Fortelt medfølger.

Vurderer en slik type (kansje)....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 13 Jan 2008 - 12:09

Storet

jeg har liten erfaring med disse vognene, men noen generelle betraktninger kan man jo ta....

Sørg for at det er fukt-test fra forhandler, tatt nå i seinere tid..... en et år gammel sjekk, er verdiløs, likedan er private sjekker og verdiløse....

Forhandlere vet hvor svakheter på vognene er, og hvor en bør være spesielt obs.

sjekk også vognas allmentilstand, og se etter hvordan den er holdt. har vogna bare stått fast i ni år, hadde jeg vært skeptisk, ikke uvanlig de da får en lekkasje ett eller annet sted, når den tas ut på veien, men det behøver ikke skje.

dekk som er over 5 år, kan du anse som søppel, da de ikke vil leve lenge, uansett, da dekk er ferskvare og morkner, få selger til å sette på nye.... det samme gjelder vel forsåvidt gass-slanger..... men de er det ikke mye av, og det er noe du enkelt skifter selv, uten særlig kostnad.

Vær kritisk, bruk øyne og nesa godt ved gjenomgang av vogna..... og ikke godta noe som ikke funker helt..... det kan bli dyrt i etterkant
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 8:46

Enig med Vegard.
Vær dessuten nøktern når du vurderer " ekstrautstyret ". Som regel er dette saker som var std. når vogna var ny.

Og til slutt, ikke betal overpris. Jeg kjøpte en liten Solifer i sommer, og pruta det hvite ut av øya til selger. Jeg solgte igjen for en uke siden, da nesten uten tap. Andre vogner blir stående og stående, men da forlanges det gjerne 1/3 høyere pris enn det jeg solgte for. Markedet bugner over av brukte vogner, kjøp ikke den første og beste.

Et tips til slutt; av eldre bruktvogner virker det på meg som om man finner de dårligste hos forhandlerne. Strøkne bruktvogner er det lett ( ere ) å selge privat, mens mer slitne og godt innrøykte eksemplarer, er det enklest å bytte inn. ( masse unntak finnes, dette er mitt hOVEDINTRYKK etter å ha besiktiget et 30-40talls vogner både privat og hos forhandlere.. )

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 9:28

storet.

Har hatt en 670 av '98 modell.

Den ble byttet ut for tre år siden.Nå stod den nettopp hos forhandler med fuktskader.Da vi kjøpte den i '05,var den tørr.

Særlig rundt front og endevinduer kan Soliferne få fuktskader.Har hatt det på en '93,670 og.Servicemannen på Norcamp nevnte da at det var et kjent problem på de vognene.

Bytta ut hele gummilista på frontvinduet,og pakket det om med ny tetningsmasse.

Ellers er dette topp vintervogner,med meget god varme og komfort.

Se opp for billige senkepumper,som blir betegnet som "sesongpumper" av forhandlere p.g.a. at de ofte må byttes.

Mye finurlige løsninger,som sofabunner som kan løftes,slik at man kan vaske/støvsuge under sittegruppa,lufteluker på veggen,skap hvor man kan la oppvasken dryppe av seg m.m.

Såkalte "Soliferismer",som de yndet å kalle det.

Særdeles gode vogner å trekke og forresten.

Kan oppleve å få litt mye gardin i bakhuet om du sitter rett frem med beina utover i sittegruppa og ser på tv f.eks.De gamle karrosseriene der har veldig skrånende front,mens S-serien som og kom det året,har litt bedre plass til skallen p.g.a. litt annen karrosseriform.

Men ved å ha et par gode puter bak ryggen,får man litt distanse til fronten,så noe stort problem er det ikke.

Noen synes ikke det der gjør noe,så prøvesitt,og se hvordan dere opplever dette.

Sjekk og plastdippetuttene som holder overskapene på kjøkkenet oppe.De er ofte ødelagte og må byttes ut.Billige biter,så du blir ikke ruinert om du må bytte noen.

Trivelige og lyse interiører som jeg liker godt.Vi har trivdes meget bra i de tre Soliferne vi har hatt.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 9:43

Arve; Gjelleråsen som hadde vogna inne ?

Rart egentlig, virker ikke som de henger særlig i stroppen for å selge bruktvognene sine. Se på den Goldie 530 vogna som står der oppe neste gang du drar innom.
Ingen som gidder engang SE seriøst på en vogn som ser sånn ut utvendig veit du. Står noen fine 2004 modeller Polar som er ubrukte der også, samma sorgen der...

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 9:52

legacy.

Den Soliferen vi hadde var inne på service på Oslo Caravan,som tok den i innbytte da vi kjøpte en Bjølseth 680M der i 05.De het Caravancenteret på Kjeller den gang.

Da ble fuktproblemet på 670'en oppdaget.De fleipet om at jeg skulle få regninga.Hehe,dream on !!!!

Og apropos den andre forhandleren,så er jeg enig med deg at ting kunne vært gjort annerledes.Justere prisene når ting har stått i flere år f.eks.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 10:24

For å si det sånn Arve; for å handle må jeg føle meg tiltrukket av et produkt.

Forhandlere som er hyggelige og greie er fint det, men skal jeg føle at jeg Må kjøpe et produkt, må det være innbydende og fristende. En vogn kledd i mose, der ikke engang helt åpenbare feil og mangler er utbedret før vogna settes på utstilling, vår ikke akkurat hjertet til å banke raskere.

Tipper Aschjems får bra salg nå vinterstid. Å ha alle brukte enheter innendørs i varme og lyse lokaler, så man kan ta med både mor og ungene, og gå og kose seg etpar timer en lørdag, få en kaffekopp mens ungene ser på film elller leker litt, er neppe en dårlig opptakt til en handel.

Forøvrig har jeg mange ganger stusset over at de fleste forhandlere prioriterer bruktvogner såvidt lavt. Er det virkelig så få som BEGYNNER med camping, slik at de nesten utelukkende prioriterer de som kjøper nye store og flotte vogner ?

For; er man nybegynner, kan det som regel bare gå en vei. ( nyere vogn, større vogn, annen planløsning osv osv; mao MER HANDLING ) For det er vel handel de lever av ?

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 11:06

Legacy.

Så enig,så enig.Mange har ikke sansen for dette med presentasjonen av et produkt,og du kan og se alle elendige bilder på nettet fra forhandlere,hvor telt ligger slengt oppi en seng e.l.,og hvor det fototekniske er av elendig kvalitet.

Mange ganger er det menn som selger campingvogner,og dessverre er mange av dem helt uten estetisk sans,og er mest interessert i å få tallene ned på et papir,så pengene kan rulle inn uten at de behøver å anstrenge seg unødig.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 11:20

Hola,

Uten å ha noe med Solifer og kvalitet, så er jeg veldig enig i det som sies her med presentasjon av produkt som skal selges. Her syndes det STORT!!!

Legger ved en link til en lokal bilforhandler som har skjønt litt av dette med produktpresentasjon. Jeg synes ihvertfall at dette var ganske så pene og innbydende bilder som gjør at jeg får lyst å ta bilen nærmere i ettersyn....
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11892587
De har flere annonser også, kan jo være verdt en kikk bare for å studere forseggjorte bil(d)er.... Very Happy

Slik kan det gjøres....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 11:21

Ekstra u-smart er det ettersom vi VET at svært manga avgjørelser tas av MOR som ofte er mer opptatt av sånne ting.

Var hos en forhandler for noen uker tilbake. Der adresserte selger seg 80% mot mor, viste henne smarte detaljer på kjøkkenet, snakket med ungene og viste dem lekerommet så MOR kunne få se 2 minutter i fred, ga katalog med prisliste til MOR, påpekte valgmuligheter i stoff, gardiner og annet jenter normalt er opptatt av, og gjorde rett og slett en veldig innsats for at mor skulle føle seg imøtekommet på SINE spørsmål og funderinger.

For å si det sånn, han var neppe dum han selgeren.....

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 12:09

men på den anne side...kanskje vi som kjøpere skulle se etter dårlig forseggjorte annonser.......muligheten for en god handel skulle vel øke der.....vil eg anta
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 12:39

Legacy.

Den selgeren kan jo faget sitt ja.

Ble forresten spurt av en forhandler om jeg var interessert i å jobbe for dem her om dagen.Vil ikke nevne hvem,men det var litt fristende.

Skulle tatt bedre bilder enn det de gjør nå i hvert fall.Og stelt pent med mor i familiene.Hehe.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 12:40

Harald skrev:
men på den anne side...kanskje vi som kjøpere skulle se etter dårlig forseggjorte annonser.......muligheten for en god handel skulle vel øke der.....vil eg anta

Faen; er det fler som har forstått akkurat det ? Rolling Eyes
Omtrent som sortering av Finn annonser. De ELDSTE annonsene, fra privatpersoner, er som regel de mest prutbare...

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tasle
MODERATOR
MODERATOR

Antall Innlegg : 1187
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 18:18

ARVE skrev:

Og stelt pent med mor i familiene.Hehe.

Vi var innom Hobbyforhandleren sist sommer, og selgeren der var også veldig interessert i å stelle pent med kona! Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 14 Jan 2008 - 18:31

Legacy skrev:
Harald skrev:

Faen; er det fler som har forstått akkurat det ? Rolling Eyes
Omtrent som sortering av Finn annonser. De ELDSTE annonsene, fra privatpersoner, er som regel de mest prutbare...

Legacy

Rart det der, for de 2 lokale forhandlerne vi var innom i fjor sommer var også veldig frempå til kona.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 17 Feb 2008 - 19:55

vi solgte jo vogna vår for noen mnd siden, og angrer allerede.
Det værste er at vi hadde fått mer for den om vi hadde byttet den inn.
Nå er vi på leit, etter en erstatter.

Er det noen som har litt mer erfaringer vedr. de Solifer vognene som ble solgt rundt 92-99 ?
Hva var egentlig forskjellene på Nordica / Goldie og Finlandia seriene ? Vi ser primært på vogn rundt 80-100 000kr, og må ha 4 faste sengeplasser. Skapkøyer duger bra til barna. Goldie 580 ser ut til å bli en god favoritt, ettersom denne faktisk finnes i ønsket planløsning. Noen med erfaring på denne konkrete modellen ?

Vi var veldig glade i Soliferen vår, og ser ingen gode grunner til å kjøpe noe annet. Tilsvarende alder Cabby ser ikke bra ut, Polar var det solgt veldig få av, KABE var vel ikke uten grunn kalt vannvogna og Bjølseth er uaktuelle for oss. Andre Nordiske som f.eks Sävsjø er forkastet og fler kjenner vi faktisk ikke til.

Så; noen med erfaring ?

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Søn 17 Feb 2008 - 21:19

Legacy skrev:
vi solgte jo vogna vår for noen mnd siden, og angrer allerede.
Det værste er at vi hadde fått mer for den om vi hadde byttet den inn.
Nå er vi på leit, etter en erstatter.

Er det noen som har litt mer erfaringer vedr. de Solifer vognene som ble solgt rundt 92-99 ?
Hva var egentlig forskjellene på Nordica / Goldie og Finlandia seriene ? Vi ser primært på vogn rundt 80-100 000kr, og må ha 4 faste sengeplasser. Skapkøyer duger bra til barna. Goldie 580 ser ut til å bli en god favoritt, ettersom denne faktisk finnes i ønsket planløsning. Noen med erfaring på denne konkrete modellen ?

Vi var veldig glade i Soliferen vår, og ser ingen gode grunner til å kjøpe noe annet. Tilsvarende alder Cabby ser ikke bra ut, Polar var det solgt veldig få av, KABE var vel ikke uten grunn kalt vannvogna og Bjølseth er uaktuelle for oss. Andre Nordiske som f.eks Sävsjø er forkastet og fler kjenner vi faktisk ikke til.

Så; noen med erfaring ?

Legacy

Hadde ei Solifer 6101 Nordica 1996 modell som vår første vogn.
Helt uproblematisk på alle måter, og det finnes noen slike til salgs - kanskje spesielt i Nord-Norge.

Denne vogna ble laget med forskjellige løsninger, så "løsingsmessig" vil du nok finne det du leter etter.

Forskjellen på Nordica og Finlandia var etter sigende isolasjonstykkelsen, hvor Finlandia hadde tykkest isolasjon - spesielt i taket.
(I dag er Finlandia vogner med 250 cm bredde og Arctic har 230 cm bredde)

Utseendemessig ser Nordica og Finlandia lik ut gjennom nesten hele 90-tallet med små endringer på noen årsmodeller.

Beklager, men jeg kan ikke hjelpe deg med erfaringer når det gjelder Goldie-mod.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Man 18 Feb 2008 - 7:26

var Solifer bedre eller værre enn snittet vedr. fukt ?
Var det spesielle oppgraderinger i aktuell tidsepoke ( 94-99 ) man absolutt MÅ ha med seg ?

Legacy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Today at 20:50

Til Toppen Go down

Kvalitet Solifer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 6 av 11Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next