CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
jsoleng
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 46
Registration date : 19.05.2010

PosteTema: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 24 Okt 2010 - 11:55

Er det noen som vet hvordan man tømmer varmtvannstanken (vaskevann) på Alde Compact 3010 før vinterlagring? Står dårlig forklart i brukermanualen til min Dethleffs. I bruksanvisningen til Alden står det intet om dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 24 Okt 2010 - 12:56

Tøm ferskvannstanken, og evt løft opp pumpa og legg den på et fat slik at den tømmer seg.
Slå av pumpa om du har bryter for det, om ikke er det ikke dumt å montere en.
Koble evt fra ledningene, pass på at de kommer tilbake på riktig plass til neste gang den skal brukes, den virker uansett, men gir mindre effekt om det blir koblet feil.
Åpne så en vannkrane på varmt vann, åpne den gule vippeventilen til loddrett stilling, sjekk at det renner ut ca 7-8 liter vann, bruk gjerne en bøtte. Om det ikke renner blås i kranen.

Sett alle vannkraner oppe i midtstilling under lagringen.
Det kan også vere lurt å blåse i vannkranene i kaldtvanns stille, men dette fungerer best om du gjør det mens pumpa står nede i vanntanken.
Noen vogner er utstyrt med tilbakeslagsventil på eller like etter vannpumpa, denne kan vere lurt å fjerne under tømmingen, på min vogn er det ikke tilbakeslagsventil og kaldtvannet renner tilbake til ferskvannstanken når kranene er åpne og pumpen er avslått.
Jeg løfter derfor ikke opp pumpen.

Spør gjerne om noe er uklart. Laughing

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 24 Okt 2010 - 13:11

jsoleng skrev:
E Står dårlig forklart i brukermanualen til min Dethleffs. I bruksanvisningen til Alden står det intet om dette.

Om du vil ha en elktronisk manual for Alde finner du den her:
http://www.neptus.no/index.php?p=54-54-52

Sist endret av JanP den Søn 24 Okt 2010 - 13:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 24 Okt 2010 - 13:19

Om du ser på bildet under vil du se de vippebryterne under Alden. Jeg åpner alltid begge og lar de stå slik hele vinteren.:

Til Toppen Go down
jsoleng
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 7:00

Takk for svar. Her har jeg noe å gjøre i dag, minus 4 på tempføleren i dag tidlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ronny
BARON!
BARON!

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 15:20

Tapp ned vanntanken, slå av pumpa,åpne kranene, åpne bunnventilen til alden, blås i kranene..ikke så komplisert egentlig..vi bruker varmt og kaldt vann hver helg hele vinteren..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jsoleng
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 20:15

Har nå tømt tanken, takk for gode tips.

Skal montere en bryter på pumpa, det gjør nok dette mye enklere. Måtte skru av hovedbryteren for å få åpnet kranene uten at pumpa startet.

Vil varmtvannstanken fylle seg automatisk når jeg fyller vanntanken og åpner kranen for varmtvann?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 20:17

Ja.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 21:06

Har montert bryter på pumpa i kveld, så nå kan frosten bite seg fast i vogna så mye den vil. Tanken er nå like tom som lommeboka til en sunnmøring som skal ut på handel. Suspect Suspect ..for der pleier det ikke være stort å oppdrive.
Til Toppen Go down
jsoleng
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 21:37

Jan Ole skrev:
Ja.

Glimrende, enklere kan det jo nesten ikke bli. Alden har fungert meget bra i hele høst under jakta. Et glimrende system.
Gleder meg allerede til våren kommer og vogna igjen skal ut på veien sunny
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 22:39

JanP skrev:
Har montert bryter på pumpa i kveld, så nå kan frosten bite seg fast i vogna så mye den vil. Tanken er nå like tom som lommeboka til en sunnmøring som skal ut på handel. Suspect Suspect ..for der pleier det ikke være stort å oppdrive.
er noe usikkert på det der med de sunnmøringene
men at de ikke kan svømme er hevet over en hver tvil lol!

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Man 25 Okt 2010 - 22:41

Jan skrev:

er noe usikkert på det der med de sunnmøringene
men at de ikke kan svømme er hevet over en hver tvil lol!

Flott, er ikke plass i tanken min ihvertfall!! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 136
Registration date : 01.12.2010

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 19:01

[quote="Jan Ole"]
Noen vogner er utstyrt med tilbakeslagsventil på eller like etter vannpumpa, denne kan vere lurt å fjerne under tømmingen, på min vogn er det ikke tilbakeslagsventil og kaldtvannet renner tilbake til ferskvannstanken når kranene er åpne og pumpen er avslått.

På vår vogn er det en slik tilbakeslagsventil og dermed blir det stående vann i slangene der. Vil det bli et problem om jeg fjerner den tilbakeslagsventilen, vil da vannet sige tilbake slik at man bruker lengre tid på å få vann til kranene?
Ser for meg at det blir lettere å få tømt vannet helt ut av slangene om ikke tilbakeslagsventilen er der.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

Antall Innlegg : 2582
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 20:08

Jeg flyttet denne ventilen fra rett over tanbken til et helt annet sted i kretsen. Men det var også fordi jeg har laget ett ekstra tappepunkt under senga. Ventilen er plassert slik at slangen peker nedover mot denne tappekranen, slik at det ikke vil bli vann stående ved ventilen da den heller. Og jeg opprettholder da det meste av trykket, men ikke helt som før.

Men forsinkelsen til jeg får fullt trykk er til å leve med i forhold til ulempen med vann som tidligere ble stående i slangen rett over vannpumpa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 21:06

Det var ingen forsinkelse på vannet i min vogn selv om jeg ikke hadde tilbakeslagsventil, nå har jeg membranpumpe og den gir samme effekt.

Vis Medlemmets Profil
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 21:38

Jeg fikk en forsinkelse, men det er fordi at på f.eks kjøkkenet så ligger kranen rett over vanntanken, og da renner vannet rett ned og tilbake. Og da ble slangen tom, naturlig nok. Men når jeg plasserte ventilen et annet sted så blir det et undertrykk slik at det renner bare litt vann tilbake.

Nå er den plassert ca 5 meter fra vanntanken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 21:47

Har aldri funnet noen ventil på vogna vi har nå. Og nå har vi også trykkpumpe og dermed ikke noe problem med dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 22:50

Ventilen kan jo ha vært tatt bort av tidligere eier også, det er en mulighet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Søn 4 Nov 2012 - 23:03

Ikke på min......

Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010   Today at 21:42

Til Toppen Go down

Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1