CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

er sommer fortelt mindre en vinter telt ???

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
audi a6
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 72
Registration date : 12.09.2010

PosteTema: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 20:04

har kikket på noen annonser med campingvogn til salgs der det skiltes med både sommer og vinter telt ,så også et bilde med et sommer telt dette så mindre ut og dekket ikke hele vogn siden ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 20:10

Fortelt kan vi vel dele opp i 3 kategorier.
Sommertelt er beregnet nettopp for sommerbruk og er gjerne i hele vognas lengde og dybde fra 2,5 til 3,5 meter.
Så er det noe som kalles universaltelt og som dekker deler av vognas lengde. Universalteltene kan gjerne brukes hele året selv om plass blir noe mer begrenset.
Vinterfortelt er gjerne å anse som et lite vindfang foran døra og plass til å sette fra seg noen småting.
ER også kommet noe som heter helårstelt. men her brukes det en mye kraftigere konstruksjon enn i vanlig telt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
audi a6
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 20:15

Johnny skrev:
Sommertelt er beregnet nettopp for sommerbruk og er gjerne i hele vognas lengde og dybde fra 2,5 til 3,5 meter.
Så er det noe som kalles universaltelt og som dekker deler av vognas lengde. Universalteltene kan gjerne brukes hele året selv om plass blir noe mer begrenset.
Vinterfortelt er gjerne å anse som et lite vindfang foran døra og plass til å sette fra seg noen småting.
ER også kommet noe som heter helårstelt. men her brukes det en mye kraftigere konstruksjon enn i vanlig telt.

da fikk jeg infoen jeg trengte ...tusen takk for hjelpen Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audi a6
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 20:18

audi a6 skrev:
Johnny skrev:

da fikk jeg infoen jeg trengte ...tusen takk for hjelpen Very Happy

holder det forresten med en fuktmåler fra biltema når man skal kikke på vogner ???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 20:37

Vet ikke om biltema har slik måler men jeg kjøpte en på Clas Olhson. Ser også at de har en på jula som funker.
Disse er nok ikke så nøyaktige som de mere profesjonelle målerne men gir fort en pekepinn på om det er fukt i materialet.

Tren gjerne litt på forhånd med å måle på noen bordbiter med forskjellig tørrhetsgrad.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:09

Husk at Clas Ohlson sin fuktmåler er beregnet for bløte treslag. Kan også brukes på hardved, men da må du legge til noen prosent for å få riktig verdi.

Skal du bruke det på innvendige plater tror jeg ikke du får noe reell verdi. Det står det i bruksanvisningen på min.
Til Toppen Go down
audi a6
CARAVANER
CARAVANER

Male

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:09

Johnny skrev:
Vet ikke om biltema har slik måler men jeg kjøpte en på Clas Olhson. Ser også at de har en på jula som funker.
Disse er nok ikke så nøyaktige som de mere profesjonelle målerne men gir fort en pekepinn på om det er fukt i materialet.

Tren gjerne litt på forhånd med å måle på noen bordbiter med forskjellig tørrhetsgrad.

takk igjen.... Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:13

JanP skrev:
Husk at Clas Ohlson sin fuktmåler er beregnet for bløte treslag. Kan også brukes på hardved, men da må du legge til noen prosent for å få riktig verdi.

Skal du bruke det på innvendige plater tror jeg ikke du får noe reell verdi. Det står det i bruksanvisningen på min.

Har brukt clas sin måler innvendig på vogner med godt resultat. Men er litt mer unøyaktig enn en proff måler som jeg skrev tidligere. Gir allikevel en god pekepinn på tilstand

Og materialene i vogn som skal måles kan nok ikke kalles for hard tresort som eik osv.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:30

Tok en liten kveldsjobb og ofret meg litt for vitenskapen. Målte 8-10 plasser rundt flere vinduer, på kjøkken, bad og sittegruppe. Både under og på sidene. Verdiene lå på 6-9%, men siden det er umulig å si noe om hva den er kalibrert mot i forhold til innvendige flater sier det ikke så mye, bare at verdien er lav.
Den samme verdien, 6-8%, målte jeg på innvendige sideplater til skap og sofa. Mao ikke noe spesiell høy verdi.

Sist endret av JanP den Man 20 Sep 2010 - 22:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:38

Sjekk i spikerteltet eller et rom i huset med lignende klima og temp da. Tipper det kan bli litt lavere, men det beste er at det er tilsvarende.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Man 20 Sep 2010 - 22:45

Skal sette meg i bilen og kjøre til fastplassen og måle. Antar at jeg er tilbake innen 3 i natt. Ikke sitt opp og vent, da! lol! lol!

Som Jan Ole sier. Det er viktig at verdiene er omtrent i det samme leiet alle steder. Ligger de på 8% pluss-minus er det lite avvik. Bjørka inne måler 10-11%, og på hardved skal dette økes med 2%, til 12-13%. Cool
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: er sommer fortelt mindre en vinter telt ???   Today at 4:01

Til Toppen Go down

er sommer fortelt mindre en vinter telt ???
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1