CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
gtfossum
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 32
Registration date : 04.05.2008

PosteTema: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 16:28

Jeg sitter og tenker med lengsel tilbake på den gamle Porta Pottien. Ålreit, Porta Pottien hadde ikke hjul. Den var et slit å få fraktet til tømmeplassen. Ikke var den aerodynamisk formet heller og så malplassert ut selv om den var i sitt rette element på badet.

Ingen hadde vel egentlig tenkt på at det skulle plasseres en do på badet. Det var oss caravanfanatikere som absolutt skulle ha med slik luksus. Resultatet var at det kunne bli rene morgengymnastikken å få vasket seg på badet på det gulvarealet som var igjen etter at doen hadde tatt sitt. Hos oss måtte vasken vippes opp for å få plass til den trengende med noen velplasserte drypp rett i rumpesprekken som resultat.

Tømmeritualet var et kapittel for seg. Først måtte fluktveien ryddes. Doen måtte demonteres og 20 liter med potensiell magashau måtte bæres ut gjennom hele vogna og forteltet med frykt for å søle på gulvteppet eller infisere middagen under oppseiling.

Men Porta Pottien sviktet oss aldri og den var alltid tett. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg nærmest måtte løfte i Porta’en for å få plass til den siste slanten og smekke igjen spjeldet. Aldri har den sluppet så mye som en dråpe ut igjen av den grunn. Ei heller under kjøring og det til tross for at doen angivelig skulle ha eksplodert i høyden på grunn av manglende trykkutligning.

Riktig nok gikk det galt for mine foreldre. Doen ble stående i campingvogna vinteren over – med innhold. Blant vårens mange dufter kom det også en nok så uønsket stank fra baderommet i vogna. Men badegulvet var jo av typen tett plastpanne med et lite sluk. Dermed var det bare å dra ut proppen og etter en litt grundig vask var vogna klar for ferietur. Doen ble reparert med limpistol. Det holdt i mange år.

Hvem var det egentlig som fant ut at do og baderom i campingvogna ikke bør lages på denne måten? “Nei, nei, tett må det ikke være! Dokasetten må ha mange hull der det kan sitte gamle pakninger som får dårlig vedlikehold og følgelig lekkasje. Doenheten må for all del ikke plasseres oppå ei “bunnpanne”, men plasseres direkte på gulvbelleget. I tillegg må doenheten være åpen i begge ender og ha mange luftehull slik at eventuelle lekasjer renner rett ned på gulvet og ut i vogna slik at mest mulig skade oppnås.” Det må ha været en desperat salgsavdeling i en nær konkursrammet campingvognbedrift som bestilte dette produktet en gang.

Her om dagen fikk jeg beskjed om at doen lyste rødt. Ungene hadde lagt seg for en stund siden og jeg var bare ute en “kort” stund og hentet en tom dokassett og vekslet et par ord med naboen. Alt var stille i vogna. Når jeg så kommer inn igjen røsker jeg intetanende ut den fulle dokassetten. Dette skal gå io en fei. Jeg er jo tross alt, etter mange år i bransjen, blitt en habil dotømmer.

Jeg skjønner imidlertid raskt at noe er galt. Jeg hører vann. Jeg begynner også å lage lyder. Kona prøver å lette stemningen noe med å komme på at guttungen visst akkurat har vært på do i halvsøvne. Og denne informasjonene får jeg nå??!!! Vannet fosser. Det strømmer ut over kassetten og ned på campingteppet og drikkeflasken som jeg hadde slengt pent fra meg tidligere på dagen. Men det meste blir igjen inne i vogna - under doen! For å få tørket opp må halve badet demonteres. Jeg lover at skjer dette en gang til kommer badet til å bygges om, med gammeldags Porta Potti.

Dotrøbbel var nemlig gjennomgangstema i fjor også. Etter flere uhell med smekkfull do og lekkasje gjennom trykkutligningsventilen med demontering av badet som følge, fant vi til sist ut at denne typen doer trenger jevnlig vedlikehold for å fungere optimalt. Det var vi ikke vant til fra Porta Pottien.

Jeg har begynt å spekulere. Hva kan gjøres med denne lumske innretningen i vogna. Åpenbart er vedlikeholdet, mer nøktern bruk og gode rutiner et bra sted å begynne. Men hva med den tekniske løsningen, hva kan gjøres med den? Før eller siden gjør sikkert noen en feil igjen. Jeg har tenkt på å legge en byggeplast i bunnen og klistre den opptil veggene rundt do enheten med karosserikitt, men jeg antar at kondensproblemene fort kan bli større enn vannsølet fra ett og annet uhell. Det eneste farbare jeg har kommet til er å klistre en byggeplast til nederste del av den åpningen på doenheten som vender inn mot innerveggen i dorommet. Videre vil jeg tette hullene der lokkene på de to brønnene i bunnen av enheten stikkes inn, med karosserikitt (synes ikke jeg kan lime alt igjen med Tec7 heller). Men åpningen ut mot tømmeluka vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med og tenker tilbake på herlig bekymringsfrie dager med gammeldags Porta Potti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 16:51

Godt skrevet. ler så jeg griner her. Har heldigvis ikke dine erfaringer. lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 20:14

Good one Very Happy Laughing lol!

Noen betraktninger rundt hva slags guffe som er best å smøre på pakningene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 20:14

Shit in = shit out...? eller... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 22:50

Hmmmm....... tror jeg beholder Biltema-doen en stund til..... lol!

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Fre 16 Jul 2010 - 22:51

vil tro at en eller annen spesialsilikon kan gjøre susen med disse pakningene, uten at jeg tør garantere at det er rett stoff

Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Lør 17 Jul 2010 - 18:26

Har ikke vert så uheldig, men har sett og følt på den potensielle faren. Ler også så jeg griner, i tillegg til at det står ett titalls svensker og kikker i min retning her nå.....

Hva kan gjøres? Gode rutiner, ikke snakke med naboen under sånne prosedyrer, uansett. Involver en voksen og pålitelig person som oppholder seg på innsiden under prosjektets gang.

Ellers er det bare å si, lykke til til dere og meg selv.

Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Søn 18 Jul 2010 - 0:26

Thetford foreskriver sitt eget smøremiddel for pakningene som jeg antar egentlig er silikonolje. Imidlertid kan olivenolje også brukes i følge Thetford. Andre vegetabilske oljer kan ikke brukes. Har selv brukt olivenolje de par gangene jeg har smurt pakningene, da dette er lettere å få tak i, men silikonolje holder nok lenger. Hyggelig at mine betraktninger faller i smak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Søn 18 Jul 2010 - 0:55

"smak" var vel kanskje ikke det beste ordet å bruke i akkurat denne sammenhengen lol! lol! lol! lol!

Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Søn 18 Jul 2010 - 1:06

Jan skrev:
"smak" var vel kanskje ikke det beste ordet å bruke i akkurat denne sammenhengen lol! lol! lol! lol!
lol! lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Søn 18 Jul 2010 - 16:25

Det var på vår første tur, med en nyinnkjøp Camper, med et flott bad langs senga. Vi hadde brått blitt eiere av en Caravan og dro på var første tur inn til Sverige. Det var sent på ettermiddagen er fredag i starten av juli, og det var godt og varmt og alt lå til rette for vår livs ferie (neste da).

Vi fant et plass litt utpå natta ved siden en jernbanestasjon og slo oss til som nesten fricampere. Jeg gjorde, som vi menn er så priviligierte å ha muligheten til; gå bort til nærmeste busk og slenge ut snabelen og gjøre unna kvelds- og morgentoiletten på enkelt og rasjonelt vis. Værre var det ikke med den saken. Men kona, hun sliter litt av og til. Og som naturlig var ville hun bruke toilettet i vogna, og ble da den første til å ta denne Thetfordsaken i bruk.

Når familien kjøper en Caravan er det jo naturlig at det er far som får den nødvendige tekniske gjennomgang og får en førstehånds kjennskap til det daglige liv i en Caravan. Slik var det også hos oss.

Vi skulle til å dra da kona sa at hun ikke fikk spylt ned toilettet, det virket som om noe hadde kilt seg. Så vi måtte dra med ei utømt potte videre inn i den forgjettede ferieland. Vi begynte, som naturlig var, å se etter en som kunne hjelpe oss med betjening av Thetford'n.

Litt utpå dagen ankom vi en liten by der det var en forhandler av Kabe og Polar. Far gikk inn og forklarte sitt ærend og fikk lovnad om rask hjelp. Etter litt tid kom det en pent antrukket kar ut for å bistå oss førstegangscampere. Han var selger, men med mange år i bransjen visste han da et og annet om hvordan det tekniske fungerer. Han konstaterte rask at kasseten så ut til å sitte fast, men han demonstrerte for oss hvordan vi måtte løfte håndtaket i kassettens nedre del og trekke til meg. "Slik" sa han og rykket litt hardere enn forrige gang. Og med ett løsnet kassetten. Kona hadde som nevnt, ikke fått lukket spjeldet i bunnen. Resultatet var, som naturlig var, at når kassetten ble dratt ut forsvant innholdet ned i det åpne hullet og ut gjennon luka sammen med kassetten.

Og resultatet? Mor fikk lære seg å vaske toalettets nedre, innvendige deler, far fikk et innblikk i campinglivets mindre trivelige sider. Og selgeren? Han fikk med seg en godt utvalg av konas aften- og morgentoilett over sine ganske korrekte kläder.

Vi reiste raskt videre. Og har aldri stoppet der siden.
Til Toppen Go down
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Ons 21 Jul 2010 - 1:34

Så da er det altså ikke bare vi som har opplevd dette. Tenkte det nok. Konstruksjonen er rett og slett alt for gjennomtenkt til ikke å gi resultater.

Her var det vel strengt tatt selgeren som dummet seg ut, men han fikk jo også som fortjent.

Med fare for å være alt for negativ: Hadde det vært meg hadde han nok fått beskjed om å rydde opp etter seg selv. Er nok så lei av forhandlere som ikke helt vet hva de driver med.

Det hører også med til historien jeg startet med at vi forsøkte å få tak i nye pakninger til den gamle dokassetten. Jo, da, det var ikke noe problem. Kona fikk et pakningssett og det var helt sikkert det riktige. Det fantes nemlig ikke noe annet. Konklusjonen på en slik påstand må jo være da at Thetford bare lager pakningssett til noen av sine dokassetter. Hos oss passet nemlig settet ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Ons 21 Jul 2010 - 2:14

Og: Nei, Jan, smak var nok ikke akkurat beste ordvalget (:-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.   Today at 19:42

Til Toppen Go down

Betraktninger over fremskrittet innen toaletteknologien.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1