CARAVANFORUM

caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 
 

 Kulevekt hobby 650 kfu 2004

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
rtoevik



Male
Antall Innlegg : 16
Age : 37
Localisation : Fræna
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 5:22

Hallo alle Hobby eiere.

Vi skal for første gang på Vognferie med vår første campingvogn. Jeg lurer i den forbindelse på hvilket kuletrykk andre sjåfører i landet kjører rundt med.

Vi kjøpte en 2004 Hobby 650 KFU. Den har standard WS3000 drag og ikke noe spesielt ekstrautstyr som skal påvirke kjøreegenskapene, bortsett fra batteriet som står under rundsitteren på babord side.

Jeg har vært å prøvd vognen å synest den kanskje var litt vinglete, men det skyldes nok min totale mangel på erfaring hva angår det å kjøre med vogn. Jeg vet forresten ikke hva kuletrykket var når jeg var ute å kørte.

Trekkdyret er en Mitsubishi outlander 2007 modell.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 7:11

Den vogna kan vere veldig god å kjøre om alt er riktig.
4,5bar i dekkene, et kuletrykk på ca 90kg om du kan og eller ikke store vektansamlinger langt vekke fra akslingene.
Hadde sykkelstativ bakpå en sånn, men det brukte jeg minst mulig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 9:08

Et lite tips som jeg bruker for å balansere vogna riktig. Jeg har 2 vannkanner som er på 10 liter hver. Disse fylles og plasseres i gasskassen, da vogna mi er noe lett i forkant. Om jeg har ekstra last med er det bare å bruke den ene f.eks. Enkelt og greitt, og vannkanne må en jo ha med seg. Kjøpte et reservehjul også, men dette er noe romstort så det blir ofte plassert inne i bilen.

Og husk lufttrykket i trekkbilen, jeg har lagt på et par pund. Ser ikke noen ekstra slitasje på dekkene. Mulig at det er innbilning, men jeg synes at bilen blir bedre å håndtere.

Har ei gammel badevekt som jeg bruker å sette under støttehjulet. Legger på minst 80 kg, da bilen er litt høy og ikke siger ned noe særlig selv om jeg står på kula i tillegg. Og husk at trykket minker under kjøring. Men hvilken vekt du skal legge deg på krever litt prøving.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 9:21

Bruker å sjekke vekt med denne, http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt.php?page_id=990&produkt_id=13734&txf_sok=vekt

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 9:50

Så litt vond ut, men.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!


Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 44
Localisation : Soliferåsen eller Røldal
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 9:54

Det er tyngst for ryggen når jeg må løfte draget... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!


Male
Antall Innlegg : 788
Age : 50
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 10:09

Støtter Jan Ole i det han sier, men legger også til at det kan være godt å ha nok trykk på bakhjulene på bilen også, så om du har plass til forteltet i bagasjen er det et tips. Et par pund ekstra i lufttrykk i bakdekkene hjelper også på stabilitet.

Jeg kjører jo en 650 kmfe og den er stødig som et tog, så det må være mulig å få til på en kfu også!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 13148
Age : 49
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 11:07

Glemte det med dekkene på bilen, men der kjører jeg alltid med maks trykk utfra hva som står på dekket, dette gjelder 245/45-17.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Caravelle 2,5 Tdi 4motion -09
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 11:36

Jan Ole skrev:
Så litt vond ut, men.....

Skjønner at du ikke ville putte den under baken, Jan Ole. Kanskje denne passer bedre for en tander bakstuss:



Tar riktignok bare 5 kg om gangen, men det er bare å veie flere ganger og legge sammen!
Til Toppen Go down
rtoevik



Male
Antall Innlegg : 16
Age : 37
Localisation : Fræna
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 13:13

90 kg på kula skal prøves når jeg kommer hjem. Skal bli spennende å se om outlanderen liker det:-)

Lars Egil, Har bestilt slik Towbar fra Maxfritid. Regner med min kommende frue har hentet det innen jeg kommer hjem.

Det med ekstra trykk i bakdekkene hørtes slettes ikke dumt ut. Mener jeg har lest i instruksjonsboken at man faktisk skal øke dekktrykket når den brukes som 7 seter. Blir ca samme ekstra vekt med 2 passasjerer som vogn og feriepakkenelliker.

Har sett at det skal være 4,5 bar i dekkene på vogna, har ikke sjekket dette enda. Ærlig talt høres 4,5 bar ut som veldig mye men det er sikkert dimensjonert for det?!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 15671
Age : 43
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 13:31

kjører alltid med 10-15% ekstra trykk i dekkene, og som oftest blir det litt mer enn det som står i vognkortet, men sørger for å holde meg under maks til dekka
bilen blir mye bedre å kjøre, og er mer stødig på veien både med og uten nedlessing
kjører ganske mye, og nokså friskt i svingene, og har tidligere vært plaget med slitte kanter på dekkene både ute og inne
detter er et ikke eksisterende problem lengre med mer luft
og jo breiere dekkene er jo viktigere er det å mate på med ekstra lufttrykk selv på tom bil fo å ungå kantslitasje, selv om trykket i utgangspunktet er riktig
det er svingkjøring, gjerne med bagasje og vogn bakpå som virkelig setter fart i kantslitasjen
moderne dekk i dag er ofte såpass tynne sider på at det er ikke like mye hjelp å få i selve dekkonstruksjonen som det en gang var, slik at det er dekktrykket som i større grad stabiliserer dekket sideveis
mulig noe klønete forklart men håper det er mulig å forstå

_________________
Ford Clubwagon 91 modell, gammel traver, så nå mangler bare vogna bak Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rtoevik



Male
Antall Innlegg : 16
Age : 37
Localisation : Fræna
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 13:40

joda, godt forklart. Kjører med 225-65/18. Er ikke sikker pådekktrykket akkurat nå eller hva det skal være men det skal jeg sjekke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR


Male
Antall Innlegg : 15671
Age : 43
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 13:43

er bilen over 1500 kilo så anbefaler jeg å gå helt opp mot 40 pund i dekka på fast basis med den dimensjonen

_________________
Ford Clubwagon 91 modell, gammel traver, så nå mangler bare vogna bak Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Ons 16 Jun 2010 - 21:57

Fikk litt sjokk i kveld da jeg skulle sjekke kuletrykket i kveld. Badevekta, som går opp til 120 kg, snurret rundt og stoppet på 10 kg. På søndag hadde jeg problemer med å få nok trykk, og jeg hadde ryddet bort ting som skulle tilsi at trykket ble lavere. Først skjønte jeg lite, så skjønte jeg enda mindre. Først når jeg ikke skjønte bæra kom lyset: jeg har parkert vogna på en ujevn plass utenfor tomta, og høyre bakhjul står på en ujevnhet. Og dermed bikker den vogna ned i fremkant. Og kuletrykket øker. Til litt over 130 kg. Ikke rart at det var tungt å løfte opp vogna!


Moral: tenk før du sjekker kuletrykket.
Til Toppen Go down
Sponsored content




PosteTema: Re: Kulevekt hobby 650 kfu 2004   Today at 10:35

Til Toppen Go down
 
Kulevekt hobby 650 kfu 2004
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: