CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Ny i forumet

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
kokos

Antall Innlegg : 3
Registration date : 03.06.2010

PosteTema: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 22:28

Hei

Jeg er ny eier av en knaus 500 sport 07 modell..Fin vogn å dra rundt med, som vi også har kjøt den som Smile Har zafira 120 hk diesel å dra med, denne har lov å dra 1400... dette er også totalvekta på vogna... har ikke problemer med den i hvertfall.

Har en del spørsmål jeg håper å få svar på. jeg tenkte jeg skulle slippe å dra rundt på tunge klosser til støtte beina...finnes det noe alternativ? mener jeg så et sted noe som liknet på blå isopor (litt tykke) eller finnes noe annet? Har det noen innvirkning på stabiliteten hvis man kjører med vann på tanken? har lest et sted at det finnes en måler til gassflasken som man kan lese av hvor mye gass det er igjen... Virker den fint i så fall? (litt dumt og plutselig være uten gass) Bruker kjøleskapet mye gass når vi bruker det? Har også en lett knirk på kula... har hørt at man ikke skal smøre al-ko kobling..hva gjør jeg da ? er jo litt irriterende Smile Jeg har automat kasse på bilen, noen har sakt dette ikke er bra... i verste fall kan det bli girkasse ras Shocked andre igjen sier det er tull ? Tenkte også å spørre om det finnes en billig internett butikk noe sted som selger utstyr til campingvogn

Ellers er nok dette et forum jeg kommer til å følge nøye, sikkert mange tips å få

Takker på forhånd for svar

PS! Har også lagt inn poier til norske campingplasser på min gps.... dette gikk fint og ligger under tilllegg... tenkte også jeg skulle legge inn svenske... men det gikk ikke gitt... det ser ut som de blir overført med poi loader... men finner de ikke igjen noe sted Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 22:52

Velkommen! Her var det mange spørsmål Wink

Kan ikke svare på alt, men, det kan godt merkes hvis man kjører med vel halvfull tank. Noen liter går nok bra. Skal være noen slags klistremerker til å sjekke gassmengde, men tryggeste er nok å riste på flaska. Jeg har ikke kjørt kjøleskapet på gass, men innbiller meg at det trekker en del. Ikke smør kula. Ta heller litt sandpapir og "slip" av all evt lakk på kula. Automat og vogn er ofte ikke en bra kombinasjon, spesielt ikke på VAG. Vet ikke med Opel. Har du oljekjøler på kassa?? Nettbutikker er det mange av, søk litt bare!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 22:54

Isopor (hvit, rosa og blå) er ikke spesielt trykkfast. Men det går sikkert bra med en trekloss under beina for å fordele trykket litt.

Vi har som regel 10 liter vann på tanken når vi kjører. Kjekt å ha underveis, men her er det kuletrykket som bør bestemme om du skal ha og evt. hvor mye!

Vi bruker kompositt flasker på sommeren. Ser hvor mye det er igjen hver gang vi åpner gasskassen.

Kulen skal være helt tør med stabilisator kobling. Knirk forsvinner når du sliper bort rust og renser kulen med rødsprit!

Kjøleskapet bruker veldig lite gass. Maks 13,5 gram i timen på et vanlig 100 liters skap.

Poi på alle campingplasser i Europa finner du her: http://archiescampings.eu/dan1/

Har du lagt de svenske poi i samme mappe som de norske, skal poiloader også overføre de!!

EDIT: Rettet 135 gram til 13,5 gram. Er det en gramatisk feil når det mangler et komma Rolling Eyes

Sist endret av jkl den Tor 3 Jun 2010 - 23:32, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 22:56

135 gram i døgnet vel?

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 22:58

Jan Ole skrev:
135 gram i døgnet vel?

Embarassed var ca. det jeg mente, ja!!

EDIT:
Blir bare mer og mer tullete:

JEG MENTE MAKS 13,5 GRAM I TIMEN (300 GRAM I DØGNET!!)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:12

Er det noen her som har tatt en 5 cl for mye eller? Dette er maksverdier, er det kjølig ute så går det vel litt mindre antar jeg.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 2881
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:26

Men om døra står på gløtt går det litt mer Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Hovedside
kokos

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:27

vel...nå gikk det mye i kjøleskap... hadde jo mye annet også
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:34

ArneO skrev:
Men om døra står på gløtt går det litt mer Wink

JA, men bare til du får kjølt ned omgivelsene, så går det mindre igjen Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:35

Angående styrofoam og vekt: Med litt fugeskum, og en bit kryssfiner og styrofoam så har du lette klosser til bruk under labbene. Volumet kommer du ikke utenom, men vekta kan du redusere litt om du har behov for det.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ny i forumet   Tor 3 Jun 2010 - 23:48

300gram/døgn gir 160watt. Det er vel ikke urimelig, men sansynligvis "maksverdi" tenker jeg.

Vis Medlemmets Profil
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: Ny i forumet   Fre 4 Jun 2010 - 2:07

Hei!

Jeg er en av de som har benyttet blå isopor - Trykkfast type. Det fungerer det! Er jo ikke like bra som treklosser, men bra nok.

Største problemet slik jeg ser det er at man veldig ofte må sveive labbene for mye ned om man ikke har klosser. Ved å ha klosser (i dette tilfelle isopor av trykkfasttype) blir labbene stødig(ere)

Labbene synker 3-4mm ned i isoporen når man sveiver ned labbene.

Er jo bare å prøve, så får du vurdere selv. Jeg var på en byggevare og fikk tak i blå isolitt som var benyttett i pakking.

Tommy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 506
Registration date : 29.08.2008

PosteTema: Re: Ny i forumet   Fre 4 Jun 2010 - 7:08

Jeg kjører med automat, med en Audi A6. kjener en som kjører en Passat med samme motor, og automat. Jeg har en Adria 663UK, og han andre har en Hobby 720. Det skal ikke være noe problem å kjøre med automat, men man må vite hva man gjør, og ikke røyne girkassa for hardt. Audi har original oljekjøler på sine kasser. Har du tiptronic, anbefales det å bruke den når man drar vogn, da slurer man mindre på girkassa. jeg har elektronisk giring på rattet, og det er glimrende når man kjører i tiptronic. Men pass på å ikke kjøre med for gammel girolje. Jeg skfter på 50000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kokos

PosteTema: automat   Fre 4 Jun 2010 - 10:53

jkl skrev:
Isopor (hvit, rosa og blå) er ikke spesielt trykkfast. Men det går sikkert bra med en trekloss under beina for å fordele trykket litt.

Vi har som regel 10 liter vann på tanken når vi kjører. Kjekt å ha underveis, men her er det kuletrykket som bør bestemme om du skal ha og evt. hvor mye!

Vi bruker kompositt flasker på sommeren. Ser hvor mye det er igjen hver gang vi åpner gasskassen.

Kulen skal være helt tør med stabilisator kobling. Knirk forsvinner når du sliper bort rust og renser kulen med rødsprit!

Kjøleskapet bruker veldig lite gass. Maks 13,5 gram i timen på et vanlig 100 liters skap.

Poi på alle campingplasser i Europa finner du her: http://archiescampings.eu/dan1/

Har du lagt de svenske poi i samme mappe som de norske, skal poiloader også overføre de!!

EDIT: Rettet 135 gram til 13,5 gram. Er det en gramatisk feil når det mangler et komma Rolling Eyes

---------------------------------------------------------------------------

Jeg vet ærlig talt ikke... Ringte Opel og de sa at dersom det hadde vært noe problem hadde de hatt mange inne med problem. De har solgt masse automatkasser i Zafira kombinert med diesel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny i forumet   Today at 4:54

Til Toppen Go down

Ny i forumet
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1