CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Eber/webasto dieselvarmer? Evt. ren 230V varmer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 163
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Eber/webasto dieselvarmer? Evt. ren 230V varmer   Tir 1 Jun 2010 - 20:28

Hei!
Kjører vel med eldre vogn enn de fleste her, og har funnet ut at jeg ikke vil ruste opp gassanlegget.
Har allikevel lyst på noe varme i vogna, rør/ radiatorer bak benkene har jeg jo, så noe annet må monteres fremme på draget.

Lurer på webasto/eber dieselvarmer. Styrt av termostat inne i vogn, med sirkulasjonspumpe. Denne kan jo f.eks forsynes fra en båttank.
Slike varmere er jo vanlig i bobiler.

Alternativ to er en 230V varmer. Enten en bitteliten bereder + pumpe eller en gjennomstrømningsvarmer.
Gjennomstrømningsvarmer er kanskje det greieste, da den inneholder mmindre vann= mindre vekt. Men de har jo normalt svært høy effekt. De er alternativet kanskje å lage seg en liten varmer selv, VVB element med overopphetningstermostat montert i rustfritt rør med inn/ ut rørstusser. Koble dette opp med pumpe og en ekspansjonstank. Og selvsagt termostat i vogna. Andre her på forumet som har styrt med slike Reodor Felgen løsninger?
For ordens skyld, jeg er elektriker og skal nok klare å få den delen helt i henhold...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Eber/webasto dieselvarmer? Evt. ren 230V varmer   Tir 1 Jun 2010 - 20:58

Har omtrent det du beskriver i spikerteltet, bruker en termostat fra vvb med drift og sikkerhetstermostat, har en romtermostat som styrer pumpa. Rustfri tank, funker som er skudd.

Systmet har ikke konvektorer, men er et rent gulvvarmesystem.

Hm, kanskje eg skulle utvidet til kombinasjon?

Vis Medlemmets Profil

Eber/webasto dieselvarmer? Evt. ren 230V varmer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1