CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Vintererfaring med Hobby 650 KFU

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Tor 25 Feb 2010 - 23:58

Tenkte å dele litt av den vintererfaringen vi har med denne vogna.

PS! For å unngå å starte en stor diskusjon (igjen) om kvalitet på Hobby og Alde kontra Truma vil jeg presisere at dette innlegget ikke er ment som noen sammenligning om for å finne ut om denne vogna er bedre eller dårligere enn andre vogner. Det er en subjektiv vurdering av slik vi opplever den til vårt bruk og som tips til andre som vurderer en slik vogn.

Vogna er en 2008 modell med ”norske spesifikasjoner” deriblant elektrisk gulvvarme, og den er i tillegg utstyrt med Alde 3010 sentralfyr med digitalt styringspanel og både 230V og 12V sirkulasjonspumpe.

Vi har brukt vogna en del vinterstid ned mot 25 kuldegrader.

Litt om konstruksjonen av vogna med tanke på varme og luftsirkulasjon
Det er meget bra med konvektorer rundt i hele vogna, nesten sammenhengende også inne i skaper og kjøkkenbenk. Det er store luftinntak i gulvet i fronten og under dobbeltsenga. Taklukene virker til å gi bra lufting selv i lukket stilling.
Dobbeltbunner under dobbeltsenga og i sittebenkene og plater på veggene nede i senga og benkene som leder luftstrømmen gjennom konvektorene og opp langs veggene. Dobbeltbunnene er spinkle så om de får veldig stor punktbelastning så synker de ned, men dette er ikke noe problem så lenge man er oppmerksom på det. Solide plater langs veggene og bak puterygger som sikrer at luften kan sirkulere. Puteryggene i salongen går derimot over platene så her er det mulighet for å hindre luftstrømmen.
I overkøya på barnerommet sitter plata så høyt opp mot en kant i taket at luftstrømmen stoppes. Dette har jeg modifisert ved å løsne trekket og kappe av noen cm av plata. Ved dobbeltsenga er det veldig liten spalte mellom plata og veggen. Også her har jeg gjort en liten modifikasjon og økt avstanden ved å legge mellom en tynn lekt ekstra på de originale distanseklossene.
Temperaturen i sovedelen ligger noen grader under temperaturen i stue og kjøkken. Dette er en detalj vi setter pris på da vi liker å ha det litt kaldere der vi skal sove.
I toalettrommet er det bare en liten konvektor som er plassert slik at det blir lite naturlig gjennomstrømming av luft. Den er utstyrt med dobbel vifte for å bøte på dette, men viftene lager lyd så de bruker vi aldri. Toalettrommet er derfor det kaldeste stedet i vogna. Her har Hobby et vesentlig forbedringspotensiale på vognene med Alde. Selv om badet er lite og meget kompakt er det muligheter for å gjøre dette mye bedre.

I skapene er det ikke tenkt så mye på gjennomlufting.
I de høye klesskapene kan lufta stige opp bak hyllene, men hyllene ligger løse og har ikke kanter som stopper klærne i bakkant så det er veldig lett å stoppe luftstrømmen.
I noen av overskapene er det små spalter så lufta kan komme inn, men ingen av overskapene har utlufting i toppen.
Det store klesskapet midt i vogna er for øvrig ypperlig til tørking av, sko, klær og håndklær fordi Alde´n er plassert i bunnen av dette skapet, som også har noe utlufting i toppen.
Det er heller ingen utlufting inn mot veggen i benkeplata på kjøkkenet.
Gardinkassettene har ingen huller i toppen så lufta kan ikke strømme gjennom kassettene. Dette resulterer i kondens nederst på vinduene om blendingsgardinene er nede, spesielt på kjøkkenvinduet og på de små vinduene ved køyesengene.

Vi setter opp alle skapdørene når vi reiser fra vogna slik at de blir varmet opp sammen med vogna. Når vogna er oppvarmet og i bruk er det kaldere i overskapene enn i rommet, men vi har ikke opplevd noe kondens eller råme i skapene. Vi stenger heller ikke blendingsgardinene på vinduene og taklukene helt når vi reiser fra vogna for å få minst mulig kondens på vinduene og i vinduskarmene.

Isolasjon og fyring
Vogna er dårlig isolert. Pga at vi bruker 1500W i spikerteltet kjører vi Alden på bare 2kW. Når kvikksølvet kryper under minus 10 må vi spe på med gass i vogna. Med kun elektrisitet sank tempen på glykolen til 46 grader og da blir det ikke mye varmekomfort i vogna. Styringspanelet prioriterer elektrisitet så gassen slår bare inn en gang i blant. Gassforbruket er ikke avskrekkende. En 11 kg varer mange helger selv om det er kaldt.

Når gulvvarmen ikke står på blir gulvet iskaldt i løpet av kort tid. Vogna er originalt utstyrt med heldekkende tepper. Disse hjelper noe, men gulvvarme er et must for vintercamping. Gulvvarmen dekker oppholdsrommet og noe av soverommet. Bak i vogna på barnerommet samt på badet er det ikke gulvvarme, men her er det små gulvflater så det oppleves ikke som noe komfort-problem.
Siden vi har kjøleskap i spikerteltet bruker vi ikke kjøleskapet i vogna. Har derfor lagt inn Rockwool i luftelukene til kjøleskapet i tillegg til vinterdeksler utvendig. Dette hjalp betraktelig på trekken på gulvet foran kjøkkenbeken. Med kjøleskapet i drift ville nok trekken blitt mindre siden varmen som kjøleskapet genererer ville fungert som en kuldesperre.

Vann og avløp
Bruker alt av tekniske innretninger i vogna vinterstid. Varmt og kaldt vann, toalett osv. Vannslangene er festet på konvektorene så de fryser ikke. Har hatt problem med frysing på ett punkt en gang: Under dobbeltsenga er det 3 store luftinntak rett under konvektoren. Der fikk vi en liten ispropp i varmtvannslangen for den lå ikke godt nok inntil konvektoren på akkurat dette punktet. Nå er den festet og etter det ingen problemer. Tømmer vannsystemet etter bruk ved å tømme vanntanken og åpne krana for tømming av bereder. Når begge tankene er tomme blåser jeg i kjøkkenkrana med hendelen på helt varmt og helt kaldt til jeg kjenner at slangene er tomme og hører at det kommer luft ut av berederen. Det tar noen minutter for det er lange slanger. Lar alle vannkraner og tappekrana på berederen stå åpen når vi drar.

Avløpet fryser ikke. Fra kjøkkenet går det rett ned og ut. Fra badet er det litt fall på røret som går på tvers under vogna og er koblet sammen med avløpet fra kjøkkenet, slik at det ikke blir stående vann i røret.

Utvendig
Luka til gasskassa har absolutt potensiale for forbedring. Det smelter mye snø på taket som renner ned over fronten og fryser til istapper på gasskassa. Det i seg selv er ikke noe problem, men luka er hengslet så langt opp mot vinduet at jeg er redd for at isen skal bryte ”under” frontvinduet så det sprekker. Håndtaket på luka er av en type som spretter ut når den ikke er låst. Når vi bruker vogna står gasskassa som regel ulåst og da fryser det is i leiet til håndtaket som hindrer at det kan trykkes inn igjen. Da forblir gasskassa ulåst. Løsningen på dette blir sannsynligvis å bruke et trekk over gasskassa om vinteren.

Puuuhhhh – dette ble jo reneste stilen. Og jeg som skrev at jeg bare skulle dele litt

Til slutt
Vår erfaring med denne vogna er at den fungerer godt til vintercamping slik vi bruker den, dvs plassert i lavlandet i tørt og kaldt klima og med moderate mengder snø. Vogna oppleves som god og varm med et godt inneklima dersom man tar noen enkle forholdsregler mht skap.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 26 Feb 2010 - 9:29

Saklig og grei fremstilling. Det er vel ingen problemer med å si at alt ikke fungerer i ei vogn, håper at du ikke får ei "skyllebøtte" om kvaliteten på Hobby, lurt å si ifra før.

Alle vogner har sine begrensninger, spesiellt kommer det frem under vinterbruk. Skal man ha ei vogn som fungerer godt om vinteren uten frostproblemer må man øke isolasjonstykkelsen og legge vannrør på en helt annen og ukonvensjonell måte enn det gjøres i dag. 5 cm styrofoam isolerer like godt i ei nordisk vogn som i ei tysk vogn. Problemet er at det er en tysk produsent som bruker styrofoam (korriger meg om jeg tar feil). 10 cm skulle ha vært en oppsjon, men er sikkert umulig å få til i praksis.

Kjøper man et hus som er bygd på 50 tallet f.eks bør man ikke bli overrasket over at vinduene trekker og at det er gulvkaldt. Og kjøper man ei campingvogn med 4-5 cm tykke vegger og gulv blir det nødvendigvis noe kaldt i deler av vogna når det begynner å bli under -10 grader, uansett i hvilket land den er produsert i.

Vi har også parkert vogna i lavlandet, tror vi har hatt -15 som det kaldeste. Snømengden er bare 10-15 cm, men blir ikke liggende så lenge. God vinterferie!!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 26 Feb 2010 - 9:52

tror dette innlegget om vintercamping i hobby seiler opp blant topp 10 av de mest seriøse, informative, og saklige innlegg i den evigvarende debatten angående å kombinere vinter og hobbyvogner
greit å ikke bare få vite at "joda man overlever i ei hobby"
men også å få vite hvordan og hvorfor

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Søn 28 Feb 2010 - 15:56

Man overlever i alle vogner, men helt sikkert mye som både de som eier og kanskje fremtidige kjøpere av Hobby vil lære av.

sunny

Sist endret av JanP den Fre 28 Jan 2011 - 18:01, endret 1 gang
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 48
Registration date : 08.01.2011

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 17:39

vogna som vi har virker varm,er vannbåren varme type primus på gass og strøm 3000w.men va ikke veldig varmt når det nermet seg 30minus ute Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 18:20

30 blå grader? Da holder jeg meg hjemme selv om jeg har den beste vintervogna
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 18:29

he he.e kailt i Hemavan te tider:)er det noen som har erfaring med ISOCAMP te vinterbruk?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 18:42

Johnny skrev:

Bra at Vegard ikke henger her inne. Da hadde det glødet ganske fort, tror jeg. For du har vel jevn og lun varme over hele gulvet du også, Johnny?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 18:52

JanP skrev:
Johnny skrev:

Bra at Vegard ikke henger her inne. Da hadde det glødet ganske fort, tror jeg. For du har vel jevn og lun varme over hele gulvet du også, Johnny?

Helt jevn varme over hele gulvet

nesten
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 19:03

har ullsokka te gulvvarme:)delvis elektrisk gulvmatte. Embarassed
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Fre 28 Jan 2011 - 19:10

Hadde ei eldre hobby tidligere. Der la jeg inn elektrisk varmefolie og heldekkende teppe oppå.
Hjalp enormt det.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Vintererfaring med Hobby 650 KFU   Today at 15:06

Til Toppen Go down

Vintererfaring med Hobby 650 KFU
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1