CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Bjølseth 690

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:11

Gutter.

Og det er jo når man går bak fasadene at man virkelig ser det makaløse håndtverket til Bjølseth.Selvsagt er det flott det man ser og,men soliditeten ligger og der man vanligvis ikke kikker så nøye.

Det hendte jeg krabba oppunder og innunder i Bjølseth'ene bare for å kose meg med detaljene.

Har hatt masse dritt med en haug av andre vogner,mens Bjølseth'ene stort sett har vært prikkfrie.Slet jo endel med varmen i 690'en og det helv.. tanklokket.
Blir spennende å høre Harald,når du får inn en tempføler du kan få ut av "varmeskapet",om det hjelper.Jeg ble lei av å kalibrere og herje i tide og utide,for å få godvarmen i vogna.Det skapet hvor føleren sitter,lurer føleren med flere grader.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:14

joda kjøper alle dine argumenter og forstår deg godt,men tror for min del at ett annet merke vil bli en nedtur for meg. Men hvem vet,har vel egentlig for lite erfaring til å være bombastisk. Eneste er når ikke ungene vil være med lenger,Da har kona sett seg ut en kabe med to enkle,brede senger som ho kunne tenkt seg, men er ikke det for eldgamle folk da??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:18

Harald.

Jepp,det er for oldinger.

Senga vår på 140 er aldeles nydelig å ligge i,og er nok den beste senga vi har hatt noen gang i ei vogn.Og så er det nå koselig å kjenne varmen fra sin kjære på camping og da.Ligger man på hver sin side,så blir jo det litt stusselig.

Etter 24 år,liker jeg fremdeles å klemme og kose litt med min kjære,og enkeltsenger er uaktuelt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:25

ARVE skrev:
Harald.

Senga vår på 140 er aldeles nydelig å ligge i,og er nok den beste senga vi har hatt noen gang i ei vogn.Og så er det nå koselig å kjenne varmen fra sin kjære på camping og da.Ligger man på hver sin side,så blir jo det litt stusselig.

Etter 24 år,liker jeg fremdeles å klemme og kose litt med min kjære,og enkeltsenger er uaktuelt.
takk for moralsk støtte Arve:o) bedre med en stor dobbeltseng da:o) men dette er noen år til....kanskje det blir bobil når den tid kommer Grøss!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:27

Harald.

Og isolasjonsmessig,så er jo Kabe i samme divisjon som Bjølle.

Og når det gjelder kvaliteten på sofa/dinett/senger,så er og Kabe like bra.

Mer plast og enkle løsninger i oppheng av vegger og skap enn på Bjølle.

Disse berømte plastdingsene jeg alltid kritiserer,som holder skap og vegger på plass,sprekker t.o.m. opp på Kabene som har bad,som på Vegards vogn,innen de kommer frem til forhandler.

Lang vegg som beveger seg underveis,gjør at denne møkka ikke holder mål.Få skiten ut og bort.Dimensjoner så man kan kjøre med vogna !! Hørte dette fra forhandler.

Mange liker jo og interiøret i Kabe,selv om det er "fusketreverk" på interiøret.Er jo bare Bjøllene som har ekte tre i møbelfrontene.

Er liksom litt mer liv i det,enn i folien som konkurrentene har.

Vi trives ellers meget godt i Kaben,og har egentlig ikke tenkt så mye på 690'en,faktisk.

Savner 680M'en mer !!! Elska den vogna !!!!!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 16:28

Harald skrev:
ARVE skrev:
Harald.

takk for moralsk støtte Arve:o) bedre med en stor dobbeltseng da:o) men dette er noen år til....kanskje det blir bobil når den tid kommer Grøss!!

Harald.

Å nei,ikke bobil 'a !!!!! Nå kommer Vegard og jeg og snakker deg til fornuft her altså !!!!!!!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 29 Jun 2007 - 17:09

Harald skrev:
joda kjøper alle dine argumenter og forstår deg godt,men tror for min del at ett annet merke vil bli en nedtur for meg. Men hvem vet,har vel egentlig for lite erfaring til å være bombastisk. Eneste er når ikke ungene vil være med lenger,Da har kona sett seg ut en kabe med to enkle,brede senger som ho kunne tenkt seg, men er ikke det for eldgamle folk da??

Seperasjonsvogn kalles det.
Nei mi vogn skal ha ordentlig dobbelseng.
Enkeltseng og slik sovebrisk som var i mi hobbyvogn er forbudt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Tor 5 Jul 2007 - 22:12

Som seg hør og bør legger jeg inn noen bilder av denne vakre vogna... (igjen fra finn.no)

king
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pondus
BARON!
BARON!

Male
Antall Innlegg : 2000
Registration date : 28.03.2007

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 6 Jul 2007 - 9:54

ARVE skrev:
Harald.

Og blir det for trangt i Kabe'n Arve kan jeg anbefale Cabby's dobbelt seng på 200x 147 cm......... he he he.

Fra 2006 modell og nyere vel og merke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 6 Jul 2007 - 11:54

hei Ser dere diskuterer enkelt senger hehe!
i følge noen forskere i seinere tider så mener de at par som har egne senger og rom sover bedre og bevarer forholdet bedre hehe ikke skjønner jeg meg på det, men, de mener altså at man roter og vrir seg så mye at man får en dårligere søvn!! enn i egne senger hehe!
hvis det er sove man skal i senga da hehe!!!
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!

Male
Antall Innlegg : 2000
Registration date : 28.03.2007

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Fre 6 Jul 2007 - 12:43

Morten t skrev:
hei Ser dere diskuterer enkelt senger hehe!
i følge noen forskere i seinere tider så mener de at par som har egne senger og rom sover bedre og bevarer forholdet bedre hehe ikke skjønner jeg meg på det, men, de mener altså at man roter og vrir seg så mye at man får en dårligere søvn!! enn i egne senger hehe!
hvis det er sove man skal i senga da hehe!!!

Forskere er ikke som vanlige folk vøtt, bare det å finne på alt de forsker i er unormalt...... he he he....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 17:51

Var som sagt på service på torsdag med vogna,så nå håper og tror eg at eg kommer til å få ett problemfritt vognhold i mange år,med kun service og fukttester, Var veldig greit å få bekreftet at det ikke var vi som har brukt og kjørt vogna hensynsløst som har forårsaket disse tinga,man begynner jo å lure.........om det ikke bedrer seg nå skal vogna VEKK
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 17:58

Harald

Har du hatt irriterende trøbbel???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:04

Vel,gidder ikke nevne alt.men kan ta ett eksempel,samtlige skuffefronter har løsnet fra finerplatene!!! tenkte med meg selv at det er mulig vi bruker dette for hardt, helt til eg studerte hvordan stiftene eller krampene var festet..........viste seg at det var brukt for stort trykk når de var montert,noe som medførte at stiftene var slått nesten gjennom fineren, Tror eg har tatt alle barnesykdommer nå..............om ikke er min karriere som bjølseth-eier over,der er klart som blekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:06

Harald.

Vil du si noe mer om dette,eller er det dette vi har snakka om før ????

Håper at alt blir ok !!!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:18

Harald

Sånt hadde irritert meg grenseløst også.... Jeg har på min vogn kun skiftet en lader pga during, og skifta 230V pumpa pga during...

Pumpa hadde de aldri hørt om sånne feil på før, hverken på jømna eller her, på dennne pumpetypen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:25

Høres bra ut Vegard, men disse skuffefrontene hadde de hørt om før hos forhandleren fra tid til annen, og så har eg bordet som falt fra hverandre, gardinbrett,nasehjul,vannkran,ja lista er lang,men eg har faktisk tro på at problema er ferdige nå,for eg liker utrolig godt alle andre kvaliteter med vogna som for det meste er bedre enn andre,tenker spesielt på utstyret i vogna som stort sett har bedre spesifikasjoner enn andre vogner
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:28

Harald.

Shit......,dette går vel på den menneskelige faktoren,da de som skrudde sammen '07 modellene,allerede visste at fabrikken gikk konk,og at de ikke hadde jobb lengre.

Vet at min forhandler nevnte at de måtte justere og jukke og mikke litt mer på disse vognene,enn på tidligere Bjøller.

Min 690 var visst av de bedre sånn sett enn noen av de andre de hadde der.

J.... irriterende for dere dette her.Føler med dere !!!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:32

Harald

må bare spørre, er det "kroken vognene" som dette er befenget med, eller hva?? Jeg mener da vogner ferdigstillt etter konkursen, de som har engen chassisnr serie...

Jeg har vært borti tank-lokk problemer på vogner fra 06, men vet du, det andre der har jeg ikke hørt om....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:43

Skuffefronter sjedde visst fra tid til anne og ikke spesielt for konkursvognene,ble ikke skuffene også laget av brødrene "ett eller annet" altså en ekstern leverandør?? men okke som,tror eg får glede av vogna i mange år nå!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 11 Aug 2007 - 18:55

Harald

Det var vel et snekkerfirma på Jømna som leverte dette.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:03

Vegard,her er hva det står om 12 volt drift: VIKTIG Vær spesielt oppmerksom på at drift på 12 volt under kjøring krever at det er lagt opp kabel mellom bilens batteri og tilhengerkontakt via forskriftsmessig sikring på 16 amp. Kabelens tverrsnitt må være min 6.0 kvadrat.
Kjøleskapets effekt på 12 volt drift er 130 watt. Sitat slutt.
Dette står på side 15 i inst.boka,Gidder du å sjekke hva som står i din bok Vegard!! Spørsmålet mitt er hvorfor kan ikke dette være koblet til vognas batteri,man får jo lading fra bilen til dette batteriet med 13 polt kontakt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:39

Harald

Noe forskjell er det... for hos meg står dette på side 12... Men over det, så atår det noe om at det BØR tilkobles bilen og.... (ikke ordrett men noe i den dur)

Men.... dette kan du enkelt sjekke.

gå ut i vogna di, sett strøm op vogna, sett så kjøleskapet på 230V. du har da en grønn diode som luser ved siden av bryteren. Drar du så ut kontakten av vogna utvendig, så slukker denne. dvs at skapet ikke lengre har 230V tilgjenglig.

Vri så bryteren over på 12V. lyser det grønnt ved 12V, så er det 12V inn på skapet. for å kontrollere, så kobler du nå av batteriet.... da lyser det ikke lengre ved 12V på kjøleskapet..... fordi det ikke lengre er 12V tilgjenglig....

Jeg tror dette er skrevet, så du ikke skal tappe batteriet så raskt ned, for 130W er relativt mye, og tapper batteriet raskt. skal en da kjøre, og velger 12V som energikilde for skapet, så klarer ikke et vanlig batteri å yte nok. men ved sammenkopling med bilen, så går det...

Jeg bruker kun gass under kjøring, og 12V kun på lukkede ferger.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:46

Takker for svar vegard, vi har nok litt foskjellig kjøleskap,eg har en blå lampe som lyser fast når en energikilde er valgt,om den ikke er tilgjengelig står den og blinker,har prøvd uten hengerkontakt tilkoblet,med hengerkontakt tilkoblet og med hengerkontakt tilkoblet med motoren igang,men med samme resultat,den blå lampen står og blinker. så eg må nok trekke en kabel selv fra vognas batteri og til kjøleskapet om eg ønsker denne funksjonen, Tusen takk for bryderiet vegard.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:48

Harald.

Har du ikke Thetford kjøleskap ? Mener jeg hadde det på min 690.Var vel nytt av året den typen der.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:52

ARVE skrev:
Harald.

Har du ikke Thetford kjøleskap ? Mener jeg hadde det på min 690.Var vel nytt av året den typen der.
Helt korrekt Arve,forøvrig funker det perfekt og kjøler veldig bra selv i sommer når vi hadde ca 38 grader på det meste,så det er ikke alt eg er misfornøyd med selv om det høres sånn ut hehe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:53

ARVE skrev:
Harald.

ØYYYY

jo det hadde jeg glemt.... de bytta kjøleskap fra elektrolux til tethford i 06..... den huska jeg ikke....

men det var da merkelig at det ikke skulle være lagt frem 12V da.... hva driver denne lampa som blinker da, når vogna ikke har 230V og du sier det ikke er 12V inn på skapet???? er det et lite batteri noe sted??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 13:54

Vegard.

Greit å ha folk med litt kompetanse her da.Hehe,bare kødda !!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 14:36

Hei vegard lampa drives av batteriet på vogna,I tilegg går det noen fete kabler fra kjøleskapet og disse går nok til hengerkontakten........må sjekke opp dette litt bedre før eg uttaler meg mer,men det skulle ikke være problem å koble disse til batt.i vogna i stedet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 15:11

Harald skrev:
Hei vegard lampa drives av batteriet på vogna,I tilegg går det noen fete kabler fra kjøleskapet og disse går nok til hengerkontakten........må sjekke opp dette litt bedre før eg uttaler meg mer,men det skulle ikke være problem å koble disse til batt.i vogna i stedet.

Harald

Skjønner ikke at det skal være kobla sånn.... ring de på Jømna og spør i morgen... trykk 2 for service i telefonen der... de har peiling åpå åssen det er og hvorfor..... en mulighet kan og være at bilen din ikke tillater så stor strøm bakover der..... at den kobler ut, om det er så at det ikke virker på bilen heller.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 12 Aug 2007 - 15:36

Vegard,eg tror det skal være en egen kabel fra bilen, når eg prøver å sette på 12 volt blinker lyset og feilmelding kommer opp,har vært inne på thetford sine sider og der betyr feilmelding 9: No "engine running" signal,noe som vel betyr at motoren må være igang og at man har egen kabel for dette,men skulle jo ønske at eg kunne ta strøm fra vognbatteriet i stedet,planen var jo å kjøre kjøleskapet på 12 volt i stedet for gass når eg kjørte så lange distanser som i sommer,men det gikk ikke!! i boka fra thetford står det også at motoren må være i gang, du er jo trikker:føler kjøleskapet at det står ladespenning på,siden det står på denne måten?? kjøleskapet vil jo også slukke om man stopper mororen underveis da skulle en tro.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 13 Okt 2007 - 22:53

Vegard,om man ønsker å ha det varmt på badet,men ikke i resten av vogna......noe som er fint om morgenen,har du noen råd der?? utenom å ha på varmekablene på gulvet??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 13 Okt 2007 - 23:02

Harald

der er jeg litt svar skyldig, for jeg har et annet røranlegg med by-pass som gjør at tempen kan senkes i deler av vogna, samtidig som det er godt og varmt både i salong, og på bad. dette er det kun 05 mod som har.... derfor kan jeg ikke savare deg, siden du har fyren med digital styring....

Jeg har Alde compact 3000 med by-pass....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Lør 13 Okt 2007 - 23:09

ok,Vegard,bare en som sendte meg PM om dette,Kanskje Arve vet noe ikke eg vet, For meg er det jo ikke særlig aktuelt siden eg ikke bruker vogna om vinteren, Men tror ikke man kan ha separat varme så langt eg har funnet ut ihvertfall.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Søn 14 Okt 2007 - 4:25

Harald skrev:
ok,Vegard,bare en som sendte meg PM om dette,Kanskje Arve vet noe ikke eg vet, For meg er det jo ikke særlig aktuelt siden eg ikke bruker vogna om vinteren, Men tror ikke man kan ha separat varme så langt eg har funnet ut ihvertfall.

Harald

det stemmer helt sikkert der du sier, siden det bare er ett røropplegg til Alde'n, og at nattsenkingen fungerer på hele vogna.
Dette med by-pass systemet, har jeg på følelsen at ble en dyr løsning, så når Alde'n kom med nattsenking, droppet de alle tanker om denne sone-senkingen, og heller brukte Alde sitt system

Sa vel en liten feil vedr dette på dette vedr 790. Det finnes i tillegg til 05 modellen ei produsert 06 modell med dette by-pass systemet, altså kombinert med den nye alde'n og den digitale styringen. Den vogna ser det ut for står fast på Evjetun.... har observert den der over noe tid når jeg kjører opp dalen....
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Bjølseth 690   Today at 3:25

Til Toppen Go down

Bjølseth 690
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 7Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next