CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Bjølseth - vann inn vindu framme

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
cartman9090

Antall Innlegg : 1
Registration date : 31.01.2010

PosteTema: Bjølseth - vann inn vindu framme   Søn 31 Jan 2010 - 12:00

En av de siste gangene i vogna varmet vi godt opp, og det la seg betydelige mengder tykk is over fremre vindu. Gangen etter i vogna oppdaget jeg en fastfrosset vei av vann, der det var en større ansamling av is nede i høyre hjørne fremre vindu, mellom glasset og pakningen. Vann hadde rent inn der og ned på gulv, og frosset til foran gulvplata.
Vinduet kan ikke åpnes, likevel er det pakning innenfor kantene som ser helt lik ut pakningen på de åpningsbare vinduene.

Når jeg varmet opp vogna litt og denne isen forsvant, virker det som pakningen er tett mot glasset igjen. Min teori er at is har sprengt ut en åpning mellom glass og pakning, der vann har kunnet renne inn. (Eller paknigen er uttørket eller ødelagt.) Hvordan vann kan renne inn samtidig med at det er is, se det kan jeg ikke forklare helt. Men kan det være at en hurtig skiftning i temperatur, som vi har hatt mye av, kan spille inn. Også med et oppvarmet tak, vindretning osv osv?

Noen som har sett dette på sin vogn? Det kan virke som dette har skjedd før på denne vogna, ut fra at jeg tidligere har sett ca 20% fuktutslag der vannet hadde frosset til på gulvet.

I alle fall, hvordan tar man ut vindu for evt å bytte pakning? (Altså ikke terrostat, det er ikke der det lekker inn vann, men pakningen mellom glass og karm) Har tatt bilder men kan ikke legge ut her dessverre.

Det er slike blanke fester på innsiden i vogna, 5 nede og 5 oppe, tror det er 2 på kortsidene, som spenner vindusramma inntil vognveggen.

Selve glasset ser ut til å være presset fast mot pakningen(som ser helt lik ut den runde pakningen på de åpningsbare vinduene) med en metallist oppe og en nede utvendig. Inge list på kortsidene.

Hvordan i hule løsner man disse listene som er like brede som vinduet?

Har bilder hvis noen gidder se på de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Bjølseth - vann inn vindu framme   Søn 31 Jan 2010 - 16:24

Jeg kjenner ikke detaljene på Bjølseth, men uansett kommer du til å få det beste rådet fra verkstedet på Jømna, der er det folk som har bygget dette og som kan svare skikkelig.

http://www.jomnacaravan.no/

Vis Medlemmets Profil

Bjølseth - vann inn vindu framme
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1