CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Suzuki Grand Vitara

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
bent

Male
Antall Innlegg : 9
Registration date : 20.03.2008

PosteTema: Suzuki Grand Vitara   Fre 20 Nov 2009 - 21:15

Noen som har erfaring med denne? Drar vel 2 tonn med automatgir..

I tillegg er det en rimelig og i mine øyne fin bil..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Fre 20 Nov 2009 - 21:41

Absolutt ingen erfaring med en sånn selv.
Har hørt generellt positive ting rundt om, men en konkret som hadde en sånn fortalte at han dro en Dethleffs 750 som er 2 tonn.
Han mistet kontroll over bil/vogn på tur i Sverige og konkluderte med at han ikke skulle på tur igjen med denne kombinasjonen.
Bilen ble for liten med kort akselavstand var hans mening.

Vis Medlemmets Profil
bent

Male

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Lør 21 Nov 2009 - 0:42

Ok, ser ikkje vekk fra det kan bli en litt liten bil for ei så stor vogn. Har ei Wilk 650 sjølv. Drar den no med en BMW 523, det går fint, men går myyykje bensin...

Vurderer den og en X-trail akkurat no.. den siste var overraskande god å kjøre utan vogn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Søn 22 Nov 2009 - 1:16

Hei!

Vi drar Hobby 650 med Volvo S80 2 liters motor med turbo. Går ganske bra det, men det går også mye bensin hos oss. 1,4 liter pr mil i snitt, vil jeg tro. noe vi synes er i meste laget. Eller er det vi som er grådige??

Hold oss gjerne oppdatert på hva du finner av bil, Bent! Vi kunne gjerne tenkt oss å prøve Mercedes, men er også interessert i bl.a. X-trail.
Til Toppen Go down
bent

Male

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Søn 22 Nov 2009 - 21:50

I dag har eg prøvekjørt en Grand Vitara, en av mine naboer har en og eg fekk prøve den.
Generellt en meget behagelig bil å kjøre, godt drag, men betydelig svakere enn 2.2 literen i X-trail.
Grand Vitaraen er i mine øyne en svært fin bil, overraskande romslig innvendig, relativt "personbilaktig" med tanke på at det er en såpass høy bil.

X-trail er en større bil, utvendige mål veit eg ikkje, men den følest mykje større ut, omtrent som forskjella på ei 230cm og ei 250cm vogn innvendig.
Eg har kjørt en 2004 X-trail 2.2 diesel, manuell, helskinn etc og en 2008 X-trail 2.0d automat med samme utstyr.
Motoren i X-trail føles sterkare, innvendig er den stor, og ikkje minst - bagasjeplassen er veldig mykje større enn i Grand Vitara

For min egen del liker eg bedre X-trail, til tross for at Grand Vitara var meir "fast i fisken" osv...
Eg følte meg sikrare i X-trail enn i Grand Vitara, og sidan eg alltid har fulgt hjertet og ikkje fornufta når eg har handla bil, så blir det nok X-trail på meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Søn 22 Nov 2009 - 22:34

klokt valg av de to kandidatene
x-trail har jo av flere vist seg å være en stødig vogntrekker

Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Man 23 Nov 2009 - 11:18

Et lite tips: jeg vet om flere som hadde problemer med ødelagt clutch pga rygging med vogn i tidligere modeller av X-Trail. En jeg kjenner fikk ikke dekt reparasjon hos forhandler, men ved kontakt med svensk forhandler ble dette ordnet gratis samtidig med en service på bilen. Sjekk ut med andre om du skal parkere vogna der det er vanskelig å rygge (les oppoverbakke). Jeg har selv bil med lavgirserie og automat. Men da må du litt over klassen du ser på, og det blir kanskje litt dyrt?

Generellt vil jeg råde deg til å kjøpe bil som klarer en god del mer enn maxvakta på vogna om du skal ha den som kjørevogn. Vogna mi veier ca 70% av max dravekt (2800 kg), og det er mer enn nok. Eventuellt gå litt ned på størrelse på vogna. Går det galt med en liten bil er det fort takk og farvel.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Man 23 Nov 2009 - 11:35

X-trail er vel litt høyt giret så brent clutch har vi hørt om før ja.
Om det er bedre på Suzukien vet jeg ikke. At det er en stor fordel å "overdimensjonere" bilen er jeg helt enig i.
Finrekning på om Passaten eller Mondeoen klarer vogna er ikke lurt syns jeg selv om jeg forstår at det blir gjort.
Syns ikke det er så nøye med om det går litt sakte, sikkerheten er mye viktigere.
Ellers så kan jo i noen tilfeller en mover kompensere for om bilen ikke er den beste til parkering av vogna og det kan bli mye billigere enn å bytte bil.

Vis Medlemmets Profil
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 314
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Man 23 Nov 2009 - 20:25

Jan Ole skrev:
X-trail er vel litt høyt giret så brent clutch har vi hørt om før ja.
Om det er bedre på Suzukien vet jeg ikke. At det er en stor fordel å "overdimensjonere" bilen er jeg helt enig i.
Finrekning på om Passaten eller Mondeoen klarer vogna er ikke lurt syns jeg selv om jeg forstår at det blir gjort.
Syns ikke det er så nøye med om det går litt sakte, sikkerheten er mye viktigere.
Ellers så kan jo i noen tilfeller en mover kompensere for om bilen ikke er den beste til parkering av vogna og det kan bli mye billigere enn å bytte bil.

Jeg har en X-trail og er veldig fornøyd med den ! Tipper nok at du tenker på denne historien? http://www.campingdagboka.com/index.htm?blogentryid=4517474 Det blir nok en mover på meg, uansett hvilken bil jeg har. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campingdagboka.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Man 23 Nov 2009 - 20:41

Joda denne historien og, men har hørt av andre og at det kan bli litt clutchlukt av og til. Sånn er det jo på flere biler, slet litt med samme problem på Passaten og.

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Man 23 Nov 2009 - 22:45

Jeg måtte gi opp å rygge opp innkjørselen med min Avensis 2000 mod pga elendig clutch, og det var ei lett vogn på bare ca. 1350 kg. Men med Landcruiser'n og lavgir er det nesten alltid bare å bruke bremsen ved bakking, ingen bekymring. Men det er jo en dyr bil å kjøpe for bare å dra ei tung vogn.!!!

Det gjelder vel for alle å se på bruken og bruke fornuften før man kjøper vogn. Og som andre sier: kanskje vurdere å kjøpe en Mover eller lignende.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Suzuki Grand Vitara   Today at 16:58

Til Toppen Go down

Suzuki Grand Vitara
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1