CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Gjest
Gjest

PosteTema: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 20:44

Jeg kjøpte meg en WV Touran i 2006. Denne har jeg kjørt 95.000 km uten et eneste problem. Kort sakt en meget god bil , stabil på veien både med og uten vogn. Muligens den bilen jeg er mest fornøyd med av alle biler jeg opp gjennom tiden har hatt. Men den har en begrensning ”Tillatt hengervekt på 1500kg.”
Jeg tenker nå å kjøpe med en ny bil. Di to bilene som peker seg ut er :
Ford Mondeo 2.0 Stv diesel 140 hk og Volkswagen Passat 2.0 140hk.
Utstyrnivå har jeg ikke helt bestemt meg for . Begge bilene med automat.
Har noen av dere noen erfaring med disse to biltypene som trekkbiler?

Jeg har opp gjennom tiden hatt en rekke biltyper men vogn fikk jeg første gangen i 2007.Så her er jeg blank.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:04

ford uten tvil

Stardustsilver
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 54
Registration date : 18.02.2008

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:11

Jeg kjører en Mondeo 2008 2.0 TDCI 140 Hk
Jeg trekker en Hobby 540 UK, vi var nedover til Gøteborg på sommeren i fjor, oppå fjellet i 1000m høyde i høstferien. I år har vi vært ned til Grimstad, opp til Bø i Telemark og tilbake til Lillehammer. Mondeoen trekker uten noen problemer under alle forhold, jeg kjører med 6 trinn man. gir. Jeg har auto nivåreguering bak. Bilen ligger godt på veien, merker knapt vogna bak. Så jeg vil si du bør gå for Mondeo Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://picasaweb.google.co.uk/Stardustsilver08/Mondeo
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:46

Er vel ikke noen særlig grunn til å tro at du ikke også kan bli like fornøyd med en Passat som du er med Touranen?

Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:49

passat er jo en god bil det og, men den er jo mykere i fjærene enn forden
ergo mer ustabil med vogn
men om det utgjør en merkbar forskjell vet jeg ikke
kjenner folk som drar 650 kfu etter en slik passat, og mener det ikke er noe problem

Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:50

Litt skeptisk til automatkassa fra VW jeg da...... Rolling Eyes

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Camping Kai
BARON!
BARON!

Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:57

Sten Rune skrev:

Ja Ja bedre enn Volvo i alle fall. lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:59

Sten Rune skrev:

Er det en annen type automat på Passat en på Touran? Den på Touran fungerer helt perfekt selv med vogn. Du kjenner ikke at den girer verken opp eller ned.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 21:59

Skeptisk til automat+vogn-punktum.

Har selv hatt Passat og Kfu i kombinasjon, men det var en eldre Passat fra -99, men med manuell og firhjulstrekk.
gikk veldig fint det, men der kommer det som jeg hisset på meg folk for før, bilen er ikke sjef nok over en så stor vogn på samme måte som jeg tror en Mondeo fra i dag også vil være med en 2t vogn bak, altså ikke sjef NOK.

Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 22:03

satøtter den
99 passat er ikke akkurat noen stor tungvekter
forden er mer sjef ja

Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 22:06

morten skrev:
Sten Rune skrev:

Er det en annen type automat på Passat en på Touran? Den på Touran fungerer helt perfekt selv med vogn. Du kjenner ikke at den girer verken opp eller ned.

Kjenner ikke til annet en automaten på Transporter, men om de har brukt en annen kasse på Touran/Passat så har de jo skjønt noe der nede....

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 22:08

Jan Ole skrev:
Skeptisk til automat+vogn-punktum.

Har selv hatt Passat og Kfu i kombinasjon, men det var en eldre Passat fra -99, men med manuell og firhjulstrekk.
gikk veldig fint det, men der kommer det som jeg hisset på meg folk for før, bilen er ikke sjef nok over en så stor vogn på samme måte som jeg tror en Mondeo fra i dag også vil være med en 2t vogn bak, altså ikke sjef NOK.

Dårlig skrevet ser jeg.

Passaten var ikke sjef nok over kfuèn

Mondeoen tror ikke jeg er sjef NOK over en vogn på 2t, det var det jeg mente.

Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 22:10

Sten Rune skrev:
morten skrev:
Sten Rune skrev:

Kjenner ikke til annet en automaten på Transporter, men om de har brukt en annen kasse på Touran/Passat så har de jo skjønt noe der nede....

Automat i T4 er rett og slett tragisk, T5 veet jeg ikke og heller ikke om de er like dårlige på andre modeller.

Vis Medlemmets Profil
Tom
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 897
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 23:38

Har selv en passat 2007 stv. 140kh TDI med 4-hjulstrekk og levert med forsterket fjæring og forhøyet understell.
Kjempegod å dra vogn med.
Drar en polar 590 TRDB.

Har en nabo som har en 2009 mondeo stv. 140kh diesel og aut.
Drar som et uvær sier han, men synes den er litt myk bak og hadde i dag kommet til å bestilt den med nivåregulering
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 23:44

Hei!

JEg kjører Mondeo m/140hk. Jeg synes denne er mer enn stiv nok, uten nivåregulering, men dette er smak og behag..

Ford er nok mer direkte og stivere satt opp enn Passaten. (så jeg ville selvfølgelig valgt Ford)

Når det er sagt tror jeg du blir fornøyd uansett hvilken av disse du velger. Jeg tror jeg hadde kjøpt den jeg selv liker best.

mvh

Tommy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Ons 19 Aug 2009 - 23:52

Jeg har planer om å ta en prøve tur med begge bilene både med og uten automat. Men det blir uten vogn dessverre . Men jeg takker for alle gode innspill. Og mottar gjerne flere meninger.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 91
Registration date : 29.05.2009

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Tor 20 Aug 2009 - 8:01

Hei

Har akkurat bytta VW Sharan mot Ford Mondeo 1,8TDCI 125hk...

Jeg skal ihvertfall ikke ha folkevogn flere ganger, bare så det er sagt og ferdig diskutert Exclamation

Nå er det helt tilfeldig at det ble Ford, men synes denne er virkelig retningsstabil, og stødig. Har tidligere hatt litt gyngende opplevelser, (har enkelakslet vogn), men denne går virkelig fint etter veien. Drar bakkene så det holder i stort monn. Very Happy

Skulle det være noe, så må det være at den har litt lite bunndrag for å "ta løs", men det kan være pga 1,8liter og ikke 2 liter motorvolum. Men det er ikke noe veldig problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Tor 20 Aug 2009 - 8:03

Jeg er jo bare synser. I utgangspunktet ville jeg valgt Passat hvis du er fornøyd med hvordan touran'n er. Da regner jeg med at du er fornøyd med verkstedet og butikk også. Det synes jeg betyr rett så mye.

Når det er sagt, så har jeg jo sjøl valgt Mondeo. Årsakene til det er (bortsett fra at jeg ga opp å kjøpe VW etter å ha vært i butikken tre ganger uten å få kontakt med selger) er at jeg synes den kjører bedre. Det var da jeg kjøpte -07'n min med 130 hk. Når jeg kjøpte -09 også, så er det fordi jeg var fornøyd med den forrige pluss at den nye kjører enda bedre. Motoren til Ford er suveren, både 2,0 og 2,2 . Faktisk ville du blitt overrasket over mye trekk du har i 115 hk også, men til den nye vogna burde du ha minst 140.

Passats DSG er Fords automat overlegen. Men i stedet for å kjøpe automatkassa, hvorfor ikke gå opp til Mondeo med 175 så slipper du å gire :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?   Today at 16:58

Til Toppen Go down

Hvilken bil egner seg som trekk bil Mondeo eller Passat?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1