CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 19:39

ArneO skrev:
Harald skrev:
Ikke blitt stoppet med Campingvogn, men lurer på om dere tar litt feil ang 4% marginen.

Når eg kjørte vogntog var det 4% av VOGNTOGVEKTA man gikk ut fra....altså 50 tonn totalvekt og det ble akseptert 2000 kg margin.

Har man da vogntogvekt på 4 tonn og sier det samme her blir det altså akseptert 160 kg overlast på vogntogvekta.

Kanskje eg forvirrer dere enda mer nå, men tror dette er riktig.

Videre vil eg påstå at dette er litt hysteri med å laste akkurat på kiloet, last fornuftig og pass på at vogntogvekta ikke er overskredet for mye så tror eg vi redder oss alle mann
Harald, poenget mitt var også at det er totalvekter og ikke "nyttelast" som er beregningsgrunnlag.
jepp, vi er helt på linje der

Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 19:43

ArneO skrev:
Bilen er et kjøretøy og hengeren er et kjøretøy, begge her tillatt totalvekt. I tillegg er det på bilen en vogntog vekt som ikke skal overskrides. Det er i forskriften for overlastgebyr nevnt at den gjelder for kjøretøy (ikke vogntog) med tillatt totalvekt over 3500 kg.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19711217-0001.html
ok, takk for klart svar! Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:00

men midt oppi alt dette her så kan man jo spørre seg om hvorfor vognprodusentene først fyller vognene med stuveplass, for deretter å unnlate å sørge for at det er mulig å ha noe i de skapene
er jo haugevis med vogner med under 200 kilo lastekapasitet på
skulle fått produsentene til å forstå at de må bli flinkere til å muliggjøre økning av totalvekten på vogner også i etterkant uten at det skal bli et forferdelse uten like å få dette til

Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:02

Jan skrev:
men midt oppi alt dette her så kan man jo spørre seg om hvorfor vognprodusentene først fyller vognene med stuveplass, for deretter å unnlate å sørge for at det er mulig å ha noe i de skapene
er jo haugevis med vogner med under 200 kilo lastekapasitet på
skulle fått produsentene til å forstå at de må bli flinkere til å muliggjøre økning av totalvekten på vogner også i etterkant uten at det skal bli et forferdelse uten like å få dette til
Sikkert beregnet for fastliggere

Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:03

ja men da trenger de jo ikke hjul på de heller, bare bruke et slikt transportunderstell som tas vekk når vogna er på plass, så sparer de enda mer penger

Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:11

Jan skrev:
ja men da trenger de jo ikke hjul på de heller, bare bruke et slikt transportunderstell som tas vekk når vogna er på plass, så sparer de enda mer penger
hehe
fra spøk til alvor så er vel alt presset ned til å matche vanlige bilers hengervekter. da blir det vel sånn da

Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:31

etter mitt syn er ganske mange av de"vanlige" bilene kanskje ikke helt egnet til å dra vogn med
en ting er hengervekten, noe helt annet er stabiliteten på grunn av vekta til bilen, noe som gjenspeiler seg i bilens evne til å bestemme over vogna
er nok ganske mange tikkende bomber etter veiene hvor sjåføren ikke er klar over det, for han kjører jo lovlig uten å overstige hengervekta på bilen
det som jo skjer nesten hver gang desverre er jo at hele vogntoget tar løst uten at føreren er i stand til å styre dette ved en panikkmanøver f,eks
da finner sjåføren ut at dette ikke var noen god kombinasjon av bil og vogn
er ganske stor forskjell på en boggihenger med sand, og ei 720 vogn hvis man plutselig får en unnamanøver
bilen som håndterer hengeren med sand, kan risikere å gå rett på skogen med vogna som veier det samme
pendeleffekten og arealet er ikke til å spøke med selv om det stort sett går bra, og det føles trygt og stabilt under normale forhold

Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:33

men nå skal det sies at de fleste medlemmene her inne er klar over dette
de jeg har mest i tankene er de som har vogn bak garasjen og drar på tur en gang i året

Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 20:42

Jan skrev:
etter mitt syn er ganske mange av de"vanlige" bilene kanskje ikke helt egnet til å dra vogn med
en ting er hengervekten, noe helt annet er stabiliteten på grunn av vekta til bilen, noe som gjenspeiler seg i bilens evne til å bestemme over vogna
er nok ganske mange tikkende bomber etter veiene hvor sjåføren ikke er klar over det, for han kjører jo lovlig uten å overstige hengervekta på bilen
det som jo skjer nesten hver gang desverre er jo at hele vogntoget tar løst uten at føreren er i stand til å styre dette ved en panikkmanøver f,eks
er ganske stor forskjell på en boggihenger med sand, og ei 720 vogn hvis man plutselig får en unnamanøver
bilen som håndterer hengeren med sand, kan risikere å gå rett på skogen med vogna som veier det samme
pendeleffekten og arealet er ikke til å spøke med selv om det stort sett går bra, og det føles trygt og stabilt under normale forhold
stemmer det, og willy som hentet 790 min og som har lang erfaring fra tunge biler også fortalte at han hentet en hacienda 1000 med Landcruiser som er en stabil bil, den vogna var ikke egnet til å kjøre over 80, da levde hele skiten men den er jo tot over 11 meter da.....

Vis Medlemmets Profil
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 506
Registration date : 29.08.2008

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 21:04

Jeg snakket i dag med Vegvesenet, og for veiing av vogn gjelder følgende, som forøvrig har blitt nevnt her tidligere: Totalvekta er vogn veid med 3 (eller 5) hjul, altså at man hekter av vogna fra bilen. Da gjelder totalvekt som er oppført i vognkortet. Hvis man veier vogna på akslingen, mens den henger på bilen, trekker man fra 75 kg i kuletrykk. Dvs at en vogn som er 1700kg totalvekt, kan veie 1625kg på aksling mens den henger på kroken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 21:44

André skrev:
Jeg snakket i dag med Vegvesenet, og for veiing av vogn gjelder følgende, som forøvrig har blitt nevnt her tidligere: Totalvekta er vogn veid med 3 (eller 5) hjul, altså at man hekter av vogna fra bilen. Da gjelder totalvekt som er oppført i vognkortet. Hvis man veier vogna på akslingen, mens den henger på bilen, trekker man fra 75 kg i kuletrykk. Dvs at en vogn som er 1700kg totalvekt, kan veie 1625kg på aksling mens den henger på kroken.
Trekker man ikke fra aktuellt kuletrykk da?? bilen min kan vel ha 125 kg på kroken, mens vogndraget mener eg er godkjent for 100kg.

Forøvrig helt korrekt og eg har brukt noen tusen innlegg på å diskutere dette

Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 21:46

Det er de samme 75kg du veier Harald.

Vis Medlemmets Profil
Harald
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 21:50

Jan Ole skrev:
ja, eg skjønte det var noe sånt, men stemmer jo i de fleste tilfeller det, selv om det ikke passer på meg

Vis Medlemmets Profil
ArneO
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 2881
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 22:00

Harald
Da kommer jo du unna med å laste slik at du har høyt kuletrykk på Hobbyen Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Hovedside
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 23:01

Harald skrev:
Jan skrev:
stemmer det, og willy som hentet 790 min og som har lang erfaring fra tunge biler også fortalte at han hentet en hacienda 1000 med Landcruiser som er en stabil bil, den vogna var ikke egnet til å kjøre over 80, da levde hele skiten men den er jo tot over 11 meter da.....
det bekrefter jo bare at det er lengden som er den største utfordringen angående stabilitet, ikke vekten
har selv kjørt (svært ulovlig for å teste) med stor vogn og tung henger for å teste nettop dette
bilen var en peugeot partner 2,0 hdi som er en liten bil med smale dekk og myke fjæringer
å kjøre med en tilhenger type tredal, 1,5 x 3 meter og 2 tonn totalvekt, full i sand, og aktuell vekt på 3,5 tonn på hengeren var helt uproblematisk både for bil og henger (nei det var ikke original effekt i partnern)
samme bilen med ei lmc 650 bakpå med vekt på "kun" 1500 kilo var mer ustabilt og ga tydelig inntrykk av at dette ikke var forsvarlig vogntog å kjøre med, og det var ikke bare vognas feil, men størrelsen på bilen i forhold til vogna
har dratt samme vogna med 3 andre biler som hadde lovlig hengervekt til å dra den med forskjellig resultat
en citroen xm, og den likte seg ikke forran vogna, var alt for myk alle veier
en kort hi-ace som var stødig og god
og en sprinter som var 3,5 tonn i egenvekt på turen
turen med sprinteren var til fjells på vinterbeite med vogna og turen gikk på snø og slapseføre
et ekstremt stødig vogntog, og svært avslappende å kjøre med på grunn av størrelse, og mest vekta på bilen
akselavstand er jo og ett nøkkelord, jo lengre jo bedre
sprinteren jeg kjører nå har 4,3 meter akselavstand, og reagerer ikke på noe som helst hva hengerer angår, sansynligvis den mest stabile trekkvognen jeg noensinne har kjørt, inkludert en del forskjellige amerikanere og blant annet suburban og van

André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 506
Registration date : 29.08.2008

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tor 8 Apr 2010 - 23:10

Jan Ole skrev:

Hehe, nå var det vognas kuletrykk, ikke førerens... lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Fre 9 Apr 2010 - 7:41

Og siden Jan er inne på det her vil jeg tilføye et moment til som jeg ser folk rekner litt på.
Det at bilen er litt for lett i utgangspunktet og at det da blir bedre når alle ungene og bagsjen er kommet inni.
Ingen biler blir bedre av dette, mindre stumpete kanskje, men dette er feil måte å rekne på. Bilen må i seg selv være tung nok i forhold til vogna for å beholde kontrollen på den i fart.
Dette i tillegg til de tingene Jan allerede har nevnt.

Vis Medlemmets Profil
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 286
Registration date : 17.03.2012

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Søn 6 Mai 2012 - 0:08

KLarer en å bruke hue å tenke logisk går det bra...Kjører S-max med 650 kfu bak, bilen burde hatt litt høyere hengervekt,men pakker å fordeler mellom vogn å bil og det funker meget bra.Ligger stødig åsså så lite diesel den bruker da. cheers
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Offroad
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 97
Registration date : 09.05.2013

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Fre 17 Mai 2013 - 20:29

Nybegynner med vogn og frustrert over den generelle oppbyggingen av ei cv!! I vår Hobby er det ett lasterom under dobbelsenge foran i vogna, også er det gasskassa.. Hvordan er det mulig å balansere vogna når alle lastemuligheter er foran akselen?? Har vel ikke vektprblem regner jeg med siden bilen kan ha kuletrykk på 135 kg, mens vogna er godkjent for 100.. men alikevel.. laster noen bagasje inni vogna??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Antall Innlegg : 287
Registration date : 30.01.2011

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Fre 17 Mai 2013 - 21:42

Ingen problem

Vår Hobby ble levert med et kuletrykk på FEM kg!

Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 131
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tir 21 Mai 2013 - 22:49

Har enda ikke sjekket kuletrykket på min, men har lastet den fornuftig (tror jeg..) og har ikke overvekt på vogna selv med standard furu etasjeseng i front... Og da er vogna pakket for 5. Men kjører med tom vanntank , sykler på stativ i front etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rune R
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 60
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Ons 22 Mai 2013 - 14:22

Offroad skrev:
I vår Hobby er det ett lasterom under dobbelsenge foran i vogna, også er det gasskassa.. Hvordan er det mulig å balansere vogna når alle lastemuligheter er foran akselen??

Vi har klær fordelt i skaper foran og bak, med halvfull vanntank (ca 25kg, bak høyre side) og stoler, bord etc under senga så ligger kuletrykket på ca 75-80kg

Sykler har vi på biltak pga kuletrykk (og totalvekt på vogna som er tåpelig lav)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tir 2 Jul 2013 - 21:24

Campingfamilie på 5 skrev:
Vi har nå hatt jomfrutur med vår '09 720 ukfe, og fikk da erfare det er ikke lett å pakke innenfor oppgitt nyttelast i denne.

På vår gamle Solifer var det ikke så høy nyttelast.
Da kunne det være fornuftig å la kona sitte i bilen under transportetappene.
På Hobbyen vi har nå så er det 555kg oppgitt nyttelast, så til ferien blir det andre boller...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Offroad
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 97
Registration date : 09.05.2013

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tir 2 Jul 2013 - 21:45

Har ikke vært på vekt med vogna, men med i Knausen hvor lasterommet ligger bak blir kuletrykket på bare 60 kg med fulle tanker og noen lette stoler og campingbord i lasterommet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 131
Registration date : 14.08.2011

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Tir 23 Jul 2013 - 11:01

Tollvesen skrev:
2. Totalvektgebyr:
      For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1 pkt. 1 – 5, summeres de avrundede veieresultatene for hvert enkelt aksel/akselkombinasjon jfr. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse.
      Fra summen av de avrundede veieresultatene fratrekkes følgende:

- Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog)
med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg: 500 kg    

Vel, har man da som meg ca 3730 kg tillatt totalvekt og har 50 kg overlast, så trekker de fra 500 kg, noe som gir en teoretisk (haha) frigitt kapasitet på 450 kg. (for du kan jo være 499 kg overlastet uten å få gebyr).. På en annen side, så slipper du vel aldri fra kontrollplassen med en 500 kg overlast... lol! lol! Laughing Laughing 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt   Today at 5:11

Til Toppen Go down

Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3