CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Ledningstversnitt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
gtfossum
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 32
Registration date : 04.05.2008

PosteTema: Ledningstversnitt   Ons 29 Apr 2009 - 22:12

Jeg skal montere batteri i en 650 KFU. Der er situasjonen at den er utstyrt med omformer (220v til 12 v) plassert i klesskapet over boggiakslingen. Dette er derfor også sentral for 12v anlegget og det ville være naturlig å plassere batteriet her, men er umulig. Det kan plasseres bak boggien, men er ikke ønskelig på grunn av at vogna er baktung nok fra før.

Jeg tenker derfor å plassere batteriet fremme i vogna med et ledningstrekk på 4-6 m. Derfor har jeg tenkt å bruke et voksent tverrsnitt. Jeg regner med at 8 mm2 vil være mer enn godt nok, men jeg lurer på hvilken effekt det vil ha å overdimmensjonere kabeltverrsnittet? Jeg har lest noe om at 4% spenningstap regnes som akseptabelt. Jeg antar at noe overdimmensjonert kabel gir litt bedre resultat, men hvor ideelt går det ann å få det? 0% spenningstap er vel umulig? Hvor går grensen for hvor overdimmensjonert kabel det er noe vits i å ha.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Ons 29 Apr 2009 - 22:32

gtfossum skrev:
Jeg skal montere batteri i en 650 KFU. Der er situasjonen at den er utstyrt med omformer (220v til 12 v) plassert i klesskapet over boggiakslingen. Dette er derfor også sentral for 12v anlegget og det ville være naturlig å plassere batteriet her, men er umulig. Det kan plasseres bak boggien, men er ikke ønskelig på grunn av at vogna er baktung nok fra før.

Jeg tenker derfor å plassere batteriet fremme i vogna med et ledningstrekk på 4-6 m. Derfor har jeg tenkt å bruke et voksent tverrsnitt. Jeg regner med at 8 mm2 vil være mer enn godt nok, men jeg lurer på hvilken effekt det vil ha å overdimmensjonere kabeltverrsnittet? Jeg har lest noe om at 4% spenningstap regnes som akseptabelt. Jeg antar at noe overdimmensjonert kabel gir litt bedre resultat, men hvor ideelt går det ann å få det? 0% spenningstap er vel umulig? Hvor går grensen for hvor overdimmensjonert kabel det er noe vits i å ha.

Hei.

Med et strekk på 4-6 m ville jeg ikke lagt mindre enn en 10mm2, større tverrsnitt=mindre spenningstap. Og bruk gjerne en fintrådet kabel, feks RK.

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Tor 30 Apr 2009 - 1:14

Takk for tipset! Men hvor tykk kabel ville du lagt? Det må da være en grense for hvor tykk det er vits å ha også?

Videre lurer jeg på om noen har tanker om det er viktig å ha bryter til anlegget i nærheten av batteriet eller om den like gjerne kunne stå et annet sted i vogna.

Selv tenker jeg det er bra å ha koblet ut det aller meste av strømførende ledninger når jeg kjører med vogna, men på den annen side, når det først skje noe har vel dette lite å si?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 1 Mai 2009 - 0:27

Jeg ville brukt en 10mm2.

Hovedbrytere for batteriet blir som oftest plassert så nære batteriet som mulig.

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 1 Mai 2009 - 1:39

Takk, igjen!
Da blir det nok det jeg kan få tak i som ikke er mindre enn 10 mm2.

Grunnen til at jeg spør om hovedbryter er fordi vognen allerede er utstyrt med et batteri i dag med hovedbryter i klesskapet midt i vognen. Jeg vil flytte batteriet fordi det er montert på en hylle i et skap ved siden av Truma'en. Jeg har ikke noe tro på at denne plasseringen gjør vogna noe godt.

Kona har imidlertid forelsket seg i bryteren. Den er visst lett tilgjengelig, tror jeg, og så slipper vi å lete etter nøkkelen til bryteren slik vi har gjort tidligere i den gamle vogna.

Derfor lurer jeg på om jeg absolutt må ha hobedbryteren ved batteriet eller om dette bare blir unødvendig hysteri.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 1 Mai 2009 - 9:41

Hvis du har bryter der fra før ville jeg bare beholdt den der den er.
Trodde du skulle legge opp en ny, derfor jeg svarte at den bør være i nærheten av batteriet, men det er jo ikke et must Very Happy .

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!

Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 1 Mai 2009 - 14:06

Ser ikke problemer med å ha 16mm2 heller, det er vel tross alt snakk om hovedledningen til batteriet. Det finnes uansett ikke max størrelse på tversnitt, det er bare en økonomisk begrensning....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 1 Mai 2009 - 17:26

Runerask skrev:
Ser ikke problemer med å ha 16mm2 heller, det er vel tross alt snakk om hovedledningen til batteriet. Det finnes uansett ikke max størrelse på tversnitt, det er bare en økonomisk begrensning....

Det var derfor jeg sa minimum 10mm2.... Suspect

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Garviken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER

Male
Antall Innlegg : 29
Registration date : 01.09.2008

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Tir 5 Mai 2009 - 23:12

Men ikke for å blande meg for mye inn men kan du ikke sette inn ett batteri og lader fremme i sitte gruppen der ligger vel koblingsboksen for draget,der er det jo ferdige ledninger som går til omformeren.
mvh jørn garvik.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Søn 10 Mai 2009 - 18:38

Beklager at jeg ikke har fulgt opp egen tråd på en stund.

Problemet med å koble seg direkte på koblingsboksen fremme i sittegruppen er at da blir det et unødvendig langt strekk med svært dårlig ledningstverrsnitt. Jeg har etter en del beregninger kommet til at jeg nok vil satse på 21 mm2. Helst ville jg hatt 35 eller kansje noe mer, men det synes jeg blir både svært tungt og klumpete. Tenk en slik kabel på humpete norske veier en del tusen kilometer. Jeg er ganske overbevist om at dette må gjøre noe med gulvet eller andre deler i vogna der kabelen evt. er festet.

Men viktigst er kanskje at den største begrensningen for å få god spenning i hele vognen er det ledningsversnittet i de (antakelig) lange strekkene som allerede er i vognen. Ved litt forbruk synker fort spenningen til under 11 volt (tror jeg) i de lengste strekkene.

Fint hvis det er riktig at bryteren godt kan være der den er! Jeg tenkte kanskje det var et sikkerhetsmoment å ha bryteren så nære batteriet som mulig?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Søn 10 Mai 2009 - 20:07

Hva er det du skal drive med dette batteriet? Syns det høres voldsomt ut med 21mm².
Har selv mover på vogna og det er jo en av de riktig store forbrukerene en kan komme borti i en vogn. Der er det ikke noe i nærheten av sånne dimensjoner noe sted.
Men hovedbryteren til batteriet er rett ved siden av. Shocked

Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Søn 10 Mai 2009 - 20:27

Syns også det der var i overkant ja....

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 15671
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Søn 10 Mai 2009 - 20:30

nå er ikke jeg elektriker, men ser at det er sikkert ikke noe stort poeng å bruke så grove kabler at de går ut over lastekapasiteten på vogna

gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Søn 10 Mai 2009 - 22:30

Takk for respons! Ha, ja, det er vel overdimmensjonert. Jeg har bare tatt utgangspunkt i 15 A sikring og at ledningstverrsnittet bør tåle en slik belastning uten at det går for mye ut over spenningen. Vel egentlig har jeg skult en del til 30 A også med tanke på 300W omformer til 220V jeg har liggende. Jeg har faktisk vært innom tanken på 40 A hovedsikring for så å sikre ned til 30A til omformeren og 15 A til øvrig strømforbruk.

MEN, ja, dette er nok mer enn jeg noen gang kommer til å bruke. Må, jo, ha med et lite lager av batterier for å dekke et slikt strømforbruk. Blir vel minst en uke på campingplass for å lade inne i mellom.

Likevel har jeg blitt litt betenkt over hvor høyt spenningstap det faktisk må være på enkelte sløyfer i vogna og at et strømforbruk på rundt 100W ikke er helt utenkelig i perioder. Da faller faktisk spenningen fort da også om enn kanskje ikke helt til urovekkende lave nivåer, men med noe litt ekstra en gang . . .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Ons 13 Mai 2009 - 23:31

gtfossum

Jeg mener alt over 10mm2 er overkill. 6mm2 er er en grei dimensjon bl.a. for da kan man enkelt bruke isolerte kabelsko.

En kobberleder har ved 20 grader en resistans på ca. 0,02 ohm/mm2/m

Bruker du en ledning med tverrsnitt 6mm2, som du fint kan kjøre 30A i, så har den en resistans på 0,003 ohm/m. Ved 30A blir spenningsfallet 0,1V pr. meter.
Ved 30A belastning vil ledningen over tid bli litt varm slik at spenningsfallet i praksis blir litt større, men hvor ofte og hvor lenge har du slik belastning? (Resistansen øker med 0,004 ohm/mm2/grad)
Ved 10A belastning vil spenningsfallet bli 0,03V pr. meter.

Når det gjelder hovedbryter så spiller det ingen rolle om den sitter langt unna batteriet. Det viktige er at du setter en hovedsikring på plussledningen i umiddelbar nærhet av batteriet for å beskytte mot kortslutning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 15 Mai 2009 - 0:46

Takk for enda en ytring. Jeg tenker over alle tilbakemeldinger selv om jeg også kommer med noen innvendinger: 0,03V pr. meter høres ikke så mye ut, men her er problemet at det blir en nokså lang avstand fra batteriet til fordelingspunktet for resten av vognen. Når vi også legger til lengden på sløyfene som leder strømmen ut til forbrukerne blir det faktisk litt spenningstap til sammen.

Strekket fra batteri til fordelingspunkt blir 6 meter. Sløyfene til forbrukere blir et sted rundt 5-10 meter for noen av de lengste sløyfene. I disse sløyfene blir ledningstverrsnittet enda mindre. Mine beregninger viser at med 10 mm2 kabel vil spenningstapet bli opp mot 1,2. Det synes jeg er mye selv om det ikke har allverdens å si så lenge strømmen bare brukes til belysning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1371
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 15 Mai 2009 - 12:54

Tror ikke du behøver å bekymre deg så mye for ledningene fra fordelingspunktet og ut til forbrukerene. De er jo dimensjonert fra fabrikken.

I vår KFU ligger det separate kabler fra fordelingspunktet (styreboksen i klesskapet) til nesten hver eneste forbruker. I hver av disse kablene, som antakeligvis er 1,5mm2, går det ikke mer strøm enn til et par lyspærer så det er ingenting å snakke om. Synes ledningsnettet ut til forbrukerene egentlig er veldig godt dimensjonert.

For øvrig er batteriet i vogna vår "originalmontert" i den fremre sittebenken på barnerommet uten at jeg har opplevd vogna som baktung.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Tir 19 Mai 2009 - 16:17

Hmm, jeg får tenke litt. Det er vel et poeng at mesteparten av 12 volten i vogna går til lys og evt. tennemekanismer og magnetventiler som ikke på død og liv må ha akkurat 12 v. Eneste ulempen med å miste spenning er dårligere lys. Men jeg mener det blir en del spenningsfall selv med små lyspærer i lange 1,5 mm2 ledninger.

Så vogna blir ikke baktung av batteriet bak? Min er i alle fall urovekkende lett å løfte på, men jeg har ikke målt kuletrykker ferdig pakket ennå, så jeg tørr ikke være bastantisk. Jeg tenker vel også at det går an å leve med batteriet i sittebenken på barnerommet. Må kanskje bare flytte litt sengetøy o.l. når vi kjører. Ellers står, jo, hele kjøkkenet forran akslingen og her blir det fort en del tunge ting.

Det blir nok montering på nevnte sted nå før sommeren. Er litt usikker på om økonomien holder til en ekstrem montasje foran i vogna. Ikke at det er forferdelig dyrt heller, men det føyer seg inn i rekken av andre litt større prosjekter som må være ferdig før sommeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gtfossum
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Tor 4 Jun 2009 - 0:53

Da er batteriet installert. Valgte 16 mm2 ledning. Angrer foreløpig ikke. Brukte 6 m kabel frem og tilbake til batteriet i rundsitteren og har ikke større spenningstap ut til forbrukerne enn fra transformatoren i klesskapet! Øker nok litt ved høyere strømforbruk, men er rimelig bra fornøyd. Bryter i skapet fra biltema som kan skifte mellom to batterier og har montert ett batteri til i fremre sittebenk i barnerommet. Samme ledningstverrsnitt.

Ok, det er litt overdimmensjonert. Grove dimmensjoner over alt (6 mm2 til alt utover bryteren i klessskapet). Men så kan jeg leve i trygg forvissning om at spenningstapet er minimalt.

Har lagt opp et par sløyfer til sigarettenneruttak i sittegruppen foran og bak med 6 mm2 fra sentralen i klesskapet for at også disse skal styres av bryterne i skapet.

Regner med å kunne ha med et par batterier til på ferie til Nord-Norge i sommer. Da skulle det holde for en rast eller to. Har, jo, plass i bilen - så hvorfor ikke? Ja, da, det er bare gamle startbatterier, men artig å prøve likevel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
meteor790
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 72
Registration date : 02.08.2008

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Fre 5 Jun 2009 - 20:04

Ser dere har løst problemet men i tilfelle flere skal legge opp noe strøm kabler kan jeg komme med en liten formel som alle kan bruke M x A x 0,02 / mm2 DVS.(M=meter tur retur)x(A=amper)x 0,02 (gjennomsnittlig temp på kabelen) /(dele på) mm2 (kvadratet på kabelen du ønsker å montere. Satt ut i live ser dette sånn ut. fra batteri til utstyr er det ca 3m(tur retur 6m) Utsyret trekker ca 15 A og jeg lurer på om jeg skal bruke 4mm2 kabel.

6x15x0,02/4 = 0,45 Volt spenningsfall på hele sulamitten. Dette er godt nok men om Amperen skulle stige er det ikke godt nok. Derfor kalkulerer man med max forbruk si 45 A
6x45x0.02/4 = 1,35 Volt spenningsfall. I så tilfelle bør man øke tverrsnittet til 16 mm2
6x45x0,02/16 = 0,33 volt perfekt.
Ideelt sett bør spenningsfall ikke overstig 0,5 V noen steder. Husk selektivitet ved skifte av hovedssikringer eller nytt opplegg.

Weinsberg meteor790
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ledningstversnitt   Today at 6:59

Til Toppen Go down

Ledningstversnitt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1