CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Vinterfortelt ?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female
Antall Innlegg : 104
Registration date : 06.07.2008

PosteTema: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:36

til 535 1982 modell fins det ? santa
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:41

Lisabeth skrev:
til 535 1982 modell fins det ? santa

jepp..... du kan bruke hvilket som helst vintertelt til den vogna...... uansett teltets årsmodell...... det er sommerteltene som går i hele vognlengden du trenger vognas A-mål på....
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:45

Vegard
takk for lynraskt svar ! Hva er A-mål på det da ? (Har et som fulgte med vogna)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:49

Lisabeth skrev:
Vegard
takk for lynraskt svar ! Hva er A-mål på det da ? (Har et som fulgte med vogna)

Hei

A-målet, må en enten finne i vognas papirer, eller søke det opp på Isabella sine sider, men sånn rei tipping, så vil jeg anta, at den vogna har et A-mål på 9,30-9,40, eller noe der omkring, som et reint rå-gjettet tall..... men skal sjekke.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:56

Hei

finner ikke noen som heter 535, som er 1982 mod, men finner 530, og det går jo for det samme... Hobby ADX 530 1982, A-mål 912, dvs at du bruker et telt som har Isabella A-Mål på 9,25.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 21:59

Du finner alle vognene her: http://www.isabella.no/ se under A-mål søk......
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Ons 19 Nov 2008 - 23:55

Tusen takk Vegard, skal sjekke i morgen Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:36

Da ble det endelig telt på oss også. Ting tar tid... Kjøpte dette

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15572133&sid=xz5cabL65BM075674&WT.svl=Link
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1272
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:48

Bare 3000,-? Er ikke det billig? Grattulere Smile
Nesten så man kunne kjøpt & brukt som lakkboks i garagen...

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:50

Hei, nesten maken til mitt, kom med noe rødt under vinduene i fjor. Ga 4500,- for mitt nytt i fjor.

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:55

Sten Rune skrev:
Hei, nesten maken til mitt, kom med noe rødt under vinduene i fjor. Ga 4500,- for mitt nytt i fjor.
Ahh, så det er ikke værre
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:57

Lakkering ja.. idé!! Vet ikke om 3000 er rasende billig. Ser her at det blir gitt 4500 nytt.. Men men. Skal hente det i morgen, prøve å kutte en halv høvding vel Smile Er uansett ikke brukt omtrent. De hadde kjøpt det nytt og brukt det tre helger forrige vinter, så det ser visst ut som nytt. Mangler vintersikring da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 21:58

Remi skrev:
Sten Rune skrev:

Ventura'n kosta det. Fikk Winter Super fra Ventura for samme pris, er tykkere og flere stenger visst nok.... scratch

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:02

Sten Rune skrev:
Remi skrev:
Sten Rune skrev:

Ventura'n kosta det. Fikk Winter Super fra Ventura for samme pris, er tykkere og flere stenger visst nok.... scratch

Aner ikke hva det teltet her heter mer... Har ikke spurt. Må ha, bare må ha telt nå, så spesifikasjoner er ikke interessant her Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sten Rune
Admin
Admin

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:06

Thomas

Syns det teltet fungerer helt utmerket, som vindfang og et sted en kan kle av dresser og annet tøy som det er snø på og så en slipper regn og snøføyke inn i vogna. Bare å dunke noen ganger i telttaket, og snøen seiler av....

I tillegg har jeg hybelkomfyren stående der ute... helt knall det teltet. Setter også spade og akebrett/ski inn der når vi reiser fra vogna..

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:17

Thomas skrev:
Da ble det endelig telt på oss også. Ting tar tid... Kjøpte dette

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15572133&sid=xz5cabL65BM075674&WT.svl=Link
Gratulerer Thomas..... opp til helga?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:21

Sten Rune skrev:
Thomas

Syns det teltet fungerer helt utmerket, som vindfang og et sted en kan kle av dresser og annet tøy som det er snø på og så en slipper regn og snøføyke inn i vogna. Bare å dunke noen ganger i telttaket, og snøen seiler av....

I tillegg har jeg hybelkomfyren stående der ute... helt knall det teltet. Setter også spade og akebrett/ski inn der når vi reiser fra vogna..

Det er til dette bruket vi skal ha det til også. Kjekt å ha et sted å dra av klissvåte dresser og sko.

Tom RS
Skal nok oppover om ikke lenge å få det opp. Må jo det før stakkars vogna snør bort. Regner med det nærmer seg nå.. Men til helga må vi oppover til Gjøvik i familietragedie da det er nok en bursdag på gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:35

Thomas skrev:
Sten Rune skrev:
Thomas

Det er til dette bruket vi skal ha det til også. Kjekt å ha et sted å dra av klissvåte dresser og sko.

Tom RS
Skal nok oppover om ikke lenge å få det opp. Må jo det før stakkars vogna snør bort. Regner med det nærmer seg nå.. Men til helga må vi oppover til Gjøvik i familietragedie da det er nok en bursdag på gang.
Ingen fare med vogna, ikke mye snø på taket. Hotellet er stengt til ut i januar februar ifm litt oppussing/reprasjoner.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Tor 20 Nov 2008 - 22:45

Neida, så at det ikke var mye snø. Ikke tyngden jeg tenkte på. Blir noget enklere å ha opp teltet hvis det ikke er en meter med snø på taket...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 6:37

Så fine fortelt ! Ser på finn.no at det er mange av de som er ganske store, og da lurer jo jeg på om man kunne brukt sommer forteltet hele året ? Er det kanskje forskjell på tykkelsen på stengene og duken ?

Sist endret av Lisabeth den Fre 21 Nov 2008 - 6:50, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 6:48

Lisabeth skrev:
Så fine fortelt ! Ser på finn.no at det er mange av de som er ganske store, og da lurer jo jeg på om man kunne brukt sommer forteltet hele året ? Er det kanskje forskjell på tykkelen på stengene og duken ?

Hei

om vinteren er det vintertelt som er det lureste..... dette har med stenger, og duk, etc.

jo større taket er, jo høyere blir snøvekten, og jo større teltet er, jo mer krever det at du følger nøye med det...... kommer det 40 cm snø på ei natt, så skal teltet og bære dette..... og da må du ha vitertelt, med ekstra støtter.....
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 6:51

Hei Vegard
da tenkte jeg riktig da Very Happy Takk for svar Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 9:38

Lisabeth,
du kan jo tenke tanken på å anskaffe deg et universaltelt. I alle fall Isabella og Ventura har vintersett med ekstra støtte til taket som kan brukes på vintertid.
De teltene kan brukes på vinter og sommer, i følge reklamen. Jeg ser også flere som har dem i relativt snørike strøk også. Teltene har skrått tak, men må sikkert måkes med jevne mellomrom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 9:40

campist
tusen takk, tenker nok jeg står over.......nok å ta av det taket på vogna Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Fre 21 Nov 2008 - 10:08

Universaltelt er et alternativ til vintertelt. Får litt mer plass og med vintersikring så tåler de noe snø. Men de tåler nok ikke like mye snø som et ordentlig vintertelt med ekstra sikring.
Bruker selv et universaltelt men er redd for tung våt snø skal presse teltet ned. Har gått fint så langt men har ikke vært de store snømengder så langt der vi står. Var ca 20 cm våt snø på teltet en gang vi kom opp og det gikk fint.
Flere andre der opp (Telemark) som har brukt universaltelt i flere år uten problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER

Female

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 12:49

Johnny
det høres jo bra ut at det tåler såpass med snø ! Da er det jo fristende.......men de er ganske dyre, så vi får se Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 13:18

Hei

For å hindre nedpressing av teltene, er det ikke dumt å bruke noe treverk, feks noen 1x2 tommers plank, met et lite V-spor i enden som skal være opp, vil jo hjelpe godt til med bæring..... det som ofte skjer, er jo at stengene presses sammen....

men det er klart, jo større teltet er, jo mer belastes de også av snøvekten.....

der vi ligger, var det før en som brukte universal-telt, men nå er det ingen på de to plassene der oppe.... det er enten vinter-telt, eller iso-camp nå, for de som har noe forran vogna.......

Jo større et telt som skal brukes vinterstid, er, jo mer krever det av eieren, både ved oppsetting og ettersyn hele vinteren..... masse snø kommer plutslig, og det kan fort slå om og bli mildt, så det ergner litt også..... og snø mettet med regn, er ikke det letteste....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8535
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 14:13

Vegard skrev:
Hei

For å hindre nedpressing av teltene, er det ikke dumt å bruke noe treverk, feks noen 1x2 tommers plank, met et lite V-spor i enden som skal være opp, vil jo hjelpe godt til med bæring..... det som ofte skjer, er jo at stengene presses sammen....

men det er klart, jo større teltet er, jo mer belastes de også av snøvekten.....

der vi ligger, var det før en som brukte universal-telt, men nå er det ingen på de to plassene der oppe.... det er enten vinter-telt, eller iso-camp nå, for de som har noe forran vogna.......

Jo større et telt som skal brukes vinterstid, er, jo mer krever det av eieren, både ved oppsetting og ettersyn hele vinteren..... masse snø kommer plutslig, og det kan fort slå om og bli mildt, så det ergner litt også..... og snø mettet med regn, er ikke det letteste....

Helt enig i dette. Står man på værharde områder med mye snø, vind osv så er universaltelt en større risikosport enn et lite vintertelt.
Og isocamp ville da være mye å foretrekke. Frister nok litt med en isocamp til vintersbruk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Thomas
GENERAL!
GENERAL!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 20:23

Vegard skrev:
Hei

Derfor er jeg rimelig glad for at det blir ordentlig vinter når det først blir vinter på Dagali (håper i hvertfall..). Tar jo drøyt to timer å kjøre opp, en vei. Drøyt på en ettermiddag med plutselig væromslag.. Kjedelig med masse snø ei natt og deretter masse regn på dagtid!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 20:30

Thomas

et tips vil jo være å aliere seg med vogn-naboer da.... at en ser etter for hverandre, og rister av teltene for hverandre når en er i vogna.... på den måten blir jo det hele mye lettere.... gir en hverandre da en SMS om at snøen er fjernet, og at teltet er greit, kan jo alle spare seg for mange turer for å sjekke....

På Hovden gjør vi det i allefall sånn.... nå har ikke jeg telt, men jeg tar av for en del, når jeg er der oppe..... og sender ei melding....
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 21:37

Hvor bra isolering er det i en Isocamp? Ca tykkelse på bindingsverk-vegg tilsvarer det?
Hvor mye snø er det godkjent for på tak?
Invendige vegger virker noe utrivelig når vi så på de på messa, noen enkle måter å få det mer huslig på?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 22:12

Remi skrev:
Hvor bra isolering er det i en Isocamp? Ca tykkelse på bindingsverk-vegg tilsvarer det?
Hvor mye snø er det godkjent for på tak?
Invendige vegger virker noe utrivelig når vi så på de på messa, noen enkle måter å få det mer huslig på?

Isolasjonsevnen er langt bedre enn på noen campingvogn.
Styrken skal jeg ikke påstå noe om, men de er ganske sterke.
Den hvite overflaten var en av - sidene jeg så på når jeg skulle bygge, mine har mer sånn tapet aktig farge. Allikevel ser jeg at mange har fått det riktig så koselig med litt bilder og tepper til å pynte opp med. cheers

Isoporplatene til venstre er Isocamp hvite......

Vis Medlemmets Profil
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 23:17

J.O. er dette bilde inne i fra Isocampen din? Tredør?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR

Male
Antall Innlegg : 13148
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 23:35

Remi skrev:

MBM spikertelt, ikke Isocamp.

Ser sånn ut og er ikke bygget for strenge og snørike vintrer.
Bygget av meg, ned til minste detalj. Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Lør 22 Nov 2008 - 23:49

J.O. skrev:
Remi skrev:

MBM spikertelt, ikke Isocamp.

Ser sånn ut og er ikke bygget for strenge og snørike vintrer.
Bygget av meg, ned til minste detalj. Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Smile
Trur jeg spikrer ett med tradisjonelt bindingsverk, ikke at jeg har noe super peil på snekkring.
Snekkra ei lekestue "på orntli" med bindingsverk, asfaltplater, lektring 6 kledning mm, tegna hele greia i 3D på dataen, viste til snekker: "Bra, men sånn & sånn", utbedret 2 ganger til, og så snekkra jeg hele greia, blei bra Smile
Planlegging & Detaljer Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Vinterfortelt ?   Today at 21:37

Til Toppen Go down

Vinterfortelt ?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next