CARAVANFORUM

caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  CalendarCalendar  GalleryGallery  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 
 

 Vinterkobling

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest



PosteTema: Vinterkobling   Tir 4 Nov 2008 - 20:54

Har sett at flere lurer på temaet vinterkobling.

Noen vogner har dette ferdig fra fabrikk, andre har ikke.

Her er egentlig det som skal til for å få laget seg en slik funksjon;

For å få ting til å virke i vogna må man ha styrestrømmen påslått.
Napper man ut 230 VAC stolpestrøm vil 12 VDC sirkulasjonspumpa starte i Alden og over noe tid vil batteriet tømmes for strøm.

For å motvirke dette når vi ikke er tilstede i vogna slår vi av 12 VDC styrestrøm. Problemet nå er at det ikke er noe som vil slå seg på om du nå får plugget vogna.

For å omgå dette monterer vi altså en "vinterkobling". Vinterkobling er altså en funksjon som automatisk kobler styrestrøm om du får plugget vogna.

For å lage seg en vinterkobling kan man f.eks. gjøre slik;

Du trenger noen få dingser;
1 stk relè NO kontakt med 230 VAC spole
1 stk bryter med NO kontakt
Litt ledning i passende farge f.eks. rød eller brun.

Vi må lage en krets som erstatning for normal styrespenning eller styrestrøm om du vil. I denne kretsen for styrespenning kobler vi inn en sikring, en bryter som vi kan kalle "Vinter Heating On/Off" og et relè.

230 VAC kretsen;
1 stk "vinterrele" monteres... 230 VAC spolespenning. Styrespenningen hentes fra et punkt hvor 230 VAC alltid er tilstede når stolpestrømmen er innkoblet.

12 VDC kretsen;
I relèets enkeltpolet "normally open" kontakt.
Fra 12 V positiv på batteriet legges en ledning til en f.eks. 5A sikring og deretter til NO kontakten på relèet og deretter videre til et punkt i den normale styrestrømkretsen etter den normale bryteren for styrestrøm.

Vips; nå har du en vinterkobling.

Ble dette forståelig ? clown

Standard i f.eks. en Kabe. Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Tir 4 Nov 2008 - 21:02

Rufus skrev:
Har sett at flere lurer på temaet vinterkobling.

Noen vogner har dette ferdig fra fabrikk, andre har ikke.

Her er egentlig det som skal til for å få laget seg en slik funksjon;

For å få ting til å virke i vogna må man ha styrestrømmen påslått.
Napper man ut 230 VAC stolpestrøm vil 12 VDC sirkulasjonspumpa starte i Alden og over noe tid vil batteriet tømmes for strøm.

For å motvirke dette når vi ikke er tilstede i vogna slår vi av 12 VDC styrestrøm. Problemet nå er at det ikke er noe som vil slå seg på om du nå får plugget vogna.

For å omgå dette monterer vi altså en "vinterkobling". Vinterkobling er altså en funksjon som automatisk kobler styrestrøm om du får plugget vogna.

For å lage seg en vinterkobling kan man f.eks. gjøre slik;

Du trenger noen få dingser;
1 stk relè NO kontakt med 230 VAC spole
1 stk bryter med NO kontakt
Litt ledning i passende farge f.eks. rød eller brun.

Vi må lage en krets som erstatning for normal styrespenning eller styrestrøm om du vil. I denne kretsen for styrespenning kobler vi inn en sikring, en bryter som vi kan kalle "Vinter Heating On/Off" og et relè.

230 VAC kretsen;
1 stk "vinterrele" monteres... 230 VAC spolespenning. Styrespenningen hentes fra et punkt hvor 230 VAC alltid er tilstede når stolpestrømmen er innkoblet.

12 VDC kretsen;
I relèets enkeltpolet "normally open" kontakt.
Fra 12 V positiv på batteriet legges en ledning til en f.eks. 5A sikring og deretter til NO kontakten på relèet og deretter videre til et punkt i den normale styrestrømkretsen etter den normale bryteren for styrestrøm.

Vips; nå har du en vinterkobling.

Ble dette forståelig ? clown

Standard i f.eks. en Kabe. Very Happy

Rufus

å, ja....... har koblet dette opp i flere vogner, (les Hobby), og det funker så det griner.....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Tir 4 Nov 2008 - 22:45

Oppkobling med rele og 230V styrestrøm kan bli litt komplisert for de som ikke driver i faget.
Dessuten er det ulovlig å tukle med 230V anlegget for de fleste. Farlig kan det også være.

Det er et par andre litt enklere måter å fikse det på:

Vogner med omformer uten batteri:
La hovedstyrestrømbryter og evt styrestrømbryter stå på. 12V kommer og går med stolpestrømmen og fyringa starter automatisk når stolpestrømmen plugges i.

Vogner med omformer og batteri:
Monter en hovedbryter på +ledningen rett ved batteriet. Skru av denne hovedbryteren ved avreise og du får funksjon som beskrevet ovenfor.

Vogner uten omformer med batteri:
Monter en hovedbryter på +ledningen rett ved batteriet.
Pass på at laderen er tilkoblet den siden av hovedbryteren som går ut i vogna.
Skru av den nye hovedbryteren ved avreise og batteriladeren sørger for 12V når 230V stolpestrøm plugges i.

Vogner med omformer og elekronisk hovedbryter (impulsbryter) som f.eks. Hobby fra 2007 (med eller uten batteri):
Det er en utgang på omformeren som gir 12V kun når stolpestrømmen står i, beregnet for lading av batteri via booster.
Koble en bryter med vekselkontakt inn i +12V tilførselen til Alde'n.
Koble en ledning fra utgangen på omformeren som gir 12V kun når stolpestrømmen står i til den siste terminalen på bryteren.
Når bryteren står i den ene stillingen får Alde'n strøm slik det er originalt.
Når bryteren står i den andre stillingen får Alde'n strøm kun når 230V stolpetrøm er tilkoblet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 6:08

hpk

en ting er lurt å sjekke før du går igang med dette, om du har omformer, har du en omformer som tåler å få 230V, med belastninger på 12V siden????? slettes ikke alle som har det, og vet det er årsaken til at det har røket en del omformere.....

kan bare være lurt og være klar over......

Dessuten for vogner UTEN OMFORMER, MED BATTERI, må laderen være koblet på utsiden (ikke mot batteriet) av den nye bryteren du beskriver, samt at du må ha en lader som klarer starte opp uten å ha motspenning......

er ikke disse tingene slik, vil du komme til kald vogn, fordi Alde trenger styrestrøm fra 12V for å starte opp....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 14:29

Har ikke vinterkobling og det ser ut til at alt. 3 vil passe meg. har en mascot 20 amp, vil denne kunne jobbe uten motspenning?.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 18:39

Ronny skrev:
Har ikke vinterkobling og det ser ut til at alt. 3 vil passe meg. har en mascot 20 amp, vil denne kunne jobbe uten motspenning?.

Ja, mascot 20A klarer å starte opp uten motspenning...... dette kan du teste ved å lempe av batteri-polen, og så koble av og på strømmen med kontakten...... virker da 12V, er jo saken biff............
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 19:13

Da tror jeg må forske litt på dette, vil gjerne ha det varmt når vi kommer frem og den "originale" løsningen koster visst 5 lapper..litt mye spør du meg..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 19:16

Ronny

Har du mascot 20A går det der helt fint.... du må bare huske å skru på bryteren når du kommer, eller koble til batteriet, så du og får batteriet inn i kretsen, og får lada dette....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 19:41

Høres bra ut det der Vegard!.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 20:01

Siden det har en sammenheng med tråden;

Kabe'n vår er utstyrt med følgende måter å få på varmen;

1.
Hovedbryter - Bryter i kontrollpanelet - I prinsippet en relestyrt måte å slå på 12 VDC for heile vogna. Dette er den jeg slår på når jeg kommer til vogna. Uten denne intet lys. Fordrer ikke 230 VAC stolpestrøm, da Alde'n nå kan kjøres på batterier og gass.

2.
Vinterheating - Bryter i kontrollpanelet - I prinsippet et rele som slår på 12 VDC styrespenning til kun Alde'n. (eller kjelen som vi sjøfolka sier ) Med denne påslått kan man plugge 230 VAC utvendig og Alde'n fyres i gang. Kan ikke brukes for starte Alde'n på gass (tror jeg).


3.
Kabe Guard - m/ GSM fjernstyring - En relekontakt som kan styres fra GSM telefonen. Slår på 12 VDC styrespenning til kun Alde'n. Altså en funksjon i parallell med "vinterheating". Med denne påslått kan man plugge 230 VAC utvendig og Alde'n fyres i gang. Eller aller helst; 230 VAC stolpestrøm er ferdig koblet i kontakten utvendig. Alde'n starter såsnart riktig GSM kode mottas.
Genial løsning.... men kan ikke brukes for starte Alde'n på gass (tror jeg).

4.
Alde'n har en egen inngang for en fjernstyring merket "Ext".
Denne finnes som en kontakt i LCD panelets bakside.
Kan brukes sammen med andre fjernstyringer om man vil, eller en enkel bryter på veggen ute for den saks skyldl. Denne har jeg ikke tatt i bruk fordi jeg har de andre mulighetene.

Lykken er stor med fjernstyring.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 20:04

Ronny skrev:
Høres bra ut det der Vegard!.

det er en sabla bra lader det du har der.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 20:59

Panelet i Kabe'n

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:01

Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:02

Vegard skrev:
hpk

en ting er lurt å sjekke før du går igang med dette, om du har omformer, har du en omformer som tåler å få 230V, med belastninger på 12V siden????? slettes ikke alle som har det, og vet det er årsaken til at det har røket en del omformere.....

kan bare være lurt og være klar over......

Dessuten for vogner UTEN OMFORMER, MED BATTERI, må laderen være koblet på utsiden (ikke mot batteriet) av den nye bryteren du beskriver, samt at du må ha en lader som klarer starte opp uten å ha motspenning......

er ikke disse tingene slik, vil du komme til kald vogn, fordi Alde trenger styrestrøm fra 12V for å starte opp....

Omformere som ikke tåler å få 230V med belastning på 12V sida???? Engangsomformer, hvis strømmen på plassen går og kommer tilbake når vogna brukes er omformeren blåst?

Hvis du leser det jeg skriver så ser du at laderen må kobles til den siden av bryteren som går ut i vogna - ikke til batteriet.

Det er klart at det jeg beskriver er forenklet, men det er bare for å vise at det fins en rekke alternativer som er enklere enn å tukle med releer og 230V.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:10

hpk skrev:
Vegard skrev:
hpk

en ting er lurt å sjekke før du går igang med dette, om du har omformer, har du en omformer som tåler å få 230V, med belastninger på 12V siden????? slettes ikke alle som har det, og vet det er årsaken til at det har røket en del omformere.....

kan bare være lurt og være klar over......

Dessuten for vogner UTEN OMFORMER, MED BATTERI, må laderen være koblet på utsiden (ikke mot batteriet) av den nye bryteren du beskriver, samt at du må ha en lader som klarer starte opp uten å ha motspenning......

er ikke disse tingene slik, vil du komme til kald vogn, fordi Alde trenger styrestrøm fra 12V for å starte opp....

Omformere som ikke tåler å få 230V med belastning på 12V sida???? Engangsomformer, hvis strømmen på plassen går og kommer tilbake når vogna brukes er omformeren blåst?

Hvis du leser det jeg skriver så ser du at laderen må kobles til den siden av bryteren som går ut i vogna - ikke til batteriet.

Det er klart at det jeg beskriver er forenklet, men det er bare for å vise at det fins en rekke alternativer som er enklere enn å tukle med releer og 230V.

HPK

ja, omformere som lett ryker, om du har belastning på sekundærsiden, i det primærsiden får spenning. startstrømmen blir for drøy, og dette er uttalt fra en vognforhandler i forbindelse med reklamasjon på gåen omformer......

sjansen for at omformeren røyk, var vesentlig reduserert, om omformeren ble startet uten belastning....

ja, jeg mener det er dårlig.......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:14

Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:18

Tukling ?...

Tukling kan jo føre til brann om den gjøres i 12 VDC kretser også ?

Ikke bare i 230 VAC kretser ?

Forutsetter at man vet hva man tukler med da..... om man kjenner sin begrensing og ser dette vanskelig vil man jo kunne bruke noen andre til jobben?

Var som en kompis av meg sa til en annen for noen år siden.
Snekkern ( vi kallern Knut ) hadde tuklet i en radiosender og måtte ha hjelp for n`te gang !

"Knut; Gjør noe du kan; Skjær tømmer ! Gi f i den radioen ! " lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:18

hpk skrev:
Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.

hpk

han dette gjaldt, hadde kun på fyren, 12V pumpa (han har ikke 230V pumpe), og utelyset..... noe han var helt åpen og klar på.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:19

Hvordan fungerer ext kontakten på alden? skal det 12volt inn der eller 220?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:26

Ronny skrev:
Hvordan fungerer ext kontakten på alden? skal det 12volt inn der eller 220?
Ingen av delene. Det er bare en kontakt som skal sluttes mellom de to pinnene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:27

hpk skrev:
Ronny skrev:
Hvordan fungerer ext kontakten på alden? skal det 12volt inn der eller 220?
Ingen av delene. Det er bare en kontakt som skal sluttes mellom de to pinnene.

En NO Normal Open relekontakt.

Her er hva som står i Alde manual

Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:37

Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.

hpk

han dette gjaldt, hadde kun på fyren, 12V pumpa (han har ikke 230V pumpe), og utelyset..... noe han var helt åpen og klar på.....

Nå snakker vi om én omformer av noen hundre tusen. Elektronikk ryker før eller siden så sjansen for at denne omformeren hadde røket uansett er større enn stor.

Konklusjon: Å starte Alden direkte på omformer ved å plugge i 230V er ufarlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:42

hpk skrev:
Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.

hpk

han dette gjaldt, hadde kun på fyren, 12V pumpa (han har ikke 230V pumpe), og utelyset..... noe han var helt åpen og klar på.....

Nå snakker vi om én omformer av noen hundre tusen. Elektronikk ryker før eller siden så sjansen for at denne omformeren hadde røket uansett er større enn stor.

Konklusjon: Å starte Alden direkte på omformer ved å plugge i 230V er ufarlig.

hpk

i følge forhandler, så er det ganske mange av de omformerene som er røket, og så vidt jeg vet, så er den typen omformer og skifet ut fra fabrikk....

tror kansje det er lurt å forhøre seg noe mere med bransjen, enn å bare dra en konklusjon fordi jeg fortalte om EN..... grunnen til jeg fortalte om denne ene, er jo at jeg kjenner han litt.... og forhandleren hadde vel ikke sagt dette med belastnig på sekundærsiden, om det gjaldt bare ei vogn...... slik jeg forsto dette, var slettes ikke dette noe ukjent, eller engangstilfelle for de......
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:46

Såda er det bare en bryter som skal lukkes for å starte alden, og denne bryteren sitter i en gsm fjernstart dings?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:47

Ronny skrev:
Såda er det bare en bryter som skal lukkes for å starte alden, og denne bryteren sitter i en gsm fjernstart dings?

Skulle være det du trenger ja.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:54

forslag til løsning som ikke koster skjorta slik som original varianten?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 21:57

Ronny skrev:
forslag til løsning som ikke koster skjorta slik som original varianten?

Denne funker greit spør du meg;
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55519012

Det er samme som Kabe Guard med en annen logo i front og noen færre funksjoner.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:00

Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.

hpk

han dette gjaldt, hadde kun på fyren, 12V pumpa (han har ikke 230V pumpe), og utelyset..... noe han var helt åpen og klar på.....

Nå snakker vi om én omformer av noen hundre tusen. Elektronikk ryker før eller siden så sjansen for at denne omformeren hadde røket uansett er større enn stor.

Konklusjon: Å starte Alden direkte på omformer ved å plugge i 230V er ufarlig.

hpk

i følge forhandler, så er det ganske mange av de omformerene som er røket, og så vidt jeg vet, så er den typen omformer og skifet ut fra fabrikk....

tror kansje det er lurt å forhøre seg noe mere med bransjen, enn å bare dra en konklusjon fordi jeg fortalte om EN..... grunnen til jeg fortalte om denne ene, er jo at jeg kjenner han litt.... og forhandleren hadde vel ikke sagt dette med belastnig på sekundærsiden, om det gjaldt bare ei vogn...... slik jeg forsto dette, var slettes ikke dette noe ukjent, eller engangstilfelle for de......
Helt tydelig at det er en konstruksjonsfeil på aktuell type omformer da. Uansett er det lurt å vite hva man driver med.

Jeg gir meg ikke på at å starte en omformer som tåler 30-50A med en belastning på 1A på sekundærsiden generelt ikke medfører noen risiko for å knekke omformeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:06

hpk skrev:
Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard

Tror ikke faren er så veldig stor for at omformeren ryker hvis det er snakk om 12V til Alde'n. Kansje den bruker 1A av en omformer som kan gi 30-50A.
Behøver ikke la alle lysa i vogna stå på.

hpk

han dette gjaldt, hadde kun på fyren, 12V pumpa (han har ikke 230V pumpe), og utelyset..... noe han var helt åpen og klar på.....

Nå snakker vi om én omformer av noen hundre tusen. Elektronikk ryker før eller siden så sjansen for at denne omformeren hadde røket uansett er større enn stor.

Konklusjon: Å starte Alden direkte på omformer ved å plugge i 230V er ufarlig.

hpk

i følge forhandler, så er det ganske mange av de omformerene som er røket, og så vidt jeg vet, så er den typen omformer og skifet ut fra fabrikk....

tror kansje det er lurt å forhøre seg noe mere med bransjen, enn å bare dra en konklusjon fordi jeg fortalte om EN..... grunnen til jeg fortalte om denne ene, er jo at jeg kjenner han litt.... og forhandleren hadde vel ikke sagt dette med belastnig på sekundærsiden, om det gjaldt bare ei vogn...... slik jeg forsto dette, var slettes ikke dette noe ukjent, eller engangstilfelle for de......
Helt tydelig at det er en konstruksjonsfeil på aktuell type omformer da. Uansett er det lurt å vite hva man driver med.

Jeg gir meg ikke på at å starte en omformer som tåler 30-50A med en belastning på 1A på sekundærsiden generelt ikke medfører noen risiko for å knekke omformeren.

Greit du mener det, men hvorfor sier forhandleren noe annet???? er det bare surr??? og er 1A det hele med pumpe, styrestrøm og utelys som mange bruker??????

en skal jo være klar over startstrømmen både på trasformatorer og på elektronikk...... det er jo full kortslutning akkurat i oppstartsøyeblikket, selv om lasten er 1-3 amp..... og det er kansje dette det ikke tåler, i tillegg til omformerens egen start.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 48
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:18

Kikka på den her jeg:
http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10535600;b:1561;pl:1

Men det er klart at det er en mer mekke løsning,først må jeg lage en vinterkobling og etter det finne en måte å gi strøm til spikerteltet og..nei dette må jeg få en kamerat som er elektriker til å spekulere på...

Litt mer proff den clas ohlson løsningen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:23

Vegard

Da er vi iallefall enige om at vi er like strie begge to. Jeg har drevet med elektronikk i over 20 år så jeg har litt erfaring på området.

Transformatorer, som du nevner, er det lite av på likestrømsanlegg. De funker jævlig dårlig. Det er riktig at startstrømmen er noe høyere pga kondensatorer, men inne i Alde'n sitter det evt. noen bittesmå fiser på noen mikroFahrad. Pumpa er det verste om den er 12V, men den som sitter i ekspansjonstanken er bitte liten. Leste jeg ikke i en annen tråd her at den er på 2,4W

La oss si at du gjør som Rufus beskriver og bruker et rele som er styrt av 230V og som slår inn 12V'en samtidig med at du setter i kontakta. Hva er forskjellen? Dette releet slår inn før omformeren rekker å lade opp sine store kondensatorer og komme i gang, så i praksis starter omformeren med belastningen på. I tillegg kommer risikoen for en spenningspeak pga kontakta som sluttes i releet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:29

hpk skrev:
Vegard

Da er vi iallefall enige om at vi er like strie begge to. Jeg har drevet med elektronikk i over 20 år så jeg har litt erfaring på området.

Transformatorer, som du nevner, er det lite av på likestrømsanlegg. De funker jævlig dårlig. Det er riktig at startstrømmen er noe høyere pga kondensatorer, men inne i Alde'n sitter det evt. noen bittesmå fiser på noen mikroFahrad. Pumpa er det verste om den er 12V, men den som sitter i ekspansjonstanken er bitte liten. Leste jeg ikke i en annen tråd her at den er på 2,4W

La oss si at du gjør som Rufus beskriver og bruker et rele som er styrt av 230V og som slår inn 12V'en samtidig med at du setter i kontakta. Hva er forskjellen? Dette releet slår inn før omformeren rekker å lade opp sine store kondensatorer og komme i gang, så i praksis starter omformeren med belastningen på. I tillegg kommer risikoen for en spenningspeak pga kontakta som sluttes i releet.

Vedr trafo, så stemmer det du sier, men trafoen sitter da aldri på likestrøms-siden, den sitter jo netopp av den grunnen du sier, på vekselstrøm-siden..... så etter spenningen er fikset, så likeretter man jo....

uansett så tror jeg det problemet med de omformerene, hadde forsvunnet, om man forsinka innkoblingen på sekundærsiden, med feks to eller tre sekunder... siden det er akkurat starten som fremheves som problematisk....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:30

Skal sies at i min 2007 Hobby med omformer og batterier brukte jeg den manuelle typen; jeg hadde en hovedbryter for å skille batteriet fra kretsen nå jeg ikke var i vogna.

Ulempen var at jeg ikke fikk ladet på denne måten.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest



PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:31

hpk skrev:
Vegard

Da er vi iallefall enige om at vi er like strie begge to. Jeg har drevet med elektronikk i over 20 år så jeg har litt erfaring på området.

Transformatorer, som du nevner, er det lite av på likestrømsanlegg. De funker jævlig dårlig. Det er riktig at startstrømmen er noe høyere pga kondensatorer, men inne i Alde'n sitter det evt. noen bittesmå fiser på noen mikroFahrad. Pumpa er det verste om den er 12V, men den som sitter i ekspansjonstanken er bitte liten. Leste jeg ikke i en annen tråd her at den er på 2,4W

La oss si at du gjør som Rufus beskriver og bruker et rele som er styrt av 230V og som slår inn 12V'en samtidig med at du setter i kontakta. Hva er forskjellen? Dette releet slår inn før omformeren rekker å lade opp sine store kondensatorer og komme i gang, så i praksis starter omformeren med belastningen på. I tillegg kommer risikoen for en spenningspeak pga kontakta som sluttes i releet.

HPK

rufus har ingen omformer, han har batteri og lader, så det problemet her oppstår jo ikke hos ham......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!


Male
Antall Innlegg : 1371
Age : 50
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Vinterkobling   Ons 5 Nov 2008 - 22:43

Vegard skrev:
hpk skrev:
Vegard

Da er vi iallefall enige om at vi er like strie begge to. Jeg har drevet med elektronikk i over 20 år så jeg har litt erfaring på området.

Transformatorer, som du nevner, er det lite av på likestrømsanlegg. De funker jævlig dårlig. Det er riktig at startstrømmen er noe høyere pga kondensatorer, men inne i Alde'n sitter det evt. noen bittesmå fiser på noen mikroFahrad. Pumpa er det verste om den er 12V, men den som sitter i ekspansjonstanken er bitte liten. Leste jeg ikke i en annen tråd her at den er på 2,4W

La oss si at du gjør som Rufus beskriver og bruker et rele som er styrt av 230V og som slår inn 12V'en samtidig med at du setter i kontakta. Hva er forskjellen? Dette releet slår inn før omformeren rekker å lade opp sine store kondensatorer og komme i gang, så i praksis starter omformeren med belastningen på. I tillegg kommer risikoen for en spenningspeak pga kontakta som sluttes i releet.

Vedr trafo, så stemmer det du sier, men trafoen sitter da aldri på likestrøms-siden, den sitter jo netopp av den grunnen du sier, på vekselstrøm-siden..... så etter spenningen er fikset, så likeretter man jo....

uansett så tror jeg det problemet med de omformerene, hadde forsvunnet, om man forsinka innkoblingen på sekundærsiden, med feks to eller tre sekunder... siden det er akkurat starten som fremheves som problematisk....
Det er ikke vanlig med trafoer i omformerene lenger. Dette er switchede strømforsyninger der det er elktronikk som hakker opp sinuskurven og sørger for at gjennomsnittsverdien på spenninga blir riktig (les 12V). Deretter glattes den etter alle kunstens regler. Det skulle ikke forundre meg om det sitter en bitteliten krets der som kutter spenninga om belasningen blir for stor også.

Om det hadde vært en omformer med trafo ville "kortslutningen" som den utsetter nettet for være på primærsida og det er ikke mye forskjell på den om trafoen er belastet eller ikke. Glattekondensatorene på sekundærsida i en slik type strømforsyning vil utgøre en mye større belstning for trafoen enn den lille strømmen Alden trekker.

Nå blir dette det siste innlegget fra meg for nå diskuterer vi elektronikk og ikke vinterkobling. Velkommen til å få det siste ordet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://web.me.com/hanspetterk
Sponsored content




PosteTema: Re: Vinterkobling   Today at 17:23

Til Toppen Go down
 
Vinterkobling
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: